S02E16: Elbilsmyter!

Här diskuterar vi Teslapodden och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaägare Herr X » 18 apr 2017 07:15

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Elbilsmyter!

I detta avsnitt:
Det florerar många föreställningar kring hur elbilar fungerar, hur de tillverkas, laddas och om de egentligen är så miljövänliga som förespråkarna förordar? Till och med som inbiten elbilsnerd kan det vara svårt att navigera i informationen där ute. Därför har vi bjudit in Tesla Club Swedens president Tibor Blomhäll som hjälper oss räta ut frågetecknen. Tillsammans med Tibor listar vi de 13 vanligaste elbilsmyterna och slår hål på fördomarna. Dessutom har Anders glömt tvätta bilen, och Fabian snålar ur när han tvättar sin Tesla.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 3881
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaägare thomas76 » 20 apr 2017 16:29

Jättebra och intressant avsnitt! När det gäller batteriet och dess degradering så pratade podden Talking Tesla i ett avsnitt om taxiförtaget Tesloop i Califonien , dom kör långa sträckor med sina Teslor och deras äldsta Model S hade kört så långt som 200,000miles vilket är ca 32000mil och då bara tappat 6%
Hittade en länk om det.

https://cleantechnica.com/2016/09/30/te ... gradation/
Model S 75 Hämtad 25 Feb 2017

⚡️⚡️⚡️ Använd gärna min tips länk http://ts.la/thomas5954 för att få 9000kr rabatt på ditt Tesla köp samt Fri SuS ⚡️⚡️⚡️
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaspolen » 20 apr 2017 16:39

thomas76 skrev:Jättebra och intressant avsnitt! När det gäller batteriet och dess degradering så pratade podden Talking Tesla i ett avsnitt om taxiförtaget Tesloop i Califonien , dom kör långa sträckor med sina Teslor och deras äldsta Model S hade kört så långt som 200,000miles vilket är ca 32000mil och då bara tappat 6%
Hittade en länk om det.

https://cleantechnica.com/2016/09/30/te ... gradation/


Och då är det dessutom kört i hett klimat och superchargat till en stor del.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
 
Inlägg: 1189
Blev medlem: 15 dec 2014 18:48

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav LarsL » 20 apr 2017 19:20

https://teslanomics.co/what-is-the-life ... l-it-last/

Intressant statistik och snack runt batterilivslängd.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5820
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaägare Legato » 20 apr 2017 22:41

LarsL skrev:https://teslanomics.co/what-is-the-lifespan-of-a-tesla-battery-and-how-long-will-it-last/

Intressant statistik och snack runt batterilivslängd.


Japp:
viewtopic.php?f=10&t=8300
Röd sub miljonen X, blå semifossil andrabil och en vit sommarfossil-cab.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaägare Anders77 » 21 apr 2017 11:48

Gällande Canada testet på Leaf bilarna. Leaf har väl luftkylda batterier om jag minns rätt.

Tesla samt några fler har vätskekylda vilket skall vara bättre i kyla om jag minns rätt.
Så vore kul med en undersökning på Tesla bilar eller liknande batterier.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Torkel » 22 apr 2017 23:12

Håller på att lyssna mig igenom ännu ett helskönt program.

Lite reflektion kring myter dock. Ofta besvaras kritik om elbilar med "men asså, fossilbilar är ju dåliga också". Ett typexempel är räckvidd vintertid. Ni lyckas delvis undvika den fällan i avsnittet. Grymt jobbat!

Men kan man inte ändå vara rak och erkänna att elbilar har tre tydliga svagheter idag:

1. De tar tid att "tanka". (Man måste anpassa sin körstil och sitt tankesätt jämfört med fossilbilar).

2. De har begränsad räckvidd. (Batterier har helt enkelt låg energitäthet jämfört med fossila bränslen. Även Teslor påverkas av detta trots stora batterier)

3. De kostar mycket pengar. Trots subventioner och billigare drift är dagens elbilar betydligt dyrare än motsvarande bensinbil.

