Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Generalbogge skrev:
mattiasottosson skrev:
Generalbogge skrev:
Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne på
BBB74BB9-8DA7-436C-AB75-1DB5210E9E11.jpeg
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/
Ok, den versionen var jag inte betrodd med :?
Det som händer är att bilen sätts i Chill-läge och maxhastigheten begränsas. När man försöker köra fortare plingar det i bilen och en varning kommer upp att maxhastigheten har uppnåtts. Bilen blir då trög som en gammal diesel och slutar accelerera. Samtidigt plingar det även i mobilen så att föräldrarna kan se att sonen (antar jag?) kör som en galning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Bjelke »

Skapligt, man kan ställa in max fart på distans men man kan inte ändra vilken ström bilen ska ladda med (vilket redan går att göra om man sitter i bilen dessutom), heja Tesla lixom, vilket av dom var svårast att införa tro? Och vilket har efterfrågats mest?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mattiasottosson »

Bjelke skrev:
Skapligt, man kan ställa in max fart på distans men man kan inte ändra vilken ström bilen ska ladda med (vilket redan går att göra om man sitter i bilen dessutom), heja Tesla lixom, vilket av dom var svårast att införa tro? Och vilket har efterfrågats mest?
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.

Men det är så tragiskt att hans pappa efterfrågade just en sådan här funktion och sen inträffar tyvärr en krasch där sonen blir fast i en brinnande bil :(
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av larsw »

mattiasottosson skrev:
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.
Schemalagd laddstart har man väl redan, iaf på hemmaladdning. Schemalagt klimat saknas däremot.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

larsw skrev:
mattiasottosson skrev:
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.
Schemalagd laddstart har man väl redan, iaf på hemmaladdning. Schemalagt klimat saknas däremot.
Ja, schemalagd laddstart finns, men inte via appen. Schemalagd klimat saknas som sagt helt trots att det har efterfrågats sedan Model S lanserades.
Dessutom tycker jag inte att starttiden är det mest intressanta. Jag vill kunna ställa in när jag vill att bilen ska vara laddad och uppvärmd. Ivägkörningstiden alltså. Så är det i e-Golfen och det funkar klockrent. Det är så man vill ha det. Ingen icke-elbilsnörd vill/kan sitta och räkna baklänges hur lång tid det tar att ladda bilen. Samtidigt vill man ju att den är precis klar med laddningen innan man åker iväg, framförallt på vintern när man vill utnyttja laddningsvärmen i batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av miksch »

Hei mati!

Jeg hat installert appen Tesla plus. Der kan jeg stille inn når bilen skal være ferdigladet og oppvarmet. Fantastisk å bruke på vinteren. Kommer kl 6 på morningen med fullladet bil, varmt batteri og bilen defrostet.
Så stiller jeg i Teslan inn å lade etter kl 11 på kvelden. Da får jeg billigere strøm. Og ladestrømmen er begrenset av veggboxen, men den kan også begrenses i bilen selv.

Ved å kombinere det Tesla sel tilbyr av innstillingsmuligheter samt Tasla Plus’ feature har jeg full koll på lding av bil, oppvarming av batteri og bil.

Hilsen

Mikael
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av larsw »

"Minor improvements and bug fixes."

I övrigt vet jag inte om nya navigatorn aktiverats - har inte varit ute och kört än - men navigatorn föreslår nu rätt överutmanade körvägar till Kungsbacka för mig. Längre vägar med 10-15 minuter längre körtid, istället för närmaste och snabbaste vägen.
IMG_3326.JPG
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

miksch skrev:
Hei mati!

Jeg hat installert appen Tesla plus. Der kan jeg stille inn når bilen skal være ferdigladet og oppvarmet. Fantastisk å bruke på vinteren. Kommer kl 6 på morningen med fullladet bil, varmt batteri og bilen defrostet.
Så stiller jeg i Teslan inn å lade etter kl 11 på kvelden. Da får jeg billigere strøm. Og ladestrømmen er begrenset av veggboxen, men den kan også begrenses i bilen selv.

Ved å kombinere det Tesla sel tilbyr av innstillingsmuligheter samt Tasla Plus’ feature har jeg full koll på lding av bil, oppvarming av batteri og bil.

Hilsen

Mikael
Tack för tipset, men appen finns tyvärr bara för Ajfån såvitt jag vet. Och jag kör Android.
Nu är detta inget jätteproblem för mig eftersom jag använder Teslan väldigt sällan numera. Men för alla som använder den dagligen är denna app säkert ett bra hjälpmedel.
Synd bara att man måsta ta till tredjepartsappar för en funktion som Tesla skulle kunna fixa på en eftermiddag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av drakbane »

Dashboard for Tesla...för Android..

Gör jobbet!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av miksch »

Jeg er enig med deg at en del funksjoner i Tesla Plus burde vært implementert i Teslas egen app. Når man samtidig ser på BMWs app (kjører også en i3 eller Mercedes sin app (min svoger kjører en 350e pluginhybrid) så er Teslas app 1000 ganger bedre. Den er i hvert fall 10-30 ganger raskere, og den er intuitiv. Du kan i BMWs app f. eks ikke aktivere bilen for kjøring, bare låse opp bilen. Mercedes -appen er en reise tilbake til steinalderen. Tyskerne har nok en ganske lang reise foran seg hvis de skal ta igjen Tesla mht funksjonalitet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av mati »

Ja, Teslas app är riktigt snabb. Så har det inte alltid varit. Den var riktigt bedrövlig i början tycker jag, men nu är den kanon. Om jag jämför med e-Golfen så är VWs app gräsligt långsam, fastän även den har blivit mycket bättre. Från att ha varit i princip oanvändbar har den blivit ganska okej. Hade man inte haft den snabba Tesla-appen som jämförelse hade man nog inte reagerat tror jag.
Skälet är troligen att Teslan alltid är uppkopplad medan e-Golfen måste väckas varje gång. Fördelen å andra sidan är att den inte drar en massa vampir-ström när bilen inte används.
Det jag saknar mer eller mindre i Golfen är att kunna se kupétemperaturen, att och att kunna låsa upp bilen via appen. Det som är bra och som saknas i Teslan är att allting går att sköta via en webbsida också. Man kan skicka resmål till navigatorn, lägga till egna POIs, läsa ut kördata och statistik, och som sagt timerfunktionen för både laddning och klimatanläggningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Senaste version 2018.26

Inlägg av miksch »

Jeg er helt enig. Det å kunne planlegge reisemål hjemme og sende koordinatene mm til bilen hadde vært et stort pluss.

BMW har den muligheten, om enn menysystemet i BMWn er noe for folk som har en egen diagnose.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Generalbogge »

En sak som jag märkt med den nya versionen är att när man startar AP och den kör enligt hastighet + offset på en viss sträcka, och man sedan kommer till en sträcka med lägre hastighet, så sänks inte farten till den nya hastigheten + offset som den gjorde förut. På den sträckan som jag märkte detta på så var det först 80, och sedan blev det 60. Så då gick AP ifrån 80 + offset, ner till 70, istället för att sänka till 60 + offset, vilket den gjorde tidigare. Det är ju en klar försämring, eftersom man manuellt måste sänka farten själv, om man inte vill riskera att hålla högre fart än tänkt.

Det intressanta är att bilen visar på displayen att det är 60 som är hastighetsbegränsningen på den aktuella sträckan, men ändå sänker den bara till 70.

När det sedan blir 80 igen, så går den dock tillbaka till 80 + offset.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av frippe »

Min bil ändrar inställningar, är det någon som varit med om det?

Och nej, ingen annan har kört bilen mellan gångerna.

Har t.ex. ställt in att bilen inte ska krypa iväg när jag släpper bromsen, samt att offsett på hastighetsbegränsning ska vara +10km/h.
Men vid två olika tillfällen har bilen ändrat dessa inställningar, slagit på att den ska krypa iväg, samt nollställt offsett.

Varför gör den så? Går det att motverka på något sätt. Offsett är ju inte så allvarligt men krypningen kan ju vid en miss resultera att man rullar in i framförvarande.

Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Det kan det om olika profiler är kopplade till olika fobbar. Profil styr inte bara säte och ratt utan ävan de flesta inställningarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av danni »

Jag har hört talas om såna buggar med profiler som flippar ut också. Första steget är att göra en helt ny profil och ta bort den gamla, det löser ofta problemen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av dstr »

frippe skrev:
Min bil ändrar inställningar, är det någon som varit med om det?

Och nej, ingen annan har kört bilen mellan gångerna.

Har t.ex. ställt in att bilen inte ska krypa iväg när jag släpper bromsen, samt att offsett på hastighetsbegränsning ska vara +10km/h.
Men vid två olika tillfällen har bilen ändrat dessa inställningar, slagit på att den ska krypa iväg, samt nollställt offsett.

Varför gör den så? Går det att motverka på något sätt. Offsett är ju inte så allvarligt men krypningen kan ju vid en miss resultera att man rullar in i framförvarande.

Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Använder du easy entry?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av evilirish »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Kan det möjligen bero på vilken fob jag använt?
Det kan det om olika profiler är kopplade till olika fobbar. Profil styr inte bara säte och ratt utan ävan de flesta inställningarna.
Precis. Allt sånt styrs per fob/profil. Kolla så att det är samma profil som är inställd när detta händer.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av frippe »

Samma profil har använts, dvs. min. Om min frusprofil hade använts hade jag suttit framme i askkoppen och det hade märkts... ;)

Ja vi använder easy entry.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Samma profil har använts, dvs. min. Om min frusprofil hade använts hade jag suttit framme i askkoppen och det hade märkts... ;)

Ja vi använder easy entry.
Easy Entry har sina egna inställningar. När man skapar den så kopieras alla inställningar från din ordinarie profil men sedan kan du ju göra ändringar i din profil som du kanske också behöver göra i Easy Entry.

Ytterligare ett par saker som kan strula till det är att 2018.26 och en del andra uppdateringar kan nollställa vissa inställningar vilket kan vara irriterandet, särskilt om man då behöver ändra inställningarna i både ordinarie och Easy Entry, och sista saken att tänka på är att när man gör inställningar på profilen som inte innebär flytta stol eller ratt så kanske man glömer att spara eftersom dialogen inte poppar ner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Samma profil har använts, dvs. min. Om min frusprofil hade använts hade jag suttit framme i askkoppen och det hade märkts... ;)

Ja vi använder easy entry.
Easy Entry har sina egna inställningar. När man skapar den så kopieras alla inställningar från din ordinarie profil men sedan kan du ju göra ändringar i din profil som du kanske också behöver göra i Easy Entry.

Ytterligare ett par saker som kan strula till det är att 2018.26 och en del andra uppdateringar kan nollställa vissa inställningar vilket kan vara irriterandet, särskilt om man då behöver ändra inställningarna i både ordinarie och Easy Entry, och sista saken att tänka på är att när man gör inställningar på profilen som inte innebär flytta stol eller ratt så kanske man glömer att spara eftersom dialogen inte poppar ner.
Jag blev riktigt osams med easy entry kring inställningen att fälla in backspeglarna, till den grad att jag stängde av det. Hoppas det fixats i den här versionen (installerade idag, tog "fel" bil till jobbet)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av frippe »

Jag får testa lite mer med FOBarna, vilken som är vilken. Det verkar inte gå att se vilken som är 1 eller 2 på dem.

Fick för övrigt ny uppdatering i förmiddags, hoppade över 24 och gick direkt på 26 från 21.

Märkte ingen större skillnad alls, bara det om annat meddelande vid körning av AP. Annars samma goda funktion som innan.

Nu saknar jag bara de nya kartorna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av Teslaspolen »

Har fått 2018.26, men den har gett problem. Nu aktiveras larmet (alltså återställs alltid till On) efter att man kört med bilen, som kan vara problem för oss med husdjur, eller dom med barn.

Ett andra, relaterat problem är att nu triggar larmet stup i kvarten (igen) när det är satt på On. Tillsammans blir det en smula irriterande...
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av AKarlsson »

Larnets återaktivering är en bugg. Skall försvinna i en uppdatering de jobbar på. Mitt larm triggar också väldigt ofta.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.26

Inlägg av oscfor »

AKarlsson skrev:
Larnets återaktivering är en bugg. Skall försvinna i en uppdatering de jobbar på. Mitt larm triggar också väldigt ofta.
+1
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar