Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av Kulingen »

Snart måste vi kanske ändra nyaste versionen till att ha 2 st pga att nya versioner inte verka komma i Europa längre :shock:

Vad är den nyaste versionen vi har här? 2018.36.2 ac4a215?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av erkap »

Det är bara temporärt tills de är OK med v9 för Europa.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av Kulingen »

erkap skrev:
Det är bara temporärt tills de är OK med v9 för Europa.
Om det är lagen det hänger på kan det ta åratal i Europa.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av bylund »

Vilken lag skulle det vara?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Vilken lag skulle det vara?
Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas först
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av bylund »

V9 är samma som V8 ur den synvinkeln. Det är föraren som är ansvarig för hur den kör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
bylund skrev:
Vilken lag skulle det vara?
Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas först
Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2018.40.1

Inlägg av JonasH »

2018,40.1 släppt...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av far1far2 »

Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Vilken lag skulle det vara?
Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas först
Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...
Ska inte nivå 3 och 4 fixas innan det blir aktuellt med 5?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.41

Inlägg av Remuz »

41 ute i Kalifornien
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.40

Inlägg av Bjelke »

far1far2 skrev:
Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Vilken lag skulle det vara?
Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas först
Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...
Ska inte nivå 3 och 4 fixas innan det blir aktuellt med 5?
Jo självklart, och visst, redan på nivå 3 kan man börja prata om vems ansvaret vid olycka är då man redan på den nivån ska kunna släppa fokus från körningen och
koncentrera sig på annat (men bara för en kortare stund) och vara beredd att ta över om systemet inte räcker till. Och redan på den här nivån börjar det bli krångligt
men jag tror att det kommer att bli förarens ansvar även på den här nivån, oavsett vad som händer vid en olycka, det kommer att bli en nivå som i praktiken inte finns utan
blir samma som nivå 2 ur ansvarssynpunkt.
Olyckan i somras känns lite som på den här nivån, han satt ju och fipplade med annat och tittade bort några sekunder och pang så
körde bilen på den där kvinnan med cykeln, hade det varit nivå 3 så skulle han ha haft ryggen fri. Nu kör körde dom ju inte på nivå 3 ur lagens synvinkel men funkar väl som exempel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.41

Inlägg av mati »

Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.41

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Kan inte mer än hålla med fullständigt. Som jag ser det så är det ungefär så som Tesla gör nu, dom inför funktioner som snart liknar nivå 3 men låter det ligga kvar på nivå 2,
och det är kanske därför det pratas om lagar och paragrafer för oss i Europa då dom försöker börja sniffa på nivå 3? Jag hoppas att det inte är så utan att dom fortsätter
att ligga på nivå 2, då slipper vi tjafs om ansvar vid olyckor osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.41

Inlägg av bjornlilja »

Gällande version 9 så får vi vänta berättar Electrec: ”As for ‘Navigate on Autopilot’ in Europe, Musk confirmed that it is still months away as they need to address the differences in how lane lines are painted, which varies greatly by country.”
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av Remuz »

42 ute
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Senaste version 2018.41

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Jag förstår inte att detta ens kan vara en diskussion. Men jag kanske är trög. Det hela är väldigt enkelt avhjälpt genom att helt sonika säga att föraren av fordonet ALLTID är ansvarig. Lite som han som fick fortkörningsböter i USA för att AP hade missat en vägskylt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.41

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
mati skrev:
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Jag förstår inte att detta ens kan vara en diskussion. Men jag kanske är trög. Det hela är väldigt enkelt avhjälpt genom att helt sonika säga att föraren av fordonet ALLTID är ansvarig. Lite som han som fick fortkörningsböter i USA för att AP hade missat en vägskylt.
Ja, rent juridiskt är det kanske så lätt som du säger. Men verkligheten är inte så enkel. Det handlar i första hand inte om vem som bär ansvaret när det smäller, det är fortfarande föraren, det handlar snarare om att det kommer att smälla just på grund av att föraren kanske inte förstår när det är dags att ta över. Idag är nivå 2 systemen designade så att föraren alltid måste hålla i ratten och ha koll på trafiken. Redan det är svårt ibland. Men om en nivå 3-bil faktiskt tillåter att föraren gör nåt annat, fast bara när trafiksituationen tillåter det, eller när bilen tror att allt är grönt, så kommer det garanterat hända en massa olyckor där föraren verkligen har gjort nåt annat och inte alls hade koll längre. En autonom bil som bara är autonom ibland, är inte bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av Nicklas »

Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av frippan »

För alla med model 3 där ute verkar få bättre regen på sina bilar med senaste mjukvaran.
Ännu ett utmärkt tecken på varför OTA är sådan viktig funktion.

https://electrek.co/2018/10/25/tesla-mo ... re-update/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av Bjelke »

Nicklas skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nicklas skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Va? Jag har bara 32.4 och jag har redan pin to drive. Vad hade du för antik mjukvara innan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Nicklas skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Va? Jag har bara 32.4 och jag har redan pin to drive. Vad hade du för antik mjukvara innan?
Minns inte :lol: men tror det var 32.4 faktiskt, kanske var samma release notes (inte första gången)...
Mest anmärkningsvärt är väl isf att jag antagligen lyckats glömma att jag redan fått pin to drive :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av Ferro94 »

Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Senaste version 2018.42

Inlägg av hanst »

Ferro94 skrev:
Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?
Det beror nog på att bilen får den senaste FW Vid tillverkningen och eftersom sim-kortet sätts i alldelses innan du får den leverad så finns det ingen möjlighet för bilen att uppdatera sig.
Jag minns att jag fick vänta från 8/3 då jag fick min bil till den 12/5 (kändes som en evighet) innan jag fick min första uppdatering. Men efter det så har det kommit ca en uppdatering i månaden.
MS LR -23
MS 100D -18
Skriv svar