Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Ja, Teslas app är riktigt snabb. Så har det inte alltid varit. Den var riktigt bedrövlig i början tycker jag, men nu är den kanon. Om jag jämför med e-Golfen så är VWs app gräsligt långsam, fastän även den har blivit mycket bättre. Från att ha varit i princip oanvändbar har den blivit ganska okej. Hade man inte haft den snabba Tesla-appen som jämförelse hade man nog inte reagerat tror jag.
Skälet är troligen att Teslan alltid är uppkopplad medan e-Golfen måste väckas varje gång. Fördelen å andra sidan är att den inte drar en massa vampir-ström när bilen inte används.
Det jag saknar mer eller mindre i Golfen är att kunna se kupétemperaturen, att och att kunna låsa upp bilen via appen. Det som är bra och som saknas i Teslan är att allting går att sköta via en webbsida också. Man kan skicka resmål till navigatorn, lägga till egna POIs, läsa ut kördata och statistik, och som sagt timerfunktionen för både laddning och klimatanläggningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Senaste version 2018.26

Inlägg av miksch »

Jeg er helt enig. Det å kunne planlegge reisemål hjemme og sende koordinatene mm til bilen hadde vært et stort pluss.

BMW har den muligheten, om enn menysystemet i BMWn er noe for folk som har en egen diagnose.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Generalbogge »

En sak som jag märkt med den nya versionen är att när man startar AP och den kör enligt hastighet + offset på en viss sträcka, och man sedan kommer till en sträcka med lägre hastighet, så sänks inte farten till den nya hastigheten + offset som den gjorde förut. På den sträckan som jag märkte detta på så var det först 80, och sedan blev det 60. Så då gick AP ifrån 80 + offset, ner till 70, istället för att sänka till 60 + offset, vilket den gjorde tidigare. Det är ju en klar försämring, eftersom man manuellt måste sänka farten själv, om man inte vill riskera att hålla högre fart än tänkt.

Det intressanta är att bilen visar på displayen att det är 60 som är hastighetsbegränsningen på den aktuella sträckan, men ändå sänker den bara till 70.

När det sedan blir 80 igen, så går den dock tillbaka till 80 + offset.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av frippe »

Min bil ändrar inställningar, är det någon som varit med om det?

Och nej, ingen annan har kört bilen mellan gångerna.

Har t.ex. ställt in att bilen inte ska krypa iväg när jag släpper bromsen, samt att offsett på hastighetsbegränsning ska vara +10km/h.
Men vid två olika tillfällen har bilen ändrat dessa inställningar, slagit på att den ska krypa iväg, samt nollställt offsett.

Varför gör den så? Går det att motverka på något sätt. Offsett är ju inte så allvarligt men krypningen kan ju vid en miss resultera att man rullar in i framförvarande.

Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Det kan det om olika profiler är kopplade till olika fobbar. Profil styr inte bara säte och ratt utan ävan de flesta inställningarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av danni »

Jag har hört talas om såna buggar med profiler som flippar ut också. Första steget är att göra en helt ny profil och ta bort den gamla, det löser ofta problemen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av dstr »

frippe skrev:
Min bil ändrar inställningar, är det någon som varit med om det?

Och nej, ingen annan har kört bilen mellan gångerna.

Har t.ex. ställt in att bilen inte ska krypa iväg när jag släpper bromsen, samt att offsett på hastighetsbegränsning ska vara +10km/h.
Men vid två olika tillfällen har bilen ändrat dessa inställningar, slagit på att den ska krypa iväg, samt nollställt offsett.

Varför gör den så? Går det att motverka på något sätt. Offsett är ju inte så allvarligt men krypningen kan ju vid en miss resultera att man rullar in i framförvarande.

Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Använder du easy entry?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av evilirish »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Det kan det om olika profiler är kopplade till olika fobbar. Profil styr inte bara säte och ratt utan ävan de flesta inställningarna.
Precis. Allt sånt styrs per fob/profil. Kolla så att det är samma profil som är inställd när detta händer.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av frippe »

Samma profil har använts, dvs. min. Om min frusprofil hade använts hade jag suttit framme i askkoppen och det hade märkts... ;)

Ja vi använder easy entry.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Samma profil har använts, dvs. min. Om min frusprofil hade använts hade jag suttit framme i askkoppen och det hade märkts... ;)

Ja vi använder easy entry.
Easy Entry har sina egna inställningar. När man skapar den så kopieras alla inställningar från din ordinarie profil men sedan kan du ju göra ändringar i din profil som du kanske också behöver göra i Easy Entry.

Ytterligare ett par saker som kan strula till det är att 2018.26 och en del andra uppdateringar kan nollställa vissa inställningar vilket kan vara irriterandet, särskilt om man då behöver ändra inställningarna i både ordinarie och Easy Entry, och sista saken att tänka på är att när man gör inställningar på profilen som inte innebär flytta stol eller ratt så kanske man glömer att spara eftersom dialogen inte poppar ner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Samma profil har använts, dvs. min. Om min frusprofil hade använts hade jag suttit framme i askkoppen och det hade märkts... ;)

Ja vi använder easy entry.
Easy Entry har sina egna inställningar. När man skapar den så kopieras alla inställningar från din ordinarie profil men sedan kan du ju göra ändringar i din profil som du kanske också behöver göra i Easy Entry.

