BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Här är bästa elbilarna 2018

I detta avsnitt:
I det första avsnittet av podcasten Bilar med sladd, stiftar vi bekantskap med Anders & Fabian och får höra deras tankar om hur elbilsåret 2018 kommer att se ut. Vi pratar vikten av snabbladdarinfrastruktur, räckvidd hos olika populära elbilar och hur BMW storsatsar på elbilar. Dessutom berättar Fabian historien om hur hans nyårsfirande nästan slutade i amerikanskt fängelse.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Herr X »

Vårt nya namn blir alltså Bilar med sladd. Innehållsmässigt blir det i stort sett ingen som helst ändring - vi fortsätter precis som förut. Syftet med namnbytet är att nå ut bredare: mängder med människor som faktiskt är intresserade av det vi snackar om i podden, missar den eftersom de tror att det är en navelskådande märkespodcast. Jag skulle personligen aldrig lyssna på Renault-podden, och har full sympati för de som inte givit podden en chans på grund av dess namn. Vi hoppas verkligen att vi med det nya namnet kan få fler att få fler att skåda ljuset på samma sätt som vi själva gjort.
Dansken skrev:
Personligt tycker jag det är lite synd att ni valt denna vägen.
Gillade podden mer den början när det handlade om Tesla och Musk. Nu känns det ibland som att ni sitter och ursäkter att ni pratar för mycket och för positivt om Tesla. Men det är jo det vi (jag) vill höra mest om!
Tror jag kommer att sakna Teslapodden, men det ska bli spännande att se vad ni tänker att ställa till med.
Vi kommer fortsätta precis som förut, du kan ta det helt lugnt. Vi kommer fortsätta att prata om Tesla - det är fortfarande marknadsledaren och vi är ju dessutom själva Teslaägare, så vår relation till elbilar kommer därifrån.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har ändrat namn på forumavdelningen också till Bilar med sladd
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Alfred »

Kul, lycka till!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
mängder med människor som faktiskt är intresserade av det vi snackar om i podden, missar den eftersom de tror att det är en navelskådande märkespodcast. Jag skulle personligen aldrig lyssna på Renault-podden, och har full sympati för de som inte givit podden en chans på grund av dess namn.
Jag har upplevt liknande namnproblem med nyhetssidorna här på Tesla Club Sweden, att vissa vägrar läsa dem pga namnet.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
mängder med människor som faktiskt är intresserade av det vi snackar om i podden, missar den eftersom de tror att det är en navelskådande märkespodcast. Jag skulle personligen aldrig lyssna på Renault-podden, och har full sympati för de som inte givit podden en chans på grund av dess namn.
Jag har upplevt liknande namnproblem med nyhetssidorna här på Tesla Club Sweden, att vissa vägrar läsa dem pga namnet.
Dags att byta namn? "Forumet med sladd"? ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

:lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av chaffis75 »

Tack åter igen för ett superbra avsnitt. Efter ett par avsnitt som jag tyckte var lite lägre i kvalité än tidigare så är ni åter på topp.

Väldigt kul de där att rangordna vad som är viktigast... Ja nästan en omöjlig uppgift då jag ser att alla era top tre hänger samman.
Min top tre bli.
1. Hemmaladdnig
2. Range
3. Snabbladdare

Detta motiverar jag med att hemmaladdnig måste man ha för att man se njuta av en elbil, känna fördelarna med att aldrig "tanka".

Range är viktigt för att du ska kunna göra längre resor. Även om de fanns 1000 snabbladdare så skulle jag inte köra vår 24kwh leaf till sälen.

Snabbladdare, ja slänger man inte klarar 100 mil på en laddning så behövs detta såklart. Med dagens bilar och range i tesla klass så är detta superviktigt, när dessa tre steg är uppfyllda så har du en bra fösta bil. Steg ett och 2 räcker för en andra bil tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Herr X »

chaffis75 skrev:
Tack åter igen för ett superbra avsnitt. Efter ett par avsnitt som jag tyckte var lite lägre i kvalité än tidigare så är ni åter på topp.

Väldigt kul de där att rangordna vad som är viktigast... Ja nästan en omöjlig uppgift då jag ser att alla era top tre hänger samman.
Min top tre bli.
1. Hemmaladdnig
2. Range
3. Snabbladdare

Detta motiverar jag med att hemmaladdnig måste man ha för att man se njuta av en elbil, känna fördelarna med att aldrig "tanka".

Range är viktigt för att du ska kunna göra längre resor. Även om de fanns 1000 snabbladdare så skulle jag inte köra vår 24kwh leaf till sälen.

Snabbladdare, ja slänger man inte klarar 100 mil på en laddning så behövs detta såklart. Med dagens bilar och range i tesla klass så är detta superviktigt, när dessa tre steg är uppfyllda så har du en bra fösta bil. Steg ett och 2 räcker för en andra bil tycker jag.
Jag kände att jag blev lite grinig på Fabian för att han inte höll med mig. Jag var visst inte helt prestigelös inom det där området.

1. Möjlighet till hemladdning är definitivt viktigast. Utan att kunna ladda hemma, får man inte känna på friheten som ligger i det att äga elbil.

2. Snabbladdarnätverk tycker jag är näst viktigast - men bara om bilen ska användas som förstabil eller endabil. Utan laddnätverk sitter man i sjön de gånger man faktiskt måste ta sig utanför bilens räckvidd.

3. Räckvidd är trea på min lista, så länge bilen har omkring 20 mils räckvidd (EPA) eller mer. En bil med sådan räckvidd funkar att köra långt med, även om långturer kan bli sega med många och långa laddstopp.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
1. Möjlighet till hemladdning är definitivt viktigast. Utan att kunna ladda hemma, får man inte känna på friheten som ligger i det att äga elbil.

2. Snabbladdarnätverk tycker jag är näst viktigast - men bara om bilen ska användas som förstabil eller endabil. Utan laddnätverk sitter man i sjön de gånger man faktiskt måste ta sig utanför bilens räckvidd.

3. Räckvidd är trea på min lista, så länge bilen har omkring 20 mils räckvidd (EPA) eller mer. En bil med sådan räckvidd funkar att köra långt med, även om långturer kan bli sega med många och långa laddstopp.
Håller helt med. Möjlighet till snabbladdning är viktigare än range. Utan bra range kan man fortfarande resa långt så länge det går att ladda överallt. Men om det inte går att ladda måste man ha otroligt mycket range för att kunna ta sig överallt. Och det funkar ju inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av e5m1r »

Jag laddar inte hemma mer än en fas 10A och detta är i nåt slags nödfall ( laddar just nu ) och 10A enfas kan typ alla ladda.
Däremot finns laddning på jobbet så det är där bilen får sina elektroner dagligen
Så att säga att hemmaladdning är viktigt ? jag skulle o formulera det till tillgång till daglig laddning.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Smutt »

Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av fth »

Smutt skrev:
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Teslas SuC-nätverk är ju det enda fungerande snabbladdarnätverket, men det fungerar ju fantastiskt (med undantag för just infracity). Vi har också kört till Kroatien med vår X90D i somras, det var helt problemfritt, inte ens i närheten av kö på någon supercharger vi stannade vid.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av e5m1r »

fth skrev:
Smutt skrev:
Saknar punkt 4 risk för kö vid laddare eller att den är ur funktion

Jag har kört min S60 till kroatsien inga problem men ska jag till Stockholm och blir beroende av infracity så tar jag fosilen
Teslas SuC-nätverk är ju det enda fungerande snabbladdarnätverket, men det fungerar ju fantastiskt (med undantag för just infracity). Vi har också kört till Kroatien med vår X90D i somras, det var helt problemfritt, inte ens i närheten av kö på någon supercharger vi stannade vid.

/fth
Vi hade kö i Graz men det är lounge där så det var lite skit samma att man fick vänta en stund extra
Värt att påpeka det var lokala bilar som skapade kö inte taxi men samma problem som infra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Så att säga att hemmaladdning är viktigt ? jag skulle o formulera det till tillgång till daglig laddning.
Det har du rätt i. Det spelar mindre roll om man laddar hemma eller på jobbet, bara man kan ladda varje dag.
Jobbladdning kommer nog i framtiden vara det vanligaste sättet för gemene man att ladda sin bil. Alla som bor i stora hyreshus och/eller inte har en dedikerad parkeringsplats kommer inom en överskådlig framtid inte kunna ladda hemma. Men företag har oftast helt andra möjligheter att ordna laddning för ett stort antal bilar. Det behöver ju inte vara 22kW för varje bil. Det räcker troligen om 90% av laddplatserna får 2,3kW, resten kan få lite mer kräm.
Jag läste precis att VW börjar med att utrusta 204 parkeringsplatser för anställda och besökare med laddstolpar. Hoppas att andra företag hakar på och gör likadant.
https://www.electrive.net/2018/01/22/vw ... tarbeiter/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Smutt »

Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Teslalink »

Uj, långt men bra avsnitt. Alldeles trött i huvudet och jag har kanske 10 minuter kvar.

Några saker som jag reagerade på:

Flyget.
Jag tycker argumentet om flygets alla positiva delar är förnuftigt. Jag vill också ta del av världen och tror det är viktigt att man reser och skapar sig nya intryck och upplevelser. Dock krockar det med vad vi vet om klimatet. Det finns ingen plats för att flyga så som verkligheten ser ut. Klimatbudgeten är slut. Hur gör man när en ekonomisk budget är slut?

Solceller och V2G
Resonemanget kring huruvida solpaneler fungerar i Sverige? Om då återbetalningen tar 13 år eller mer är en sund ekonomisk investering kan jag inte svara på. Dock kan man ju se det på flera sätt. En kvadrameter med solpaneler genererar ca 150kWh per år och kostar ca 90:- per år. Den kvadratmetern ger en elbil ca 75-100 mils räckvidd. Om man då jämför med att köra fossilt bränsle så kommer man ca 10mil för de pengarna.
Dessutom tror jag vi alla gör en liten tankevurpa kring V2G (vehicle 2 grid). Även fast bilen står på jobbet och laddar så kommer du få elen som produceras hemma av solen till gagn.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Herr X »

Teslalink skrev:
Uj, långt men bra avsnitt. Alldeles trött i huvudet och jag har kanske 10 minuter kvar.

Några saker som jag reagerade på:

Flyget.
Jag tycker argumentet om flygets alla positiva delar är förnuftigt. Jag vill också ta del av världen och tror det är viktigt att man reser och skapar sig nya intryck och upplevelser. Dock krockar det med vad vi vet om klimatet. Det finns ingen plats för att flyga så som verkligheten ser ut. Klimatbudgeten är slut. Hur gör man när en ekonomisk budget är slut?
Det finns massor av klimatneutrala sätt att generera bränsle till flygplan. I stort sett ingen driver omställning av flyget till att gå på miljövänligt bränsle. Inte ens i Sverige driver vi detta trots att vi har företag som utvecklar miljövänligt flygbränsle.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av OlleBack »

Fast ändå nej? Om du pratar om biobränsle dvs. Gå inte på centerns lurendrejerier, dom vill bara låta alla skogsägare skövla max med skog. Avfall är begränsat även om det säkert finns mer att hämta där men skogen kan inte både användas som koldioxidsänka och källa till bränsle för både flyg och bilar och plast och allt som skogsindustrin lovar att de kan leverera om dom bara får hugga ner lite mer lite fortare och även om dom kunde få till det så är det 10 år tills dom kan få upp produktionen och vi har inte 10 år.

För varje rapport som hävdar att det går finns det 10 som hävdar motsatsen.

Och i ärlighetens namn, hur viktigt är det att få dricka all-invlusive-öl på Kreta? Det bidrar nog snarare till mindre än mer förståelse mellan folk. Rätt långt ifrån en mänsklig rättighet i mina ögon. Detsamma gäller att ta flyget mellan sthlm göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biob ... igt-expert

http://www.skogsaktuellt.se/artikel/560 ... farat.html

https://www.washingtonpost.com/news/spe ... 1f5d748546

https://kit.se/2018/01/19/100656/skams- ... er-nu-igen

https://mobile.nytimes.com/2018/01/23/b ... hange.html
Senast redigerad av OlleBack, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Teslalink »

Herr X skrev:
Det finns massor av klimatneutrala sätt att generera bränsle till flygplan. I stort sett ingen driver omställning av flyget till att gå på miljövänligt bränsle. Inte ens i Sverige driver vi detta trots att vi har företag som utvecklar miljövänligt flygbränsle.
Det finns några punkter som slår hål på det där. Man snackar om att blanda i 40-50% biojet i vanligt fossilt bränsle. Förhoppningen är iaf att nå dit 2050. Hur mycket Biojet kan man producera? Det är inte så himla mycket. Vad är kostnaden? Idag 3-8 gånger högre. Och den värsta punkten: utsläppen av kväveoxider och vattenånga på hög höjd bidrar till den globala uppvärmningen i alla fall.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Legato »

Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av bylund »

Men vad har ni gjort med vinjetten? Var är I wanna be an engineer?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Hörrni, inte ska väl ni också börja antisälja Model 3? ;) “En helt annan prisklass"än Leaf? 400k vs 350k?
Det har glidit över till att bli en Leafpodd, nu fulländat med namnbytet ;)

(Det är fortfarande en Leaf1 med facelift och 35kWh tillgängligt med högre förbrukning än gammelleafen. 24mil kan man se sig om efter. Det borde en så nischad podd reflektera över)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Fast oj vad dyrt jämfört med några typ 2 uttag... och sååå mycket smidigare med uttag dör man kan plugga in och glömma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: BMS S01E01: Här är bästa elbilarna 2018

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Smutt skrev:
Pratade med en ordförande för en förening med radhus hans idé var några snabbladdare som alla delade på, först tänkte jag vilken dålig idé men den växte att laga middag och sen flytta bilen är inget problem egentligen och har man hårda nypor så vågar ingen stå kvar med fullt batteri
Fast oj vad dyrt jämfört med några typ 2 uttag... och sååå mycket smidigare med uttag dör man kan plugga in och glömma.
Verkar upplagt för strul vem vill gå ut och flytta bilen till laddaren 02:00 och bort igen kl 03:00, en snöig vinternatt, dålig dyr korkad ide
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar