BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Så stor är risken att elbilen brinner

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Bilar med sladd avhandlar vi brandrisken i elbilar. Vad säger egentligen experterna om att ladda från vanliga kontakter och vad behöver jag tänka på när jag laddar hemma? Vi pratar också om hur det är att ha elbil på landsbygden, hur lönsamt det är med hembatteri för att lagra solcellsel, nyheter om Ionitys nya snabbladdarnätverk och mycket annat. Dessutom får vi höra Fabians upplevelse med att köra Volvo-hybrid och Anders har köpt en klockradio…

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av robpow »

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 690
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av Lophornis »

Hittar er inte på Tunein. Hittar Teslapodden men inte Bilar med sladd. Hur för jag?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av Herr X »

Lophornis skrev:
Hittar er inte på Tunein. Hittar Teslapodden men inte Bilar med sladd. Hur för jag?
Det är samma feed som vi hade till Teslapodden, så avsnitten dyker upp där under namnet Teslapodden. Ser att sista avsnittet inte är ute där ännu, antar att de fortfarande är under granskning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av ochso »

Hej!

En intervju med en expert på MSB:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ndra-bilar
Men det är ju brandmän som är ute vid till exempel trafikolyckor som säger att de saknar kunskap och att det skulle kunna vara farligt att hantera dessa olyckor.

– Det är beklämmande att man inte har den informationen trots att vi har gjort insatser. Spridning av fakta och kunskap är uppenbarligen ganska svårt, säger Bo Andersson.

Att hantera olyckor med elbilar ska inte skilja sig från andra olyckor, menar Bo Andersson.
Ska man vara orolig för att köra elbil?

– Nej det tycker jag inte. Man ska vara varsam oavsett bil, elbil är inget specifikt att vara rädd för, säger Bo Andersson.
okaenrique
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
Ort: Stockholm

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av okaenrique »

Tack för avsnitt , om jag ska lada med Schuko måste ändra ampere i bilen till 13 ?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av Teslaspolen »

okaenrique skrev:
Tack för avsnitt , om jag ska lada med Schuko måste ändra ampere i bilen till 13 ?
Nej, med Teslas UMC och schuko så får du inte mer än 13 A, men jag rekommenderar inte mer än 10A om du inte vet med säkerhet att uttaget är gjort för 16A.

Så, hemma, i garage och annat där schuko är gjort för lite vad som helst = 10A.
Om du hittar till exempel en gammal laddstolpe från före Typ-2 kom till som istället har två schukokontakter; kör på med 13/16A då.
okaenrique
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
Ort: Stockholm

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av okaenrique »

Teslaspolen skrev:
okaenrique skrev:
Tack för avsnitt , om jag ska lada med Schuko måste ändra ampere i bilen till 13 ?
Nej, med Teslas UMC och schuko så får du inte mer än 13 A, men jag rekommenderar inte mer än 10A om du inte vet med säkerhet att uttaget är gjort för 16A.

Så, hemma, i garage och annat där schuko är gjort för lite vad som helst = 10A.
Om du hittar till exempel en gammal laddstolpe från före Typ-2 kom till som istället har två schukokontakter; kör på med 13/16A då.

Tack för snabbt svar
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 690
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av Lophornis »

Herr X skrev:
Lophornis skrev:
Hittar er inte på Tunein. Hittar Teslapodden men inte Bilar med sladd. Hur för jag?
Det är samma feed som vi hade till Teslapodden, så avsnitten dyker upp där under namnet Teslapodden. Ser att sista avsnittet inte är ute där ännu, antar att de fortfarande är under granskning.
Det verkar som de granskar det väldigt noggrant för det har ej dykt upp ännu i flödet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av thomas76 »

Gör gärna som Ride the lightning tesla podd och bli tillgänglig med teslapodden/bilar med sladd på Spotify.

Mvh Thomas
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: BMS S01E03: Så stor är risken att elbilen brinner

Inlägg av mathiaso »

Fixa in er på Spotify! Hopplöst att inte kunna lyssna på er podd direkt från Teslans system. Jag vet att man kan streama från mobilen, men det känns så gammalt.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Skriv svar