Kanske ligger det en automatiskt avdrag på bränsleförbrukningen ifall de är av. Samma sak med att bilar numera stänger av sig vid rödljus. Det är svårt att få in korrekta uppgifter i en körcykel så jag misstänker att det är automatiska avdrag i förbrukningen ifall vissa funktioner finns.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.16
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2019.16
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Senaste version 2019.16
Kanske är det så, men bilen kan väl godkännas med lysen påslagna.Walker skrev:Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste version 2019.16
Walker skrev:Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.bylund skrev:Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?12man skrev:EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs komJeppe_E skrev:Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.Legato skrev:Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Senaste version 2019.16
Håller med. Är ju ingen tvekan om att man syns bättre också. Energiförlusten är ju ytterst marginell.Elof skrev:Det är ju snyggare med bakljusen på. Synd att man inte kan koda om sin Tesla själv på ett enkelt vis, som med en BMW t.ex.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2019.16
Har märkt i skuggiga partier och korta tunnlar hoppas halvljuset igång på min model 3.Jeppe_E skrev:
Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.16
Jag tycker automatisk aktivering av halvljus fungerar utmärkt i de allra flesta fall. Enda undantaget är dimma kombinerat med starkt ljus utan regn. Då har jag manuellt aktiverat dimljus.frippan skrev:Har märkt i skuggiga partier och korta tunnlar hoppas halvljuset igång på min model 3.Jeppe_E skrev:
Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2019.16
Tycker alla har problem med snöfall dagtid också...jpetters skrev:Jag tycker automatisk aktivering av halvljus fungerar utmärkt i de allra flesta fall. Enda undantaget är dimma kombinerat med starkt ljus utan regn. Då har jag manuellt aktiverat dimljus.frippan skrev:Har märkt i skuggiga partier och korta tunnlar hoppas halvljuset igång på min model 3.Jeppe_E skrev:
Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2019.16
kan å kan.... jo, men bilarna ÄR helbilsgodkända med släckt baklyse med hänvisning till att det drar mindre energi. Löjligt? Javisst! Urkorkat! Men tyvärr är det just så. Samma på i princip alla bilar.bylund skrev:Kanske är det så, men bilen kan väl godkännas med lysen påslagna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- lukas_zajac
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 19 feb 2018 21:42
Re: Senaste version 2019.16
15 sekunder på min model s med AP2, men det spelar ingen roll hur länge man hållit ratten, den terroriserar direkt efter första 15 sekunder frihet.thomas76 skrev:Oh nej jag fick precis notis om att jag har en tillgänglig uppdatering är säkert nerfdateringen 2019.16.... Törs nog inte uppdatera då vi snart gör 600mil tur i EU. Stämmer det jag hört om 10 sekunder nags?
- lukas_zajac
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 19 feb 2018 21:42
Re: Senaste version 2019.16
- Mycket bra med Sentry som kan konfigureras att slå sig på automatisk med undantag t.ex. för hemma eller arbete.
- Gillar den dynamiska grafiken på lilla skärmen, man ser tydligt nu när t.ex. bromsljus tänds.
- Webbläsare långsamt men äntligen går att använda, hänger sig inte upp.
- Musikspelare hackar mindre.
- Farthållare med färre fantombromsningar.
- Meny på Svenska men ej testad.
- Filbyte fungerar nu ENBART på motorvägen, förut fungerade på flerfiliga gator i städer och vägar, t.ex. på 2+1.
- Filbyte mycket känslig för regn, det känns som filbyte blir otillgänglig direkt när vindrutetorkare är på...
- Autosteer fungerar som förut, klarar skarpa kurvor som förut. Klarar 270 grader påfart till motorvägen men blinkar varning att "autosteer limitet".
- Klarar chikan vid tätortgränsen, se bild.
- Mycket irriterande att man får inte släppa ratten längre än 15 sekunder.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Senaste version 2019.16
Nej, inte min iaf, den påbörjat direkt vid första blinkningen, och filbytet är helt genomfört vid åttonde blink. Jag testade flera ggr idag efter att ha läst detta och inte känt igen mig alls.Seregon skrev:AP1 behöver inte ha spaken helt ner/upp, däremot måste den hållas uppe/nere i 5 blinkningar.Latt skrev:Betyder det att Model S AP2 Auto Lane Change inte längre funkar med att bara starta blinkers med ett lätt tryck men att man nu måste dra spaken helt ner/up som med AP1 ?
X90 AP1 version 2019.12.1.1
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Senaste version 2019.16
Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Någon fler som upplever samma sak?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2019.16
Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.Hedman skrev:Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Senaste version 2019.16
Inga noteringar under natten...blir en omstart av allt så får jag se om det hjälper.Walker skrev:Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.Hedman skrev:Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Senaste version 2019.16
Har varit rapporter om att pumpen körs längre för att kyla batteriet efter senaste uppdateringen, spekuleras om att det var “fixen” de pratade om efter bilarna som brann i Kina. Dock verkar det som att det blivit buggat och den körs för länge så att säga.
Re: Senaste version 2019.16
Hur är det med nag? Är det verkligen 15 sek på denna versionen..
Har lite panik och vill inte trycka på uppdateringsknappen..
Har lite panik och vill inte trycka på uppdateringsknappen..
Re: Senaste version 2019.16
Beror på hastighet ligger däromkring på motorväg med moms och det har väl legat där innan med så ingen skillnad kan jg tycka ( model s ap1 )jos32 skrev:Hur är det med nag? Är det verkligen 15 sek på denna versionen..
Har lite panik och vill inte trycka på uppdateringsknappen..
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste version 2019.16
Jag tycker de borde ha någon begränsning i sentry mode att man får notis om endast närhetssensorera har utlösts (dvs att någon katt strosat förbi. (annars finns det en risk för att grannsämjan kan påverkas om bach fuga spelas ofta på natten när det blåser lite). Tror det finns utrymme för förbättring.
Re: Senaste version 2019.16
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Re: Senaste version 2019.16
Kan informera att omstart av båda systemen hjälpte inte vampyruttaget från batteriet 1kwh per timme i snitt. Jag stängde av sentry mode när vi kom hem och morgonen därefter samma procent kvar på batteriet.Hedman skrev:Inga noteringar under natten...blir en omstart av allt så får jag se om det hjälper.Walker skrev:Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.Hedman skrev:Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Men nästa version så
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2019.16
Intressant - min X har aldrig fungerat där (åker också Tyresö-city varje dag). Den avbryter och panikar (röd ratt).Legato skrev:Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.helix skrev:Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempelLegato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.
Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande!
https://maps.app.goo.gl/BYtJ4N3y7pjRy5dz6
Har precis fått notification om uppdateringen, men är verkligen inte sugen på att uppgradera. Idiotiskt att reglera på den här nivån.. Om Tesla verkligen följer reglerna betyder det att våra bilar blivit mindre säkra - det är ju precis I nödsituationer som systemet behöver kunna dra i ratten med hög kraft.
2018 MX P100D
Re: Senaste version 2019.16
Att få den att spela utan att krossa en ruta verkar nästan omöjligt.Mickep skrev:Jag tycker de borde ha någon begränsning i sentry mode att man får notis om endast närhetssensorera har utlösts (dvs att någon katt strosat förbi. (annars finns det en risk för att grannsämjan kan påverkas om bach fuga spelas ofta på natten när det blåser lite). Tror det finns utrymme för förbättring.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2019.16
”ärans och hjältarnas”? Missade du period två mot ryssarna igår?Simon skrev:Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Kommentatorn: ”kollektiv härdsmälta”. Inte mycket till vare sig ära eller hjältemod.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR