BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av e5m1r »

Jag laddar inte hemma mer än en fas 10A och detta är i nåt slags nödfall ( laddar just nu ) och 10A enfas kan typ alla ladda.
Däremot finns laddning på jobbet så det är där bilen får sina elektroner dagligen
Så att säga att hemmaladdning är viktigt ? jag skulle o formulera det till tillgång till daglig laddning.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Smutt »

Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av fth »

Smutt skrev:
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Teslas SuC-nätverk är ju det enda fungerande snabbladdarnätverket, men det fungerar ju fantastiskt (med undantag för just infracity). Vi har också kört till Kroatien med vår X90D i somras, det var helt problemfritt, inte ens i närheten av kö på någon supercharger vi stannade vid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av e5m1r »

fth skrev:
Smutt skrev:
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Teslas SuC-nätverk är ju det enda fungerande snabbladdarnätverket, men det fungerar ju fantastiskt (med undantag för just infracity). Vi har också kört till Kroatien med vår X90D i somras, det var helt problemfritt, inte ens i närheten av kö på någon supercharger vi stannade vid.

/fth
Vi hade kö i Graz men det är lounge där så det var lite skit samma att man fick vänta en stund extra
Värt att påpeka det var lokala bilar som skapade kö inte taxi men samma problem som infra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Så att säga att hemmaladdning är viktigt ? jag skulle o formulera det till tillgång till daglig laddning.
Det har du rätt i. Det spelar mindre roll om man laddar hemma eller på jobbet, bara man kan ladda varje dag.
Jobbladdning kommer nog i framtiden vara det vanligaste sättet för gemene man att ladda sin bil. Alla som bor i stora hyreshus och/eller inte har en dedikerad parkeringsplats kommer inom en överskådlig framtid inte kunna ladda hemma. Men företag har oftast helt andra möjligheter att ordna laddning för ett stort antal bilar. Det behöver ju inte vara 22kW för varje bil. Det räcker troligen om 90% av laddplatserna får 2,3kW, resten kan få lite mer kräm.
Jag läste precis att VW börjar med att utrusta 204 parkeringsplatser för anställda och besökare med laddstolpar. Hoppas att andra företag hakar på och gör likadant.
https://www.electrive.net/2018/01/22/vw ... tarbeiter/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Smutt »

Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Teslalink »

Uj, långt men bra avsnitt. Alldeles trött i huvudet och jag har kanske 10 minuter kvar.

Några saker som jag reagerade på:

Flyget.
Jag tycker argumentet om flygets alla positiva delar är förnuftigt. Jag vill också ta del av världen och tror det är viktigt att man reser och skapar sig nya intryck och upplevelser. Dock krockar det med vad vi vet om klimatet. Det finns ingen plats för att flyga så som verkligheten ser ut. Klimatbudgeten är slut. Hur gör man när en ekonomisk budget är slut?

Solceller och V2G
Resonemanget kring huruvida solpaneler fungerar i Sverige? Om då återbetalningen tar 13 år eller mer är en sund ekonomisk investering kan jag inte svara på. Dock kan man ju se det på flera sätt. En kvadrameter med solpaneler genererar ca 150kWh per år och kostar ca 90:- per år. Den kvadratmetern ger en elbil ca 75-100 mils räckvidd. Om man då jämför med att köra fossilt bränsle så kommer man ca 10mil för de pengarna.
Dessutom tror jag vi alla gör en liten tankevurpa kring V2G (vehicle 2 grid). Även fast bilen står på jobbet och laddar så kommer du få elen som produceras hemma av solen till gagn.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Herr X »

Teslalink skrev:
Uj, långt men bra avsnitt. Alldeles trött i huvudet och jag har kanske 10 minuter kvar.

Några saker som jag reagerade på:

Flyget.
Jag tycker argumentet om flygets alla positiva delar är förnuftigt. Jag vill också ta del av världen och tror det är viktigt att man reser och skapar sig nya intryck och upplevelser. Dock krockar det med vad vi vet om klimatet. Det finns ingen plats för att flyga så som verkligheten ser ut. Klimatbudgeten är slut. Hur gör man när en ekonomisk budget är slut?
Det finns massor av klimatneutrala sätt att generera bränsle till flygplan. I stort sett ingen driver omställning av flyget till att gå på miljövänligt bränsle. Inte ens i Sverige driver vi detta trots att vi har företag som utvecklar miljövänligt flygbränsle.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av OlleBack »

Fast ändå nej? Om du pratar om biobränsle dvs. Gå inte på centerns lurendrejerier, dom vill bara låta alla skogsägare skövla max med skog. Avfall är begränsat även om det säkert finns mer att hämta där men skogen kan inte både användas som koldioxidsänka och källa till bränsle för både flyg och bilar och plast och allt som skogsindustrin lovar att de kan leverera om dom bara får hugga ner lite mer lite fortare och även om dom kunde få till det så är det 10 år tills dom kan få upp produktionen och vi har inte 10 år.

För varje rapport som hävdar att det går finns det 10 som hävdar motsatsen.

Och i ärlighetens namn, hur viktigt är det att få dricka all-invlusive-öl på Kreta? Det bidrar nog snarare till mindre än mer förståelse mellan folk. Rätt långt ifrån en mänsklig rättighet i mina ögon. Detsamma gäller att ta flyget mellan sthlm göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biob ... igt-expert

http://www.skogsaktuellt.se/artikel/560 ... farat.html

https://www.washingtonpost.com/news/spe ... 1f5d748546

https://kit.se/2018/01/19/100656/skams- ... er-nu-igen

https://mobile.nytimes.com/2018/01/23/b ... hange.html
Senast redigerad av OlleBack, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Teslalink »

Herr X skrev:
Det finns massor av klimatneutrala sätt att generera bränsle till flygplan. I stort sett ingen driver omställning av flyget till att gå på miljövänligt bränsle. Inte ens i Sverige driver vi detta trots att vi har företag som utvecklar miljövänligt flygbränsle.
Det finns några punkter som slår hål på det där. Man snackar om att blanda i 40-50% biojet i vanligt fossilt bränsle. Förhoppningen är iaf att nå dit 2050. Hur mycket Biojet kan man producera? Det är inte så himla mycket. Vad är kostnaden? Idag 3-8 gånger högre. Och den värsta punkten: utsläppen av kväveoxider och vattenånga på hög höjd bidrar till den globala uppvärmningen i alla fall.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Legato »

Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av bylund »

Men vad har ni gjort med vinjetten? Var är I wanna be an engineer?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytet ;)

(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Fast oj vad dyrt jämfört med några typ 2 uttag... och sååå mycket smidigare med uttag dör man kan plugga in och glömma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Smutt skrev:
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Fast oj vad dyrt jämfört med några typ 2 uttag... och sååå mycket smidigare med uttag dör man kan plugga in och glömma.
Verkar upplagt för strul vem vill gå ut och flytta bilen till laddaren 02:00 och bort igen kl 03:00, en snöig vinternatt, dålig dyr korkad ide
ms 76132 "Eleamore"
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av ochso »

Bra podd, tror att ni är på rätt väg. Några funderingar:

- Intromusiken, hade gärna hört en låt med lite mer bas för lite mer balans. Förra introt var påtagligt mycket bättre.
- Bilar med sladd, vansinnigt bra namn.
- Fundera på om ni ska vara en podd för nybörjare, eller för lite mer nörderier. Jag tror ni har allt att förlora på att sikta på båda målgrupperna samtidigt. Det kändes lite spretigt i detta avsnitt, varför skulle ni inte kunna prata kW? Låt gå för att ni är pedagogiska och tar det lite lugnt de första avsnitten, men sedan måste ni ju våga släppa sargen och snacka lite tekniska termer och jämföra siffror osv. Tycker folk att det blir för tekniskt har de ju börjar i fel ände, då får de vackert börja från avsnitt nr 1. Ni kommer inte att kunna vara en ständig nybörjarpodd, det tror jag inte blir bra.

Och hörde jag rätt när ni sa att nya Leaf kommer att vara en bra bil när laddnätverket Ionity tas i drift? Ionity kommer, så vitt jag vet, bara att erbjuda CCS. Och Leaf kommer, så vitt jag vet, bara gå att ladda via Chademo. Kanske värt att nämna i sammanhanget? Men det kanske var Ioniq eller AmperaE som ni snackade om, då är ni förlåtna ;)

Och avslutningsvis, på temat "bästa elbilarna 2018" fick jag lite känslan av att ni bara nämnde bilar från 2017 + model 3 + nya Leaf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av LarsL »

Tror ni verkligen BMW är mest illa ute? Ligger inte tex Mercedes betydligt längre efter? För att inte tala om Toyota.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker siffrorna om BMW är riktigt intressanta då 7 serien prismässigt konkurrerar med s och x. Detta talar väldigt tydligt var vi är påväg efterhand som de kommer bra elbilar I respektive prisklass.
Undrar hur modell 3 kommer påverka den dagen man inte måste stå år I kö?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av strejf »

Jag tyckte inte om argumentationen för att få flyga som man vill, men kanske är det för att jag har bestämt mig för att aldrig flyga med utsläpp mer.

Att kunna flyga är en lyx som väldigt få människor på jorden har tillgång till. Tur är väl det, så mycket som flyget skitar ned. Tyvärr ökar flygtrafiken och de släpper ju ut sina avgaser där atmosfären är som känsligast.

Jag läste att en enda flygresa släpper ut lika mycket som 20 års sopsortering förhindrar. Det sätter perspektiv på det hela.

http://www.telegraph.co.uk/science/2017 ... g_share_tw
Senast redigerad av strejf, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av kler »

Men DJFabbe menar ju på att det är viktigt för freden på jorden att han kan hälsa på sina svensk-kompisar i USA.

Ärligare vore kanske att säga att han inte bryr sig så mycket, och litar/hoppas/tror på att någon annan kommer att fixa problemet med teknikutveckling så småningom - förhoppningsvis i god tid innan läget blir allt för akut.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Herr X »

Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Vi har pratat otroligt mycket om Model 3 och till och med haft flera hela hyllningsavsnittavsnitt om bilmodellen. Att anklaga oss för att antisälja den är att dra det lite väl långt. Räkna med 500 000 på M3 så är du nog mer rätt ute :)
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytet ;)

(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
Det är ingen Leafpodd, men nya Leaf börjar bli en rejält bra bil och den kommer under året. Det är verkligen värt att nämna Nissan som en av få biltillverkare som fattat vart samhället är på väg.
LarsL skrev:
Tror ni verkligen BMW är mest illa ute? Ligger inte tex Mercedes betydligt längre efter? För att inte tala om Toyota.
BMW är precis i Teslas område med premiumsedaner och premium-SUV. Med Model 3 har nu alla deras storsäljande bilmodeller en konkurrent hos Tesla och vi ser på deras försäljningssiffror att de tappar stort. Kurvan pekar brant neråt och de har inte mycket tid på sig för att få igång sin elbilsproduktion - de ligger oerhört långt efter Tesla och har också en stor och tung ”legacy” med fossilbilsproduktion att bära på.

Mercedes kan ev. också ligga illa till, men jag har känslan av att de har mer vanliga bilar och säljer till en bredare målgrupp än BMW?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av djFabbe »

Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Haha, men leafen hamnar väl ändå under 300k med bonus, så jämfört med M3 som börjar på 350-360 (fast eg vet vi inte), men som du ärligt talat inte vill ha till det priset (inte ens elstolar), så i praktiken kostar den ju runt 500-600. Helt klart olika prisgrupper om du frågar mig. :-)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av djFabbe »

ochso skrev:
Bra podd, tror att ni är på rätt väg. Några funderingar:

- Intromusiken, hade gärna hört en låt med lite mer bas för lite mer balans. Förra introt var påtagligt mycket bättre.
Nuvarande låt är inte riktigt färdigmastrad om vi ska vara ärliga - så räkna med att jag kommer putsa på den allt eftersom. Faktum är att det snarare är för mycket bas än inte för lite, men det kan låta olika på olika system, det är just det som är poängen med att mastra - att det ska låta ungefär samma på olika system. Förra låten var material jag hade liggande, detta är specialskrivet material just för detta ändamål - värdigt podden tycker jag!
ochso skrev:
- Bilar med sladd, vansinnigt bra namn.
Tackar! Jag och Anders har dividerat i ett halvår om detta, men känns som vi fått ihop namn, logga och jingel på rätt väg.
ochso skrev:
- Fundera på om ni ska vara en podd för nybörjare, eller för lite mer nörderier. Jag tror ni har allt att förlora på att sikta på båda målgrupperna samtidigt. Det kändes lite spretigt i detta avsnitt, varför skulle ni inte kunna prata kW? Låt gå för att ni är pedagogiska och tar det lite lugnt de första avsnitten, men sedan måste ni ju våga släppa sargen och snacka lite tekniska termer och jämföra siffror osv. Tycker folk att det blir för tekniskt har de ju börjar i fel ände, då får de vackert börja från avsnitt nr 1. Ni kommer inte att kunna vara en ständig nybörjarpodd, det tror jag inte blir bra.
Det är en bra poäng. Vi vill helst behålla båda grupperna. Jag tror inte vi kommer klara att hålla en tekniskt låg nivå, utan det kommer nog bli så att vi kommer grotta ner oss i detaljer, men att vi får förklara oss. Att få folk att lyssna från avsnitt 1 när vi är uppe i avsnitt 300 tror jag blir svårt ;-) (Även om vi har många lyssnare som varit med oss från avsnitt 1!)
ochso skrev:
Och hörde jag rätt när ni sa att nya Leaf kommer att vara en bra bil när laddnätverket Ionity tas i drift? Ionity kommer, så vitt jag vet, bara att erbjuda CCS. Och Leaf kommer, så vitt jag vet, bara gå att ladda via Chademo. Kanske värt att nämna i sammanhanget? Men det kanske var Ioniq eller AmperaE som ni snackade om, då är ni förlåtna ;)
I vanlig ordning har jag lämnat researchen till Anders här, men han brukar ha koll.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Legato »

djFabbe skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Haha, men leafen hamnar väl ändå under 300k med bonus, så jämfört med M3 som börjar på 350-360 (fast eg vet vi inte), men som du ärligt talat inte vill ha till det priset (inte ens elstolar), så i praktiken kostar den ju runt 500-600. Helt klart olika prisgrupper om du frågar mig. :-)
350k skulle jag säga med dagens dollarkurs japp. Personligen tycker jag basutrustad trea ser otroligt attraktiv ut. Min sambo är låååång (lika lång) så elstolar är faktiskt ingen issue för oss, dock tror jag inte förarstolen kommer bli helt manuell, time will tell :-)
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Legato »

Herr X skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Vi har pratat otroligt mycket om Model 3 och till och med haft flera hela hyllningsavsnittavsnitt om bilmodellen. Att anklaga oss för att antisälja den är att dra det lite väl långt. Räkna med 500 000 på M3 så är du nog mer rätt ute :)
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Du missade nog smileyn plus ordet "börja".... Är väl medveten om att ni gillar Model 3 (illa vore det annars :lol: ). 500.000:- (faktor 14,3 mot dollarn) tror du väl ändå inte på? Om du gör så kan vi göra ett riktigt saftigt vad ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar