Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.10

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Kulingen skrev:
Kan man ha en omröstning som valalternativen hela tiden uppdateras när en ny version kommer till bilen så man ser vilken version de flesta kör med här inne?
Ett tips är att skaffa TeslaFi, de trackar bland annat just det.
Jag är inne och kollar där ofta, men det hade varit roligt att haft en sådan uträkning på oss här inne också :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.10

Inlägg av Bjelke »

Mistafrizz skrev:
Wir skrev:
Nyren skrev:
Bjelke skrev:
Någon som ligger kvar på 2018.6.xxxxx och har haft spontana omstarter av stora skärmen?
Jag har haft två stycken inom någon vecka (dvs i princip direkt efter 2018.6 lades in) och före det tror jag det var
typ 1,5 år sedan, det är lixom inget som händer ofta om man säger så...
Känd bugg/problem?
Edit: Jag fick alltså 2018.6.xxx den 1/3...
Japp, det hände mig flera gånger förra veckan. Jag har också precis fått 2018.6. Dessutom hände det flera gånger att Spotify inte kunde logga in så jag fick starta om skärmen manuellt. Det har dock inte hänt igen på några dagar nu.
Händer mig också (2018.6.1). Senast i går när jag skulle testa summon (fungerade inte). När jag sen öppnade förardörren startade stora skärmen upp.
Har också detta.
Känns högst troligt att det är nåt strul med den här versionen alltså :(
Eller det kanske är en ny feature? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Senaste version 2018.10

Inlägg av Mistafrizz »

Bjelke skrev:
Mistafrizz skrev:
Wir skrev:
Nyren skrev:
Bjelke skrev:
Någon som ligger kvar på 2018.6.xxxxx och har haft spontana omstarter av stora skärmen?
Jag har haft två stycken inom någon vecka (dvs i princip direkt efter 2018.6 lades in) och före det tror jag det var
typ 1,5 år sedan, det är lixom inget som händer ofta om man säger så...
Känd bugg/problem?
Edit: Jag fick alltså 2018.6.xxx den 1/3...
Japp, det hände mig flera gånger förra veckan. Jag har också precis fått 2018.6. Dessutom hände det flera gånger att Spotify inte kunde logga in så jag fick starta om skärmen manuellt. Det har dock inte hänt igen på några dagar nu.
Händer mig också (2018.6.1). Senast i går när jag skulle testa summon (fungerade inte). När jag sen öppnade förardörren startade stora skärmen upp.
Har också detta.
Känns högst troligt att det är nåt strul med den här versionen alltså :(
Eller det kanske är en ny feature? :lol:
Japp, systemet känner av dom nöjda förarna - och ser till så att även dom får uppleva lite motgång. :lol:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.10

Inlägg av Kulingen »

Och nu kom 2018.10.4
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.10

Inlägg av Remuz »

Kulingen skrev:
Och nu kom 2018.10.4
Ämnesraden fixad
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av vigge50 »

Det verkar som att 10.4 förbättrar AP2 en del enligt de första rapporterna.

https://electrek.co/2018/03/15/tesla-au ... autosteer/
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Hedman »

Intressant, installerade idag. Ska bli kul och testa hur den beter sig på hemresan. Kanske klarar den rondellerna och håller inte på att köra in i 2+1 räcket
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Kulingen »

Hedman skrev:
Intressant, installerade idag. Ska bli kul och testa hur den beter sig på hemresan. Kanske klarar den rondellerna och håller inte på att köra in i 2+1 räcket
Ska AP2 kunna klara rondeller? Trodde det hörde till de självkörande funktionerna
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
Hedman skrev:
Intressant, installerade idag. Ska bli kul och testa hur den beter sig på hemresan. Kanske klarar den rondellerna och håller inte på att köra in i 2+1 räcket
Ska AP2 kunna klara rondeller? Trodde det hörde till de självkörande funktionerna
Och summon ska köra ut och möta dig framför dörren Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bate
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 24 apr 2014 10:37

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Bate »

Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:

* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.

Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Generalbogge »

Bate skrev:
Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:

* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.

Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Det låter kanon. Det blir till att köpa bananer på vägen hem, eller hur var det nu?
Kan parkeringssensorerna fram också hosta igång så är det en ren bonus.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av helix »

Verkar som att GUI:t blivit rejält mycket snabbare med senaste uppdateringen.
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Sandor »

Kan jag göra nått för att skynda på en uppdatering eller är det snällt sitta och vänta på att det dyker upp på min X som gäller?
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Bjelke »

Sandor skrev:
Kan jag göra nått för att skynda på en uppdatering eller är det snällt sitta och vänta på att det dyker upp på min X som gäller?
Testa att åka till Väsby Service center och ställ dig utanför (nära) så kan det hoppa igång en nedladdning om
man har tur (jag har gjort så två ggr iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Sandor »

Bjelke skrev:
Sandor skrev:
Kan jag göra nått för att skynda på en uppdatering eller är det snällt sitta och vänta på att det dyker upp på min X som gäller?
Testa att åka till Väsby Service center och ställ dig utanför (nära) så kan det hoppa igång en nedladdning om
man har tur (jag har gjort så två ggr iaf) :)
Tack. Ska testa det.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av blincoln »

Bate skrev:
Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:

* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.

Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Coolt! Det kanske äntligen har blivit dags att slänga ut sommarjobbarlösningen de har haft för vision-biten så långt och plugga in ett eget neuralt nät. Låter som att de kan ha slutat att dra ner kameraupplösningen till hälften det första de gör. Förhoppningsvis innebär det att de börjar köra sidokamerorna ordentligt också. Jag kommer bli riktigt imponerad den dag de lägger till auto lane change, det skulle verkligen göra AP ännu mer användbar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Hedman »

blincoln skrev:
Bate skrev:
Fick uppdateringen imorse, riktigt imponerad av hur stabilt det kändes. Några observationer från en tur under lunchen:

* Känns som att bilen ser mycket längre. När jag närmade mig ett par bilar som stod vid ett rödljus så bromsade den in betydligt tidigare än den brukar.
* Känns som att den väljer fil med mycket högre konfidens när enfil delar upp sig i två, eller två filer blev till en.
* Inget ping-pongande vid backkrön (Har bara åkt över ett krön men där har den alltid tidigare svajat till)
* Linjerna som ritas upp på displayen stämmer bättre med verkligheten, vissa vägar visare den som bredare nu än vad den visat tidigare. Som om att den tidigare varit begränsad i hur breda vägar den valt att rita upp på displayen (alternativt att den tidiagre aldrig ansett att vägar haft mer än en viss bredd.
* Gick överlag att aktivera mycket snabbare, förut kändes det som att man ofta behövde köra en 3 sekunder med tydliga linjer innan man kan aktivera autopiloten, nu kan man aktivera autopiloten i stort sett omedelbart när förhållanden tillåter det.

Kanske bara hade en tursam körning den här gången med den kändes som att antaler gånger man behöver ta över (vid tex luriga kurvor, backkrön, filuppdelning) minskat kraftigt.
Coolt! Det kanske äntligen har blivit dags att slänga ut sommarjobbarlösningen de har haft för vision-biten så långt och plugga in ett eget neuralt nät. Låter som att de kan ha slutat att dra ner kameraupplösningen till hälften det första de gör. Förhoppningsvis innebär det att de börjar köra sidokamerorna ordentligt också. Jag kommer bli riktigt imponerad den dag de lägger till auto lane change, det skulle verkligen göra AP ännu mer användbar.

Instämmer
APn är efter uppdateringen mycket mjukare i de flesta situationer. Men tyvärr så reder den inte ut rondellerna, filbyten och ett par skarpa kurvor på 2+1 vägen från jobbet. Men ett stort steg framåt! Längtar till nästa finputsning :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av HelectriC »

När man hör detta, så blev det ändå svårare att gå över till nåt annat än Tesla. Det skulle kännas som ett stort steg tillbaks att inte få dessa nyheter :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Generalbogge »

DSC_0016.JPG
ÄNTLIGEN!!!
Har förvisso bara hunnit med en kortare testrunda nu efter uppdateringen, men sensorerna fram fungerar än så länge. Tyckte också att AP placerar sig bättre på 30 vägen utanför mig, där den tidigare ville ligga farligt nära kanten ibland. Och rondeller eller 90-graders kurvor klarar den inte.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av frippan »

Denna kille verkar rätt nöjd med AP i 2018.10.4

Kul att det händer något på den fronten.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.10.4

Inlägg av Remuz »

Nu ramlade 11 in
P85D svart/svart med gratis SuC
MartinCB
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 mar 2018 08:56

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av MartinCB »

Allt detta är AP2 som man bara låser upp om man idag köper en tesla med AP paketet för 50k eller? Är utvecklingen helt still på AP1?
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av vigge50 »

Även om vi inte lär se så stora förbättringar ofta så känns detta helt klart bra att utgå ifrån detta framöver. Ska bli spännande att följa utvecklingen av detta även om man inte har en bil eller Model 3 reservation.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av bjelkeman »

MartinCB skrev:
Allt detta är AP2 som man bara låser upp om man idag köper en tesla med AP paketet för 50k eller? Är utvecklingen helt still på AP1?
Programvaruppdateringar får man. Jag fick en häromdagen. Men inget nytt på AP1, om jag kommer ihåg rätt, på ett tag. Men jag undrar om AP1 blir så mycket bättre än vad den är nu? Den är betydligt bättre, tycker jag, än när jag fick bilen 1.5 år sedan, så jag tycker inte att man kan klaga.

Utvecklingsteamet har säkert händerna fulla, med Model 3, AP2, Semi etc.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

Bilen laddade ner 2GB på vägen till jobbet idag. Är det 2018.10.4 som är på G tro?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar