Volkswagens reklam om elbilar på FB

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Kulingen »

Volkswagens reklam om elbilar på FB, jag la in en liten notis där. Det konstiga är att VW svarade nog på de flesta inlägget men inte mitt. Se nedan .



Konstigt att en liten bilfirma som Tesla som endast hade byggt 2500 handbyggda bilar köper GM:S jättestora fabrik i Fremont CA och blir världsledande i elbilar.
Vad gjorde alla andra bolag under denna tid? Blundade och fuskade med utsläppen som Volkswagen gjorde. Nu i elfte timmen när Kina ska som är största marknaden för bilförsäljning kommer börja förbjuda bensin och dieselbilar om några år. Då helt plötsligt börjar alla stora biltillverkare med stora vinster till priset av miljön att vakna. Klart att dessa kommer vinna över ett litet bolag som Tesla.
Men fler personer borde ta ansvar och boka nya billigare Tesla 3 som kommer till Sverige nästa år för att slå alla andra bolag på fingrarna. Så gå in på Teslas hemsida och boka din nya miljöbil som är världsledande.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Jerker »

Jag har också fajtats rätt hårt med VW i den tråden!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Jag har också fajtats rätt hårt med VW i den tråden!
Och jag som inte lyckades få till en fajt.
Jag som har haft Skodor som mina 4 sista bilar, kanske ska åka till försäljarna och säga att jag varit otrogen mot dom :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Jag har också fajtats rätt hårt med VW i den tråden!
Såg det, tappert!
Model S P85DL+
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Jag har också fajtats rätt hårt med VW i den tråden!
Fortsatte på din tråd :)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av dhogborg »

Blir som VW ägare så provocerad av VWs reklam när de utmålar sig som ledare. Inte bra för hälsan att läsa tråden, men kunde inte låta bli att bidra med min åsikt till VW och en potentiell kund i tråden.
Jag har en Passat GTE. 50 km är NEDC-bluff. Cirka 45 är maximal räckvidd på sommaren, 40 egentligen för bensinmotorn går igång när det återstår 5. På vintern går 10 km till kupevärme. Nästa bil jag köper (2019) är en 100% elbil. Finns det en eldriven passat då? Kan betala 600-800 tusen för den om det skulle vara så att det behövs. Annars blir det en begagnad Tesla model S.
Fortsätt kämpa Jerker :)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Kulingen »

Walker skrev:
Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Jag har också fajtats rätt hårt med VW i den tråden!
Och jag som inte lyckades få till en fajt.
Jag som har haft Skodor som mina 4 sista bilar, kanske ska åka till försäljarna och säga att jag varit otrogen mot dom :D
En kompis!!! Jag kör ju min 3'e Škoda just nu. En äcklig diesel. Hoppas kunna lura mig själv tillräckligt för att beställa en X100
Skoda eller Tesla är bilarna som gäller. Nu valde jag det lite lirare märket.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av jpetters »

Det är klart du ska uppgradera till en Tesla. Jag kan rekommendera att titta på bilarna som Tesla säljer själva, dvs de de kallar för CPO. Jag bytte själv ut vår diesel Volvo i våras mot en 2,5 åt gammal Model S. Den saknar alltså den senaste tekniken men samma känsla att köra, etc.
Vill man ha det senaste så beställer man så klar en ny bil. Fantastisk är en Tesla oavsett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Teslaspolen »

Kan man få se lite fler citat här i tråden? För oss som inte har Facebook. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Jerker »

Sitter med mobilen så vi får se hur det hör blir:

Jerker: Jag tycker inte att det är särskilt trovärdigt med en sån slogan som VW nu använder. Om man verkligen menade allvar med den så skulle man fr.o.m. nu enbart satsa på att utveckla elbilar och inte lägga en enda Euro på utveckling av fossiler. Men det senaste beskedet från VW:s ledning var att man satsar runt 11 miljarder på elbilar. Låter jättefint! Men samtidigt ska man lägga dubbelt så mycket på utveckling av fossiler! Nej VW, det är inte trovärdigt att säga att "framtiden är elektrisk" och att "vi elektrifierar Sverige" när man fortfarande i huvudsak satsar på utveckling av fossiler!

VW: Hej Jerker!

Fram till år 2030 kommer Volkswagen-koncernen att öronmärka över 20 miljarder euro för direktinvesteringar i industrialiseringen av e-mobilitet: nya fordon baserade på två helt nya e-plattformar, uppgradering av anläggningar och utbildning av arbetskraft, laddningsinfrastruktur, handel och försäljning och sist men inte minst, inom batteriteknik och produktion.

Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.

Rickard: Ni borde bara sälja 100% eldrivna fordon 2020. Och då ska personbilarna klara minst 50mil, 40 i riktigt kallt väder med mkt minusgrader.

Ni kommer dö ut som företag annars ingen normalt funtad människa vill väll idag köpa en fossilbil? Och om två år ännu mindre som vill det.

Tänk om eller förlora fighten till dom som satsar hårt på elbilen. Ni gör det tyvärr inte, hade gärna sett redan idag en E-golf med 50mils räckvidd för 350 000kr.

Arto: Fossilabrämsle bilar är inte problemet !
Folk är bara lata o bekväma punkt slut

Jerker: VW: Jo, jag såg den nyheten nån dag efter att jag skrev mitt inlägg, och det är betydligt bättre än det vi fått höra tidigare. Jag förstår fullt ut att företag som VW försöker att begränsa skadorna av en omställning till batteridrift och därför försöker att förlänga livslängden på fossilbilssortimentet så långt som möjligt. Men om man inte räknar in Kinas påverkan och betydelse så riskerar man att förlora loppet. Om 15 år kanske det bara finns kinesiska biltillverkare.

Det är inte tid att försöka förhala omställningen. Det kan bli väldigt dyrt senare om man inte tar kostnaderna nu, genast! Lite som att kissa i byxorna. Att inte ha högre ambitioner än 25% rena elbilar 2025 kan vara döden för ett så stort företag som VW. Det borde vara 50 eller allra helst 75. Jag förstår att det aldrig skulle finnas ett stöd för 100% så tidigt, och säkert i praktiken omöjligt eftersom det måste tillverkas batterier också.

Glöm inte bort Facit, Kodak, Nokia. De var alla världsledande inom sina respektive områden och inom loppet av ett par år hade de förlorat allt. Ändå var de medvetna om vad som hände. Kodak t.o.m. ledde utvecklingen av digitalkameran, men de hade fel fokus: att behålla papperskopiorna. Det var en felbedömning som innebar konkurs. Kodaks läxa? Jo: Kill your darlings! Man har inte råd att vara sentimental i den här branschen.

Jag vet att det inte är ni här i Sverige som bestämmer sånt här, och ingen i VW:s ledning läser detta. Men om jag jobbade på VW så skulle jag nog se mig om efter ett annat jobb...

VW: Richard Fahlberg Hej! Richard! Nedräkningen har nu börjat för Volkswagens elbilsoffensiv. Vår uppgift är att göra modern teknik tillgänglig för så många människor som möjligt. Det här är särskilt viktigt i tider av teknisk omvandling. Därför kommer den eldrivna kompaktbilen I.D., som lanseras år 2020, att få en prislapp som motsvarar en Golf-diesel. Räckvidden blir upp till 60 mil. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer dock många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar.

VW: Jerker Rolander Vi är övertygade om att Volkswagen har en mycket ljus framtid. Vi erbjuder två helt eldrivna modeller och två laddhybrider redan idag, där Passat GTE är den överlägset mest köpta supermiljöbilen i Sverige. I augusti var hälften av alla nyregistrerade Passater en laddhybrid.

Och inom bara några år startar lanseringen av den nya generationen av innovativa elbilar med lång räckvidd. Vi kan försäkra dig om att Volkswagen gör allt för att den tekniska omvandlingen ska gå så snabbt som möjligt. Volkswagen håller nu på att utveckla den nya plattformen så att man fortsätta vara den folkbil man alltid har varit, även när det gäller elbilar. Och viktigt förstås, att det sker med fortsatt lönsamhet.

Bara ett exempel: Volkswagen-koncernen behöver årligen mer än 150 gigawattimmar batterikapacitet till år 2025 enbart för den egna parken av eldrivna fordon. Detta motsvarar minst fyra jättefabriker (så kallade Gigafactories) för battericeller. För att möta denna efterfrågan har bolaget nu lagt ut en anbudsförfrågan på över 50 miljarder euro – en av de största upphandlingsvolymerna i branschens historia.

Jerker: Jag hoppas och tror att att det går bra för VW och andra etablerade tillverkare. Men jag är inte glad på er och andra att ni har fördröjt omställning och aktivt motarbetat den (VW var med och skrev till den Kinesiska regeringen och bad om att få slippa kraven på andel sålda nollutsläppsbilar - INTE OK!!! Den handlingen som skedde bara får 3-4 månader sedan rimmar inte med det man säger nu.).

Framgången för elbilar och hoppet för miljön stavas "Tesla". Hade det inte varit för Elon Musks ihärdiga kamp för att visa vägen för elbilen hade VW aldrig tagit dessa beslut idag.

VW:s, och andra etablerade biltillverkares, satsningar idag är som "sent ska syndaren vakna" och sker under galgen. De kortsiktiga ekonomiska hänsynstagandena är fortfarande ledstjärna och därför är ambitionerna fortfarande relativt låga och kommer alldeles för sent. Dessa steg borde man ha tagit redan när Tesla presenterade sin model S 2009, men då skrattade hela bilvärlden åt dem.

Såg ni Rapport igår? Där fick man klart för sig att i Tyskland vinner man inga val om man ställer miljökrav på biltillverkarna. Det finns bara en förklaring till detta: VW, BMW, Porsche och Daimler motarbetar miljön och sätter press på politikerna. Man gömmer sig bakom hot om förlorade arbetstillfällen. Kortsiktig ekonomi som med största sannolikhet kommer att få ödesdigra konsekvenser för våra barns framtid.

VW (och alla andra gammelföretag) har en enorm skuld att betala och satsningen ni gör är tyvärr inte tillräcklig. Det enda hederliga vore att endast satsa på rena batteribilar. Inga hybrider!! Och då ska det gå snabbt. Slopa all utdelning till aktieägare. De har skördat vinster på miljöns bekostnad. Nu är det dags att betala tillbaka. Satsa alla pengar på elbilsutveckling fr.o.m. idag. Inte en enda euro mer till fossilerna; de ska avvecklas omgående.

Jag upprepar: Jag hoppas verkligen att ni kommer att lyckas! Inte för er skull utan för vår gemensamma framtids skull. Men akta er för kineserna. De sitter på råvaror och kapital och skulle snart kunna översvämma Europa med bra, billiga batteribilar.

Arto: O jag som inte tror på elbilen ska tvingas in i ett koncept med exploderade batterier med farligt avfall ska vara okej ??
Vidare utveckla HVOn tror jag mer !
Men som jag skrev tidigare !
Folk lathet o bekvämlighet är den stora skadan

Viktor: Volkswagen ni verkar inte veta vad ni pratar om. Tesla har ökat sitt mål för Gigafactory och den ska själv producera 150 GWh batterier. Om de kan bygga den fabriken och planerar flera andra så borde det inte vara så svårt för Volkswagen ifall ni satsade. Om ni säger att ni behöver 150 GWh batteri till 2025 så tror jag Tesla kommer producera betydlig mer batterier och kanske även bilar då. Ni pratar gärna om hur ni i ska satsa inför framtiden och hur ni säljer mest i Sverige men om vi kollar på laddbara bilar i världen så har ni svårt att vara top 10, känns inte som en tillverkare som satsar då. https://electrek.co/2016/05/31/tesla-tr ... elon-musk/ http://ev-sales.blogspot.se/2017/08/wor ... -2017.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Bjelke »

Bra jobbat Jerker m fl.! :)
Dom "behöver" denna typ av respons ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av mati »

Bra Jerker. Som du skriver, synd att inte ledningen läser detta. De som sitter i Sverige har förmodligen inget att säga ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Tars »

Toppen!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av mans71 »

Adderade lite också...
Model S P85DL+
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av iAkita »

Det är såklart både lätt och frestande att kritisera VW, men det blir fel om man gör det utifrån perspektivet att Tesla minsann byggt fantastiska elbilar i flera år nu. Visst, det har de, men samtidigt så körs det antagligen fler eldrivna mil i VW än i Teslor i Sverige redan idag. Ur miljöhänseende har alltså Volkswagens elbilssatsning redan nu gett större vinster än Teslas.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Det är såklart både lätt och frestande att kritisera VW, men det blir fel om man gör det utifrån perspektivet att Tesla minsann byggt fantastiska elbilar i flera år nu. Visst, det har de, men samtidigt så körs det antagligen fler eldrivna mil i VW än i Teslor i Sverige redan idag. Ur miljöhänseende har alltså Volkswagens elbilssatsning redan nu gett större vinster än Teslas.
Hur menar du nu? Fler eldrivna mil med vad? Menar du de 6600 Passat GTE som numera rullar i Sverige?
Jag har svårt att se hur dessa låtsas-elbilar med en elektrisk räddvidd under 5 mil ska få ihop fler mil än 3000 Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
Det är såklart både lätt och frestande att kritisera VW, men det blir fel om man gör det utifrån perspektivet att Tesla minsann byggt fantastiska elbilar i flera år nu. Visst, det har de, men samtidigt så körs det antagligen fler eldrivna mil i VW än i Teslor i Sverige redan idag. Ur miljöhänseende har alltså Volkswagens elbilssatsning redan nu gett större vinster än Teslas.
Hur menar du nu? Fler eldrivna mil med vad? Menar du de 6600 Passat GTE som numera rullar i Sverige?
Jag har svårt att se hur dessa låtsas-elbilar med en elektrisk räddvidd under 5 mil ska få ihop fler mil än 3000 Teslor.
Den genomsnittliga körsträckan per bil och år var (i Sverige) 1224 mil år 2016 , det vill säga ca 1,8 mil per dag. Den sträckan klarar Passat och Golf GTE alldeles utmärkt de allra flesta dagarna om året. Lägg därtill de elmil som körs med e-UP och e-Golf, så tror jag definitivt att det kan mäta sig med eller överskrida de elmil som körs med Teslor. Hur många mil kör du själv en vanlig dag?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Bjelke »

Jag kör 17 mil per dag :)
Fast det spelar inte så stor roll, framtiden lär ju visa hur det går... Jag hoppas personligen mkt på åtminstone några grymma Audi-elbilar :)
Plus några till såklart, det behövs...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Smutt »

Bilägande har varit tråkigt så länge ,men äga Tesla är kul, går aldrig tillbaka till the darkside
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Kulingen »

Jag kör 14 mil per dag, så det ökar en massa co2 fria mil varje dag
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Bilägande har varit tråkigt så länge ,men äga Tesla är kul, går aldrig tillbaka till the darkside
+1! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av iAkita »

Bjelke skrev:
Jag kör 17 mil per dag :)
Fast det spelar inte så stor roll, framtiden lär ju visa hur det går... Jag hoppas personligen mkt på åtminstone några grymma Audi-elbilar :)
Plus några till såklart, det behövs...
Kulingen skrev:
Jag kör 14 mil per dag, så det ökar en massa co2 fria mil varje dag
Och jag kör ”bara” 7-8 mil per dag, men trots det var jag tvungen att välja en Zoe och inte en halvmesyr i form av en laddhybrid för att mitt bilåkande skulle ha minsta möjliga miljöpåverkan. Men min poäng är att ingen av oss är representativa för det genomsnittliga körmönstret. Det säljs i dagsläget ca 3-4 gånger fler VW plug-in hybrider än Teslor i Sverige. För att Tesla ska bidra mer för att minska utsläppen krävs det att alla som köper en Tesla kör 3-4 gånger längre än räckvidden för dessa laddhybrider, alltså 11-12 mil per dag. Och då bortser jag ändå från att de enorma mängder växthusgaser som tillverkningen av Teslas (i ett vardagsperspektiv) onödigt stora batterier resulterat i.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
Bjelke skrev:
Jag kör 17 mil per dag :)
Fast det spelar inte så stor roll, framtiden lär ju visa hur det går... Jag hoppas personligen mkt på åtminstone några grymma Audi-elbilar :)
Plus några till såklart, det behövs...
Kulingen skrev:
Jag kör 14 mil per dag, så det ökar en massa co2 fria mil varje dag
Och jag kör ”bara” 7-8 mil per dag, men trots det var jag tvungen att välja en Zoe och inte en halvmesyr i form av en laddhybrid för att mitt bilåkande skulle ha minsta möjliga miljöpåverkan. Min poäng är att ingen av oss är representativa för det genomsnittliga körmönstret. Det säljs i dagsläget ca 3-4 gånger fler VW plug-in hybrider än Teslor i Sverige. För att Tesla ska bidra med mer än vad dessa VW gör för att minska utsläppen krävs det att alla som köper en Tesla kör 3-4 gånger längre än räckvidden för dessa laddhybrider, alltså 11-12 mil per dag. Och då bortser jag ändå från att de enorma mängder växthusgaser som tillverkningen av Teslas (i ett vardagsperspektiv) onödigt stora batterier resulterat i.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av e5m1r »

iAkita skrev:
iAkita skrev:
Bjelke skrev:
Jag kör 17 mil per dag :)
Fast det spelar inte så stor roll, framtiden lär ju visa hur det går... Jag hoppas personligen mkt på åtminstone några grymma Audi-elbilar :)
Plus några till såklart, det behövs...
Kulingen skrev:
Jag kör 14 mil per dag, så det ökar en massa co2 fria mil varje dag
Och jag kör ”bara” 7-8 mil per dag, men trots det var jag tvungen att välja en Zoe och inte en halvmesyr i form av en laddhybrid för att mitt bilåkande skulle ha minsta möjliga miljöpåverkan. Min poäng är att ingen av oss är representativa för det genomsnittliga körmönstret. Det säljs i dagsläget ca 3-4 gånger fler VW plug-in hybrider än Teslor i Sverige. För att Tesla ska bidra med mer än vad dessa VW gör för att minska utsläppen krävs det att alla som köper en Tesla kör 3-4 gånger längre än räckvidden för dessa laddhybrider, alltså 11-12 mil per dag. Och då bortser jag ändå från att de enorma mängder växthusgaser som tillverkningen av Teslas (i ett vardagsperspektiv) onödigt stora batterier resulterat i.
Räknar du med riktiga utsläpp från de där bilarna ?
Sen behöver ägaren av den GTE aldrig ladda den under bilens livslängd ( lite som de där miljövänliga etanol bilar)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB

Inlägg av iAkita »

e5m1r skrev:
Räknar du med riktiga utsläpp från de där bilarna ?
Sen behöver ägaren av den GTE aldrig ladda den under bilens livslängd ( lite som de där miljövänliga etanol bilar)
Där har du helt klart en poäng. Kalkylen förutsätter naturligtvis att bilarna faktiskt laddas. Personligen vill jag hoppas att ingen är så djupt omoraliskt så de roffar åt sig skattepengar (i form av miljöbilspremie eller subverntionerat förmånsvärde) som kunde använts till annat, för att sen låta bli att ladda bilen och därmed snarare förorena mer än om man köpt en vanlig bil.

I realiteten har ju erfarenheten med etanolbilar visat att så inte är fallet. Även på detta forum har jag sett folk stoltsera med inlägg om att de gärna tog emot miljöbilspremie för sin etanolbil, men sen aldrig tankar med etanol om det inte lönar sig ekonomiskt jämfört med bensin.

Nu tycker jag mig högst ovetenskapligt se att så inte är fallet med plug-in hybrider. Här nere i söder så känns det ibland som om Typ 2 laddplatser installeras med en Passat GTE permanent fäst vid dem. Kanske beror skillnaden på att det är vansinnigt mycket trevligare att köra en plug-in hybrid på el än på bensin, medan det inte märks någon större skillnad om man kör på etanol eller bensin.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar