Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.16
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Re: Senaste version 2019.16
Kan informera att omstart av båda systemen hjälpte inte vampyruttaget från batteriet 1kwh per timme i snitt. Jag stängde av sentry mode när vi kom hem och morgonen därefter samma procent kvar på batteriet.Hedman skrev:Inga noteringar under natten...blir en omstart av allt så får jag se om det hjälper.Walker skrev:Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.Hedman skrev:Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Men nästa version så
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Senaste version 2019.16
Intressant - min X har aldrig fungerat där (åker också Tyresö-city varje dag). Den avbryter och panikar (röd ratt).Legato skrev:Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.helix skrev:Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempelLegato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.
Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande!
https://maps.app.goo.gl/BYtJ4N3y7pjRy5dz6
Har precis fått notification om uppdateringen, men är verkligen inte sugen på att uppgradera. Idiotiskt att reglera på den här nivån.. Om Tesla verkligen följer reglerna betyder det att våra bilar blivit mindre säkra - det är ju precis I nödsituationer som systemet behöver kunna dra i ratten med hög kraft.
2018 MX P100D
Re: Senaste version 2019.16
Att få den att spela utan att krossa en ruta verkar nästan omöjligt.Mickep skrev:Jag tycker de borde ha någon begränsning i sentry mode att man får notis om endast närhetssensorera har utlösts (dvs att någon katt strosat förbi. (annars finns det en risk för att grannsämjan kan påverkas om bach fuga spelas ofta på natten när det blåser lite). Tror det finns utrymme för förbättring.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2019.16
”ärans och hjältarnas”? Missade du period två mot ryssarna igår?Simon skrev:Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Kommentatorn: ”kollektiv härdsmälta”. Inte mycket till vare sig ära eller hjältemod.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Senaste version 2019.16
Fortfarande ingen Navigate om Autopilot, eller har inte min FSD-uppgradering gått igenom?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2019.16
NoA är med i mjukvaran men avstängt för svenska bilar. Vi har för få Teslor som rullar på våra vägar så vi har inte kommit upp i tillräckligt med träningsdata för att det ska funka bra (eller för att dom ska våga slå på det).larsw skrev:Fortfarande ingen Navigate om Autopilot, eller har inte min FSD-uppgradering gått igenom?
Re: Senaste version 2019.16
Fast tyska fanns väl redan?Simon skrev:Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Senaste version 2019.16
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Kod: Markera allt
30617 Norge
18625 Nederländerna
9745 Tyskland
7442 Schweiz
4937 Sverige
4638 Frankrike
Senast redigerad av fredli74, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Senaste version 2019.16
Förresten, den här funktionen med att värma batteriet när man navigerar till en supercharger, är det någon som VET om det gäller enbart Teslas egna superchargers, eller alla snabbladdare man laddat på innan? Den fattar ju att man har laddat eftersom den skapar items för navigering kategoriserat på var man har laddat. Jag har bara testat en gång, navigerade till en Ionity-laddare som jag använt innan, men jag uppfattade det som att det inte skedde någon uppvärmning av batteriet.
Re: Senaste version 2019.16
Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut denfredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.16
Jag hade nog börjat att testa min betamjukvara på de länder med minst antal bilar på vägarna.frippan skrev:Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut denfredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Senaste version 2019.16
Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2019.16
Låter bra, hoppas den dyker upp innan helgen.larsw skrev:Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2019.16
Vi gnetar på med ca 20 mil/dygn här iaffrippan skrev:Så fan er som sitter och softar i soffan på kvällen, ut och kör era teslor, och kan ni inte så låna ut denfredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Senaste version 2019.16
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).fredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Senaste version 2019.16
Installerade denna precis..
Tyvärr har dom sänkt nag till 15 sek vilket gör autopiloten lite trafikfarlig.
Tycker det är konstigt att den pockar på uppmärksamhet så mycket att blir lite ohållbart..
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Tyvärr har dom sänkt nag till 15 sek vilket gör autopiloten lite trafikfarlig.
Tycker det är konstigt att den pockar på uppmärksamhet så mycket att blir lite ohållbart..
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Senaste version 2019.16
Det kom inte med 2019.16.1 i alla fall, jag har haft den versionen en vecka på min X med FSD och inga NoA alternativ finns tillgängliga.erkap skrev:Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).fredli74 skrev:Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.Kod: Markera allt
30617 Norge 18625 Nederländerna 9745 Tyskland 7442 Schweiz 4937 Sverige 4638 Frankrike
Möjligen kommer det med 16.2 som bilen fick idag. Ska prova på vägen hem.
Jag tyckte inte de nya begränsningarna verkar vara så farliga. AP körde klockrent genom en 100-graders kurva från en motorväg till en annan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2019.16
Tycker inte senaste versionen 2019.16.2 är nån skillnad i detta avseende på min X med FSD (dock ingen NoA än). Funkar även bra än så länge med svängar o annat efter att ha kört några mil motorväg - även skarpa svängar i påfart/avfart.jos32 skrev:
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Funkar också fortfarande att bara ”dutta” på blinkersen för att göra filbyte. Bilen fortsätter själv att blinka och gör filbytet. Lät annars som man var tvungen att hålla blinkersen igen under hela bytet alt sätta den i ett fast läge. Men det behövs inte.
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Re: Senaste version 2019.16
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.henric skrev:Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2019.16
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.jpetters skrev:Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.henric skrev:Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Re: Senaste version 2019.16
Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x
Hoppas på bättring snarast...
Hoppas på bättring snarast...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Senaste version 2019.16
jag har märkt att när det åker förbi andra bilar så döljer teslan deras körfält för att man inte ska byta till det. som en blindspot detectionJonasH skrev:Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x
Hoppas på bättring snarast...
Re: Senaste version 2019.16
Körde 2+1 väg idag och där har det gått att byta fil förut, men såg den inte den andra filen alls. Inte någon gång under flera mil av 2+1-väg.
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket