BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: SAAB:s resa – från fossil till elbil

I detta avsnitt:
Idag har vi med oss Frank Smit, Vice President Engineering & Product Development på NEVS. Frank har rötter i SAAB och berättar om resan om hur SAAB blev NEVS. Hur är det att bygga bilar för den kinesiska marknaden? Anders får en lösning på sina hotelladdningsproblem, och Fabian har fått ett större hotell i Stockholm att gå all in på elbilsladdning. Dessutom diskuterar vi farorna med självkörande bilar, med bakgrund av dödsolyckan som en av Ubers självkörande Volvobilar var inblandad i.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Anders77 »

Intressant avsnitt. Kul att höra er gäst.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Herr X »

Anders77 skrev:
Intressant avsnitt. Kul att höra er gäst.
...var det bara gästen det var kul att höra?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av tehjimos »

Birger jarl har också Tesla destinatinationsladdare! 2 eller 3 st. Kolla bilderna i tråden på forumet här om invigningen på birger jarl.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av AGCF »

Att de jobbar med att ta fram en autonom godstransportbil är intressant! Lite SCOOP va? :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Att de jobbar med att ta fram en autonom godstransportbil är intressant! Lite SCOOP va? :D
Jag vågar inte använda ordet scoop numera :(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av LarsL »

Ni glömde fråga:

1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?


En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Ni glömde fråga:

1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?


En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
Intressant när man tror så olika.

Personligen tror jag bilen skulle vara i princip osäljbar i Sverige. Har verkligen svårt att föreställa mig någon som skulle köpa en ny bil med en kaross designad för 15 år sedan.

Visst, skulle den bli löjligt billig så kanske, men man har ju svårt att se att den skulle kunna bli billigare än Leaf, Zoe osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av OlleBack »

Sjukt bra avsnitt! Mer intervjuer! :D
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av ochso »

Nu var det ju ett tag sedan jag lyssnade på detta avsnitt, men jag vill minnas att de skulle börja provköra sina bilar i trafik nu under hösten. Är det någon som har bättre minne än vad jag har som har koll?

Det vore ju coolt om man gör som Tesla gjort, rullar med en elbil kamouflerad som fossilbil i trafiken. Jag vill minnas att ingenjörerna på Tesla konverterade en Merca till elbil och limmade dit avgasrör för att ingen skulle misstänka något....

Jag blir misstänksam när man inte hör några direkta nyheter från bolaget, de borde pumpa ut nyheter och tala gott om sig själva och sin produkt vid det här laget kan jag tycka.
Verdi

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Ni glömde fråga:

1. När kommer kombiversionen?
2. Kommer den med dragkrok och varför inte det?


En 9-3 kombi med dragkrok skulle sälja som smör i solsken! Förmodligen fler bilar än vad SAAB någonsin lyckades sälja per år... Hallå! Kör igång för tusan!
Intressant när man tror så olika.

Personligen tror jag bilen skulle vara i princip osäljbar i Sverige. Har verkligen svårt att föreställa mig någon som skulle köpa en ny bil med en kaross designad för 15 år sedan.

Visst, skulle den bli löjligt billig så kanske, men man har ju svårt att se att den skulle kunna bli billigare än Leaf, Zoe osv.
Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
Leaf är ingen udda skapelse nuförtiden.
Verdi

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
Leaf är ingen udda skapelse nuförtiden.
Denna? Ja, den är inte fullt så ful som förut. Helt ok. Men fortfarande ingen skönhet direkt. Och ingen kombi. Och ingen dragkrok. Tror även en del gamla Saab-fantaster skulle kunna köpa en Nevs och sätta dit Saab-märken. Vore lite coolt. :)

Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Fast en kombi av hyfsad storlek skulle nog tilltala folk i gemen mer än udda skapelser som Leaf och småbilar som Zoe.
Leaf är ingen udda skapelse nuförtiden.
Håller med, jag tycker den är riktigt najs numera, men väghållningen är fortfarande bedrövlig när man pressar den lite (det är ju samma bil under skalet så...).
Även invändigt är den mycket najsigare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av ochso »

ochso skrev:
Nu var det ju ett tag sedan jag lyssnade på detta avsnitt, men jag vill minnas att de skulle börja provköra sina bilar i trafik nu under hösten. Är det någon som har bättre minne än vad jag har som har koll?

Det vore ju coolt om man gör som Tesla gjort, rullar med en elbil kamouflerad som fossilbil i trafiken. Jag vill minnas att ingenjörerna på Tesla konverterade en Merca till elbil och limmade dit avgasrör för att ingen skulle misstänka något....

Jag blir misstänksam när man inte hör några direkta nyheter från bolaget, de borde pumpa ut nyheter och tala gott om sig själva och sin produkt vid det här laget kan jag tycka.
Jahapp, idag kom nyheten att det nu går att förhandsboka nya elektriska Nevs 9-3 i Kina. 35 mil på 45 kWh, tot ca motsvarande 223 000 SEK.

Länk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av Bjelke »

35 mil på 45kWh, nytt rekord nästan :mrgreen:
Nåja, det är samma NEDC som för alla andra så...
Kul iaf om SAAB lyckas leva vidare lite grand :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMS S01E05: SAAB:s resa – från fossil till elbil

Inlägg av NEO »

Bjelke skrev:
35 mil på 45kWh, nytt rekord nästan :mrgreen:
Nåja, det är samma NEDC som för alla andra så...
Kul iaf om SAAB lyckas leva vidare lite grand :)
45kWh Netto eller Brutto? Snackar ni Netto är det definitivt inte illa om bilen har lågt drag coefficient.

Men några 35 mil tror jag knappast på, kanske under hypermilling.
Skriv svar