Gemene man måste idag alltså vara beredd att kompromissa med körstil, pris, modellutbud, dragkrok, storlek om de vill byta till elbil.
Användarvisningsbild
Torkel
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaägare Herr X » 23 apr 2017 08:45

Torkel skrev:Håller på att lyssna mig igenom ännu ett helskönt program.

Tack

Torkel skrev:1. De tar tid att "tanka". (Man måste anpassa sin körstil och sitt tankesätt jämfört med fossilbilar).

Också en fossilbilist måste anpassa sin körstil och tankesätt till fossilbilars svagheter. Exempelvis behöver en fossilbil inte bara tankas på långresor, utan också på kortare turer. Hade normen varit elbilar så hade det varit väldigt konstigt att gå över till fossilbil - tvivlar på att det hade upplevts som en utveckling framåt.

Torkel skrev:2. De har begränsad räckvidd. (Batterier har helt enkelt låg energitäthet jämfört med fossila bränslen. Även Teslor påverkas av detta trots stora batterier)

Alla typer av fortskaffningsmedel, undantaget atomubåtar, har begränsad räckvidd. Skillnaden är bara att begränsningen är olika och man får anpassa sitt användande efter räckvidden. En Boeing 737 har bara räckvidd att ta sig från Sverige till Förenade arabemiraten, även om det hade varit den perfekta flygplanstypen för resor till Vietnam. Därför måste man flyga en större och dyrare flygplanstyp mot sin vilja. Att en viss elbil har kortare räckvidd än en fossilbil spelar ingen roll så länge man kan ladda snabbt för att kunna genomföra de resor man har behov av.

Torkel skrev:3. De kostar mycket pengar. Trots subventioner och billigare drift är dagens elbilar betydligt dyrare än motsvarande bensinbil.

Här har du ett reellt problem och detta löses med volymproduktion. Alltså måste det till subventioner så att produktionsvolymerna ökar.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 3881
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav Teslaspolen » 23 apr 2017 09:37

Anders77 skrev:Gällande Canada testet på Leaf bilarna. Leaf har väl luftkylda batterier om jag minns rätt.

Tesla samt några fler har vätskekylda vilket skall vara bättre i kyla om jag minns rätt.
Så vore kul med en undersökning på Tesla bilar eller liknande batterier.

X90D


Det skulle även vara intressant med att se hur de riktigt gamla Leaf:arna ser ut idag. Jag läste en kommentar på nätet från en person vars Leaf 2012 endast hade cirka 70 km räckvidd kvar en vanlig dag men inte fick sitt batteri utbytt för Nissan. Personen i fråga skyllde då på avsaknaden av ett bra batterikylningssystem.

Medveten om att folk säger massa dummheter på nätet, därför hade en undersökning varit väldigt intressant.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
 
Inlägg: 1189
Blev medlem: 15 dec 2014 18:48

Re: S02E16: Elbilsmyter!

Inläggav LarsL » 23 apr 2017 09:51

Precis, tänk att du kommer från andra hållet där elbilen är normen och fossilen skulle skulle introduceras.

1. Du byter din bensträckare/lunch på lång mot att snabbt kunna tanka för 5 till 10 ggr kostnaden. Men den stora katastrofen är ju att det inte går att ladda hemma utan att du alltid måste åka iväg någonstanns.

2. Samma som 1. Byta en fördel, lugnare pauser, mot en betydligt högre kostnad.
Ex vi åkte igår en liten tur till Nordens Ark och tog då fossilen, framför allt för att milen rinner iväg på leasingen på Leafen men också att vi skulle slippa ett laddstopp. Men vad tusan tror ni händer? Jo, halvvägs upp börjar det gnys om stopp och lunch/frukost. Blir då tvungen att stanna ändå, ungefär där vi skulle laddat, men bilen bara står där utan någon som helst nytta.

3. Hade någon försökt sälja in fossilbilar idag så hade de varit betydligt dyrare än dagens elbilar. En Tesla Roadster hade inte kostat 1 miljon utan kanske 10 miljoner ungefär som en Koeningsegg alltså. Det är enormt dyrt att tillverka den finmekanik som finns i en bensin- eller dieselmotor i små serier.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5820
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Nästa

Återgå till Teslapodden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst