Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av RoadFury »

Jag fick 2019.24.4 nu, men efter det så tror bilen att den står i Tesla HQ Palo Alto och ljudet i bilen har försvunnit både om man kör radio och Spotify.

Någon mer som har detta problem? Detta ses i appen. Som även kraschat 2 ggr redan. Kört sw reset 2ggr men inget hjälper. :cry:

Edit: Kom igång efter att stängt av bilen helt och körde bort en bit så den switchade från Wi-Fi till LTE.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Svenssons »

Har nyss fått 2019.24.4 och upptäckte en sak som kanske har funnit längre men inte hela tiden. Om bilen är låst och man trycker på motorhuven så tutar bilen. Jag upptäckte det när jag låste upp frunken med telefon och bilen tutade när jag stängde huven. Gäller i alla fall Model X AP1 2016. Kan vara bra så ingen random person sätter sig på motorhuven längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av helix »

För de som irriterat sig på att ”Styrassistans vid kollisionsfara” automatiskt slås på varje gång man startar bilen så är det nu ändrat i 2019.24.4. Stänger man av funktionen så förblir den avstängd permanent :) har för mig att det var en del som klagat på det så Tesla verkar ha lyssnat och fixat det i denna versionen.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av thedude »

helix skrev:
För de som irriterat sig på att ”Styrassistans vid kollisionsfara” automatiskt slås på varje gång man startar bilen så är det nu ändrat i 2019.24.4. Stänger man av funktionen så förblir den avstängd permanent :) har för mig att det var en del som klagat på det så Tesla verkar ha lyssnat och fixat det i denna versionen.
Vad är det för något? Fick 2019.24.4 på min MS inatt, har lång väg att köra men inte startat än. Ska jag avaktivera det och varför?
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av kenny »

thedude skrev:
helix skrev:
För de som irriterat sig på att ”Styrassistans vid kollisionsfara” automatiskt slås på varje gång man startar bilen så är det nu ändrat i 2019.24.4. Stänger man av funktionen så förblir den avstängd permanent :) har för mig att det var en del som klagat på det så Tesla verkar ha lyssnat och fixat det i denna versionen.
Vad är det för något? Fick 2019.24.4 på min MS inatt, har lång väg att köra men inte startat än. Ska jag avaktivera det och varför?
Det är en funktion som tar över och styr dig in i vägen igen om den märker att du håller på att köra av tex, vilket i sig inte är dåligt. Problemet flera av oss hade var dock att på smala landsvägar när man får möte och går ut mot väggrenen så fick den för sig att man skulle köra av vägen och slängde in en rakt mot den mötande trafiken. Jag var en av dom som upplevde det direkt obehagligt tre möten i rad. :)

Dock ska det sägas att jag fick nån uppdatering för ett tag sen, och har inte märkt av problemet fler ggr, så antingen så har dom justerat hur aggressiv den är, eller så har jag kört på ett annat sätt nu när jag känner till funktionen. Det KAN tex vara så att jag inte släppte på gasen innan, vilket jag gör nu eftersom jag är rädd att bilen ska slänga in mig igen, och det är det som indikerar till bilen att jag "vet vad jag gör" nu. Men det är rena antaganden från min sida.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av thedude »

kenny skrev:
thedude skrev:
helix skrev:
För de som irriterat sig på att ”Styrassistans vid kollisionsfara” automatiskt slås på varje gång man startar bilen så är det nu ändrat i 2019.24.4. Stänger man av funktionen så förblir den avstängd permanent :) har för mig att det var en del som klagat på det så Tesla verkar ha lyssnat och fixat det i denna versionen.
Vad är det för något? Fick 2019.24.4 på min MS inatt, har lång väg att köra men inte startat än. Ska jag avaktivera det och varför?
Det är en funktion som tar över och styr dig in i vägen igen om den märker att du håller på att köra av tex, vilket i sig inte är dåligt. Problemet flera av oss hade var dock att på smala landsvägar när man får möte och går ut mot väggrenen så fick den för sig att man skulle köra av vägen och slängde in en rakt mot den mötande trafiken. Jag var en av dom som upplevde det direkt obehagligt tre möten i rad. :)

Dock ska det sägas att jag fick nån uppdatering för ett tag sen, och har inte märkt av problemet fler ggr, så antingen så har dom justerat hur aggressiv den är, eller så har jag kört på ett annat sätt nu när jag känner till funktionen. Det KAN tex vara så att jag inte släppte på gasen innan, vilket jag gör nu eftersom jag är rädd att bilen ska slänga in mig igen, och det är det som indikerar till bilen att jag "vet vad jag gör" nu. Men det är rena antaganden från min sida.
Jaha ok det verkar inte vara något som jag har på min MS 2017 Nov. Tack för förtydligandet :)
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av lcf »

24.4.. Min charge port har börjat öppna sig slumpmässigt när jag sitter i bilen och den är upplåst. Vet inte om det har med uppdateringen att göra men började direkt efter jag installerade den.
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Stolpskott »

lcf skrev:
24.4.. Min charge port har börjat öppna sig slumpmässigt när jag sitter i bilen och den är upplåst. Vet inte om det har med uppdateringen att göra men började direkt efter jag installerade den.
Provat det klassiska med att reboota (hålla in båda knapparna på ratten till T-loggan dyker upp på skärmen)?
NinjaNiklas

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av NinjaNiklas »

Mitt larm startar så fort jag försöker få in uppdateringen haha :)
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av lcf »

Stolpskott skrev:
lcf skrev:
24.4.. Min charge port har börjat öppna sig slumpmässigt när jag sitter i bilen och den är upplåst. Vet inte om det har med uppdateringen att göra men började direkt efter jag installerade den.
Provat det klassiska med att reboota (hålla in båda knapparna på ratten till T-loggan dyker upp på skärmen)?
Yep. Brukar alltid reboota efter uppdatering. Det brukar för det mesta rensa upp de senaste spotify buggarna om inget annat..
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Pontus »

lcf skrev:
24.4.. Min charge port har börjat öppna sig slumpmässigt när jag sitter i bilen och den är upplåst. Vet inte om det har med uppdateringen att göra men började direkt efter jag installerade den.
Det problemet hade jag för ett år sedan men det försvann med nästa uppdatering.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Bejje »

Jag har blivit av med trafikdata i samband med uppdateringen till 2019.24.

Lägger jag en rutt nu så står det ovanför den föreslagna rutten "Ruttberäkning utan trafikdata".

Gjort både båda typer av omboot flera gånger utan någon skillnad och det har varit konstant sedan jag fick uppdateringen för ett par dagar sedan.

Nog för att jag är på Västkusten för studen men så långt ute i ödemarken borde det inte klassas ;)

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av helix »

Bejje skrev:
Jag har blivit av med trafikdata i samband med uppdateringen till 2019.24.

Lägger jag en rutt nu så står det ovanför den föreslagna rutten "Ruttberäkning utan trafikdata".

Gjort både båda typer av omboot flera gånger utan någon skillnad och det har varit konstant sedan jag fick uppdateringen för ett par dagar sedan.

Nog för att jag är på Västkusten för studen men så långt ute i ödemarken borde det inte klassas ;)
Ser ut i din beskrivning som du har en SR+? Om så är fallet så ingår det väl inte trafikdata i realtid? Kan det vara så att Tesla tagit bort detta för SR+ i .24-releasen, men att det fanns med tidigare av misstag?
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Bejje »

helix skrev:
Bejje skrev:
Jag har blivit av med trafikdata i samband med uppdateringen till 2019.24.

Lägger jag en rutt nu så står det ovanför den föreslagna rutten "Ruttberäkning utan trafikdata".

Gjort både båda typer av omboot flera gånger utan någon skillnad och det har varit konstant sedan jag fick uppdateringen för ett par dagar sedan.

Nog för att jag är på Västkusten för studen men så långt ute i ödemarken borde det inte klassas ;)
Ser ut i din beskrivning som du har en SR+? Om så är fallet så ingår det väl inte trafikdata i realtid? Kan det vara så att Tesla tagit bort detta för SR+ i .24-releasen, men att det fanns med tidigare av misstag?
Trafikdata i realtid (olikfärgade vägar beroende på hur trafiken flyter) har aldrig funnits eller visats. Däremot har den alltid tagit hänsyn till trafiken när den lagt en rutt. Kan vara som du säger men jag hoppas inte, vet att den tagit hänsyn till trafikdata vid rutt dragning hela tiden i USA.

Tänkte kolla här först någon annan SR+ ägare har fått samma beteende efter uppdateringen.
Är semester så jag har inte riktigt möjlighet att gå igenom en massa amerikanska forum i jakt på svaret (än)

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av pinussen »

Min SR+ navigeringsberäknar som vanligt.
Användarvisningsbild
Tessla
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 jul 2017 13:59
Ort: Lomma

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Tessla »

Version 2019.24.4
Uppdaterade idag för första gången med wifi, har alltid funkat utan wifi förut?
Efter uppdateringen är där en mörkgrå rund ikon uppe i högra hörnet som man kan trycka på och ops så blir den röd.
Denna dyker bara upp när den är i P-läge.

Frågan är vad är det för ikon och vad gör den ??

/Nyfiken
S60
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Tymrev »

Tessla skrev:
Version 2019.24.4
Uppdaterade idag för första gången med wifi, har alltid funkat utan wifi förut?
Efter uppdateringen är där en mörkgrå rund ikon uppe i högra hörnet som man kan trycka på och ops så blir den röd.
Denna dyker bara upp när den är i P-läge.

Frågan är vad är det för ikon och vad gör den ??

/Nyfiken
Det är ikonen för Sentry mode (Vaktläge på svenska).
Kräver normalt att man har ett USB minne isatt så den kan spara händelser på detta. Troligtvis så har stöd för att slå på Sentry mode utan USB-minne införts i en uppdatering du inte hade innan. Dock så kan ju inget sparas om man inte har ett minne isatt, så troligtvis bara i avskräckande syfte.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av Bejje »

pinussen skrev:
Min SR+ navigeringsberäknar som vanligt.
Mysteriet löst!

Jag hade slagit av datadelning i jakt på att minimera "vampire drain" och då inaktiverades alternativet "Undvik trafik" som sköter routing med trafikdata.
SR+:en tar alltså hänsyn till aktuellt trafikläge när den lägger rutten men visar det inte färgkodat på kartorna.
Skärmavbild 2019-07-29 kl. 21.02.13.png

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: Senaste version 2019.24

Inlägg av twinor »

2019.28.1 kom precis till min 3a.
IMG_8303.jpg
IMG_8304.jpg
IMG_8305.jpg
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.28

Inlägg av Remuz »

Kalas, uppdaterade titeln
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.28

Inlägg av JonasH »

Och nu kom 2019.28.2...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2019.28

Inlägg av Hedman »

Spännande, fick precis ny mjukvara och håller på att installera. :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Senaste version 2019.28

Inlägg av Stolpskott »

Skillnaden mellan 2019.28.1 och 2019.28.2 ska tydligen vara Dog Mode-fixen (hade man inte AC'n på auto så kickade fläktarna aldrig igång).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.28

Inlägg av Pontus »

Kopplingen av förarprofil till nyckel är ju välkommet. Måste bara få bilen att nå en WiFi nu :)
Nu har bilen stått med WiFi i flera timmar och jag är kvar på 20 men har fått nya kartor. Vill ha schack och profilerna knutna till telefonerna :(
Kanske får köpa bananer och börja dansa...
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2019.28

Inlägg av Svenssons »

Barnnyckel i ungarnas mobil vore också bra. Den skulle kunna styra media, låsa upp dörrar och göra det möjligt att spela spelen men inte köra bilen eller använda summon t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar