Fast det finns även vissa problem med att göra bilkörning för dyrt också. Ska bara rika ha råd?
ooooo, så blev det hela en klass fråga.
dags att ta fram popcornen.
Ja det blir ju det i förlängningen. Men visst, vi kan väl offra vår arbetarklass för att "sända kraftfulla signaler" till omvärlden att Sverige minsann är ett föregångsland. En moralisk stormakt!
Men återigen: att genom medelklassångest få folk att flyga mindre kanske inte är en lösning, men det är åtminstone ett sätt att sakta ner i ökningen. Varje ton mindre koldioxid i atmosfären är en vinst, och en Thailandsresa släpper ut någonstans mellan 2,5 och 8 ton per flygstol (har sett olika siffror). Det är faktiskt inte ingenting.
Man måste kunna hålla två saker i huvudet samtidigt:
1) Varje slopad flygkilometer är bra och gör skillnad, om än liten.
2) Det krävs politiska beslut och kraftig teknikutveckling för att lösa problemet långsiktigt.
Jag förstår inte varför det ska vara en sådan konflikt mellan de här två typerna av åtgärder.
Jag tycker inte att avsnittet var så farligt som vissa här får det att låta. Men det blir kanske lite tråkigt när två personer som tycker väldigt lika försöker föra en diskussion.
Det jag saknade var kanske lite tankar om vilka typer av flygresor vi gör och att man kanske bör fundera på om man verkligen behöver göra dessa resor med just flyg. I debatten får man det ofta att låta som att det handlar om att resa med flyg eller inte göra resan överhuvudtaget. Jag tycker att ett av problemen med dagens resande är att flyget har tagit över för en stor del av trafiken som görs på sträckor som är mellan 40-100 mil. Jag förstår t.ex. inte varför man väljer att flyga mellan Stockholm och Göteborg när tåget tar typ lika lång tid och är billigare.
Man kan kalla det medelklassångest, men skulle att flyga bli lika socialt accepterat som att dumpa sina sopor i skogen skulle nog färre göra det och ännu färre skylta med det. Sedan kan man diskutera vilket av de två beteendena är värst för miljön. Jag har inte svaret.
Kontentan är att jag tror att skuldbeläggning har effekt, men det är långt kvar innan skammen är tillräckligt stor för att ha tillräcklig effekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Man kan kalla det medelklassångest, men skulle att flyga bli lika socialt accepterat som att dumpa sina sopor i skogen skulle nog färre göra det och ännu färre skylta med det. Sedan kan man diskutera vilket av de två beteendena är värst för miljön. Jag har inte svaret.
Kontentan är att jag tror att skuldbeläggning har effekt, men det är långt kvar innan skammen är tillräckligt stor för att ha tillräcklig effekt.
"Men jag behöver ju dumpa sopor i skogen i jobbet! Jag har ju inget val"...
...says no one
bylund, gillar dina ständiga spot on.
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
boka en billig charter istället för ännu en kall sommar, klafsande i lervällingen på minigolfbanan vid campingen i Flen.
Det finns ingen camping vid minigolfbanan i Flen.
Förlåt, men det är inte ofta någon väljer Flen som exempel så man får skryta om dom lokala kunskaperna.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017 Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Vi kan prata oss blåa om miljön men vi (privat personer) är inte viktiga i spelet.
Vi ska minska utsläpp, vi ska sopsortera, vi ska sluta flyga....
Samtidigt gör de som styr så här : https://www.smalanningen.se/article/tra ... -elbussar/
Idag är det gratis att resa i Tranås med diesel bussar och elbuss resor kommer att kosta pengar.
Vad är det för meddelande?
Måste jag betala moms, när jag säljer överskottsel?
Ja, men bara om ersättningen för din sålda överskottsel överskrider 30 000 kr per år. Ligger under du under gränsvärdet behöver du inte betala moms, men ligger du över gränsvärdet så behöver du vara momsregistrerad och betala moms.
Försäljning av överskottsel från solceller på en privatbostad räknas som kapitalinkomst. Du kan därför sälja el för upp till 40 000 kronor per år och per fastighet med solceller utan att behöva betala inkomstskatt.
Behöver jag betala energiskatt för min solel som jag använder själv?
Nej, såvida du inte äger en eller flera solcellsanläggningar som överstiger 255 kW. Nya regler gäller från 1 juli 2017.
Måste jag betala moms, när jag säljer överskottsel?
Ja, men bara om ersättningen för din sålda överskottsel överskrider 30 000 kr per år. Ligger under du under gränsvärdet behöver du inte betala moms, men ligger du över gränsvärdet så behöver du vara momsregistrerad och betala moms.
Försäljning av överskottsel från solceller på en privatbostad räknas som kapitalinkomst. Du kan därför sälja el för upp till 40 000 kronor per år och per fastighet med solceller utan att behöva betala inkomstskatt.
Behöver jag betala energiskatt för min solel som jag använder själv?
Nej, såvida du inte äger en eller flera solcellsanläggningar som överstiger 255 kW. Nya regler gäller från 1 juli 2017.
Kunde inte läsa din länk, betalvägg, men antar liknande som denna?
När man nu delvis backar är det ju i det lilla för att inte svenne-banan ska bli sur. Om det ska hända något på riktigt måste stora solparker byggas och precis den rörelsen hade börjat när detta idiotiska påfund kom som effektivt satte stopp för alla sådana planer.
Jag hoppas och tror att teknikutvecklingen ska vara drivande istället för politiken, att vi uppfinner saker som är både billigare och miljövänligare, men det kräver ju då politiker som inte aktivt motarbetar den miljövänliga tekniken förstås...
Slopad trängselskatt, köra i bussfil och liknande skulle nog få en hel del fler att tänka om.
Sverige är större än Stockholm... dessa saker skulle säkert påverka i Stockholm men inte de minsta i andra delar av Sverige. Personligen har jag betalat 9 kr i trängsel avgift i hela mitt liv...
Jag tycker nog att bidrag man har idag är bra, de är ändå en hyfsad summa peng man får och i kombination med de skatter man läger på diesel och bensin bilar så kan man ju faktiskt räkna att de blir ytterligare några tusen.
Slopad trängselskatt, köra i bussfil och liknande skulle nog få en hel del fler att tänka om.
Sverige är större än Stockholm... dessa saker skulle säkert påverka i Stockholm men inte de minsta i andra delar av Sverige. Personligen har jag betalat 9 kr i trängsel avgift i hela mitt liv...
Jag tycker nog att bidrag man har idag är bra, de är ändå en hyfsad summa peng man får och i kombination med de skatter man läger på diesel och bensin bilar så kan man ju faktiskt räkna att de blir ytterligare några tusen.
Absolut är Sverige större än Stockholm och Göteborg, där detta skulle kunna få effekt. Men det finns många bilar runt dessa städer och flera motiverande faktorer är inte fel. Även om inte alla i hela Sverige kan dra nytta av att pendla i bussfilen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag hoppas och tror att teknikutvecklingen ska vara drivande istället för politiken, att vi uppfinner saker som är både billigare och miljövänligare, men det kräver ju då politiker som inte aktivt motarbetar den miljövänliga tekniken förstås...
Jag tror att politik och teknikutveckling går hand i hand - när politikerna lägger tillrätta för satsningar på oljeborrning så ger sig entreprenörerna och innovatörerna in och teknikutvecklar inom det området. När politikerna i EU ändrade reglerna för energiförbrukning hos dammsugare, gav sig innovatörerna sig på att förbättra dessa, och på några få år hade man klarat att få till underverk när det gällde att minska energislöseriet och öka effekten.
Miljöpolitiken i Kalifornien kan ha varit en enabler för Elon Musk att få igång Tesla - det är inte säkert att det hade varit möjligt tidigare även om de tekniska förutsättningarna varit på plats?
Flyget har ett intressant problem i och med att man på grund av internationella överenskommelser inte har lov att lägga skatt på drivmedlet. Därmed är det svårt att stimulera konkurrerande tekniker. Även om man skulle ta bort all skatt på batterier som används i elflygplan (vilket man inte har gjort - vilket i sig är intressant), så är framställandet av flygfotogen så optimerat efter decennier av drivmedelsmonopol att batteriflygplan från start har svårt att konkurrera på egna meriter. Med aktiv politik på europanivå kan man nog skapa en marknad för elflygplan, vilket i sin tur skapar trygga och goda förutsättningar för entreprenörer att ge sig in i området.
Flyget har ett intressant problem i och med att man på grund av internationella överenskommelser inte har lov att lägga skatt på drivmedlet. Därmed är det svårt att stimulera konkurrerande tekniker. Även om man skulle ta bort all skatt på batterier som används i elflygplan (vilket man inte har gjort - vilket i sig är intressant), så är framställandet av flygfotogen så optimerat efter decennier av drivmedelsmonopol att batteriflygplan från start har svårt att konkurrera på egna meriter. Med aktiv politik på europanivå kan man nog skapa en marknad för elflygplan, vilket i sin tur skapar trygga och goda förutsättningar för entreprenörer att ge sig in i området.
Det där hade jag ingen aning om, galet! Kan man inte ta parkeringsavgift eller liknande på flyplatserna då?
Lite teknisk feedback: det var väldigt mycket bas i rösterna i det här avsnittet. Jag fick lite svårt att hänga med riktigt i vad som sas, när jag lyssnade i bilen.
Bra avsnitt som vanligt och mycket jag har annan åsikt än er som vanligt men det är så det ska vara
Angående att Tesla kanske satsat på fel teknik när det kommer till självkörande bilar tror jag vi får avvakta och se. GM som då anses tagit tät positionen enligt artikeln ni citerar tror jag har klart längre kvar än många tror. GMs bilar är inblandade i relativt sätt väldigt många olyckor. http://gmauthority.com/blog/2017/12/aut ... s-in-2017/
Sådärja, där har ni chansen att få lite politisk styrning. Fast kanske inte var det ni menade?
Antagligen inte. För många på det här forumet så verkar politisk styrning bara vara rätt när den kommer från rätt parti, och det inkluderar inte miljöpartiet. Politisk styrning för att minska flygandet? Ja tack! Flygskatt på förslag från miljöpartiet? Nej tack! Eller är det så enkelt att politisk styrning syftad att dämpa miljöpåverkan endast är intressant om den politiska styrningen inte på något sätt inskränker på det liv man lever just nu? Vilket till exempel fördyrade eller till och med inställda flygresor till diverse semesterresmål skulle göra?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Sådärja, där har ni chansen att få lite politisk styrning. Fast kanske inte var det ni menade?
Antagligen inte. För många på det här forumet så verkar politisk styrning bara vara rätt när den kommer från rätt parti, och det inkluderar inte miljöpartiet. Politisk styrning för att minska flygandet? Ja tack! Flygskatt på förslag från miljöpartiet? Nej tack! Eller är det så enkelt att politisk styrning syftad att dämpa miljöpåverkan endast är intressant om den politiska styrningen inte på något sätt inskränker på det liv man lever just nu? Vilket till exempel fördyrade eller till och med inställda flygresor till diverse semesterresmål skulle göra?
Lite teknisk feedback: det var väldigt mycket bas i rösterna i det här avsnittet. Jag fick lite svårt att hänga med riktigt i vad som sas, när jag lyssnade i bilen.
Nejdå, det är bara Fabian som kommit i puberteten.
Skämt åsido, jag tar upp det med vår tekniska avdelning på nästa redaktionsmöte!
Flyget har ett intressant problem i och med att man på grund av internationella överenskommelser inte har lov att lägga skatt på drivmedlet. Därmed är det svårt att stimulera konkurrerande tekniker. Även om man skulle ta bort all skatt på batterier som används i elflygplan (vilket man inte har gjort - vilket i sig är intressant), så är framställandet av flygfotogen så optimerat efter decennier av drivmedelsmonopol att batteriflygplan från start har svårt att konkurrera på egna meriter. Med aktiv politik på europanivå kan man nog skapa en marknad för elflygplan, vilket i sin tur skapar trygga och goda förutsättningar för entreprenörer att ge sig in i området.
Det där hade jag ingen aning om, galet! Kan man inte ta parkeringsavgift eller liknande på flyplatserna då?
Då får plöja Chicagokonventionen för att lista ut vad man kan göra och inte. Det internationella flyget är ganska hårt reglerat för att spelreglerna ska vara lika över hela världen, men man har en hel del möjligheter att göra saker lokalt. Framförallt kan man ju naturligtvis göra som Norge gör med elbilar, och stötta alternativ till fossildrivet flyg på olika sätt. Är det inte konstigt att det är jättehög skatt för att ladda ett eldrivet flygplan med el men ingen skatt att ladda ett fossildrivet flygplan med flygfotogen?
Problemet med Miljöpartiet är ju att de är så mörkgröna, till skillnad emot ljusgrön som tex Elon Musk. De mörkgröna vill att vi ska sluta med saker och helst lida lite för att rädda miljön. Det sättet att se på livet köper inte jag. Vi måste kunna bli miljövänligare och leva ett bättre liv samtidigt.
Men det kräver naturligtvis att någon jobbar med att göra saker bättre och att de inte motarbetas av staten. Att införa solcellsskatt eller utreda km skatt på elbilar är att motarbeta. Att plåga småskaliga vattenkraftverk är att motarbeta. Mycket av detta bidrar Miljöpartiet med.... (förutom att de är lite yra höns ibland).