BMS S01E02: Är det fel att flyga?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E02: Är det fel att flyga?

Inlägg av Herr X »

okaenrique skrev:
Tack för avsnitt , men det känns mycket politik den här gången , jag hopas planer för framtiden avsnitt handlar bara om Tesla.

Tack
Lyssnade du på avsnittet? Vi talade massor om framtida lösningar för flyget, autonom drift och massor av andra roliga saker! Jag tyckte själv att avsnittet blev jättebra! Vi har typ 50 avsnitt i bagaget som bara handlar om Tesla - så lyssna gärna tillbaka om du inte gjort det!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2526
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMS S01E02: Är det fel att flyga?

Inlägg av iAkita »

zyax skrev:
LarsL skrev:
Problemet med Miljöpartiet är ju att de är så mörkgröna, till skillnad emot ljusgrön som tex Elon Musk. De mörkgröna vill att vi ska sluta med saker och helst lida lite för att rädda miljön. Det sättet att se på livet köper inte jag. Vi måste kunna bli miljövänligare och leva ett bättre liv samtidigt.
Men det kräver naturligtvis att någon jobbar med att göra saker bättre och att de inte motarbetas av staten. Att införa solcellsskatt eller utreda km skatt på elbilar är att motarbeta. Att plåga småskaliga vattenkraftverk är att motarbeta. Mycket av detta bidrar Miljöpartiet med.... (förutom att de är lite yra höns ibland).
Varför har ingen sagt vilket lysande inlägg du skrivit. Håller med till 100%. Problemet är inte Miljöpartiet som idé, problemet är hur man väljer att vinkla allt för att folk ska bo i lägenhet, åka kollektivt och vurma efter en tid då vi bodde på landet. Att skapa förutsättningar för att vi företag och privatpersoner ska vilja förändra är det som är den verkliga vinsten med miljöpolitik.
Varför bemöda sig att kommentera? Om LarsL hade varit ute efter en saklig debatt hade han inte skrivit som han gör. Men eftersom du undrar så räcker det räcker att gå tillbaka och läsa OlleBacks sakliga inlägg på sidan 6 i denna tråd för att inse Lars inte är intresserad av en seriös debatt. Trots att det precis avfärdats i denna tråd så insinuerar han att MP vill införa en ”solcellsskatt” som innebär att privatpersoner som säljer el från sina solcellsanläggningar kommer få betala skatt, vilket helt saknar grund. För det är ju knappast remarkabelt att våra elbolag får betala skatt, det gör de ju redan nu, eller hur?

Vad det gäller en framtida kilometerskatt på elbilar är det inte konstigare än att det kostar pengar att åka tåg på statens järnvägar. Infrastruktur kräver underhåll, och pengarna till det kan staten antingen få in genom en generell beskattning, genom att beskatta eller avgiftsbelägga de som utnyttjar infrastrukturen, eller genom en kombination av dessa. Det faktumet ändras inte oavsett om SD, M, S eller MP sitter vid makten. Personligen tycker jag inte det är konstigt att de som utnyttjar vägarna även fortsättningsvis kommer beskattas för detta, precis som det är idag via bränsle- och fordonsskatter. Tycker du, och i så fall varför? Hade det varit bättre med vägavgifter (personligen bryr jag mig inte)?

Till sist: De småskaliga vattenkraftverken förstör väldigt mycket och bidrar med väldigt lite. Självklart ska deras negativa miljöpåverkan redovisas och åtgärdas, precis som alla andra verksamheter behöver göra. Att som LarsL gör antyda att det är dåligt för miljön att försvåra för verksamheter som förstör miljön känns inte som något man kan ta på allvar. Jag tror det är därför folk avstått att kommentera. Oavsett om man gillar eller tycker illa om MP så hoppas jag att man baserar sina åsikter på mer seriösa och korrekta analyser än LarsL’s som bara syftar till att sprida felaktigheter, i slutet kryddat med ett misslyckat karaktärsmord.

Jag är inte intresserad av att föra någon sorts politisk debatt grundad på vilket som är bästa eller sämsta partiet för miljön på detta forum, däremot diskuterar jag gärna sakfrågor eftersom det är ett ämne som intresserar mig privat och även ligger nära mig yrkesmässigt. Men vill man ha en sån debatt får man ta mig tusan anstränga sig lite mer än att argumentera med hjälp av floskler, (medvetna?) missförstånd och direkta felaktigheter.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 3 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S01E02: Är det fel att flyga?

Inlägg av LarsL »

zyax skrev:
LarsL skrev:
Problemet med Miljöpartiet är ju att de är så mörkgröna, till skillnad emot ljusgrön som tex Elon Musk. De mörkgröna vill att vi ska sluta med saker och helst lida lite för att rädda miljön. Det sättet att se på livet köper inte jag. Vi måste kunna bli miljövänligare och leva ett bättre liv samtidigt.
Men det kräver naturligtvis att någon jobbar med att göra saker bättre och att de inte motarbetas av staten. Att införa solcellsskatt eller utreda km skatt på elbilar är att motarbeta. Att plåga småskaliga vattenkraftverk är att motarbeta. Mycket av detta bidrar Miljöpartiet med.... (förutom att de är lite yra höns ibland).
Varför har ingen sagt vilket lysande inlägg du skrivit. Håller med till 100%. Problemet är inte Miljöpartiet som idé, problemet är hur man väljer att vinkla allt för att folk ska bo i lägenhet, åka kollektivt och vurma efter en tid då vi bodde på landet. Att skapa förutsättningar för att vi företag och privatpersoner ska vilja förändra är det som är den verkliga vinsten med miljöpolitik.
Jo, precis Miljöpartister sitter inne i sina lägenheter och drömmer om det lantligalivet som de sett på Madelmansgård. Men de förstår inte det första kring hur det är att leva på landet.

Det mest sjuka är just kriget mot småskalig kraftframställning. Varför angripa små vattenkraftverk som funnits och verkat under århundraden? Fattar inte hur de kan drömma ihop argument emot något sånt! Men som sagt sitter man inne i Majorna så är inte utsikten särskilt vid.

Snart kommer det väl idéer om att man inte får ta ner sin egen ved och elda den...
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: BMS S01E02: Är det fel att flyga?

Inlägg av +46 »

LarsL skrev:
Det mest sjuka är just kriget mot småskalig kraftframställning. Varför angripa små vattenkraftverk som funnits och verkat under århundraden? Fattar inte hur de kan drömma ihop argument emot något sånt! Men som sagt sitter man inne i Majorna så är inte utsikten särskilt vid.

Snart kommer det väl idéer om att man inte får ta ner sin egen ved och elda den...
Man kan skylla mycket på Miljöpartiet, men de råder inte över Miljöbalken!
Tidigare gällde vattendomar för evigt men den rättsverkan försvann när Miljöbalken infördes. Det innebär att till exempel sjösänkningar från 20- och 30-talet går att ompröva men även andra mindre vattenverksamheter. Det är bara Miljödomstolen som kan ompröva vattendomar men prövningen förutsätter en ansökan från en annan myndighet som tillexempel länsstyrelse eller kommun. Undantaget är markavvattning där det är länsstyrelsen som prövar ansökan.

Om vi skulle reglera alla vattendrag som finns i Sverige, från minsta bäck och å till de skyddade älvarna så skulle de tillsammans generera mindre el än vad Luleå älv genererar idag.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar