Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Simon »

Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till :)
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Hedman »

Hedman skrev:
Walker skrev:
Hedman skrev:
Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.
Inga noteringar under natten...blir en omstart av allt så får jag se om det hjälper.
Kan informera att omstart av båda systemen hjälpte inte vampyruttaget från batteriet 1kwh per timme i snitt. Jag stängde av sentry mode när vi kom hem och morgonen därefter samma procent kvar på batteriet. :)
Men nästa version så :lol:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av lcf »

Legato skrev:
helix skrev:
Legato skrev:

För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempel

Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.

Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande! :(
Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.
Intressant - min X har aldrig fungerat där (åker också Tyresö-city varje dag). Den avbryter och panikar (röd ratt).

https://maps.app.goo.gl/BYtJ4N3y7pjRy5dz6

Har precis fått notification om uppdateringen, men är verkligen inte sugen på att uppgradera. Idiotiskt att reglera på den här nivån.. Om Tesla verkligen följer reglerna betyder det att våra bilar blivit mindre säkra - det är ju precis I nödsituationer som systemet behöver kunna dra i ratten med hög kraft. :(
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av oscfor »

Mickep skrev:
Jag tycker de borde ha någon begränsning i sentry mode att man får notis om endast närhetssensorera har utlösts (dvs att någon katt strosat förbi. (annars finns det en risk för att grannsämjan kan påverkas om bach fuga spelas ofta på natten när det blåser lite). Tror det finns utrymme för förbättring.
Att få den att spela utan att krossa en ruta verkar nästan omöjligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Walker »

Simon skrev:
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till :)
:roll: ”ärans och hjältarnas”? Missade du period två mot ryssarna igår? :lol:
Kommentatorn: ”kollektiv härdsmälta”. Inte mycket till vare sig ära eller hjältemod. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av larsw »

Fortfarande ingen Navigate om Autopilot, eller har inte min FSD-uppgradering gått igenom?
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

larsw skrev:
Fortfarande ingen Navigate om Autopilot, eller har inte min FSD-uppgradering gått igenom?
NoA är med i mjukvaran men avstängt för svenska bilar. Vi har för få Teslor som rullar på våra vägar så vi har inte kommit upp i tillräckligt med träningsdata för att det ska funka bra (eller för att dom ska våga slå på det).
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Seregon »

Simon skrev:
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till :)
Fast tyska fanns väl redan?
Bild
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Senast redigerad av fredli74, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av kenny »

Förresten, den här funktionen med att värma batteriet när man navigerar till en supercharger, är det någon som VET om det gäller enbart Teslas egna superchargers, eller alla snabbladdare man laddat på innan? Den fattar ju att man har laddat eftersom den skapar items för navigering kategoriserat på var man har laddat. Jag har bara testat en gång, navigerade till en Ionity-laddare som jag använt innan, men jag uppfattade det som att det inte skedde någon uppvärmning av batteriet.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut den :D
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av ippii »

frippan skrev:
fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut den :D
Jag hade nog börjat att testa min betamjukvara på de länder med minst antal bilar på vägarna. ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av larsw »

Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

larsw skrev:
Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Låter bra, hoppas den dyker upp innan helgen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Bjelke »

frippan skrev:
fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut den :D
Vi gnetar på med ca 20 mil/dygn här iaf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av A76 »

Och jag kör minimum 10 mil per dygn :D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jos32 »

Installerade denna precis..

Tyvärr har dom sänkt nag till 15 sek vilket gör autopiloten lite trafikfarlig.

Tycker det är konstigt att den pockar på uppmärksamhet så mycket att blir lite ohållbart..

Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..

Varför har dom gjort detta?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

erkap skrev:
fredli74 skrev:
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).
Det kom inte med 2019.16.1 i alla fall, jag har haft den versionen en vecka på min X med FSD och inga NoA alternativ finns tillgängliga.
Möjligen kommer det med 16.2 som bilen fick idag. Ska prova på vägen hem.

Jag tyckte inte de nya begränsningarna verkar vara så farliga. AP körde klockrent genom en 100-graders kurva från en motorväg till en annan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
henric
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jan 2019 13:18

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av henric »

jos32 skrev:

Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..

Varför har dom gjort detta?
Tycker inte senaste versionen 2019.16.2 är nån skillnad i detta avseende på min X med FSD (dock ingen NoA än). Funkar även bra än så länge med svängar o annat efter att ha kört några mil motorväg - även skarpa svängar i påfart/avfart.

Funkar också fortfarande att bara ”dutta” på blinkersen för att göra filbyte. Bilen fortsätter själv att blinka och gör filbytet. Lät annars som man var tvungen att hålla blinkersen igen under hela bytet alt sätta den i ett fast läge. Men det behövs inte.

Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

henric skrev:
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

jpetters skrev:
henric skrev:
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x

Hoppas på bättring snarast...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av westerlund »

JonasH skrev:
Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x

Hoppas på bättring snarast...
jag har märkt att när det åker förbi andra bilar så döljer teslan deras körfält för att man inte ska byta till det. som en blindspot detection
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Körde 2+1 väg idag och där har det gått att byta fil förut, men såg den inte den andra filen alls. Inte någon gång under flera mil av 2+1-väg.
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar