Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

Bodes_dad skrev:
Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Har S och X funkat annorlunda än 3 här? Summon på 3an är ganska värdelös tycker jag. Telefonen måste vara väldigt nära bilen och ändå tappar den kopplingen ibland. Jag kan alltså inte stå mer än 1-2 meter från förardörren med min iPhone X
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av larsw »

Trodde jag hade fått någon priority update via referral-programmet, men ingen uppdatering än trots wifi.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Bodes_dad »

fredli74 skrev:
Bodes_dad skrev:
Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Har S och X funkat annorlunda än 3 här? Summon på 3an är ganska värdelös tycker jag. Telefonen måste vara väldigt nära bilen och ändå tappar den kopplingen ibland. Jag kan alltså inte stå mer än 1-2 meter från förardörren med min iPhone X
Den är ganska kass på min S också, men har funkat bättre på slutet om jag håller telefon och nyckel hänger i knippan under samma hand. Har dem på samma ställe när jag kör ut bilen från garaget och nu på slutet har det varit mer stabilt än tidigare när jag hade nyckel i fickan. Har nog rätt svajig Wi-fi och 4g i garaget så BT kan va till fördel för mig.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Haglund »

Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av westerlund »

Haglund skrev:
Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
undrar också detta, 5 blink är ju sämst.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av dhogborg »

Haglund skrev:
Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Release Notes säger "held partially up or down", kan inte tolka det på något annat sätt än att nuvarande metod fortfarande kommer fungera.

Jag tolkar det som att det är en restriktion som gör att även om NoA införs så blir det inga automatiska filbyten utan mänsklig inblandning. Bilen får inte heller ta beslut när filbytet ska genomföras i framtiden, utan inom 5 sekunder måste den genomföra eller avbryta försöket som föraren initierade.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av helix »

Bekräftat nu att Model 3 Autopilot i Europa har varit approvad enligt regelverket sedan start:

"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."

https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/

Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.

Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thomas76 »

Oh nej jag fick precis notis om att jag har en tillgänglig uppdatering är säkert nerfdateringen 2019.16.... Törs nog inte uppdatera då vi snart gör 600mil tur i EU. Stämmer det jag hört om 10 sekunder nags?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Bekräftat nu att Model 3 Autopilot i Europa har varit approvad enligt regelverket sedan start:

"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."

https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/

Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.

Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av helix »

Legato skrev:

För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempel

Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.

Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande! :(
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

Legato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Känns ju logiskt att stänga av autosteer i en kurva för att möta säkerhetsregler. Något kontraproduktivt i min mening. =)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Legato skrev:

För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempel

Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.

Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande! :(
Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Legato »

evilirish skrev:
Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Ljuset har visats länge. Ibland har jag verifierat att bromsljusen lyser vid regenerativ bromsning.

Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
evilirish skrev:
Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Ljuset har visats länge. Ibland har jag verifierat att bromsljusen lyser vid regenerativ bromsning.

Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.

Inte alls. Det är samma på många nyare bilar oavsett fabrikat. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av 12man »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av bylund »

12man skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Tror inte det, men det är vanligt på nya modeller.
Minns jag reagerade över det och kollade upp det för några år sedan.
Helt klart en lag som infördes utan tanke på teknikutvecklingen, eller vädret här uppe i Skandinavien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Elof »

Det är ju snyggare med bakljusen på. Synd att man inte kan koda om sin Tesla själv på ett enkelt vis, som med en BMW t.ex.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

Film på nya visualiseringen (på 3'an) men ser typ likadant ut i X:
https://youtu.be/jQioNtg4oq4
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Kanske ligger det en automatiskt avdrag på bränsleförbrukningen ifall de är av. Samma sak med att bilar numera stänger av sig vid rödljus. Det är svårt att få in korrekta uppgifter i en körcykel så jag misstänker att det är automatiska avdrag i förbrukningen ifall vissa funktioner finns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Elof »

Nä, så kan det inte gå till. Bilen förbrukar ju vad den förbrukar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Walker »

bylund skrev:
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av bylund »

Walker skrev:
bylund skrev:
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.
Kanske är det så, men bilen kan väl godkännas med lysen påslagna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
bylund skrev:
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.

Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar