Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut denfredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.16
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.16
Jag hade nog börjat att testa min betamjukvara på de länder med minst antal bilar på vägarna.frippan skrev:Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut denfredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Senaste version 2019.16
Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2019.16
Låter bra, hoppas den dyker upp innan helgen.larsw skrev:Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2019.16
Vi gnetar på med ca 20 mil/dygn här iaffrippan skrev:Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut denfredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Senaste version 2019.16
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).fredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Senaste version 2019.16
Installerade denna precis..
Tyvärr har dom sänkt nag till 15 sek vilket gör autopiloten lite trafikfarlig.
Tycker det är konstigt att den pockar på uppmärksamhet så mycket att blir lite ohållbart..
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Tyvärr har dom sänkt nag till 15 sek vilket gör autopiloten lite trafikfarlig.
Tycker det är konstigt att den pockar på uppmärksamhet så mycket att blir lite ohållbart..
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Senaste version 2019.16
Det kom inte med 2019.16.1 i alla fall, jag har haft den versionen en vecka på min X med FSD och inga NoA alternativ finns tillgängliga.erkap skrev:Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).fredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
Möjligen kommer det med 16.2 som bilen fick idag. Ska prova på vägen hem.
Jag tyckte inte de nya begränsningarna verkar vara så farliga. AP körde klockrent genom en 100-graders kurva från en motorväg till en annan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2019.16
Tycker inte senaste versionen 2019.16.2 är nån skillnad i detta avseende på min X med FSD (dock ingen NoA än). Funkar även bra än så länge med svängar o annat efter att ha kört några mil motorväg - även skarpa svängar i påfart/avfart.jos32 skrev:
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Funkar också fortfarande att bara ”dutta” på blinkersen för att göra filbyte. Bilen fortsätter själv att blinka och gör filbytet. Lät annars som man var tvungen att hålla blinkersen igen under hela bytet alt sätta den i ett fast läge. Men det behövs inte.
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Re: Senaste version 2019.16
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.henric skrev:Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2019.16
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.jpetters skrev:Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.henric skrev:Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Re: Senaste version 2019.16
Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x
Hoppas på bättring snarast...
Hoppas på bättring snarast...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Senaste version 2019.16
jag har märkt att när det åker förbi andra bilar så döljer teslan deras körfält för att man inte ska byta till det. som en blindspot detectionJonasH skrev:Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x
Hoppas på bättring snarast...
Re: Senaste version 2019.16
Körde 2+1 väg idag och där har det gått att byta fil förut, men såg den inte den andra filen alls. Inte någon gång under flera mil av 2+1-väg.
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Senaste version 2019.16
Ska få 2019.16 nerladdat vid 02.00 i natt. Har nu 2019.12.1 på en TMS 85D med AP1 tillverkad i januari 2016. Är det vissa uppdateringar jag ska undvika eller är det bara att lägga på det senaste utan att reflektera så mycket över detta?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Senaste version 2019.16
Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Senaste version 2019.16
Lyckost dig! Sen 2017 model S med AP2.5 och 10-15 sekunder mellan nags. Önskade man kunde gå tillbaka till firmware runt maj 2018. Uppdateringar som gör bilen bättre, my ass!matsm skrev:Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
BV
Re: Senaste version 2019.16
Om bilen inte kan känna av att du har händerna på ratten (genom att känna av ökat motstånd när den gör små ratt-rörelser) så kommer en popup i lilla skärmen med uppmaningen att röra ratten lite lätt.Frodo skrev:Vad är nags?
Popup'en är vad åsyftas med slangordet "nags" som är derivat av det engelska ordet "nagging".
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Senaste version 2019.16
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
Model S Plaid 2023
Re: Senaste version 2019.16
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.FutureTesla skrev:Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Re: Senaste version 2019.16
Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.
Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.
Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.
Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.
Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.
Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
2018 MX P100D
Re: Senaste version 2019.16
Vad är
Bakgrunden till att man inte har automatiskt filbyte på E4 längre? Sveriges bredaste motorväg...
Bakgrunden till att man inte har automatiskt filbyte på E4 längre? Sveriges bredaste motorväg...
P85D svart/svart med gratis SuC