Sida 43 av 350

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 30 maj 2018 19:57
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Hedman skrev:
Kanske gick snett men något när de stängde ner servrarna under tisdagen?
Nej, strulet började redan i helgen.
Hrm host host.... Jag tycker det började för flera år sedan ;) :(
Äh, ja, såklart. DETTA NYA strulet menar jag naturligtvis. :lol:

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 15 jun 2018 08:12
av hed
Har märkt på nya MCU (där option för always connected inte längre finns) att det är en bugg där bilen stänger av internet när den "somnat" så att man inte kan väcka den från appen. Fick bekräftat av SC att det faktiskt är en bugg. Hoppas på fix snabbt.

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 15 jun 2018 11:36
av Wir
Blå text "hold" ovanför hastigheten, är det något nytt?

Körde med farthållaren aktiv, bilen stannade bakom en annan bil vid en korsning. Stängde av farthållaren och körde fram lite längre för att ge mer plats bakom, stannade genom att trycka ner bromsen till läge hold. Aktiverade farthållaren igen.

När bilen framför åkte iväg stod min bil kvar och en blå text med texten "HOLD" visades ovanför hastigheten. Har aldrig varit med om det tidigare, är det något nytt i senaste uppdateringen?

Var tvungen att trycka på gasen för att bilen skulle åka iväg. Blev så paff, så kan ha missuppfattat något. Får testa mer sen :)

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 15 jun 2018 11:51
av jpetters
Det verkar ha återkommit i denna version. Jag fick det också här om dagen efter uppdateringen till 2018.21. Det vara bra länge sedan jag såg det sist. Kan ha varit innan version 8.

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 15 jun 2018 12:22
av danni
RTFM:

Bild

Det här är en gammal funktion, väldigt gammal. Att man inte ser den så ofta beror nog på att man oftare kör med autopiloten aktiverad än bara den adaptiva farthållaren i såna situationer.

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 15 jun 2018 12:31
av hanst
Jag är ganska säker på att jag även har sett hold när jag har använt ap.

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 15 jun 2018 15:54
av Wir
Testade igen nu. Stannade bakom en bil, aktiverade hold och sen farthållaren. Bilen framför åkte iväg rätt tidigt efter det, först visades hold i blå text och sen åkte min bil iväg själv ändå. Kan den ha detekterat bilen framför som ett hinder? :P

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 21 jun 2018 13:18
av Remuz
24

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 21 jun 2018 13:58
av HelectriC
Remuz skrev:
24
det ska med 24:an gå att ställa in maxhastighet remote. Så om någon lånar bilen och man glömt att det är en fartdåre, så sätter man maxhastighet till 80km/h :mrgreen:

https://electrek.co/2018/06/20/tesla-re ... pp-update/

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 21 jun 2018 14:38
av Pontus
HelectriC skrev:
Remuz skrev:
24
det ska med 24:an gå att ställa in maxhastighet remote. Så om någon lånar bilen och man glömt att det är en fartdåre, så sätter man maxhastighet till 80km/h :mrgreen:

https://electrek.co/2018/06/20/tesla-re ... pp-update/
Vill ha då min fru är en ... :D

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 21 jun 2018 14:44
av Pontus
danni skrev:
RTFM:

Bild

Det här är en gammal funktion, väldigt gammal. Att man inte ser den så ofta beror nog på att man oftare kör med autopiloten aktiverad än bara den adaptiva farthållaren i såna situationer.
Samma sak som med MB S-klass för några år sedan. Bilen tar över när man själv vill något annat :)

Re: Senaste version 2018.21

Postat: 21 jun 2018 14:51
av Hedman
Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Remuz skrev:
24
det ska med 24:an gå att ställa in maxhastighet remote. Så om någon lånar bilen och man glömt att det är en fartdåre, så sätter man maxhastighet till 80km/h :mrgreen:

https://electrek.co/2018/06/20/tesla-re ... pp-update/
Vill ha då min fru är en ... :D
Då kanske man vågar låna ut den till dottern :lol:

Re: Senaste version 2018.24

Postat: 24 jun 2018 07:03
av Remuz
24.1

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 08:18
av HelectriC
Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 08:54
av Svenssons
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:10
av Kulingen
Svenssons skrev:
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Jag tycker att man behöver hålla i ratten lösare än innan vilket medför att man får mindre varningar än innan bara man håller händerna på ratten. Så jag håller med dig fast jag har bara 2018.21.9 än förstås

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:14
av HelectriC
Svenssons skrev:
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:16
av TBjorn
HelectriC skrev:
Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!

Avundas dig som inte uppdaterat ännu. Ska själv ner igenom Europa men får bita ihop och ratta bil som i vilken annan gammal Mercedes som helst. Njut av en mer avslappnad färd i din ej uppdaterade Tesla, med AP värd namnet!

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:33
av OfarligTesla
Kulingen skrev:
Svenssons skrev:
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Jag tycker att man behöver hålla i ratten lösare än innan vilket medför att man får mindre varningar än innan bara man håller händerna på ratten. Så jag håller med dig fast jag har bara 2018.21.9 än förstås
Håller helt med, jag kan ju inte sitta och virka såklart men är jag förare i en bil skall jag köra bil inte pilla med annat och minimum för att kunna reagera är en hand på ratten. Innan 2018.21.9 hjälpte inte det alltid och jag tvingades vicka på ratten på långa raksträckor, sedan uppdateringen räcker det med att ha en hand på ratten.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:33
av Svenssons
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?
Nej, tid innan påminnelse kommer upp när man inte håller i ratten minskade från kanske 3 minuter till 30 sekunder i 2018.21.9. Version 2018.24 kanske har ändrat själva meddelandet, kanske har lagt till config-möjlighet eller gjort andra ändringar men det är version 21.9 som en del har klagat på då de måste hålla i ratten oftare när de kör.

Har inte sett att nåhpn här har 2018.24 ännu.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:43
av HelectriC
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?
Nej, tid innan påminnelse kommer upp när man inte håller i ratten minskade från kanske 3 minuter till 30 sekunder i 2018.21.9. Version 2018.24 kanske har ändrat själva meddelandet, kanske har lagt till config-möjlighet eller gjort andra ändringar men det är version 21.9 som en del har klagat på då de måste hålla i ratten oftare när de kör.

Har inte sett att nåhpn här har 2018.24 ännu.
Jaha, men då är det ingen större fara, min med 21 funkar som tidigare, inga problem, faran avblåst :lol:

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:46
av Wir
TBjorn skrev:
HelectriC skrev:
Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!

Avundas dig som inte uppdaterat ännu. Ska själv ner igenom Europa men får bita ihop och ratta bil som i vilken annan gammal Mercedes som helst. Njut av en mer avslappnad färd i din ej uppdaterade Tesla, med AP värd namnet!
Ska också ner i Europa snart. Det är dock inte så ansträngande att köra själv, för mig är det mindre ansträngande än att använda AP nu. Däremot tror jag AP kommer komma till användning om det blir bilköer.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 10:50
av mati
Wir skrev:
Ska också ner i Europa snart. Det är dock inte så ansträngande att köra själv, för mig är det mindre ansträngande än att använda AP nu. Däremot tror jag AP kommer komma till användning om det blir bilköer.
Precis så. Att köra med AP, framförallt på tyska motorvägar med mycket trafik, är ganska ansträngande faktiskt. I synnerhet när man har passagerare i bilen som gnäller att man kör rycktigt och okoncentrerat, fast det är i själva verket AP som orsakar detta. I bilköer fungerar det däremot ganska bra.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 28 jun 2018 03:58
av Pontus
Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något :(
Nu längtar jag igen :P

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 28 jun 2018 08:59
av danni
Nu har jag hunnit köra 30 mils långresa med 2018.24.1, huvudsakligen med AP. Jag tycker det fungerar fenomenalt. Jag fick inte en enda nag, förutom en gång när jag med flit släppte ratten för att jag ville se hur det nya meddelandet ser ut. Men utöver det, inte en enda. Autopiloten skötte sig bra, överlag, förutom på ett ställe på hemvägen när linjerna försvann i marken och den helt plötsligt ville göra en mycket tvär vänstersväng i 120 km/h. Tur jag höll händerna på ratten då!