Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut den :D
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av ippii »

frippan skrev:
fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut den :D
Jag hade nog börjat att testa min betamjukvara på de länder med minst antal bilar på vägarna. ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av larsw »

Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

larsw skrev:
Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Låter bra, hoppas den dyker upp innan helgen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Bjelke »

frippan skrev:
fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut den :D
Vi gnetar på med ca 20 mil/dygn här iaf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av A76 »

Och jag kör minimum 10 mil per dygn :D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jos32 »

Installerade denna precis..

Tyvärr har dom sänkt nag till 15 sek vilket gör autopiloten lite trafikfarlig.

Tycker det är konstigt att den pockar på uppmärksamhet så mycket att blir lite ohållbart..

Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..

Varför har dom gjort detta?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

erkap skrev:
fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).
Det kom inte med 2019.16.1 i alla fall, jag har haft den versionen en vecka på min X med FSD och inga NoA alternativ finns tillgängliga.
Möjligen kommer det med 16.2 som bilen fick idag. Ska prova på vägen hem.

Jag tyckte inte de nya begränsningarna verkar vara så farliga. AP körde klockrent genom en 100-graders kurva från en motorväg till en annan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
henric
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jan 2019 13:18

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av henric »

jos32 skrev:

Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..

Varför har dom gjort detta?
Tycker inte senaste versionen 2019.16.2 är nån skillnad i detta avseende på min X med FSD (dock ingen NoA än). Funkar även bra än så länge med svängar o annat efter att ha kört några mil motorväg - även skarpa svängar i påfart/avfart.

Funkar också fortfarande att bara ”dutta” på blinkersen för att göra filbyte. Bilen fortsätter själv att blinka och gör filbytet. Lät annars som man var tvungen att hålla blinkersen igen under hela bytet alt sätta den i ett fast läge. Men det behövs inte.

Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

henric skrev:
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

jpetters skrev:
henric skrev:
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x

Hoppas på bättring snarast...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av westerlund »

JonasH skrev:
Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x

Hoppas på bättring snarast...
jag har märkt att när det åker förbi andra bilar så döljer teslan deras körfält för att man inte ska byta till det. som en blindspot detection
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Körde 2+1 väg idag och där har det gått att byta fil förut, men såg den inte den andra filen alls. Inte någon gång under flera mil av 2+1-väg.
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av roder99 »

Ska få 2019.16 nerladdat vid 02.00 i natt. Har nu 2019.12.1 på en TMS 85D med AP1 tillverkad i januari 2016. Är det vissa uppdateringar jag ska undvika eller är det bara att lägga på det senaste utan att reflektera så mycket över detta?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av matsm »

Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av TBjorn »

matsm skrev:
Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
Lyckost dig! Sen 2017 model S med AP2.5 och 10-15 sekunder mellan nags. Önskade man kunde gå tillbaka till firmware runt maj 2018. Uppdateringar som gör bilen bättre, my ass!
BV
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Frodo »

Vad är nags?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

Frodo skrev:
Vad är nags?
Om bilen inte kan känna av att du har händerna på ratten (genom att känna av ökat motstånd när den gör små ratt-rörelser) så kommer en popup i lilla skärmen med uppmaningen att röra ratten lite lätt.
Popup'en är vad åsyftas med slangordet "nags" som är derivat av det engelska ordet "nagging".
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av FutureTesla »

Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Frodo »

Tack för infon
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

FutureTesla skrev:
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av lcf »

Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.

Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.

Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.

Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.

Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
20190523_090037.jpg
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Remuz »

Vad är
Bakgrunden till att man inte har automatiskt filbyte på E4 längre? Sveriges bredaste motorväg...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar