Har S och X funkat annorlunda än 3 här? Summon på 3an är ganska värdelös tycker jag. Telefonen måste vara väldigt nära bilen och ändå tappar den kopplingen ibland. Jag kan alltså inte stå mer än 1-2 meter från förardörren med min iPhone XBodes_dad skrev:Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.16
Re: Senaste version 2019.16
Trodde jag hade fått någon priority update via referral-programmet, men ingen uppdatering än trots wifi.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2019.16
Den är ganska kass på min S också, men har funkat bättre på slutet om jag håller telefon och nyckel hänger i knippan under samma hand. Har dem på samma ställe när jag kör ut bilen från garaget och nu på slutet har det varit mer stabilt än tidigare när jag hade nyckel i fickan. Har nog rätt svajig Wi-fi och 4g i garaget så BT kan va till fördel för mig.fredli74 skrev:Har S och X funkat annorlunda än 3 här? Summon på 3an är ganska värdelös tycker jag. Telefonen måste vara väldigt nära bilen och ändå tappar den kopplingen ibland. Jag kan alltså inte stå mer än 1-2 meter från förardörren med min iPhone XBodes_dad skrev:Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Re: Senaste version 2019.16
Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Senaste version 2019.16
undrar också detta, 5 blink är ju sämst.Haglund skrev:Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Re: Senaste version 2019.16
Release Notes säger "held partially up or down", kan inte tolka det på något annat sätt än att nuvarande metod fortfarande kommer fungera.Haglund skrev:Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Jag tolkar det som att det är en restriktion som gör att även om NoA införs så blir det inga automatiska filbyten utan mänsklig inblandning. Bilen får inte heller ta beslut när filbytet ska genomföras i framtiden, utan inom 5 sekunder måste den genomföra eller avbryta försöket som föraren initierade.
Re: Senaste version 2019.16
Bekräftat nu att Model 3 Autopilot i Europa har varit approvad enligt regelverket sedan start:
"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."
https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/
Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.
Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."
https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/
Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.
Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Senaste version 2019.16
Oh nej jag fick precis notis om att jag har en tillgänglig uppdatering är säkert nerfdateringen 2019.16.... Törs nog inte uppdatera då vi snart gör 600mil tur i EU. Stämmer det jag hört om 10 sekunder nags?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Senaste version 2019.16
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.helix skrev:Bekräftat nu att Model 3 Autopilot i Europa har varit approvad enligt regelverket sedan start:
"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."
https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/
Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.
Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2019.16
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempelLegato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.
Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande!
Re: Senaste version 2019.16
Känns ju logiskt att stänga av autosteer i en kurva för att möta säkerhetsregler. Något kontraproduktivt i min mening. =)Legato skrev:För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Re: Senaste version 2019.16
Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Re: Senaste version 2019.16
Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.helix skrev:Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempelLegato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.
Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2019.16
Ljuset har visats länge. Ibland har jag verifierat att bromsljusen lyser vid regenerativ bromsning.evilirish skrev:Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2019.16
Legato skrev:Ljuset har visats länge. Ibland har jag verifierat att bromsljusen lyser vid regenerativ bromsning.evilirish skrev:Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på många nyare bilar oavsett fabrikat. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Senaste version 2019.16
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Senaste version 2019.16
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste version 2019.16
Tror inte det, men det är vanligt på nya modeller.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Minns jag reagerade över det och kollade upp det för några år sedan.
Helt klart en lag som infördes utan tanke på teknikutvecklingen, eller vädret här uppe i Skandinavien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2019.16
Det är ju snyggare med bakljusen på. Synd att man inte kan koda om sin Tesla själv på ett enkelt vis, som med en BMW t.ex.
Re: Senaste version 2019.16
Film på nya visualiseringen (på 3'an) men ser typ likadant ut i X:
https://youtu.be/jQioNtg4oq4
https://youtu.be/jQioNtg4oq4
Re: Senaste version 2019.16
Kanske ligger det en automatiskt avdrag på bränsleförbrukningen ifall de är av. Samma sak med att bilar numera stänger av sig vid rödljus. Det är svårt att få in korrekta uppgifter i en körcykel så jag misstänker att det är automatiska avdrag i förbrukningen ifall vissa funktioner finns.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2019.16
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Senaste version 2019.16
Kanske är det så, men bilen kan väl godkännas med lysen påslagna.Walker skrev:Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste version 2019.16
Walker skrev:Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017