Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.26
Mina kartor har försvunnit. Har jag satellitbild så visas allt korrekt och navigering fungerar men i kartläge så visar den bara en grid mot grå bakgrund. Det enda som visas är SuC och den röda pilen. Vad har hänt? Håller den på att ladda ner kartorna?
Re: Senaste version 2018.26
Det hände mig också vid förra uppdateringen. Jag fick bara ett rutnät. Sen använda jag inte bilen på en vecka eller så och därefter dök kartan upp igen, om än väldigt långsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Senaste version 2018.26
Ny update just nu. Finns någon beskrivning av vad den gör någonstans?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2018.26
Verkligen, satte tidsbesparing till 30min, ändå ärevarv runt Eurostop, avslagen traficbased routing så valde den 'rätt" väg. Har gamla Navigon routingen. Dvs vägen finns men typ slukhål mitti...bjelkeman skrev:Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
ms 76132 "Eleamore"
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.26
Hoppades jag skulle få en uppdatering eftersom bilen tankat hem ca 6gb i tisdags...
Men inte ens en liten uppdatering blev det...
Men inte ens en liten uppdatering blev det...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Senaste version 2018.26
Men är troligen(från Trafikverkets hemsksida) detta:12man skrev:Verkligen, satte tidsbesparing till 30min, ändå ärevarv runt Eurostop, avslagen traficbased routing så valde den 'rätt" väg. Har gamla Navigon routingen. Dvs vägen finns men typ slukhål mitti...bjelkeman skrev:Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
Väg 273 på Almungevägen vid Trafikplats Arlanda (181), i riktning mot Spånga.
Tillfälliga begränsningar:
Omledning: Följ skyltning.
Mycket stor påverkan
Starttid:
2018-06-18 01:00
Sluttid:
2018-08-08 23:00
Vägen avstängd för broarbete
ms 76132 "Eleamore"
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 972
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Senaste version 2018.26
Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA. Bra att det blir möjligt.
Har ännu inte hunnit köra med bilen, så har inte sett releasenotes, eller upplevt några andra skillnader. Alltid lika spännande att se hur AP blir efter en ny uppdatering.
Har ännu inte hunnit köra med bilen, så har inte sett releasenotes, eller upplevt några andra skillnader. Alltid lika spännande att se hur AP blir efter en ny uppdatering.
Model S 90D -2017 Titanium
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Senaste version 2018.26
Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne påGeneralbogge skrev:Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 972
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Senaste version 2018.26
Ok, den versionen var jag inte betrodd medmattiasottosson skrev:Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne påGeneralbogge skrev:Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Senaste version 2018.26
Det som händer är att bilen sätts i Chill-läge och maxhastigheten begränsas. När man försöker köra fortare plingar det i bilen och en varning kommer upp att maxhastigheten har uppnåtts. Bilen blir då trög som en gammal diesel och slutar accelerera. Samtidigt plingar det även i mobilen så att föräldrarna kan se att sonen (antar jag?) kör som en galning.Generalbogge skrev:Ok, den versionen var jag inte betrodd medmattiasottosson skrev:Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne påGeneralbogge skrev:Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.26
Skapligt, man kan ställa in max fart på distans men man kan inte ändra vilken ström bilen ska ladda med (vilket redan går att göra om man sitter i bilen dessutom), heja Tesla lixom, vilket av dom var svårast att införa tro? Och vilket har efterfrågats mest?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Senaste version 2018.26
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.Bjelke skrev:Skapligt, man kan ställa in max fart på distans men man kan inte ändra vilken ström bilen ska ladda med (vilket redan går att göra om man sitter i bilen dessutom), heja Tesla lixom, vilket av dom var svårast att införa tro? Och vilket har efterfrågats mest?
Men det är så tragiskt att hans pappa efterfrågade just en sådan här funktion och sen inträffar tyvärr en krasch där sonen blir fast i en brinnande bil
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Senaste version 2018.26
Schemalagd laddstart har man väl redan, iaf på hemmaladdning. Schemalagt klimat saknas däremot.mattiasottosson skrev:Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2018.26
Ja, schemalagd laddstart finns, men inte via appen. Schemalagd klimat saknas som sagt helt trots att det har efterfrågats sedan Model S lanserades.larsw skrev:Schemalagd laddstart har man väl redan, iaf på hemmaladdning. Schemalagt klimat saknas däremot.mattiasottosson skrev:Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.
Dessutom tycker jag inte att starttiden är det mest intressanta. Jag vill kunna ställa in när jag vill att bilen ska vara laddad och uppvärmd. Ivägkörningstiden alltså. Så är det i e-Golfen och det funkar klockrent. Det är så man vill ha det. Ingen icke-elbilsnörd vill/kan sitta och räkna baklänges hur lång tid det tar att ladda bilen. Samtidigt vill man ju att den är precis klar med laddningen innan man åker iväg, framförallt på vintern när man vill utnyttja laddningsvärmen i batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Senaste version 2018.26
Hei mati!
Jeg hat installert appen Tesla plus. Der kan jeg stille inn når bilen skal være ferdigladet og oppvarmet. Fantastisk å bruke på vinteren. Kommer kl 6 på morningen med fullladet bil, varmt batteri og bilen defrostet.
Så stiller jeg i Teslan inn å lade etter kl 11 på kvelden. Da får jeg billigere strøm. Og ladestrømmen er begrenset av veggboxen, men den kan også begrenses i bilen selv.
Ved å kombinere det Tesla sel tilbyr av innstillingsmuligheter samt Tasla Plus’ feature har jeg full koll på lding av bil, oppvarming av batteri og bil.
Hilsen
Mikael
Jeg hat installert appen Tesla plus. Der kan jeg stille inn når bilen skal være ferdigladet og oppvarmet. Fantastisk å bruke på vinteren. Kommer kl 6 på morningen med fullladet bil, varmt batteri og bilen defrostet.
Så stiller jeg i Teslan inn å lade etter kl 11 på kvelden. Da får jeg billigere strøm. Og ladestrømmen er begrenset av veggboxen, men den kan også begrenses i bilen selv.
Ved å kombinere det Tesla sel tilbyr av innstillingsmuligheter samt Tasla Plus’ feature har jeg full koll på lding av bil, oppvarming av batteri og bil.
Hilsen
Mikael
Re: Senaste version 2018.26
"Minor improvements and bug fixes."
I övrigt vet jag inte om nya navigatorn aktiverats - har inte varit ute och kört än - men navigatorn föreslår nu rätt överutmanade körvägar till Kungsbacka för mig. Längre vägar med 10-15 minuter längre körtid, istället för närmaste och snabbaste vägen.
I övrigt vet jag inte om nya navigatorn aktiverats - har inte varit ute och kört än - men navigatorn föreslår nu rätt överutmanade körvägar till Kungsbacka för mig. Längre vägar med 10-15 minuter längre körtid, istället för närmaste och snabbaste vägen.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2018.26
Tack för tipset, men appen finns tyvärr bara för Ajfån såvitt jag vet. Och jag kör Android.miksch skrev:Hei mati!
Jeg hat installert appen Tesla plus. Der kan jeg stille inn når bilen skal være ferdigladet og oppvarmet. Fantastisk å bruke på vinteren. Kommer kl 6 på morningen med fullladet bil, varmt batteri og bilen defrostet.
Så stiller jeg i Teslan inn å lade etter kl 11 på kvelden. Da får jeg billigere strøm. Og ladestrømmen er begrenset av veggboxen, men den kan også begrenses i bilen selv.
Ved å kombinere det Tesla sel tilbyr av innstillingsmuligheter samt Tasla Plus’ feature har jeg full koll på lding av bil, oppvarming av batteri og bil.
Hilsen
Mikael
Nu är detta inget jätteproblem för mig eftersom jag använder Teslan väldigt sällan numera. Men för alla som använder den dagligen är denna app säkert ett bra hjälpmedel.
Synd bara att man måsta ta till tredjepartsappar för en funktion som Tesla skulle kunna fixa på en eftermiddag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Senaste version 2018.26
Dashboard for Tesla...för Android..
Gör jobbet!
Gör jobbet!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Senaste version 2018.26
Jeg er enig med deg at en del funksjoner i Tesla Plus burde vært implementert i Teslas egen app. Når man samtidig ser på BMWs app (kjører også en i3 eller Mercedes sin app (min svoger kjører en 350e pluginhybrid) så er Teslas app 1000 ganger bedre. Den er i hvert fall 10-30 ganger raskere, og den er intuitiv. Du kan i BMWs app f. eks ikke aktivere bilen for kjøring, bare låse opp bilen. Mercedes -appen er en reise tilbake til steinalderen. Tyskerne har nok en ganske lang reise foran seg hvis de skal ta igjen Tesla mht funksjonalitet.
Re: Senaste version 2018.26
Ja, Teslas app är riktigt snabb. Så har det inte alltid varit. Den var riktigt bedrövlig i början tycker jag, men nu är den kanon. Om jag jämför med e-Golfen så är VWs app gräsligt långsam, fastän även den har blivit mycket bättre. Från att ha varit i princip oanvändbar har den blivit ganska okej. Hade man inte haft den snabba Tesla-appen som jämförelse hade man nog inte reagerat tror jag.
Skälet är troligen att Teslan alltid är uppkopplad medan e-Golfen måste väckas varje gång. Fördelen å andra sidan är att den inte drar en massa vampir-ström när bilen inte används.
Det jag saknar mer eller mindre i Golfen är att kunna se kupétemperaturen, att och att kunna låsa upp bilen via appen. Det som är bra och som saknas i Teslan är att allting går att sköta via en webbsida också. Man kan skicka resmål till navigatorn, lägga till egna POIs, läsa ut kördata och statistik, och som sagt timerfunktionen för både laddning och klimatanläggningen.
Skälet är troligen att Teslan alltid är uppkopplad medan e-Golfen måste väckas varje gång. Fördelen å andra sidan är att den inte drar en massa vampir-ström när bilen inte används.
Det jag saknar mer eller mindre i Golfen är att kunna se kupétemperaturen, att och att kunna låsa upp bilen via appen. Det som är bra och som saknas i Teslan är att allting går att sköta via en webbsida också. Man kan skicka resmål till navigatorn, lägga till egna POIs, läsa ut kördata och statistik, och som sagt timerfunktionen för både laddning och klimatanläggningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Senaste version 2018.26
Jeg er helt enig. Det å kunne planlegge reisemål hjemme og sende koordinatene mm til bilen hadde vært et stort pluss.
BMW har den muligheten, om enn menysystemet i BMWn er noe for folk som har en egen diagnose.
BMW har den muligheten, om enn menysystemet i BMWn er noe for folk som har en egen diagnose.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 972
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Senaste version 2018.26
En sak som jag märkt med den nya versionen är att när man startar AP och den kör enligt hastighet + offset på en viss sträcka, och man sedan kommer till en sträcka med lägre hastighet, så sänks inte farten till den nya hastigheten + offset som den gjorde förut. På den sträckan som jag märkte detta på så var det först 80, och sedan blev det 60. Så då gick AP ifrån 80 + offset, ner till 70, istället för att sänka till 60 + offset, vilket den gjorde tidigare. Det är ju en klar försämring, eftersom man manuellt måste sänka farten själv, om man inte vill riskera att hålla högre fart än tänkt.
Det intressanta är att bilen visar på displayen att det är 60 som är hastighetsbegränsningen på den aktuella sträckan, men ändå sänker den bara till 70.
När det sedan blir 80 igen, så går den dock tillbaka till 80 + offset.
Det intressanta är att bilen visar på displayen att det är 60 som är hastighetsbegränsningen på den aktuella sträckan, men ändå sänker den bara till 70.
När det sedan blir 80 igen, så går den dock tillbaka till 80 + offset.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Senaste version 2018.26
Min bil ändrar inställningar, är det någon som varit med om det?
Och nej, ingen annan har kört bilen mellan gångerna.
Har t.ex. ställt in att bilen inte ska krypa iväg när jag släpper bromsen, samt att offsett på hastighetsbegränsning ska vara +10km/h.
Men vid två olika tillfällen har bilen ändrat dessa inställningar, slagit på att den ska krypa iväg, samt nollställt offsett.
Varför gör den så? Går det att motverka på något sätt. Offsett är ju inte så allvarligt men krypningen kan ju vid en miss resultera att man rullar in i framförvarande.
Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Och nej, ingen annan har kört bilen mellan gångerna.
Har t.ex. ställt in att bilen inte ska krypa iväg när jag släpper bromsen, samt att offsett på hastighetsbegränsning ska vara +10km/h.
Men vid två olika tillfällen har bilen ändrat dessa inställningar, slagit på att den ska krypa iväg, samt nollställt offsett.
Varför gör den så? Går det att motverka på något sätt. Offsett är ju inte så allvarligt men krypningen kan ju vid en miss resultera att man rullar in i framförvarande.
Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Senaste version 2018.26
Det kan det om olika profiler är kopplade till olika fobbar. Profil styr inte bara säte och ratt utan ävan de flesta inställningarna.frippe skrev:Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.