BMS S01E04: Bilar med sladd har ett SCOOP

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S01E04: Bilar med sladd har ett SCOOP

Inlägg av Legato »

Herr X skrev:
Jag tycker att svenska ii-pejs funkar. Som andra i denna tråden påpekat så säger vi ”Model tre” (alltså engelska uttalet på Model och svenska ordet tre istället för Model three).

Men det är förstås lite dumt att det låter som engelska e-pace, vilket då är en fossil Jaguarvariant (varför jag nu någonsin skulle tala om en sådan).
Jag säger modell tre, dvs svenska på båda orden. :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S01E04: Bilar med sladd har ett SCOOP

Inlägg av Teslaspolen »

Legato skrev:
Herr X skrev:
Jag tycker att svenska ii-pejs funkar. Som andra i denna tråden påpekat så säger vi ”Model tre” (alltså engelska uttalet på Model och svenska ordet tre istället för Model three).

Men det är förstås lite dumt att det låter som engelska e-pace, vilket då är en fossil Jaguarvariant (varför jag nu någonsin skulle tala om en sådan).
Jag säger modell tre, dvs svenska på båda orden. :lol:
Samma! Model tre skulle vara väldigt fel och framtvingat på tungan! :P
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: BMS S01E04: Bilar med sladd har ett SCOOP

Inlägg av Mickep »

Mådell äx eller model ex
Äss eller ess
Y eller why

Känns som oftast att vi försöker skynda på de engelska orden och uttalar dem snabbt så att ingen skall reagera över vad vi egentligen sa.
Jag tycker mig finna att vid vissa partier så sägs orden tre ggr snabbare än övriga meningshastigheten.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E04: Bilar med sladd har ett SCOOP

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Mådell äx eller model ex
Äss eller ess
Y eller why

Känns som oftast att vi försöker skynda på de engelska orden och uttalar dem snabbt så att ingen skall reagera över vad vi egentligen sa.
Jag tycker mig finna att vid vissa partier så sägs orden tre ggr snabbare än övriga meningshastigheten.
X på standard-svenska låter väl i stort sett exakt likadant som på engelska? Också S tycker jag uttalas väldigt likt.
Jag tycker mig inte ha hört annat än att folk använder de engelska namnen ”Model S” och ”Model X”.. uttalat ”Moddel S/X”. Jag kan inte erinra mig ha hört någon använda det svenska ordet Modell (och säga Modell S/X, med betoning på E istället för O).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar