Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.11
Allt detta är AP2 som man bara låser upp om man idag köper en tesla med AP paketet för 50k eller? Är utvecklingen helt still på AP1?
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Re: Senaste version 2018.11
Även om vi inte lär se så stora förbättringar ofta så känns detta helt klart bra att utgå ifrån detta framöver. Ska bli spännande att följa utvecklingen av detta även om man inte har en bil eller Model 3 reservation.
Re: Senaste version 2018.11
Programvaruppdateringar får man. Jag fick en häromdagen. Men inget nytt på AP1, om jag kommer ihåg rätt, på ett tag. Men jag undrar om AP1 blir så mycket bättre än vad den är nu? Den är betydligt bättre, tycker jag, än när jag fick bilen 1.5 år sedan, så jag tycker inte att man kan klaga.MartinCB skrev:Allt detta är AP2 som man bara låser upp om man idag köper en tesla med AP paketet för 50k eller? Är utvecklingen helt still på AP1?
Utvecklingsteamet har säkert händerna fulla, med Model 3, AP2, Semi etc.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Senaste version 2018.11
Bilen laddade ner 2GB på vägen till jobbet idag. Är det 2018.10.4 som är på G tro?
Re: Senaste version 2018.11
Har en X och fått två uppdateringar som misslyckats nu i mars. Ligger kvar på 2017/50. Är det flera som plötsligt fått strul?
Kört Tesla i 3år och har aldrig haft en endaste misslyckad uppdatering tidigare...
Kört Tesla i 3år och har aldrig haft en endaste misslyckad uppdatering tidigare...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Senaste version 2018.11
Fick tillbaka bilen från service igår, trots det fortfarande 2017/50.Leo skrev:Har en X och fått två uppdateringar som misslyckats nu i mars. Ligger kvar på 2017/50. Är det flera som plötsligt fått strul?
Kört Tesla i 3år och har aldrig haft en endaste misslyckad uppdatering tidigare...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Senaste version 2018.11
Det verkar inte vara ovanligt att FWD-kontakterna förhindrar uppdatering. Kräver service.Leo skrev:Har en X och fått två uppdateringar som misslyckats nu i mars. Ligger kvar på 2017/50. Är det flera som plötsligt fått strul?
Kört Tesla i 3år och har aldrig haft en endaste misslyckad uppdatering tidigare...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Har den wifi? Ofta kommer det strax efter service när den får uppkoppling.Johnalm skrev:Fick tillbaka bilen från service igår, trots det fortfarande 2017/50.Leo skrev:Har en X och fått två uppdateringar som misslyckats nu i mars. Ligger kvar på 2017/50. Är det flera som plötsligt fått strul?
Kört Tesla i 3år och har aldrig haft en endaste misslyckad uppdatering tidigare...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11HelectriC skrev:märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Re: Senaste version 2018.11
ok, så de flesta kommer aldrig få 2018.11 då? du menar den blir antagligen kallad 2018.12 när den går från beta och in i vanlig version?vigge50 skrev:Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11HelectriC skrev:märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Precis!HelectriC skrev:ok, så de flesta kommer aldrig få 2018.11 då? du menar den blir antagligen kallad 2018.12 när den går från beta och in i vanlig version?vigge50 skrev:Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11HelectriC skrev:märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Så som jag har förstått det så ja, eller just de funktionerna som kom i 2018.11 kanske kommer senare men om det inte kommer någon ny 2018.10.x så skulle jag tro nästa är 2018.12 för allmänheten.HelectriC skrev:ok, så de flesta kommer aldrig få 2018.11 då? du menar den blir antagligen kallad 2018.12 när den går från beta och in i vanlig version?vigge50 skrev:Ojämna verkar vara beta versioner så om du skulle fått 2018.11 så skulle jag och många andra nog blivit väldigt förvånade. Enligt Teslafi så har 291 eller 20% av bilarna nu 2018.10.4 och 2 har 2018.11HelectriC skrev:märkligt detta med versioner. Det verkar som jag konstant ligger en bak senaste uppdatering. Precis när jag läser att folk börjar få 2018.11, så får jag 2018.10 och samma innan dess.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Senaste version 2018.11
Jag kör med 2018.10 sedan igår och har inte lyckats se några bilar i angränsande körfält på displayen. Har Tesla tagit bort funktionen? Jag ser enbart bilen framför mig i min fil.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Senaste version 2018.11
Jag också, har du testat frunk-tricket? Min bil har låst ute mig från frunken så jag kan inte testa det... Hoppas jag får ny version om ett tre veckor när bilen ska in på 2 års service. Misstänker att de låser upp frunken också...Remuz skrev:Jag har 6an, trots wi-fi 24/7 i bilen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2018.11
Uppdaterade till 2018-10-04 imorse (tidigare 2018-06 xx) och har varit ute en sväng precis.
- När man kör på autopilot och byter fil så byter den mycket lugnare och finare än tidigare.
- Jag upplever också att autopiloten håller hastighetsbegränsingarna bättre själv nu. Har min inställd på upp till 10km/h över gällande begränsning och nu med nya uppdateringen så anpassar den kontinuerligt enligt gällande hastighetsbegränsningar vilket den inte gjorde på min tidigare (bara vissa sträckor tidigare)
- Som några också nämnt tidigare så kommer AP ratten upp mycket snabbare nu också.
- AP inte riktigt lika nervös längre utan känns lugnare i filen.
- När man kör på autopilot och byter fil så byter den mycket lugnare och finare än tidigare.
- Jag upplever också att autopiloten håller hastighetsbegränsingarna bättre själv nu. Har min inställd på upp till 10km/h över gällande begränsning och nu med nya uppdateringen så anpassar den kontinuerligt enligt gällande hastighetsbegränsningar vilket den inte gjorde på min tidigare (bara vissa sträckor tidigare)
- Som några också nämnt tidigare så kommer AP ratten upp mycket snabbare nu också.
- AP inte riktigt lika nervös längre utan känns lugnare i filen.
Re: Senaste version 2018.11
Har WIFI men ganska dålig signalstyrka.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Senaste version 2018.11
Ganska roligt detta med att ingen utanför Tesla tycks veta om och hur man kan skynda på uppdateringar. Vore ju ganska lätt för Tesla att ge lite tips antar jag, men det känns ju som att mysterier likt detta är en av anledningarna till att Tesla diskuteras så otroligt frekvent online. Undrar om de medvetet lämnar oss ägare i okunskap
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.11
Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Japp så kan det absolut vara (så länge man har basics på plats som en stabil uppkoppling).
Blir ju riktigt sugen på update nu iaf! Kanske är AP2 äntligen ikapp (och förbi?) :
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZI0RjcPt0c
Blir ju riktigt sugen på update nu iaf! Kanske är AP2 äntligen ikapp (och förbi?) :
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZI0RjcPt0c
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.11
Vad skulle vara anledning till att bara köra ut vissa uppdateringar till en liten del av användarna? Alla behöver väl uppdateras?oscfor skrev:Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Senaste version 2018.11
Har varit ute på en till tur med bilen nu, kunde inte hålla mig när den första turen var så lovande. Den här gången med lite omvägar för att leta upp och verkligen testa hur den klarar backkrön. Kan glädjande meddela att hittills har den klarat alla helt felfritt!
Bilen stannade också mjukt och fint 3 av 3 ggr för stillastående bilar vid rödljus!
Är grymt nöjd med 2018.10.4! Bilen känns överlag som den är mycket mer medveten om sin omgivning nu. Känner mig förhoppningsfull att Tesla med den här stabila grunden snart även kommer kunna aktivera nya features såsom helautomatiska filbyten på motorväg, rödljusdektektering m.m
Bilen stannade också mjukt och fint 3 av 3 ggr för stillastående bilar vid rödljus!
Är grymt nöjd med 2018.10.4! Bilen känns överlag som den är mycket mer medveten om sin omgivning nu. Känner mig förhoppningsfull att Tesla med den här stabila grunden snart även kommer kunna aktivera nya features såsom helautomatiska filbyten på motorväg, rödljusdektektering m.m
Re: Senaste version 2018.11
Även jag har fått 2018.10.4 och testat en del när jag varit ute och kört under dagen. Har egentligen inte så mycket att tillägga mer än att säga WOW! Det är helt otroligt vad stabil den blivit med den här uppdateringen. Tidigare har jag stängt av automatiskt filbyte, men nu även detta riktigt bra. Framförallt tyckte jag den tidigare var väldigt seg på att byta tillbaka fil när man låg i ytterfil och skulle växla till innerfil efter en omkörning. Kändes som det tog en evighet att byta och i vissa fall bytte den inte alls. Nu funkar det klockrent och gör filbytet både snabbt och smidigt.
Åkte genom några vägarbeten och trånga situationer inne i Stockholm idag och även i dessa situationer funkade den förträffligt bra. Den undviker breda refuger och kan hantera smala passager där man tidigare har fått hugga tag i ratten för att rädda fälgarna. Nu hanterade den sådana situationer utan några problem. Ganska skarpa kurvor klarar den också av och blev nästan förvånad vid flera tillfällen idag att jag inte behövde ingripa. Känns som att det nu för första gången är på god väg att bli riktigt riktigt användbart även i andra situationer än i optimala förhållanden.
När den här nivån nu är uppnådd är jag glad jag valde till AP och det ska bli skoj att få ännu fler uppdateringar framöver!
Åkte genom några vägarbeten och trånga situationer inne i Stockholm idag och även i dessa situationer funkade den förträffligt bra. Den undviker breda refuger och kan hantera smala passager där man tidigare har fått hugga tag i ratten för att rädda fälgarna. Nu hanterade den sådana situationer utan några problem. Ganska skarpa kurvor klarar den också av och blev nästan förvånad vid flera tillfällen idag att jag inte behövde ingripa. Känns som att det nu för första gången är på god väg att bli riktigt riktigt användbart även i andra situationer än i optimala förhållanden.
När den här nivån nu är uppnådd är jag glad jag valde till AP och det ska bli skoj att få ännu fler uppdateringar framöver!