Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av HelectriC »

Kul start-up. Kan ju kanske funka men ser inte helt ekonomin i det. Om det ska löna sig att driva, så behöver laddningen kosta väldigt mycket. Men har man fullständigt tomt batteri, så kan det ju vara värt en slant. Men hur ofta har man komplett tomt batteri mitt i en stad (får nästan förutsätta att dom inte cyklar runt på motorvägarna).
Kolla videon
http://www.auto-motor-und-sport.de/vide ... aign=daily
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av Tjell »

Men, hallå! Det där cykelsläpet väger väl en hel del? Vem orkar trampa runt med det, även om det skulle vara hjälpmotor på cykeln?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av LarsL »

:shock: hrm yglögela? Har de inte fattat något alls om elektrisitet? El går nämligen alldeles utmärkt att leda genom relativt tunna trådar som man kan koppla ihop i ett nätverk. På det sättet slipper man bära ut bränslet till bilen det går bara att ansluta sig till nätverket. Som tur är har våra förfäder redan byggt ut nätverket för typ 100 årsedan.

Sämsta idén jag sett på väldigt länge...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
:shock: hrm yglögela? Har de inte fattat något alls om elektrisitet? El går nämligen alldeles utmärkt att leda genom relativt tunna trådar som man kan koppla ihop i ett nätverk. På det sättet slipper man bära ut bränslet till bilen det går bara att ansluta sig till nätverket. Som tur är har våra förfäder redan byggt ut nätverket för typ 100 årsedan.

Sämsta idén jag sett på väldigt länge...
Det där är verkligen ett praktexempel på "Thinking inside the box". Man kan absolut inte tänka i andra banor än vad man är van vid. Drivmedel ska skjutsas runt i behållare. Punkt. Nästa steg är förmodligen "tankbilar" med jättestora batterier på flaket som kör runt och laddar upp laddstolparna runtom i landet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av bylund »

Även Tesla jobbar på att berget ska få komma. De har visst ansökt om patent på batteribyte på släpvagn.
https://electrek.co/2017/09/15/tesla-ne ... oy-trailer
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
Även Tesla jobbar på att berget ska få komma. De har visst ansökt om patent på batteribyte på släpvagn.
https://electrek.co/2017/09/15/tesla-ne ... oy-trailer
Men det är väl något annat. Det vill kunna utföra det mesta servicen hos kunden istället för att ha stora service center. Det är nog inte för att "ladda" bilen, eller?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
LarsL skrev:
:shock: hrm yglögela? Har de inte fattat något alls om elektrisitet? El går nämligen alldeles utmärkt att leda genom relativt tunna trådar som man kan koppla ihop i ett nätverk. På det sättet slipper man bära ut bränslet till bilen det går bara att ansluta sig till nätverket. Som tur är har våra förfäder redan byggt ut nätverket för typ 100 årsedan.

Sämsta idén jag sett på väldigt länge...
Det där är verkligen ett praktexempel på "Thinking inside the box". Man kan absolut inte tänka i andra banor än vad man är van vid. Drivmedel ska skjutsas runt i behållare. Punkt. Nästa steg är förmodligen "tankbilar" med jättestora batterier på flaket som kör runt och laddar upp laddstolparna runtom i landet.
Enligt dig låter nog helt sjukt men det finns redan i USA men företaget hjälper betydligt fler fossilbilar som kör slut på bensin.

https://electrek.co/2016/09/06/aaa-ev-e ... ing-truck/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av LarsL »

Man behöver inte mena något med ett patent. En stor del av ett företags patentportfölj finns för att störa andra företag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Man behöver inte mena något med ett patent. En stor del av ett företags patentportfölj finns för att störa andra företag.
Precis. Jag har själv ett antal pågående patentansökningar som åtminstone delvis egentligen inte är nåt märkvärdigt alls. Det finns bara ett syfte med det. Att hindra andra från att göra samma sak. Det är ju så det funkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av joel80 »

Gillar inte när patent hindrar utveckling.. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Gillar inte när patent hindrar utveckling.. :/
Jag håller i princip med, men ibland är man tvungen att göra så om man inte vill bli överkörd av en större aktör med större finansiella muskler. Om en bra idé är lätt att kopiera och du inte har skyddat den kommer du och ditt lilla företag att vara borta från marknaden fortare än du kan ana.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av zyax »

mati skrev:
joel80 skrev:
Gillar inte när patent hindrar utveckling.. :/
Jag håller i princip med, men ibland är man tvungen att göra så om man inte vill bli överkörd av en större aktör med större finansiella muskler. Om en bra idé är lätt att kopiera och du inte har skyddat den kommer du och ditt lilla företag att vara borta från marknaden fortare än du kan ana.
De stora kan vara riktigt tunga vältar i att köra över företag även konkurrenterna. Sedan Google först köpte Motorola, hade företaget i några månader och sedan sålde allt utom patentportföljen till Lenovo med en förlust på många miljarder, så har Apple slutat stämma både Android och Samsungs mobilavdelning. Så några miljarder kostade det att avsluta hela den idiotin som inte drev utvecklingen framåt ett skit.

Att småföretag kopieras är riktigt fult sedan är det svårt att veta vad som egentligen hänt många gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av joel80 »

mati:
Håller med dig där..
Patent kan vara väldigt bra för att skydda små aktörer, men i många fall används det på ett sätt av de större som kan hindra utvecklingen och göra produkter dyrare för slutanvändaren.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av TiborBlomhall »

"Receiving a patent really just means that you bought a lottery ticket to a lawsuit."
-Elon Musk
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av Tjell »

Jag skrev till alla partier i riksdagen om ett förslag: en uppfinnare kan knåpa ihop smarta grejer men fixar inte pappersjobbet eller marknadsföring. Svenska staten skulle kunna bidra med detta mot ett delande 50/50 på eventuell vinst.

Tror jag fick nåt enstaka lamt svar. Detta var inför valet 2006 eller nåt sånt....


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Chargery - om inte Muhammed kommer till berget....

Inlägg av kallekula »

Som vanligt en lösning från någon som troligen inte har elbil själv. Det är som bekant främst människor utan elbil som har problem med laddningen.
Skriv svar