Ligger och kollar på nya Beck och kollar samtidigt in allt folk här inne som får 2017.50.3 och undrar när min kommer?! Koncentrerar nog mig på Beck istället suck
Jag fick nya kartor samtidigt! Har jag sagt nåt om Tesla som kan ha uppfattats som positivt, eller hur kommer det sig? Jag brukar ju ligga efter med uppdateringar som straff för mitt eviga tjat.
Jag lade iofs Chademo-adaptern i frunken häromdagen, isf för bananer. Det måste vara orsaken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag var tvungen att gå ut i pyjamas och testa regnsensorn. Inte helt lätt. Bilen får inte vara Off och laddsladden får således inte heller sitta i. Sen var nästa bekymmer att skvätta vatten på vindrutan utan att lämna förarsätet. Jag lyckades med min obligatoriska sprayflaska med fönsterputs. Efter en del skvätt fick jag igång vindrutetorkaren. Det kändes som att den krävde en hel del "regn" för att fatta, men jag kanske siktade fel genom den öppna dörren. Det regnar säkert imorgon, det blir spännande att testa i verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag var tvungen att gå ut i pyjamas och testa regnsensorn. Inte helt lätt. Bilen får inte vara Off och laddsladden får således inte heller sitta i. Sen var nästa bekymmer att skvätta vatten på vindrutan utan att lämna förarsätet. Jag lyckades med min obligatoriska sprayflaska med fönsterputs. Efter en del skvätt fick jag igång vindrutetorkaren. Det kändes som att den krävde en hel del "regn" för att fatta, men jag kanske siktade fel genom den öppna dörren. Det regnar säkert imorgon, det blir spännande att testa i verkligheten.
Om du nu får testa det imorgon efter ditt uppträdande i pyjamas!? Det kan vara så att folk med vita rockar hämtar dig för att testa en jacka med långa armar?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Jag var tvungen att gå ut i pyjamas och testa regnsensorn. Inte helt lätt. Bilen får inte vara Off och laddsladden får således inte heller sitta i. Sen var nästa bekymmer att skvätta vatten på vindrutan utan att lämna förarsätet. Jag lyckades med min obligatoriska sprayflaska med fönsterputs. Efter en del skvätt fick jag igång vindrutetorkaren. Det kändes som att den krävde en hel del "regn" för att fatta, men jag kanske siktade fel genom den öppna dörren. Det regnar säkert imorgon, det blir spännande att testa i verkligheten.
Så nu funkar alltså regnsensorn men det kräver att man har på sig pyjamas?
Jag körde ca 500km med regnsensorn igång inatt, och kan konstatera att ljuset är avgörande. När jag körde på motorvägen utan trafik eller ljus så spelade det nästan ingen roll hur mycket vatten det var på rutan, vindrutetorkarna kom aldrig igång... Utom när det kom en mötande bil, då hoppade dom igång direkt.
Där det fanns gatljus var det mycket, men jag använde läge 2 hela tiden, och tyckte att det behövdes lite väl mycket vatten innan det hoppade igång.
Jag gissar på att det kommer fungera mycket bättre när det är ljust ute, och uppdateringen är en klar förbättring, men det finns lite kvar att jobba på!
Om du nu får testa det imorgon efter ditt uppträdande i pyjamas!? Det kan vara så att folk med vita rockar hämtar dig för att testa en jacka med långa armar?
Det är en av fördelarna när man bor i skogen. Det är ingen som ser't, så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag körde ca 500km med regnsensorn igång inatt, och kan konstatera att ljuset är avgörande. När jag körde på motorvägen utan trafik eller ljus så spelade det nästan ingen roll hur mycket vatten det var på rutan, vindrutetorkarna kom aldrig igång... Utom när det kom en mötande bil, då hoppade dom igång direkt.
Där det fanns gatljus var det mycket, men jag använde läge 2 hela tiden, och tyckte att det behövdes lite väl mycket vatten innan det hoppade igång.
Jag gissar på att det kommer fungera mycket bättre när det är ljust ute, och uppdateringen är en klar förbättring, men det finns lite kvar att jobba på!
Ja om dom enbart använder kamera utan egen ljuskälla (som en vanlig regnsensor) så är det inte helt oväntat problem när det är mörkt... Hoppas det finns en lösning för det också (typ att med mer avancerad
programmering kanske kan nyttja strålkastarnas ljussken på nåt najsigt sätt kanske).
Inte oväntat att det blir så. Jag har i någon tråd beskrivit detta misstänkta problem med att använda enbart en kamera. En vanlig regnsensor är ju aktiv och har sin egen ljuskälla medan en kamera är helt beroende av externa ljuskällor.
I ärlighetens namn får jag dock säga att jag har haft en V70 en gång i tiden där regnsensorn inte heller fungerade i mörker. Det krävdes alltid mötande bilar eller gatubelysning. Men det var troligen nåt fel på den för den fungerade allmänt skitdåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu kom det äntligen lite regn i Göteborg. I dagsljus fungerade den faktiskt bättre än förväntat efter de små testerna jag gjorde igår. Visst, den går igång lite sent, men efter ett tag anpassade i alla fall jag mig till dess intervall/känslighet. Kul! Jag körde på det känsligare läget.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Det kommer bli en oförklarlig uppgift för media när det första regnet faller i Stockholm och alla gator är fulla av Teslor som bara åker runt i stan och verkar vara förvirrade
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Det kommer bli en oförklarlig uppgift för media när det första regnet faller i Stockholm och alla gator är fulla av Teslor som bara åker runt i stan och verkar vara förvirrade
... i pyjamas
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det kommer bli en oförklarlig uppgift för media när det första regnet faller i Stockholm och alla gator är fulla av Teslor som bara åker runt i stan och verkar vara förvirrade
... i pyjamas
Japp, du har redan satt ribban på hur regnsensorn skall testat. Pyjamas och blomspruta med vatten.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Jag som är nybliven Tesla-ägare, kommer uppdateringarna lite random på olika fordon? Jag har fortfarande inte blivit notifierad om 2017.50.3...
Ja, ingen har listat ut något mönster för hur Tesla skickar ut uppdateringarna och de brukar sprida ut de så du behöver inte bli orolig ifall du inte fått den än.
Jag som är nybliven Tesla-ägare, kommer uppdateringarna lite random på olika fordon? Jag har fortfarande inte blivit notifierad om 2017.50.3...
Många hävdar att det hjälper att ha en bra WiFi-anslutning till bilen. Vet inte om det kunnat bekräftas att det verkligen är så dock...
Det verkar också som att de prioriterar och "pushar" ut olika snabbt. 50.2 som ju innehöll "tomte-ägget" verkar de lyckats ha fått ut väldigt snabbt, tomten skulle ju känts lite meningslös om den kom efter nyår
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag som är nybliven Tesla-ägare, kommer uppdateringarna lite random på olika fordon? Jag har fortfarande inte blivit notifierad om 2017.50.3...
På sidan TeslaFi kan du se hur ca 1200 olika Tesla bilar har för någon version dom kör på. Det är ca 29% som har fått 2017.50.53 än så länge. http://firmware.teslafi.com/
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Jag har också testat regnsensorn nu. Det var duggregn och jag kan säga att det krävs mycket vatten på rutan innan den hoppar igång. Körde i läge 2. Jag väntade in i det sista, men det var bara två gånger som den gick igång av sig själv. Och då var rutan redan så våt att jag hade svårt att se. Det krävs alltså fortfarande mycket manuell hantering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har också testat regnsensorn nu. Det var duggregn och jag kan säga att det krävs mycket vatten på rutan innan den hoppar igång. Körde i läge 2. Jag väntade in i det sista, men det var bara två gånger som den gick igång av sig själv. Och då var rutan redan så våt att jag hade svårt att se. Det krävs alltså fortfarande mycket manuell hantering.
Kan vara ett tecken på att det faktiskt inte står helt rätt till med någon av dina kameror?