Sida 1 av 1

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 19:35
av _TonyV
Legato skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.
Säg inte det. Tycker vår Model S tappar väldigt mycket när den inte används nu. På ca 15 mils körning över 3 dygn så tappade den säkert 6-7 mil förutom det som användes under körningen. Vore intressant att se verklig förbrukning. Dvs hur många kWh man trycker in i bilen över 1 år och ta det delat med antal km man kört.

Lustigt nog tappar vår BMW i3 i princip aldrig någonting när den står stilla.
Tycker inte heller 30 km per dygn låter orimligt. Skulle uppskatta att jag ligger runt 20 km om jag inte sätter bilen i energispar/disconnect. En stor del av dessa 20 km i drain beror nog dock på att jag använder två tredjepartsappar utöver Teslas egen.

När jag hade bilen på verkstad i drygt två veckor så laddade de den två ggr.
Så vad talar vi om här? Kanske 4 kwh under en natt när bilen bara står där. Ursäkta med det är ju absurt.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 12 okt 2017 09:32
av Jocce
Gällande "Laddpunkt".

För oss som skaffat Laddplatser och fått bidrag via "Klimatklivet" så är det klockrent vad en laddpunkt är.

Det är varje punkt en enskild bil kan koppla in sig på.

Vi har i föreningen 4 st laddpunkter (i 2 st stolpar).


/Jocce

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 12 okt 2017 10:41
av blincoln
Om man ställer bilen i power save men med always connected så drar den någonstans kring 25W enligt https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nts.96193/ . Mina erfarenheter på min 2013 Model S säger snarare 50W, så någonstans mellan 600-1200 Wh/dygn. Det är ingen vidare low-power-design det, men det är en av grejerna man struntat i att bry sig om på Model S. Vad den drar i icke-power save mode vet jag inte, det är ju nästan inget besvär att ha den i power save (2 sekunder boottid ibland).

Att batterimätaren säger färre km på morgonen om det är kallt beror snarare på att den gissar mer pessimistiskt när batteriet är kallt, och att batteriet inte ger lika mycket så länge det är kallt.

Anders och Fabian: Ni får gärna reda ut detta med batterivärmning i parkerat läge, eftersom ni har sagt det flera gånger i olika avsnitt. Jag tror inte ett ögonblick på det men jag kan ha fel.