Samma sak som med MB S-klass för några år sedan. Bilen tar över när man själv vill något annatdanni skrev:RTFM:
Det här är en gammal funktion, väldigt gammal. Att man inte ser den så ofta beror nog på att man oftare kör med autopiloten aktiverad än bara den adaptiva farthållaren i såna situationer.
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.21
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Senaste version 2018.21
Då kanske man vågar låna ut den till dotternPontus skrev:Vill ha då min fru är en ...HelectriC skrev:det ska med 24:an gå att ställa in maxhastighet remote. Så om någon lånar bilen och man glömt att det är en fartdåre, så sätter man maxhastighet till 80km/hRemuz skrev:24
https://electrek.co/2018/06/20/tesla-re ... pp-update/
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2018.24.1
Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.24.1
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2018.24.1
Jag tycker att man behöver hålla i ratten lösare än innan vilket medför att man får mindre varningar än innan bara man håller händerna på ratten. Så jag håller med dig fast jag har bara 2018.21.9 än förståsSvenssons skrev:Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Re: Senaste version 2018.24.1
Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?Svenssons skrev:Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.24.1
HelectriC skrev:Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!
Avundas dig som inte uppdaterat ännu. Ska själv ner igenom Europa men får bita ihop och ratta bil som i vilken annan gammal Mercedes som helst. Njut av en mer avslappnad färd i din ej uppdaterade Tesla, med AP värd namnet!
BV
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Senaste version 2018.24.1
Håller helt med, jag kan ju inte sitta och virka såklart men är jag förare i en bil skall jag köra bil inte pilla med annat och minimum för att kunna reagera är en hand på ratten. Innan 2018.21.9 hjälpte inte det alltid och jag tvingades vicka på ratten på långa raksträckor, sedan uppdateringen räcker det med att ha en hand på ratten.Kulingen skrev:Jag tycker att man behöver hålla i ratten lösare än innan vilket medför att man får mindre varningar än innan bara man håller händerna på ratten. Så jag håller med dig fast jag har bara 2018.21.9 än förståsSvenssons skrev:Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Re: Senaste version 2018.24.1
Nej, tid innan påminnelse kommer upp när man inte håller i ratten minskade från kanske 3 minuter till 30 sekunder i 2018.21.9. Version 2018.24 kanske har ändrat själva meddelandet, kanske har lagt till config-möjlighet eller gjort andra ändringar men det är version 21.9 som en del har klagat på då de måste hålla i ratten oftare när de kör.HelectriC skrev:Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?Svenssons skrev:Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Har inte sett att nåhpn här har 2018.24 ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2018.24.1
Jaha, men då är det ingen större fara, min med 21 funkar som tidigare, inga problem, faran avblåstSvenssons skrev:Nej, tid innan påminnelse kommer upp när man inte håller i ratten minskade från kanske 3 minuter till 30 sekunder i 2018.21.9. Version 2018.24 kanske har ändrat själva meddelandet, kanske har lagt till config-möjlighet eller gjort andra ändringar men det är version 21.9 som en del har klagat på då de måste hålla i ratten oftare när de kör.HelectriC skrev:Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?Svenssons skrev:Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Har inte sett att nåhpn här har 2018.24 ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.24.1
Ska också ner i Europa snart. Det är dock inte så ansträngande att köra själv, för mig är det mindre ansträngande än att använda AP nu. Däremot tror jag AP kommer komma till användning om det blir bilköer.TBjorn skrev:HelectriC skrev:Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!
Avundas dig som inte uppdaterat ännu. Ska själv ner igenom Europa men får bita ihop och ratta bil som i vilken annan gammal Mercedes som helst. Njut av en mer avslappnad färd i din ej uppdaterade Tesla, med AP värd namnet!
Model S 90D -17
Re: Senaste version 2018.24.1
Precis så. Att köra med AP, framförallt på tyska motorvägar med mycket trafik, är ganska ansträngande faktiskt. I synnerhet när man har passagerare i bilen som gnäller att man kör rycktigt och okoncentrerat, fast det är i själva verket AP som orsakar detta. I bilköer fungerar det däremot ganska bra.Wir skrev:Ska också ner i Europa snart. Det är dock inte så ansträngande att köra själv, för mig är det mindre ansträngande än att använda AP nu. Däremot tror jag AP kommer komma till användning om det blir bilköer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Senaste version 2018.24.1
Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något
Nu längtar jag igen
Nu längtar jag igen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.24.1
Nu har jag hunnit köra 30 mils långresa med 2018.24.1, huvudsakligen med AP. Jag tycker det fungerar fenomenalt. Jag fick inte en enda nag, förutom en gång när jag med flit släppte ratten för att jag ville se hur det nya meddelandet ser ut. Men utöver det, inte en enda. Autopiloten skötte sig bra, överlag, förutom på ett ställe på hemvägen när linjerna försvann i marken och den helt plötsligt ville göra en mycket tvär vänstersväng i 120 km/h. Tur jag höll händerna på ratten då!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Senaste version 2018.24.1
Alla model 3 ägare i Sverige längtar ocksåPontus skrev:Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något :(
Nu längtar jag igen :P
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.24.1
exakt.12man skrev:Alla model 3 ägare i Sverige längtar ocksåPontus skrev:Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något
Nu längtar jag igen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.26
Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Senaste version 2018.26
Gamla eller nya navigatorn?bjelkeman skrev:Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
Re: Senaste version 2018.26
Mina kartor har försvunnit. Har jag satellitbild så visas allt korrekt och navigering fungerar men i kartläge så visar den bara en grid mot grå bakgrund. Det enda som visas är SuC och den röda pilen. Vad har hänt? Håller den på att ladda ner kartorna?
Re: Senaste version 2018.26
Det hände mig också vid förra uppdateringen. Jag fick bara ett rutnät. Sen använda jag inte bilen på en vecka eller så och därefter dök kartan upp igen, om än väldigt långsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Senaste version 2018.26
Ny update just nu. Finns någon beskrivning av vad den gör någonstans?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2018.26
Verkligen, satte tidsbesparing till 30min, ändå ärevarv runt Eurostop, avslagen traficbased routing så valde den 'rätt" väg. Har gamla Navigon routingen. Dvs vägen finns men typ slukhål mitti...bjelkeman skrev:Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
ms 76132 "Eleamore"
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.26
Hoppades jag skulle få en uppdatering eftersom bilen tankat hem ca 6gb i tisdags...
Men inte ens en liten uppdatering blev det...
Men inte ens en liten uppdatering blev det...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---