Har du ”Relative” invald annars ändrar den ej hastighetenBitman skrev:@Kulingen - Är inte i bilen just nu, men tror jag har samma (men +10km/h).
Om jag kör på en 100-väg och kommer till en (inte för ny) 80-skylt, så ändras den röd/vita ikonen till 80, men TACC håller kvar i 110.
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.18.2
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.18.2
Det är en 1:a, inte ett L, men bortsett från det, ja.MangeT skrev:Har precis installerat en version som heter 2018.18.2.30laeee. Är det den som kallas 2018.18.2?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Senaste version 2018.18.2
Den ändrar bara hastigheten på "restricted road"Kulingen skrev:Har du ”Relative” invald annars ändrar den ej hastighetenBitman skrev:@Kulingen - Är inte i bilen just nu, men tror jag har samma (men +10km/h).
Om jag kör på en 100-väg och kommer till en (inte för ny) 80-skylt, så ändras den röd/vita ikonen till 80, men TACC håller kvar i 110.
Re: Senaste version 2018.18.2
Tack!danni skrev:Det är en 1:a, inte ett L, men bortsett från det, ja.MangeT skrev:Har precis installerat en version som heter 2018.18.2.30laeee. Är det den som kallas 2018.18.2?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Senaste version 2018.18.2
Farthållaren ändrar aldrig farten automatiskt efter fartbegränsningen, det är bara om du kör med autopiloten på som det sker.Bitman skrev:@Kulingen - Är inte i bilen just nu, men tror jag har samma (men +10km/h).
Om jag kör på en 100-väg och kommer till en (inte för ny) 80-skylt, så ändras den röd/vita ikonen till 80, men TACC håller kvar i 110.
Jag har inte fattat förrän denna vår är att det fungerar så här:
- Värdena på Relative och Absolute gäller, oavsett vilken av radioknapparna du har aktiv (alltså kan du aldrig öka farten till över 130 km/h om du har satt det under Absolute, även om du har Relative aktiv)
- Dubbelt drag i spaken när du kör under fartbegränsningen aktiverar AP på fartbegränsningen plus Relative offset oavsett vägtyp (och oavsett om du har Absolute aktiv)
- På vägar som inte är "restricted", som motorväg och annat, kan du aktivera autopiloten i valfri fart, och du kan alltid öka farten med spaken upp till Absolute limit
- På "restricted roads" är enda sättet att få den att köra fortare än fartbegränsningen plus Relative offset att gasa själv
Svart X75D -17
Re: Senaste version 2018.18.2
Min fråga gällde mer huruvida farthållaren följer överhuvudtaget ändringar i den skyltade hastighetsbegränsningen.
Jag har Relative +10km/h inställd.
Som sagt, när jag kör förbi en hastighetsskylt (eller, misstänker jag, när kartan/gps upptäcker att hastighetsgränsen har ändrat), visar den nedre (röd/vita) ikonen den nya gränsen, helt i ordning.
Om farthållaren är EJ aktiverad, visar den övre (grå) ikonen antingen summan nya gränsen+relative, eller (om större) den aktuella hastigheten. Helt i ordning, och färdig för ev farthållning.
Dock om farthållaren är aktiverad, ändras INTE värdet i den övre (blå/grå) ikonen, den visar samma MAX värde som innan skylten, och farthållaren håller samma fart.
Enligt andra här på Forumet, om jag förstår rätt, skulle hastigheten, även med farthållaren aktiverad, ändras till nya gränsen+relative, och detta skulle hända tidigare nu (vid hastighetssänkning).
Det är det som jag vill kolla - finns det någon inställning som jag kan ha missat, eller blir det ett besök till SC?
Finns det någon skillnad beroende på Restricted road eller ej, eller gäller detta endast AP, och finns det någon indikation på skärmen?
Jag har Relative +10km/h inställd.
Som sagt, när jag kör förbi en hastighetsskylt (eller, misstänker jag, när kartan/gps upptäcker att hastighetsgränsen har ändrat), visar den nedre (röd/vita) ikonen den nya gränsen, helt i ordning.
Om farthållaren är EJ aktiverad, visar den övre (grå) ikonen antingen summan nya gränsen+relative, eller (om större) den aktuella hastigheten. Helt i ordning, och färdig för ev farthållning.
Dock om farthållaren är aktiverad, ändras INTE värdet i den övre (blå/grå) ikonen, den visar samma MAX värde som innan skylten, och farthållaren håller samma fart.
Enligt andra här på Forumet, om jag förstår rätt, skulle hastigheten, även med farthållaren aktiverad, ändras till nya gränsen+relative, och detta skulle hända tidigare nu (vid hastighetssänkning).
Det är det som jag vill kolla - finns det någon inställning som jag kan ha missat, eller blir det ett besök till SC?
Finns det någon skillnad beroende på Restricted road eller ej, eller gäller detta endast AP, och finns det någon indikation på skärmen?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Re: Senaste version 2018.18.2
Automatisk ändring av hastigheten görs endast på restricted road och endast med AutoPiloten påslagen. Jag kan sätta farthållaren på 90 km/h på 70-väg och bilen kommer fortsätta att köra i 90 km/h när hastigheten ändras till 40 km/h. Skulle det dock vara restricted road och jag istället för farthållare slår på AutoPiloten med +10km/h i offsett så kommer hastigheten först bli 80 km/h istället för 90 km/h och sedan kommer hastigheten ändras till 50 km/h efter skylten. Nu ändra min bil hastigheten redan vid upplysningen om att hastigheten ändras om 100 meter men detta gör den inte alltid.Bitman skrev:Finns det någon skillnad beroende på Restricted road eller ej, eller gäller detta endast AP, och finns det någon indikation på skärmen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2018.18.2
Tack för förklaringen.Svenssons skrev:Automatisk ändring av hastigheten görs endast på restricted road och endast med AutoPiloten påslagen...
Jag tror mitt problem var att jag brukar använda AP mest på Unrestricted roads, där farthållaren ska inte följa skyltad hastighet. (Varför? Det är just på dessa vägar som det skulle vara bra att ha lite hjälp.)
I staden brukar jag inte använda AP eftersom det krävs mer aktiv körning, och min medpassagerare störs av plingandet varje gång AP stängs av eller på.
Därmed hade jag aldrig kört med kombination Restricted road och AP.
Jag provade idag med AP på en huvudväg inne mot Malmö, och fick det att ändra farthållarens max (en gång), men hittade ingenstans med förvarning på tilläggsskylt.
Förståendet av termerna hjälps inte av att när jag tog körkortet betydde Restricted samtliga vägar med någon hastighetsbegränsning, och Derestricted samtliga vägar utan (i Storbritannien, innan 70mph allmänna gränsen infördes).
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.20
Installation idag på en loaner.
Samma info som tidigare varit känd.
Manualen tillgänglig från ”T”
Samt
Uppgradering av UMC
Samma info som tidigare varit känd.
Manualen tillgänglig från ”T”
Samt
Uppgradering av UMC
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Senaste version 2018.20
Jag har samma fel på 2018.18.2 301aeee (S 85 2014) men funkar att ta bort med en omstart.
Re: Senaste version 2018.20
Funkade fint med omstartleiflodde skrev:Jag har samma fel på 2018.18.2 301aeee (S 85 2014) men funkar att ta bort med en omstart.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Senaste version 2018.20
Tycker man bör lägga in ctrl+alt+delete någonstans på bilen.
Kanske i handskfacket.
Kanske i handskfacket.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Senaste version 2018.20
Kan man gå in i aktivitetshanteraren istället för att starta om den.
Eller vet någon hur man gör på en linuxburk(teslan)?
Eller vet någon hur man gör på en linuxburk(teslan)?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Senaste version 2018.20
"shutdown -r now"Tars skrev:Kan man gå in i aktivitetshanteraren istället för att starta om den.
Eller vet någon hur man gör på en linuxburk(teslan)?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Senaste version 2018.20
Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.20
Fryser ratten borde det väl lösa sig genom att slå på rattvärmen?HelectriC skrev:Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Re: Senaste version 2018.20
Ahh, att jag inte testat det, daaa får ta det imorgon, det är ju en logisk kombination med öppet tak och rattvärme på!helix skrev:Fryser ratten borde det väl lösa sig genom att slå på rattvärmen?HelectriC skrev:Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.20
Jag råkade ut för nåt liknande. Ratten låste sig och gick inte att ställa om med spaken eller genom att byta profil. Fick parkera och vänta, sen var den som vanligt igen. När jag tänker efter kan jag ha öppnat takluckan medan min profil ställdes in (från Easy entry).HelectriC skrev:Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Senaste version 2018.20
Beta-release som bara de i ”beta-gruppen” kommer få. Förhoppningsvis en lite större uppdatering av AP som måste testas lite extra. Detta skedde när vi fick 10.4 där 2018.5 och 2018.7 var betor innan massan fick 10.4.Remuz skrev:21!?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Senaste version 2018.21
Jag har 2018.18 i min bil och plötsligt så kan bilen gasa på mer än de 10 plus man kan sätta AP hastigheten på. Jag kör på E22 dagligen och den har alltid följt hastigheten på vägen men nu så kan den korta stunder lite här och där ökas ännu mera? Vad har hänt?
Re: Senaste version 2018.21
Restricted roads ( som påverkar hur fort du får köra på ap) uppdateras oberoende av sw uppdate och det kan bli lite si och så samt lite hoppande fram och tillbakaKulingen skrev:Jag har 2018.18 i min bil och plötsligt så kan bilen gasa på mer än de 10 plus man kan sätta AP hastigheten på. Jag kör på E22 dagligen och den har alltid följt hastigheten på vägen men nu så kan den korta stunder lite här och där ökas ännu mera? Vad har hänt?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste version 2018.21
Meeen när min AP nu var helt perfekt så händer detta. Hoppas det åtgärdas igene5m1r skrev:Restricted roads ( som påverkar hur fort du får köra på ap) uppdateras oberoende av sw uppdate och det kan bli lite si och så samt lite hoppande fram och tillbakaKulingen skrev:Jag har 2018.18 i min bil och plötsligt så kan bilen gasa på mer än de 10 plus man kan sätta AP hastigheten på. Jag kör på E22 dagligen och den har alltid följt hastigheten på vägen men nu så kan den korta stunder lite här och där ökas ännu mera? Vad har hänt?