Sida 44 av 355

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:43
av HelectriC
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Körde 80 mil i onsdags och fick hela två påminnelser om att hålla i ratten i AP 2018.21. Tycker faktiskt den gnäller mindre nu än tidigare även ifall tiden mellan gnället har minskat om man helt släpper ratten. Ifall det skulle vara 30 sekunder mellan varje påminnelse så skulle det garanterat betyda 3 minuter mellan gnället i äldre version. Detta skulle betyda ca 180 påminnelser för 80 mil.
Men är det inte versionen efter 21 som börjar tjata?
Nej, tid innan påminnelse kommer upp när man inte håller i ratten minskade från kanske 3 minuter till 30 sekunder i 2018.21.9. Version 2018.24 kanske har ändrat själva meddelandet, kanske har lagt till config-möjlighet eller gjort andra ändringar men det är version 21.9 som en del har klagat på då de måste hålla i ratten oftare när de kör.

Har inte sett att nåhpn här har 2018.24 ännu.
Jaha, men då är det ingen större fara, min med 21 funkar som tidigare, inga problem, faran avblåst :lol:

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 09:46
av Wir
TBjorn skrev:
HelectriC skrev:
Jag tänker inte uppdatera bilen när 2018.24 eller vad det nu blir i min. Jag tycker AP funkar jättebra som den är utan att tjata på mig hela tiden om att hålla i ratten. Jag hoppas det kommer en ersättare i framtiden, när tillräckligt många klagar och slutar köpa till AP för att den ör för tjatig! Köra ner igenom Europa med tjat var 30sek, nej tack!

Avundas dig som inte uppdaterat ännu. Ska själv ner igenom Europa men får bita ihop och ratta bil som i vilken annan gammal Mercedes som helst. Njut av en mer avslappnad färd i din ej uppdaterade Tesla, med AP värd namnet!
Ska också ner i Europa snart. Det är dock inte så ansträngande att köra själv, för mig är det mindre ansträngande än att använda AP nu. Däremot tror jag AP kommer komma till användning om det blir bilköer.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 24 jun 2018 10:50
av mati
Wir skrev:
Ska också ner i Europa snart. Det är dock inte så ansträngande att köra själv, för mig är det mindre ansträngande än att använda AP nu. Däremot tror jag AP kommer komma till användning om det blir bilköer.
Precis så. Att köra med AP, framförallt på tyska motorvägar med mycket trafik, är ganska ansträngande faktiskt. I synnerhet när man har passagerare i bilen som gnäller att man kör rycktigt och okoncentrerat, fast det är i själva verket AP som orsakar detta. I bilköer fungerar det däremot ganska bra.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 28 jun 2018 03:58
av Pontus
Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något :(
Nu längtar jag igen :P

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 28 jun 2018 08:59
av danni
Nu har jag hunnit köra 30 mils långresa med 2018.24.1, huvudsakligen med AP. Jag tycker det fungerar fenomenalt. Jag fick inte en enda nag, förutom en gång när jag med flit släppte ratten för att jag ville se hur det nya meddelandet ser ut. Men utöver det, inte en enda. Autopiloten skötte sig bra, överlag, förutom på ett ställe på hemvägen när linjerna försvann i marken och den helt plötsligt ville göra en mycket tvär vänstersväng i 120 km/h. Tur jag höll händerna på ratten då!

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 28 jun 2018 09:04
av 12man
Pontus skrev:
Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något :(
Nu längtar jag igen :P
Alla model 3 ägare i Sverige längtar också

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 28 jun 2018 09:07
av Bjelke
12man skrev:
Pontus skrev:
Uppenbarligen ska summon komma med denna uppdateringen. Varför har ingen sagt något :(
Nu längtar jag igen :P
Alla model 3 ägare i Sverige längtar också
:lol: exakt.

Re: Senaste version 2018.24.1

Postat: 13 jul 2018 03:48
av Remuz
26

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 07:37
av bjelkeman
Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 07:38
av vigge50
bjelkeman skrev:
Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
Gamla eller nya navigatorn?

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 09:55
av Verdi
Mina kartor har försvunnit. Har jag satellitbild så visas allt korrekt och navigering fungerar men i kartläge så visar den bara en grid mot grå bakgrund. Det enda som visas är SuC och den röda pilen. Vad har hänt? Håller den på att ladda ner kartorna?

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 10:00
av mati
Det hände mig också vid förra uppdateringen. Jag fick bara ett rutnät. Sen använda jag inte bilen på en vecka eller så och därefter dök kartan upp igen, om än väldigt långsamt.

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 20:33
av larsw
Ny update just nu. Finns någon beskrivning av vad den gör någonstans?

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 20:38
av 12man
bjelkeman skrev:
Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
Verkligen, satte tidsbesparing till 30min, ändå ärevarv runt Eurostop, avslagen traficbased routing så valde den 'rätt" väg. Har gamla Navigon routingen. Dvs vägen finns men typ slukhål mitti...

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 21:31
av Gastrogate
Hoppades jag skulle få en uppdatering eftersom bilen tankat hem ca 6gb i tisdags...
Men inte ens en liten uppdatering blev det... :(

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 13 jul 2018 21:39
av 12man
12man skrev:
bjelkeman skrev:
Nu ger navigatorn heltokiga färdvägar om man ska köra av vid Arlanda kommande söderifrån. Precis som den normala avfarten inte existerade.
Verkligen, satte tidsbesparing till 30min, ändå ärevarv runt Eurostop, avslagen traficbased routing så valde den 'rätt" väg. Har gamla Navigon routingen. Dvs vägen finns men typ slukhål mitti...
Men är troligen(från Trafikverkets hemsksida) detta:

Väg 273 på Almungevägen vid Trafikplats Arlanda (181), i riktning mot Spånga.
Tillfälliga begränsningar:
Omledning: Följ skyltning.

Mycket stor påverkan
Starttid:
2018-06-18 01:00
Sluttid:
2018-08-08 23:00
Vägen avstängd för broarbete

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 01:05
av Generalbogge
Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA. Bra att det blir möjligt.

Har ännu inte hunnit köra med bilen, så har inte sett releasenotes, eller upplevt några andra skillnader. Alltid lika spännande att se hur AP blir efter en ny uppdatering.
Screenshot_2018-07-14-00-57-17.jpg

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 02:06
av mattiasottosson
Generalbogge skrev:
Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne på
BBB74BB9-8DA7-436C-AB75-1DB5210E9E11.jpeg
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 06:57
av Kulingen
Min bil laddade ner iaf 4.5 GB igår och inget har hänt ännu :shock:

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 07:03
av Generalbogge
mattiasottosson skrev:
Generalbogge skrev:
Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne på
BBB74BB9-8DA7-436C-AB75-1DB5210E9E11.jpeg
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/
Ok, den versionen var jag inte betrodd med :?

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 09:36
av mati
Generalbogge skrev:
mattiasottosson skrev:
Generalbogge skrev:
Nytt i 2018.26 är att man numera kan ställa in en maxgräns för hastighet via appen. Antar att det är en följd av ungdomarna som körde ihjäl sig i USA
Lite besserwissrigt av mig nu, men den kom i 2018.24 och tillägnades Barrett Riley, precis som du är inne på
BBB74BB9-8DA7-436C-AB75-1DB5210E9E11.jpeg
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-de ... l-s-crash/
Ok, den versionen var jag inte betrodd med :?
Det som händer är att bilen sätts i Chill-läge och maxhastigheten begränsas. När man försöker köra fortare plingar det i bilen och en varning kommer upp att maxhastigheten har uppnåtts. Bilen blir då trög som en gammal diesel och slutar accelerera. Samtidigt plingar det även i mobilen så att föräldrarna kan se att sonen (antar jag?) kör som en galning.

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 10:11
av Bjelke
Skapligt, man kan ställa in max fart på distans men man kan inte ändra vilken ström bilen ska ladda med (vilket redan går att göra om man sitter i bilen dessutom), heja Tesla lixom, vilket av dom var svårast att införa tro? Och vilket har efterfrågats mest?

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 10:51
av mattiasottosson
Bjelke skrev:
Skapligt, man kan ställa in max fart på distans men man kan inte ändra vilken ström bilen ska ladda med (vilket redan går att göra om man sitter i bilen dessutom), heja Tesla lixom, vilket av dom var svårast att införa tro? Och vilket har efterfrågats mest?
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.

Men det är så tragiskt att hans pappa efterfrågade just en sådan här funktion och sen inträffar tyvärr en krasch där sonen blir fast i en brinnande bil :(

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 11:08
av larsw
mattiasottosson skrev:
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.
Schemalagd laddstart har man väl redan, iaf på hemmaladdning. Schemalagt klimat saknas däremot.

Re: Senaste version 2018.26

Postat: 14 jul 2018 11:31
av mati
larsw skrev:
mattiasottosson skrev:
Det plus schemalagd laddstart hade varit fint. Borde inte vara så klurigt för dem att lägga in en till endpoint i apiet för att ändra laddströmmen kan man tycka.
Schemalagd laddstart har man väl redan, iaf på hemmaladdning. Schemalagt klimat saknas däremot.
Ja, schemalagd laddstart finns, men inte via appen. Schemalagd klimat saknas som sagt helt trots att det har efterfrågats sedan Model S lanserades.
Dessutom tycker jag inte att starttiden är det mest intressanta. Jag vill kunna ställa in när jag vill att bilen ska vara laddad och uppvärmd. Ivägkörningstiden alltså. Så är det i e-Golfen och det funkar klockrent. Det är så man vill ha det. Ingen icke-elbilsnörd vill/kan sitta och räkna baklänges hur lång tid det tar att ladda bilen. Samtidigt vill man ju att den är precis klar med laddningen innan man åker iväg, framförallt på vintern när man vill utnyttja laddningsvärmen i batteriet.