Ytterligare ett par saker som kan strula till det är att 2018.26 och en del andra uppdateringar kan nollställa vissa inställningar vilket kan vara irriterandet, särskilt om man då behöver ändra inställningarna i både ordinarie och Easy Entry, och sista saken att tänka på är att när man gör inställningar på profilen som inte innebär flytta stol eller ratt så kanske man glömer att spara eftersom dialogen inte poppar ner.
Jag blev riktigt osams med easy entry kring inställningen att fälla in backspeglarna, till den grad att jag stängde av det. Hoppas det fixats i den här versionen (installerade idag, tog "fel" bil till jobbet)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av frippe »

Jag får testa lite mer med FOBarna, vilken som är vilken. Det verkar inte gå att se vilken som är 1 eller 2 på dem.

Fick för övrigt ny uppdatering i förmiddags, hoppade över 24 och gick direkt på 26 från 21.

Märkte ingen större skillnad alls, bara det om annat meddelande vid körning av AP. Annars samma goda funktion som innan.

Nu saknar jag bara de nya kartorna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Teslaspolen »

Har fått 2018.26, men den har gett problem. Nu aktiveras larmet (alltså återställs alltid till On) efter att man kört med bilen, som kan vara problem för oss med husdjur, eller dom med barn.

Ett andra, relaterat problem är att nu triggar larmet stup i kvarten (igen) när det är satt på On. Tillsammans blir det en smula irriterande...
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av AKarlsson »

Larnets återaktivering är en bugg. Skall försvinna i en uppdatering de jobbar på. Mitt larm triggar också väldigt ofta.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av oscfor »

AKarlsson skrev:
Larnets återaktivering är en bugg. Skall försvinna i en uppdatering de jobbar på. Mitt larm triggar också väldigt ofta.
+1
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Pontus »

Jag har 2018.24.8 och fick för 2 h sedan notiser om uppdatering. När glad i hågen kommer ner till bil så finns ingen uppdatering. Är det en snabb tillbakadragning eller någon som vet vad som hänt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Jag har 2018.24.8 och fick för 2 h sedan notiser om uppdatering. När glad i hågen kommer ner till bil så finns ingen uppdatering. Är det en snabb tillbakadragning eller någon som vet vad som hänt?
Det kan absolut vara en tillbakadragning, har hänt mig oxo nån gång...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Oj, vilken version kan det handla om tro? Eller kanske bara nåt Model 3-relaterat? Jag har haft en uppdateringsnotifiering i fyra dagar. Jag orkade inte gå till bilen för att installera den och den låg kvar hela tiden och plingade i mobilen. Nu har jag tryckt på update-knappen för att få slut på tjatet och det visade sig vara 26-an som kom. Hoppas navigatorn fungerar nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Testat idag med 26. Navigatorn funkar fortfarande inte i min bil. :(
Det blir nog enbart ABRP för mig framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av miksch »

Hadde en spesiell opplevelse med nya navigatorn. Jeg reiste til Gotland med bilen, og den brukte en hel dag for å forstå at den ikke lengre sto i Västervik men i Visby. Så skulle jeg tilbake, kjørte via Nynäshamn og skulle videre mot Norge. Planlagt lading i Arboga. Ikke ens under ladingen forsto bilen at den ikke lengre var på Gotland. Først like før Töksfors hadde navigatorn funnet korrekt posisjon. Det resulterte i at jeg navigerte med min iPhone. Fungerte bra, men slitsomt.
Det skal nevnes at jeg restartet begge skjermer, men ikke noe hjalp.
Håper at noen i Tesla leser dette og at det ordnes slik at en kan restarte GPS-modulen manuelt. Ellers blir det for alle som skal reise med båt til Europa ganske håpløst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Jag tor att mitt problem beror delvis på samma sak. Navigatorn beräknar om rutten hela tiden, oavbrutet, efter 5-10 sekunder räknar den om. Den beter sig alltså som om den hela tiden tror att jag har lämnat rutten. Den placerar mig visserligen rätt på stora skärmen, men navigatorn verkar tro att jag är någon annanstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Jag tor att mitt problem beror delvis på samma sak. Navigatorn beräknar om rutten hela tiden, oavbrutet, efter 5-10 sekunder räknar den om. Den beter sig alltså som om den hela tiden tror att jag har lämnat rutten. Den placerar mig visserligen rätt på stora skärmen, men navigatorn verkar tro att jag är någon annanstans.
Men vad är garantin på en Tesla värt om de inte kan få din bil i ordning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Men vad är garantin på en Tesla värt om de inte kan få din bil i ordning?
De har inte ens återkommit till mig efter att jag har felanmält för över en vecka sedan. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
nek0 skrev:
Men vad är garantin på en Tesla värt om de inte kan få din bil i ordning?
De har inte ens återkommit till mig efter att jag har felanmält för över en vecka sedan. :(
Säg till om du vill att jag ska låtsas vara förvånad...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Men vad är garantin på en Tesla värt om de inte kan få din bil i ordning?
De har inte ens återkommit till mig efter att jag har felanmält för över en vecka sedan. :(
Säg till om du vill att jag ska låtsas vara förvånad...
Till
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar