S03E05: Rickard Nordin-effekten

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Rickard Nordin-effekten

I detta avsnitt:
I detta fullspäckade avsnitt hör vi om Volvos lanserade superhybrid Polestar 1. Vi får kärt återbesök av riksdagsledamoten och Centerpartiets talesperson i klimat- och energifrågor, Rickard Nordin. Vad tycker Rickard och Centerpartiet i frågor som elbilsbonus, biogas, båttrafiken och flyget? Och så har Anders tvättat bilen till kostnaden av en mindre fossilbil och Fabian berättar skräckhistorien om hur han repade sin Model S.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av bylund »

Angående böter på laddplatser så går det fint att bötfälla om det är korrekt skyltat. Och jag har sett bötfällda bilar i Uppsala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Angående böter på laddplatser så går det fint att bötfälla om det är korrekt skyltat. Och jag har sett bötfällda bilar i Uppsala.
Jag tänkte på det också när vi samtalade om det i programmet. Om skylten säger att man måste vara inkopplad så måste det vara okej att bötfälla, iallafall för ett privat parkeringsbolag - de bestämmer ju helt själva vilka regler som ska gälla för att få parkera där. Finns det någon särskild anledning till att kommunala parkeringsbolag inte skulle ha lov att bötfälla icke inkopplade fordon på platser dedikerade för elbil?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av AGCF »

Stor nackdel med biogas i fordon:
https://www.nyteknik.se/opinion/biogase ... nd-6404485

Verkningsgrad 16%.

Elda samma gas i ett kraftvärmeverk så kan du driva en elbil OCH värma bostaden med samma mängd gas. Eller hur?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av OlleBack »

Supertrevligt program som alltid! Har lite svårt att låta allt Rickard säger stå oemotsagt även om han verkar väl påläst och engagerad.

Här är Miljöpartiets svar på centerpartiets politik kring flygets utsläpp:

https://www.mp.se/just-nu/10-myter-om-flygskatt

”Myt 3: "Centerpartiets förslag om inblandning av biobränsle i flyget, har 'betydligt större klimateffekt' än regeringens flygskatteförslag."
Det är också fel. Enligt Centerpartiets egna beräkningar ger förslaget minskade utsläpp på ca 160 000 ton koldioxid per år om man blandar in 5 procent förnybart bränsle, alltså i samma härad som den flygskatt som centern kallar ”tom på klimatnytta”. Men det skulle ta flera år innan centerns förslag är på plats, eftersom det måste utredas och tillgången på biodrivmedel måste säkras. Flygskatten, däremot, kan börja sänka utsläppen redan nästa år.
Enligt beräkningar från KTH skulle utsläppen från flyget vara lika höga som idag år 2030, även om man använde 100% biodrivmedel, eftersom bytet av bränsle bara kompenserar för den ökade trafikvolymen. Miljöpartiet vill införa båda förslagen, vilket naturligtvis är det mest effektiva.
Det är också värt att veta att även inblandning av biobränsle skulle leda till att det blir dyrare att flyga från Sverige, så det är konstigt att de har just det som argument mot en flygskatt.”

Det är också en fråga om urgency. Att låta marknaden ställa om tar tid, flygskatt ”slår” direkt. Känner att många kanske inte riktigt förstår hur fort vi måste agera för att ha ens en strimma av en chans att nå klimatmålen, och allvaret av misslyckandets konsekvenser.

Att motivera det extrema flygandet vi har idag med att det är bra mot krig låter lite sådär i mina öron men för all del, fred är ju fint :)

Frågor som lämnas obesvarade är hur mycket fossilfritt biobränsle vi kan tillverka av vårt avfall och vad hade vi kunnat använda den marken/avfallet/gasen till om vi inte stoppade den i bilar och flygplan?

Keep up the good job!
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Teslalink »

Bra program men jag är inte riktigt med på biobränsle diskussionen. Anders svarade upp bra men utvecklade inte sina idéer så att Richard fick svettas något.

Som AGCF nämner så borde det vara bättre att centralt göra om all typ av gas till el för att sedan driva en elbil. Iaf enligt denna rapporten:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 08573#sec4

Bild
Gasbil

Bild
Elbil
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av LarsL »

Fast elen är för billig för att kunna göra den av biogasen. Har jag hört från en biogas-producent.
Om man kör bilar med biogas så återstår väl fortfarande problemet med NOx, eller hur? Man får ju inte stirra sig blind på CO2 utsläpp bara.
Sen är det ju som det påpekades i podden så att har du en gasbil så tankar du ju det som är billigast, vilket väl är naturgas. Det blir ju då helt fel att ge bonus för en sådan bil beräknad på biogas, om man inte samtidigt straffar naturgasen med en extra skatt.

Intressant att behovet av skatteintäkter från personbilar egentligen är obetydligt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Teslaspolen »

För övrigt är det Frankrike, inte Italien, som har sin speciella Typ 3 standard. Men som ni sa; mycket dumt oavsett vem som sysslar med den.

Sen är väl det som hänt i Norge är att man som fastighetsägare inte får vägra att installera laddplats, om det nu inte finns speciella anledningar för det. E.x att det skulle bli ohyggligt dyrt eller att det inte finns parkeringsplatser i anslutning.

Jag vill dessutom ifrågasätta Rickard lite på en punkt: I ena stunden förespråkar han att det är viktigt med lokal miljö och att därför ska miljöbilarna stanna i Sverige, för att sedan i nästa förespråka gasbilar. Ja, potential finns att köra dom på biogas; men det påverkar vad jag i alla fall inte utsläppen av partiklar som är just det som slår emot lokalmiljön.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av zyax »

Lyssnade nu och måste säga att ni var rätt bra i detta program, även om man som vissa tidigare antytt att man kunde grillat Rickard mycket hårdare på hans eget val av att ens tänka på biogas-bil. Biogas ska till maskiner inom skogsbruk eller båtar eller något annat där el kan vara svårt, inte för bilar där vi i princip löst frågan.
Det var väl det enda jag hakade upp mig på i hans resonemang, i övrigt med flyget och annat så håller man med C till 100% och det är ju här MP och C skiljer hur man vill genomföra omställningen där den ena vägen är det som framkallar omställningen och den andra är något som får en promille av befolkningen i ett nordiskt land att avstå helt eller välja annan startplats.

Keep up the good work, Teslapodden!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av chaffis75 »

Mycket bra program även om jag har en liten bit kvar att lyssna...
De jag tänkte på är varför de inte jobbas mer på att ställa krav på bostadsrätter och hyresrätter att på olika sätt kunna erbjuda laddning och där ska även allmänna P-garage som hyr ut platser till boende räknas in.
Rickard var ju verkligen rakt på varför han inte skaffar ren elbil så detta problem måste verkligen lösas, utöver tillgång och pris på elbilar så är detta nog hinder nummer 3 för många, ja kanske tom nummer 1 för en del.
Ja ni får lobba mer för detta tycker jag, dvs möjlighet till att ladda sin elbil medans man sover där hemma.

Jag älskar också att ni är så öppna med att ni kanske försvara tesla kanske för mycket ibland men att ni inte är SVT och kan göra så, helt rätt och bra att ni är öppna med de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av LarsL »

Jo, man kan bli ganska irriterad på Rickard som istället för att ta tag i problemet med laddning hemma väljer att skaffa förbränningsbil. Om nu inte en toppolitiker orkar ta tag i utbyggnaden hemma vem ska då göra det? Ladduttag kommer ju inte bara uppstå ur tomma intet utan det är ju någon som måste kräva dem.

Helst borde vi få fram en lag som tvingar hyresvärdar och bostadsrättsföreningar att förse parkeringsplatser med ladduttag. Det ska alltså finnas laddmöjligheter på en p-plats precis som det ska finnas vatten och el till lägenheten. Naturlitvis får kostnaden läggas på hyran och elen på elfakturan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av bylund »

Precis, det vore bra om det inte gick att neka, men såklart rimligt att den som drar nytta av det på ett eller annat sätt bär kostnaderna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av chpaulin »

Passar på att bumpa den här tråden. Bra avsnitt och Rickard förtjänar verkligen ett personkryss till riksdagen. nr 3 på valsedeln i Göteborg och nr 35 på sedeln för hela Sverige.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Wilson »

Utifrån egen erfarenhet verkar det inte vara så enkelt att kryssa Rickard Nordin härifrån Stockholm iaf. Om man inte bor i Gbg måste man använda sig av Centerns lista för hela Sverige (alltså inte listan med kandidater från egna kommunen/länet), man kan tydligen inte använda sig en blank sedel och skriva dit parti och namn på kandidaten. Problemet är att rikslistorna inte verkar finnas ute i alla vallokaler iaf inte hos mig på Lilla Essingen. Efter att valinformatörerna ringt några samtal, blev jag hänvisad till Cityterminalen där rikslistan skall finnas. Så nu håller vi tummarna att den verkligen gör det. Är det någon annan som har likande erfarenheter, eller hört om smidigare sätt att kryssa i någon på rikslistan?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av kangru »

Wilson skrev:
Utifrån egen erfarenhet verkar det inte vara så enkelt att kryssa Rickard Nordin härifrån Stockholm iaf. Om man inte bor i Gbg måste man använda sig av Centerns lista för hela Sverige (alltså inte listan med kandidater från egna kommunen/länet), man kan tydligen inte använda sig en blank sedel och skriva dit parti och namn på kandidaten. Problemet är att rikslistorna inte verkar finnas ute i alla vallokaler iaf inte hos mig på Lilla Essingen. Efter att valinformatörerna ringt några samtal, blev jag hänvisad till Cityterminalen där rikslistan skall finnas. Så nu håller vi tummarna att den verkligen gör det. Är det någon annan som har likande erfarenheter, eller hört om smidigare sätt att kryssa i någon på rikslistan?
Bäst är att plocka upp den i en valstuga.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Teslaspolen »

kangru skrev:
Wilson skrev:
Utifrån egen erfarenhet verkar det inte vara så enkelt att kryssa Rickard Nordin härifrån Stockholm iaf. Om man inte bor i Gbg måste man använda sig av Centerns lista för hela Sverige (alltså inte listan med kandidater från egna kommunen/länet), man kan tydligen inte använda sig en blank sedel och skriva dit parti och namn på kandidaten. Problemet är att rikslistorna inte verkar finnas ute i alla vallokaler iaf inte hos mig på Lilla Essingen. Efter att valinformatörerna ringt några samtal, blev jag hänvisad till Cityterminalen där rikslistan skall finnas. Så nu håller vi tummarna att den verkligen gör det. Är det någon annan som har likande erfarenheter, eller hört om smidigare sätt att kryssa i någon på rikslistan?
Bäst är att plocka upp den i en valstuga.
Absolut! Jag hade ingen men gick och kikade i alla fall. Jag hade förtidsröstat utan att tänkt på Rickard så min röst var tom på kryss. Gick och frågade eftersom man kan ångra sig, och då dom inte hade en rikslista så föreslog personen att skriva i namnet på den tomma partilistan (allstå den lista som har partiets logga fast inte namnlista). Verkade skumt så jag sökte på nätet och fick fram att du kan inte göra så till riksdagen, din röst blir ogiltig då! (Fungerar dock på det kommunala valet).

I vart fall höll jag på att få min röst ogiltigförklarad om jag inte sökt upp om det själv då personen som jobbade där uppenbarligen inte hade koll. :shock: Nu vart det bara bortslösad tid för mig och dom då jag la exakt samma röst som tidigare utan namnkryss...
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: S03E05: Rickard Nordin-effekten

Inlägg av Wilson »

Ja, det verkar som man måste ha lite koll själv. Min informatör hade iaf den goda smaken att ringa och dubbelkolla vad som verkligen gällde. Innan dess var huvudteorin att det funkade att skriva på blank sedel. Jag fick iaf lära mig något nytt idag, även om det är lite surt att det inte kan vara enklare än det är. För mig löste det sig iaf till slut. Var för sent ute, så stugan var stängd, men rätt sedel fanns iaf på Cityterminalen när jag kom dit. Sedan kan man inte räkna med att alla orkar/ har möjlighet att ta sig tiden att jaga runt efter rätt sedel. Så om resultatet blir att en del inte röstar på den man egentligen vill, eller i värsta fall får sin röst ogiltigförklarad, för att rätt sedel inte finns i vallokalen, så tycker jag att det finns utrymme för utveckling av systemet.
Skriv svar