Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.40
Snart måste vi kanske ändra nyaste versionen till att ha 2 st pga att nya versioner inte verka komma i Europa längre
Vad är den nyaste versionen vi har här? 2018.36.2 ac4a215?
Vad är den nyaste versionen vi har här? 2018.36.2 ac4a215?
Re: Senaste version 2018.40
Det är bara temporärt tills de är OK med v9 för Europa.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Senaste version 2018.40
Om det är lagen det hänger på kan det ta åratal i Europa.erkap skrev:Det är bara temporärt tills de är OK med v9 för Europa.
Re: Senaste version 2018.40
Vilken lag skulle det vara?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Senaste version 2018.40
Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas förstbylund skrev:Vilken lag skulle det vara?
Re: Senaste version 2018.40
V9 är samma som V8 ur den synvinkeln. Det är föraren som är ansvarig för hur den kör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.40
Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...Kulingen skrev:Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas förstbylund skrev:Vilken lag skulle det vara?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.40.1
2018,40.1 släppt...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Senaste version 2018.40
Ska inte nivå 3 och 4 fixas innan det blir aktuellt med 5?Bjelke skrev:Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...Kulingen skrev:Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas förstbylund skrev:Vilken lag skulle det vara?
X100 lev.14/8-18.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.40
Jo självklart, och visst, redan på nivå 3 kan man börja prata om vems ansvaret vid olycka är då man redan på den nivån ska kunna släppa fokus från körningen ochfar1far2 skrev:Ska inte nivå 3 och 4 fixas innan det blir aktuellt med 5?Bjelke skrev:Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...Kulingen skrev:Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas förstbylund skrev:Vilken lag skulle det vara?
koncentrera sig på annat (men bara för en kortare stund) och vara beredd att ta över om systemet inte räcker till. Och redan på den här nivån börjar det bli krångligt
men jag tror att det kommer att bli förarens ansvar även på den här nivån, oavsett vad som händer vid en olycka, det kommer att bli en nivå som i praktiken inte finns utan
blir samma som nivå 2 ur ansvarssynpunkt.
Olyckan i somras känns lite som på den här nivån, han satt ju och fipplade med annat och tittade bort några sekunder och pang så
körde bilen på den där kvinnan med cykeln, hade det varit nivå 3 så skulle han ha haft ryggen fri. Nu kör körde dom ju inte på nivå 3 ur lagens synvinkel men funkar väl som exempel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.41
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.41
Kan inte mer än hålla med fullständigt. Som jag ser det så är det ungefär så som Tesla gör nu, dom inför funktioner som snart liknar nivå 3 men låter det ligga kvar på nivå 2,mati skrev:Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
och det är kanske därför det pratas om lagar och paragrafer för oss i Europa då dom försöker börja sniffa på nivå 3? Jag hoppas att det inte är så utan att dom fortsätter
att ligga på nivå 2, då slipper vi tjafs om ansvar vid olyckor osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.41
Gällande version 9 så får vi vänta berättar Electrec: ”As for ‘Navigate on Autopilot’ in Europe, Musk confirmed that it is still months away as they need to address the differences in how lane lines are painted, which varies greatly by country.”
Re: Senaste version 2018.41
Jag förstår inte att detta ens kan vara en diskussion. Men jag kanske är trög. Det hela är väldigt enkelt avhjälpt genom att helt sonika säga att föraren av fordonet ALLTID är ansvarig. Lite som han som fick fortkörningsböter i USA för att AP hade missat en vägskylt.mati skrev:Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Senaste version 2018.41
Ja, rent juridiskt är det kanske så lätt som du säger. Men verkligheten är inte så enkel. Det handlar i första hand inte om vem som bär ansvaret när det smäller, det är fortfarande föraren, det handlar snarare om att det kommer att smälla just på grund av att föraren kanske inte förstår när det är dags att ta över. Idag är nivå 2 systemen designade så att föraren alltid måste hålla i ratten och ha koll på trafiken. Redan det är svårt ibland. Men om en nivå 3-bil faktiskt tillåter att föraren gör nåt annat, fast bara när trafiksituationen tillåter det, eller när bilen tror att allt är grönt, så kommer det garanterat hända en massa olyckor där föraren verkligen har gjort nåt annat och inte alls hade koll längre. En autonom bil som bara är autonom ibland, är inte bra.Jeppe_E skrev:Jag förstår inte att detta ens kan vara en diskussion. Men jag kanske är trög. Det hela är väldigt enkelt avhjälpt genom att helt sonika säga att föraren av fordonet ALLTID är ansvarig. Lite som han som fick fortkörningsböter i USA för att AP hade missat en vägskylt.mati skrev:Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.42
Borde vara den jag lägger in nu dåRemuz skrev:42 ute
(Som vanligt efter ett besök på SC)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.42
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa!Bjelke skrev:Borde vara den jag lägger in nu dåRemuz skrev:42 ute
(Som vanligt efter ett besök på SC)
- Meddela så fort du vet!
Re: Senaste version 2018.42
För alla med model 3 där ute verkar få bättre regen på sina bilar med senaste mjukvaran.
Ännu ett utmärkt tecken på varför OTA är sådan viktig funktion.
https://electrek.co/2018/10/25/tesla-mo ... re-update/
Ännu ett utmärkt tecken på varför OTA är sådan viktig funktion.
https://electrek.co/2018/10/25/tesla-mo ... re-update/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.42
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...Nicklas skrev:Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa!Bjelke skrev:Borde vara den jag lägger in nu dåRemuz skrev:42 ute
(Som vanligt efter ett besök på SC)
- Meddela så fort du vet!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.42
Va? Jag har bara 32.4 och jag har redan pin to drive. Vad hade du för antik mjukvara innan?Bjelke skrev:Äsch 36.2 bara... Pin to drive...Nicklas skrev:Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa!Bjelke skrev:Borde vara den jag lägger in nu dåRemuz skrev:42 ute
(Som vanligt efter ett besök på SC)
- Meddela så fort du vet!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.42
Minns inte men tror det var 32.4 faktiskt, kanske var samma release notes (inte första gången)...mati skrev:Va? Jag har bara 32.4 och jag har redan pin to drive. Vad hade du för antik mjukvara innan?Bjelke skrev:Äsch 36.2 bara... Pin to drive...Nicklas skrev:Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa!Bjelke skrev:Borde vara den jag lägger in nu dåRemuz skrev:42 ute
(Som vanligt efter ett besök på SC)
- Meddela så fort du vet!
Mest anmärkningsvärt är väl isf att jag antagligen lyckats glömma att jag redan fått pin to drive
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.42
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?Bjelke skrev:Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Senaste version 2018.42
Det beror nog på att bilen får den senaste FW Vid tillverkningen och eftersom sim-kortet sätts i alldelses innan du får den leverad så finns det ingen möjlighet för bilen att uppdatera sig.Ferro94 skrev:Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?Bjelke skrev:Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Jag minns att jag fick vänta från 8/3 då jag fick min bil till den 12/5 (kändes som en evighet) innan jag fick min första uppdatering. Men efter det så har det kommit ca en uppdatering i månaden.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18