S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt pratar vi om Teslas nya elektriska lastbil och den nya sportbil, Tesla Roadster 2, som överraskande presenterades i November. Programmet har fått ett lyssnarbrev av en orolig elbilsspekulant och GMs förre VD, Bob Lutz är tillbaka med nya framtidsspaningar. Dessutom hör vi om hur Teslans autopilotspak kanske gör att Fabian måste amputera handen och om Anders vobblande vinterdäck.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av chaffis75 »

Herr X skrev:
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt pratar vi om Teslas nya elektriska lastbil och den nya sportbil, Tesla Roadster 2, som överraskande presenterades i November. Programmet har fått ett lyssnarbrev av en orolig elbilsspekulant och GMs förre VD, Bob Lutz är tillbaka med nya framtidsspaningar. Dessutom hör vi om hur Teslans autopilotspak kanske gör att Fabian måste amputera handen och om Anders vobblande vinterdäck.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Tack för ännu ett trevligt avsnitt...

Jag måste bara påpeka en sak angående nya Roadster. Ni pratade om att man måste betala Roadster direkt, ja de är både sant och inte sant för som jag förstått de så var de signature editon, dvs de första 1000 bilarna som man mer eller mindre betalade direkt men nöjer man sig med en "vanlig" så var de bara de där $50000 för att reservera som gäller.

Och vad de gäller om ni är fan boys... jo de är ni och de ska ni fortsätta vara tycker jag även om de såklart är bra att påpeka brister också ibland... :D 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av thomas76 »

Jag som trodde det var $5000
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av chaffis75 »

thomas76 skrev:
Jag som trodde det var $5000
Ups du har rätt, jag tänkte kr men skrev dollar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av 12man »

Roadster reservations require an initial $5,000 credit card payment, plus a $45,000 wire transfer payment due in 10 days. Reservations are not final until the wire transfer payment is received.
Från tesla.com
ms 76132 "Eleamore"
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Bogge »

Underhållande podd som vanligt :)

Gällande en sak ni tog upp som Elon hade som argument till teslas lastbil, knifeing, när trailern och dragbilen slås ihop som en fällkniv, så är inte det ett lika stort problem för oss Europer då vi har den fantastiska uppfinningen ABS, även på våra släp/trailer.

Ang framrutorna så har vi inte samma regler här som USA
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av tehjimos »

Anders, var dina 19" dubbfria? Har hört att dubbade ska vara hårdare gummi o mindre svampig...

Vi köpte också 22" vinterdäck då vi inte hittade något bra pris på fälgar o vinterdäck med små dimensionerna, grymt nöjd med 22" vinterdäck, ser asballt ut också! Men... förbrukningen, O M G! Den var redan hög innan och nu ännu högre..

Vi hittade ett par 19" 3 veckor efter vi satte på 22"... så dom 19" hade dubbade som vi tänkte prova med då vi fick dom till ett otroligt bra pris.

Fabian, håller helt med att folk köper olika bilar pga status i varumärket... men om några år, kommer det inte finnas status i att ha en Tesla roadster?

Grymt bra podd! Lyssnar varannan vecka på jobbet.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Lembritt »

Härligt med nytt avsnitt! Lyssnar på vägen till och från jobbet. Älskar era anekdoter och spekulationer.

Men oj vad ni babblar i munnen på varandra i detta avsnitt. Undrar vad ni har druckit innan inspelning? :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av chaffis75 »

Lembritt skrev:
Härligt med nytt avsnitt! Lyssnar på vägen till och från jobbet. Älskar era anekdoter och spekulationer.

Men oj vad ni babblar i munnen på varandra i detta avsnitt. Undrar vad ni har druckit innan inspelning? :D
Jag tror jag vet, de var ju första advent avsnittet släpptes :D :D 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
prng
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2015 17:17
Ort: Trollhättan

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av prng »

Påtal om små lackskador/stenskott och lackstifft...införskaffa ett ”kit” från http://www.chipex.com

Lite mer ”pill” än ett lackstift men det blir såååå mycket bättre :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Jocce »

prng skrev:
Påtal om små lackskador/stenskott och lackstifft...införskaffa ett ”kit” från http://www.chipex.com

Lite mer ”pill” än ett lackstift men det blir såååå mycket bättre :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Håller med, bland de bästa :)

Tycker faktiskt det är mindre pill (men så klart fler moment) än ett lackstift :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av djFabbe »

tehjimos skrev:

Fabian, håller helt med att folk köper olika bilar pga status i varumärket... men om några år, kommer det inte finnas status i att ha en Tesla roadster?
Självklart är det status med en roadster, även om några år! Det är ju hela poängen med att Tesla gör bilen. För att höja statusen för hela märket - det var det jag försökte formulera, men blev kanske lite virrigt live i podden. Bild
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Henrik Torphammar »

chaffis75 skrev:
Jag måste bara påpeka en sak angående nya Roadster. Ni pratade om att man måste betala Roadster direkt, ja de är både sant och inte sant för som jag förstått de så var de signature editon, dvs de första 1000 bilarna som man mer eller mindre betalade direkt men nöjer man sig med en "vanlig" så var de bara de där $50000 för att reservera som gäller.

