Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av Kulingen »

Bitman skrev:
@Kulingen - Är inte i bilen just nu, men tror jag har samma (men +10km/h).
Om jag kör på en 100-väg och kommer till en (inte för ny) 80-skylt, så ändras den röd/vita ikonen till 80, men TACC håller kvar i 110.
Har du ”Relative” invald annars ändrar den ej hastigheten
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av danni »

MangeT skrev:
Har precis installerat en version som heter 2018.18.2.30laeee. Är det den som kallas 2018.18.2?
Det är en 1:a, inte ett L, men bortsett från det, ja.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av tomla »

Kulingen skrev:
Bitman skrev:
@Kulingen - Är inte i bilen just nu, men tror jag har samma (men +10km/h).
Om jag kör på en 100-väg och kommer till en (inte för ny) 80-skylt, så ändras den röd/vita ikonen till 80, men TACC håller kvar i 110.
Har du ”Relative” invald annars ändrar den ej hastigheten
Den ändrar bara hastigheten på "restricted road"
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av MangeT »

danni skrev:
MangeT skrev:
Har precis installerat en version som heter 2018.18.2.30laeee. Är det den som kallas 2018.18.2?
Det är en 1:a, inte ett L, men bortsett från det, ja.
Tack!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av rockard »

Bitman skrev:
@Kulingen - Är inte i bilen just nu, men tror jag har samma (men +10km/h).
Om jag kör på en 100-väg och kommer till en (inte för ny) 80-skylt, så ändras den röd/vita ikonen till 80, men TACC håller kvar i 110.
Farthållaren ändrar aldrig farten automatiskt efter fartbegränsningen, det är bara om du kör med autopiloten på som det sker.

Jag har inte fattat förrän denna vår är att det fungerar så här:
  • Värdena på Relative och Absolute gäller, oavsett vilken av radioknapparna du har aktiv (alltså kan du aldrig öka farten till över 130 km/h om du har satt det under Absolute, även om du har Relative aktiv)
  • Dubbelt drag i spaken när du kör under fartbegränsningen aktiverar AP på fartbegränsningen plus Relative offset oavsett vägtyp (och oavsett om du har Absolute aktiv)
  • På vägar som inte är "restricted", som motorväg och annat, kan du aktivera autopiloten i valfri fart, och du kan alltid öka farten med spaken upp till Absolute limit
  • På "restricted roads" är enda sättet att få den att köra fortare än fartbegränsningen plus Relative offset att gasa själv
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av Bitman »

Min fråga gällde mer huruvida farthållaren följer överhuvudtaget ändringar i den skyltade hastighetsbegränsningen.

Jag har Relative +10km/h inställd.

Som sagt, när jag kör förbi en hastighetsskylt (eller, misstänker jag, när kartan/gps upptäcker att hastighetsgränsen har ändrat), visar den nedre (röd/vita) ikonen den nya gränsen, helt i ordning.

Om farthållaren är EJ aktiverad, visar den övre (grå) ikonen antingen summan nya gränsen+relative, eller (om större) den aktuella hastigheten. Helt i ordning, och färdig för ev farthållning.

Dock om farthållaren är aktiverad, ändras INTE värdet i den övre (blå/grå) ikonen, den visar samma MAX värde som innan skylten, och farthållaren håller samma fart.

Enligt andra här på Forumet, om jag förstår rätt, skulle hastigheten, även med farthållaren aktiverad, ändras till nya gränsen+relative, och detta skulle hända tidigare nu (vid hastighetssänkning).

Det är det som jag vill kolla - finns det någon inställning som jag kan ha missat, eller blir det ett besök till SC?
Finns det någon skillnad beroende på Restricted road eller ej, eller gäller detta endast AP, och finns det någon indikation på skärmen?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av Svenssons »

Bitman skrev:
Finns det någon skillnad beroende på Restricted road eller ej, eller gäller detta endast AP, och finns det någon indikation på skärmen?
Automatisk ändring av hastigheten görs endast på restricted road och endast med AutoPiloten påslagen. Jag kan sätta farthållaren på 90 km/h på 70-väg och bilen kommer fortsätta att köra i 90 km/h när hastigheten ändras till 40 km/h. Skulle det dock vara restricted road och jag istället för farthållare slår på AutoPiloten med +10km/h i offsett så kommer hastigheten först bli 80 km/h istället för 90 km/h och sedan kommer hastigheten ändras till 50 km/h efter skylten. Nu ändra min bil hastigheten redan vid upplysningen om att hastigheten ändras om 100 meter men detta gör den inte alltid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av Remuz »

20
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Senaste version 2018.18.2

Inlägg av Bitman »

Svenssons skrev:
Automatisk ändring av hastigheten görs endast på restricted road och endast med AutoPiloten påslagen...
Tack för förklaringen.
Jag tror mitt problem var att jag brukar använda AP mest på Unrestricted roads, där farthållaren ska inte följa skyltad hastighet. (Varför? Det är just på dessa vägar som det skulle vara bra att ha lite hjälp.)

I staden brukar jag inte använda AP eftersom det krävs mer aktiv körning, och min medpassagerare störs av plingandet varje gång AP stängs av eller på.

Därmed hade jag aldrig kört med kombination Restricted road och AP.

Jag provade idag med AP på en huvudväg inne mot Malmö, och fick det att ändra farthållarens max (en gång), men hittade ingenstans med förvarning på tilläggsskylt.

Förståendet av termerna hjälps inte av att när jag tog körkortet betydde Restricted samtliga vägar med någon hastighetsbegränsning, och Derestricted samtliga vägar utan (i Storbritannien, innan 70mph allmänna gränsen infördes). :oops:
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av Gastrogate »

Installation idag på en loaner.
Samma info som tidigare varit känd.

Manualen tillgänglig från ”T”
Samt
Uppgradering av UMC
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av Remuz »

Bug i 20? Luckan är stängd
0A321106-B9BD-4D70-9B3C-C445E6B22F66.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av leiflodde »

Jag har samma fel på 2018.18.2 301aeee (S 85 2014) men funkar att ta bort med en omstart.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av Remuz »

leiflodde skrev:
Jag har samma fel på 2018.18.2 301aeee (S 85 2014) men funkar att ta bort med en omstart.
Funkade fint med omstart :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av Tars »

Tycker man bör lägga in ctrl+alt+delete någonstans på bilen.
Kanske i handskfacket.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Senaste version 2018.20

Inlägg av Tars »

Kan man gå in i aktivitetshanteraren istället för att starta om den.
Eller vet någon hur man gör på en linuxburk(teslan)?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av danni »

Tars skrev:
Kan man gå in i aktivitetshanteraren istället för att starta om den.
Eller vet någon hur man gör på en linuxburk(teslan)?
"shutdown -r now"
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av HelectriC »

Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Fryser ratten borde det väl lösa sig genom att slå på rattvärmen? :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
HelectriC skrev:
Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Fryser ratten borde det väl lösa sig genom att slå på rattvärmen? :D
Ahh, att jag inte testat det, daaa :o får ta det imorgon, det är ju en logisk kombination med öppet tak och rattvärme på!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av Xmag »

HelectriC skrev:
Mitt roliga fel från 2018.18 är kvar när jag nu fått 2018.20. Dvs att ratten fryser om man samtidigt som bilen ställer om från personlig profil till easy entry eller omvänt stänger/öppnar taket. Tydligen så gillar inte bilen att få två kommandon samtidigt och prioriterar då taket, vilket har till följd att ratten fryser och inte kan ställas om förrän man har lämnat, låst och låst upp bilen igen.
Någon annan som kan framkalla detta beteende eller bara jag?
Jag råkade ut för nåt liknande. Ratten låste sig och gick inte att ställa om med spaken eller genom att byta profil. Fick parkera och vänta, sen var den som vanligt igen. När jag tänker efter kan jag ha öppnat takluckan medan min profil ställdes in (från Easy entry).
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av Remuz »

21!?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2018.20

Inlägg av erkap »

Remuz skrev:
21!?
Beta-release som bara de i ”beta-gruppen” kommer få. Förhoppningsvis en lite större uppdatering av AP som måste testas lite extra. Detta skedde när vi fick 10.4 där 2018.5 och 2018.7 var betor innan massan fick 10.4.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.21

Inlägg av Kulingen »

Jag har 2018.18 i min bil och plötsligt så kan bilen gasa på mer än de 10 plus man kan sätta AP hastigheten på. Jag kör på E22 dagligen och den har alltid följt hastigheten på vägen men nu så kan den korta stunder lite här och där ökas ännu mera? Vad har hänt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.21

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
Jag har 2018.18 i min bil och plötsligt så kan bilen gasa på mer än de 10 plus man kan sätta AP hastigheten på. Jag kör på E22 dagligen och den har alltid följt hastigheten på vägen men nu så kan den korta stunder lite här och där ökas ännu mera? Vad har hänt?
Restricted roads ( som påverkar hur fort du får köra på ap) uppdateras oberoende av sw uppdate och det kan bli lite si och så samt lite hoppande fram och tillbaka
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.21

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Jag har 2018.18 i min bil och plötsligt så kan bilen gasa på mer än de 10 plus man kan sätta AP hastigheten på. Jag kör på E22 dagligen och den har alltid följt hastigheten på vägen men nu så kan den korta stunder lite här och där ökas ännu mera? Vad har hänt?
Restricted roads ( som påverkar hur fort du får köra på ap) uppdateras oberoende av sw uppdate och det kan bli lite si och så samt lite hoppande fram och tillbaka
Bild
Meeen när min AP nu var helt perfekt så händer detta. Hoppas det åtgärdas igen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar