Den här var ju intressant!
AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.
Det finns en video där den kör förbi ett vägarbete som bara avgränsas av koner. Då kör den glatt över linjerna i vägen. Riktigt imponerande!
Gissar att de använder sina HD-kartor nu också i sammanvägningen av vad den ska göra.
Väldigt spännande, och lovande inför framtiden! Jag har en annan teori, tror inte den använder HD-kartor till detta. Snarare tror jag autopilotens NN* kan analysera och klassificera var "körbar yta" finns, typ asfalt. Koner på vägen är inte körbar yta, men ytan bredvid konerna är körbar, även om det är linjer huller om buller. Finns det linjer så ska man hålla sig på körbar yta och ligga mellan dem, men sekundärt mål om det inte går är att hålla sig på den körbar ytan .
Lite sen in i hyllningskören till 10.4, fick uppdateringen först igår. Men nu kör i alla fall bilen själv hela vägen från hålan vi bor i till närmaste stad, dvs cirka 1,5 mil på kurvig och smal landsväg. Flera knepiga krön som orsakat problem förut klarar den nu galant.
Men, ett roligt fel finns fortfarande kvar. På vägen passerar jag en bro över en motorväg. Området är skyltat till 70 km/h och bilen sänker farten för det. Men när jag kör på bron över motorvägen verkar bilen tro att jag är på motorvägen och därmed att hastighetsgränsen är 110 km/h. Väl på andra sidan bron sänker den sedan hastigheten igen. Blir rätt ryckigt och alla stackars medtrafikanter måste undra vad jag sysslar med.
Helljusautomatiken är klart förbättrad mot tidigare, men fortfarande pinsam att använda tycker jag. Man är på gränsen till skitstövel som bländar av lite sent, och sedan väntar den onödigt länge med att slå på helljuset efter möte vilket såklart är en säkerhetsrisk ifall något vilt skulle smyga upp på vägen bakom den mötande bilen. Men vi närmar oss onekligen godkänd funktion.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.
Hmm, det är flera på TMC som spekulerar/hävdar att frontkamerorna i videon inte var täckta ordentligt. Det vore kul om någon med AP2 ville göra om experimentet och täcka frontkamerorna riktigt ordentligt
Jag gör gärna det experimentet men först måste någon göra mig en tjänst och använda min ref länk, sen köpa Arachnid hjulen jag får för 40000 så att jag kan aktivera AP. Svårare än så behöver det inte vara
Senast redigerad av thomas76, redigerad totalt 2 gång.
Jag gör gärna det experimentet men först måste någon göra mig en tjänst och använda min ref länk, sen köpa arachnid hjulen jag får för 40000kr så att jag kan aktivera AP. Svårare än så behöver det inte vara
Många om i den meningen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Jag gör gärna det experimentet men först måste någon göra mig en tjänst och använda min ref länk, sen köpa arachnid hjulen jag får för 40000kr så att jag kan aktivera AP. Svårare än så behöver det inte vara
Jag har aldrig fått Ap2 att funka med 10.4 så igår gjorde jag lite filmer till SC. Sedan satte jag bilen i deep sleep under natten. Förutom att det tog tre (3!) reset för att få liv i mittskärmen så verkar allt funka nu. Riktigt jäkla bra funkar det också. Har inte behövt hjälpa den alls på de två ställen den behövt hjälp på tidigare i sin väg till jobbet...
AP2 använder alla kameror, och kan köra på bara t.ex B-stolpe-kamerorna (fast dåligt)! Otroligt fräckt att de äntligen tränat alla kamerorna ihop och inte bara letar linjer framåt.
Hmm, det är flera på TMC som spekulerar/hävdar att frontkamerorna i videon inte var täckta ordentligt. Det vore kul om någon med AP2 ville göra om experimentet och täcka frontkamerorna riktigt ordentligt
Bara för dig blincoln.
Med 5-6 lager av postit lappar täcktes frontkamerorna över. Och resan hem från jobbet, som brukar köras på 80-90 procent på AP2, fick jag styra hela vägen själv. Ingenstans gick det att aktivera AP. Adaptiv farthållare var det jag fick nöja mig med. Inga linjer syntes på lilla displayen. Kanske att det fungerar för de som har fullständig autonomi aktiverat?
Tack Generalbogge, det var en ordentlig täckning! Jag tror inte alls att FSD-bilar har någonting extra utöver EAP ännu, och det där med antal kameror som de hävdar tror jag var marknadsavdelningen som ville ha något handfast att skriva för att motivera extrakostnaden.
Så, då får vi tyvärr sluta oss till att det var för bra för att vara sant - AP2 kanske ännu inte kör med flera kameror.
Kortvarig glädje. Ingen Ap2 eller farthållare efter resan till jobbet. En timme motorvägskö idag utan ap, kändes lite ovärt 1.1mille just då
Ovärt, berodd det på väglag osv? Eller bara funkade den inte sas?
Min Ap2 har inte funkat sedan 10.4 kom. Dock startade den idag efter 10h deep sleep, men den funkade en halvtimmes resa, när jag skulle på nästa är den död igen.
Kortvarig glädje. Ingen Ap2 eller farthållare efter resan till jobbet. En timme motorvägskö idag utan ap, kändes lite ovärt 1.1mille just då
Ovärt, berodd det på väglag osv? Eller bara funkade den inte sas?
Min Ap2 har inte funkat sedan 10.4 kom. Dock startade den idag efter 10h deep sleep, men den funkade en halvtimmes resa, när jag skulle på nästa är den död igen.
Aha då förstår jag, det skrev du ju nåt om men det hade jag redan hunnit glömma