Och vad de gäller om ni är fan boys... jo de är ni och de ska ni fortsätta vara tycker jag även om de såklart är bra att påpeka brister också ibland... :D 8-)
Det är ju en underhållningspod och inte faktapod. Det är ju deras trademark och charm att spekulera vilt för att avsluta med "vi skiter i det jag har ingen aning" :mrgreen: :mrgreen:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Jocce »

Tack som vanligt för bra, intressant och rolig podd :)


Självklart måste man ju få "klaga" lite också, eller påpeka nått jag tror är felaktigheter ;)

Ni pratade om 2-sitsig vs 4-sitsig ur skattesynpunkt som förmånsbil?
Det enda som räknar fram värdet på en förmånsbil i Sverige är vad bilen kostar(färdig tabell) + extrautrustningens kostnad.
(Sen finns det undantag/rabatter osv för t.ex. Miljöbil, bil som körs mycket i tjänsten m.m. )

Men i princip kan man säga att Skatteverket anser att allt över 7,5 basbelopp är "lyxbil" för där sticker kostnaden uppåt.
Exempel:
Mazda Miata MX5 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 38200 kr - 2 sitsig
Volvo V60 D2 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 40000 kr. - 5 sitsig


Men igen, tack för en underhållande podd :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av djFabbe »

Jocce skrev:
Tack som vanligt för bra, intressant och rolig podd :)


Självklart måste man ju få "klaga" lite också, eller påpeka nått jag tror är felaktigheter ;)

Ni pratade om 2-sitsig vs 4-sitsig ur skattesynpunkt som förmånsbil?
Det enda som räknar fram värdet på en förmånsbil i Sverige är vad bilen kostar(färdig tabell) + extrautrustningens kostnad.
(Sen finns det undantag/rabatter osv för t.ex. Miljöbil, bil som körs mycket i tjänsten m.m. )

Men i princip kan man säga att Skatteverket anser att allt över 7,5 basbelopp är "lyxbil" för där sticker kostnaden uppåt.
Exempel:
Mazda Miata MX5 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 38200 kr - 2 sitsig
Volvo V60 D2 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 40000 kr. - 5 sitsig


Men igen, tack för en underhållande podd :)


/Jocce

Håller helt med! Dumheter kommer vi fortsätta häva ur oss, men direkta felaktigheter är bra om det påpekas! :-) Det är vi bara tacksamma för!

Vet inte riktigt om jag sa att det där md 2/4 sits påverkar förmånsvärdet i just Sverige (det kanske jag gjorde, jag säger så mycket dumt), men jag är helt säker att jag hört att det fungerar så i vissa länder.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av Jocce »

djFabbe skrev:
Jocce skrev:
Tack som vanligt för bra, intressant och rolig podd :)


Självklart måste man ju få "klaga" lite också, eller påpeka nått jag tror är felaktigheter ;)

Ni pratade om 2-sitsig vs 4-sitsig ur skattesynpunkt som förmånsbil?
Det enda som räknar fram värdet på en förmånsbil i Sverige är vad bilen kostar(färdig tabell) + extrautrustningens kostnad.
(Sen finns det undantag/rabatter osv för t.ex. Miljöbil, bil som körs mycket i tjänsten m.m. )

Men i princip kan man säga att Skatteverket anser att allt över 7,5 basbelopp är "lyxbil" för där sticker kostnaden uppåt.
Exempel:
Mazda Miata MX5 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 38200 kr - 2 sitsig
Volvo V60 D2 - Nypris ca 280.000 kr - Förmånsvärde per år 40000 kr. - 5 sitsig


Men igen, tack för en underhållande podd :)


/Jocce

Håller helt med! Dumheter kommer vi fortsätta häva ur oss, men direkta felaktigheter är bra om det påpekas! :-) Det är vi bara tacksamma för!

Vet inte riktigt om jag sa att det där md 2/4 sits påverkar förmånsvärdet i just Sverige (det kanske jag gjorde, jag säger så mycket dumt), men jag är helt säker att jag hört att det fungerar så i vissa länder.
Att ni säger dumheter / felaktigheter är ju en del av det roliga ;)

Igen, fortsätt med podden, den är GULD! :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: S03E08: Allt om Teslas el-lastbil och nya supersportbil

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
chaffis75 skrev:
Jag måste bara påpeka en sak angående nya Roadster. Ni pratade om att man måste betala Roadster direkt, ja de är både sant och inte sant för som jag förstått de så var de signature editon, dvs de första 1000 bilarna som man mer eller mindre betalade direkt men nöjer man sig med en "vanlig" så var de bara de där $50000 för att reservera som gäller.

Och vad de gäller om ni är fan boys... jo de är ni och de ska ni fortsätta vara tycker jag även om de såklart är bra att påpeka brister också ibland... :D 8-)
Det är ju en underhållningspod och inte faktapod. Det är ju deras trademark och charm att spekulera vilt för att avsluta med "vi skiter i det jag har ingen aning" :mrgreen: :mrgreen:
Toka mig inte fel, inte alls menat som kritik, jag älskar podden men de är väl alltid bra att diskutera vidare här och kanske påtala några rena fakta fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar