S03E03: Världens bäst säljande elbil

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av LarsL »

Jocce skrev:
Tack som vanligt för en bra, rolig och intressant pod!

Jobbigt att behöva vänta 2 veckor på bästa bara! ;) (Men fullt förståeligt).


Gällande VWs uttalande att konsumenten skall bestämma.
Jag står lite kluven i det hela.
VW är ett vinstdrivande företag, de kommer vilja sälja det konsumenten vill ha, med viss styrning till där dom får bäst vinst.
Att styra om konsumenterna till något helt annat, ligger i mina ögon inte hos biltillverkarna. Även om man kan tycka att de har ett visst ansvar, men så är det ändå tyvärr inte.
Det farliga med att låta konsumenten styra är att de ändrar sig snabbt. Staten måste skydda företagen genom att styra dem rätt.


Gällande det ni nämner med "50 mil med släp utan att stanna".
Det är faktiskt varken konstigt eller ovanligt.
Kolla alla som t.ex. kör häst mfl.
Vet inte om det är riktigt lagligt! Hästar måste ha tillsyn ibland så jag tror knappast att 4-6h i ett sträck är okej.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av jeppe_sthlm »

LarsL skrev:
Jocce skrev:
Tack som vanligt för en bra, rolig och intressant pod!

Jobbigt att behöva vänta 2 veckor på bästa bara! ;) (Men fullt förståeligt).


Gällande VWs uttalande att konsumenten skall bestämma.
Jag står lite kluven i det hela.
VW är ett vinstdrivande företag, de kommer vilja sälja det konsumenten vill ha, med viss styrning till där dom får bäst vinst.
Att styra om konsumenterna till något helt annat, ligger i mina ögon inte hos biltillverkarna. Även om man kan tycka att de har ett visst ansvar, men så är det ändå tyvärr inte.
Det farliga med att låta konsumenten styra är att de ändrar sig snabbt. Staten måste skydda företagen genom att styra dem rätt.


Gällande det ni nämner med "50 mil med släp utan att stanna".
Det är faktiskt varken konstigt eller ovanligt.
Kolla alla som t.ex. kör häst mfl.
Vet inte om det är riktigt lagligt! Hästar måste ha tillsyn ibland så jag tror knappast att 4-6h i ett sträck är okej.
50-mils-släp-killen är en polare till mig. Han kör hoj på bana rätt mycket och då blir det många mil med släp, så jag köper hans argument i det här fallet.

Hojjarna klarar en 4-6h i sträck ;-)

Klart att om man var och varannan helg drar den repan, så vill man nog minimera restiden och maximera bantiden. Han är nog precis som ni är inne på - fel kundgrupp just nu.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av LarsL »

Motorcyklar är inte samma som hästar...

De flesta fantiserar nog bara om resor som aldrig sker i verkligheten. Tror knappast att han kör 6 timmar i sträck utan att stanna för kisspaus. I sitt huvud kanske men inte i verkligheten.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av bullen »

Men ska han köra 50 mil med en MX med släp blir det mer än en kisspaus kan jag tänka. Ska han sedan tillbaka efter några timmar kommer han inte starta med fullt batteri. Då kan jag nog tänka mig 1-1,5h laddning på vägen. Fel målgrupp helt enkelt.
Ps. Många hästar är det nog i motorcyklarna men tror inte de behöver tillsyn under resan
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av LarsL »

Enligt Jordbruksverket måste djuren ha tillsyn varannan timme.

Sen finns det ju så klart kriminella som kör 120km/h med släp och skiter i djuren. Men det är helt klart en annan kundgrupp.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av Zalman3 »

Kan inte starta Teslapoden i min Tesla.
Nån annan som har samma problem?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av Toja »

Undrar om det är för att Tunein i Teslan inte klara så hög bitrate som det stod i någon annan stod om.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
Det farliga med att låta konsumenten styra är att de ändrar sig snabbt. Staten måste skydda företagen genom att styra dem rätt.

"Farligt"? Varför ska staten skydda företagen? Att staten styr företag i rätt riktning gällande miljö/klimat är en sak.
Men att skydda företagen är inte statens "jobb" anser jag.
(Visst, att skydda jobben, kanske, men inte företagen).

Att ett företag är attraktivt och säljer mycket och överlever ligger väl i företagets intresse och ska inte behöva styras från staten.
Vet inte om det är riktigt lagligt! Hästar måste ha tillsyn ibland så jag tror knappast att 4-6h i ett sträck är okej.
Enligt jordbruksverkets hemsida:
"Du ska kunna se till djuren minst varannan timme under transporten.".

Vet många som kör med kamera i hästutrymmet och detta ska / borde räcka.
I övrigt att "se till" är annars ett kort stopp, öppna dörren på vagnen, klappa hästen, åka vidare.

Precis som exemplet med Motorcyklarna, gör man detta varje helg vill man kanske spara in lite tid.
Lite därför jag säger "Låt dom hållas", det är inte dom vi behöver övertala, utan se till att de stora massorna börjar köra miljövänligt, så kommer utvecklingen komma igång och då kommer även de andra så småningom.

Hellre att få 10 personer som kör varje dag fram och tillbaka till jobbet att ta ett miljövänligt alternativ än att övertala 2 st "100 mil utan stopp med släp" i ett första skede.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
Motorcyklar är inte samma som hästar...

De flesta fantiserar nog bara om resor som aldrig sker i verkligheten. Tror knappast att han kör 6 timmar i sträck utan att stanna för kisspaus. I sitt huvud kanske men inte i verkligheten.
Igen, låt dom som har dessa fantasiresor vara i nuläget. Vill man lägga energi på det så se till att få över "vanliga" bilister istället. Dom andra kommer med utveckling och tid.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
Enligt Jordbruksverket måste djuren ha tillsyn varannan timme.
"Tillsyn". Vad innebär det? Vet folk som kör med kamera och det ska räcka.
Men i annat fall, stanna, öppna sidodörren, klappa och säga "Snel Hest" och sen åka vidare, även jag som tycker det går snabbt att ladda inser att ett sådant stopp går snabbare än ett laddstopp.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av LarsL »

Jocce skrev:
LarsL skrev:
Enligt Jordbruksverket måste djuren ha tillsyn varannan timme.
"Tillsyn". Vad innebär det? Vet folk som kör med kamera och det ska räcka.
Men i annat fall, stanna, öppna sidodörren, klappa och säga "Snel Hest" och sen åka vidare, även jag som tycker det går snabbt att ladda inser att ett sådant stopp går snabbare än ett laddstopp.


/Jocce
Kamera räknas ej som tillsyn.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E03: Världens bäst säljande elbil

Inlägg av Jocce »

LarsL skrev:
Jocce skrev:
LarsL skrev:
Enligt Jordbruksverket måste djuren ha tillsyn varannan timme.
"Tillsyn". Vad innebär det? Vet folk som kör med kamera och det ska räcka.
Men i annat fall, stanna, öppna sidodörren, klappa och säga "Snel Hest" och sen åka vidare, även jag som tycker det går snabbt att ladda inser att ett sådant stopp går snabbare än ett laddstopp.


/Jocce
Kamera räknas ej som tillsyn.
Okej. Finns någon definition på tillsyn?
Stanna (på valfri lucka eller liknande, t.ex. för att släppa förbi annan trafik) och öppna sidodörren, klappa och kolla läget går ju i vilket fall som helst fortare än att åka in till en Supercharger, kliva ut, koppla in, vänta 15 minuter och sedan åka igen.

Igen, låt de "svårövertalade" vara. Låt stora massorna komma över först så kommer resten sen.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar