Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilareTeslaspolen skrev:Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.
Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då!
BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Haha, nä. Är bara landsväg som jag kör så pass långt på. Motorväg finns inte här ikring! Kör så klart inte FÖR långsamt så att det blir kö.bonath skrev:"Långa köer idag"...Teslaspolen skrev:Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.
Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då!
"Ja, men vi ligger i alla fall först"...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Jo men det är lätt att läsa fel. Körde i förrgår 73km och snitt farten var 73 km/h förbrukningen blev 4,1l/100kmKulingen skrev:Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilareTeslaspolen skrev:Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.
Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då!
Igår körde jag 158km snitt farten 62 km/h förbrukningen blev 4,4l/100km
Tydligen måste man öka farten på en diesel för att sänka förbrukningen . Logiskt eller hur?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Egentligen inte. Inte med konkreta % siffror. Att ena dagen drog det X% och andra Y% till jobbet eller mataffären, osv.Kulingen skrev:Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilareTeslaspolen skrev:Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.
Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
MYLR-24
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Passande bild som råkade visas i Teslan när man lyssnade
Model S P85DL+
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!tehjimos skrev:Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Inte säkert det var fel på laddaren. Om du kom till SUCen med kallt batteri (framförallt risk om du använt range mode) och med låg SOC så tar det lång tid. Ibland går det inte alls. Samma vid andra snabbladdare typ Chademo. AC-laddare funkar dock oavsett batteritemp och soc (dock värmer den ju batteriet först så kan ta en stund innan laddningen påbörjas).Nyren skrev:Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!tehjimos skrev:Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Om du hade stått lite längre vid AC-laddaren och värmt batteriet så hade nog SUCen funkat fint sen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Googlade lite angående diskussionen om olycksrisker och fann denna intressanta artikel:
BMW-förare tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare
Det visade sig också att risken för att vara inblandad i en olycka är som minst när man är i min ålder
BMW-förare tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare
Det visade sig också att risken för att vara inblandad i en olycka är som minst när man är i min ålder
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Japp, det är så det ser ut, det är ju inget nytt egentligen utan det är ju bara att kolla på försäkringspremien. Den är dyr för unga och blir billigare med åldern (till en viss gräns). Premierna är ju mer eller mindre helt baserade på stistiken.
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Jo, fast jag hade precis kört 25 mil på motorväg så batteriet var varmt. Hur som helst så gick det ju efter ett tag.Legato skrev:Inte säkert det var fel på laddaren. Om du kom till SUCen med kallt batteri (framförallt risk om du använt range mode) och med låg SOC så tar det lång tid. Ibland går det inte alls. Samma vid andra snabbladdare typ Chademo. AC-laddare funkar dock oavsett batteritemp och soc (dock värmer den ju batteriet först så kan ta en stund innan laddningen påbörjas).Nyren skrev:Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!tehjimos skrev:Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Om du hade stått lite längre vid AC-laddaren och värmt batteriet så hade nog SUCen funkat fint sen...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Förstår verkligen den, men batterier i teslas storlek så är dagens chademo varkligen för slöa, däremot är de heltok till oss som har små 24-40 kwh batterier... Men även tillförlitlighet och tillgäng till flera laddare på varje plats saknas idag på i princip alla laddare utsom just Tesla. ska jag vara helt ärlig så tror jag teslas laddnätverk nästan är de som skiljer mest mellan de elbilar/märken som finns idag, OBS, mest de finns många fler skillnader..Herr X skrev:Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.
Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Bjorn N skrev:Om man ökar hastigheten från 110 till 150 ökar rörelseenergin och allt som beror av den (bromssträcka, krockvåld, väggrepp som behövs för att göra en undanmanöver m.m.) med 86%, (kombinerat med att reaktionssträckan har ökat med 36%). Om det då händer något oförutsett är det inte troligt att kattlika reflexer hjälper så mycket....
Alla vet egentligen att bromssträckan är proportionell mot kvadraten av hastigheten, för det har man lärt sig både i högstadiefysiken och på körskolan, men det är lätt att glömma vad det faktiskt innebär när man ska intala sig att det nog är ok att köra fort.
Det har t.ex. inte hindrat mig från att göra det många gånger, men med stigande ålder (och ansvar för barn) så är det i alla fall mer och mer sällan jag kan intala mig att det är värt det.
Det fiffiga med glest trafikerade motorvägar är att det väldigt sällan inträffar nåt som kräver snabba reflexer. Det är garanterat mycket säkrare att köra 150 km/h på motorväg en torr sommardag än 90 km/h på 90-väg utan viltstängsel genom skog i mörker och underkylt regn . Så sent som igår mötte jag en idiot som körde om precis framför mig. Jag fick alltså panikbromsa för att undvika en möjlig frontalkrock.
Då kan man resonera att ALLA förhöjda risker är oacceptabla. Fast då kan jag argumentera för att man inte ska köra bil alls å andra sidan. Så snälla bespara oss från moralkakorna.
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Risken är absolut störst för mig(21)... spännandeJerker skrev:Googlade lite angående diskussionen om olycksrisker och fann denna intressanta artikel:
BMW-förare tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare
Det visade sig också att risken för att vara inblandad i en olycka är som minst när man är i min ålder
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Men så är det.Herr X skrev:Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Jag tycker utbyggnaden av stolpar går för tok för långsamt.
Det är en uppoffring för oss som kör på ställen som vi inte har koll på.
I veckan så märkte jag att den fanns en södergående laddstolpe på ok i sillekrog som inte va uppmärkt i uppladdning.nu tex.
Det som är mitt dilemma, är att på dessa ställen som finns, är att det bara finns en stolpe.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Med strulat menade jag då "inte kunnat ladda där alls", vagt formulerat av mig.Nyren skrev:Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!tehjimos skrev:Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Teslas laddare har strulat ibland(låg laddhastighet m.m.) men då bytte man bara till nästa plugg så funka det.
Närmsta var i ödeshög där 4 laddare var trasiga, supporten säger att dom beklagar och att det stod att SuC var avstängd i deras info... men efter grupplande om man ska smyga sig tillbaka till linköping för CHAdeMO eller långsamladda på typ2 i Ödeshög så provade vi en sista gång och då funkade det...(annan laddstolpe)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Mickep skrev:att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
Det är lika farligt på Autobahn. Farligare skulle jag säga eftersom trafiken är tätare där. Visst är förarna lite mer vana att det kommer bilar snabbt bakifrån men med lite erfarenhet så lär man sig att se vilka som kommer vingla ut i vänsterfil utan att först titta i backspegeln. Och så har vi förstås "privatpoliserna" som ser det som sin plikt att gå ut i vänsterfil för att stoppa "fartdåren".
Tidsvinsten är inte grejen. Det är farten!
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
+1 Tack.Herr X skrev:Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Blev lurad att köpa en Iphone och kommer aldrig mer köpa en även om Iphone lyckas bygga den bästa telefonen i framtiden . Man kan lura vem som helst på vad som helst.
Mig kan man lura en gång och aldrig mer.
Har läst elbil.forum24.se sedan Johnny J började elkonvertera sin Ford Fiesta , tror det var runt 2007-2008 och är väldigt sugen på att skaffa en elbil.Problemet är att jag inte vill ha massa strul . Många här blundar för problemen de har. Visst det kanske jag också hade gjort om det inte var jag som betalade för bilen. Vi är många som köper bilar med egna skattade pengar och inte har råd att förlora massa pengar och friheten .Är man ärlig så måste man erkänna att det inte är tillräckligt smidigt att äga en elbil idag för att alla skulle bli nöjda.
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen.nek0 skrev:+1 Tack.Herr X skrev:Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism._TonyV skrev:tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet.
Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Blev lurad att köpa en Iphone och kommer aldrig mer köpa en även om Iphone lyckas bygga den bästa telefonen i framtiden . Man kan lura vem som helst på vad som helst.
Mig kan man lura en gång och aldrig mer.
Har läst elbil.forum24.se sedan Johnny J började elkonvertera sin Ford Fiesta , tror det var runt 2007-2008 och är väldigt sugen på att skaffa en elbil.Problemet är att jag inte vill ha massa strul . Många här blundar för problemen de har. Visst det kanske jag också hade gjort om det inte var jag som betalade för bilen. Vi är många som köper bilar med egna skattade pengar och inte har råd att förlora massa pengar och friheten .Är man ärlig så måste man erkänna att det inte är tillräckligt smidigt att äga en elbil idag för att alla skulle bli nöjda.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Verdi, först vill jag bara ge dig lite ros och säga att jag oftast håller med dig i dina balanserade kommentarer här på forumet. Så även i ovanstående kommentar. Jag älskar min Tesla och är absolut en fanboy då jag inte kan tänka mig att byta till något annat (för tillfället iaf), men är också öppen med nackdelarna med att enbart äga en elbil i dagsläget. Obetydliga for vissa men betydande för andra.Verdi skrev:Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen.
Med det sagt, när det gäller cykel så kan du ju ha den både på taket (vet inte hur mycket extra det drar då jag knappt cyklar alls själv och än mindre transporterar en med bil) och på krok bakom bilen (se ex. autoskadestuen.dk)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
I din kommentar blev det en liten subtil glidning över till svenska vägar och svensk lagstiftning, men i podden handlade det om att köra 150 km/h på en polsk motorväg med en hastighetsgräns på 140km/h. Är det av överträda hastighetsbegränsningen med 10 km/h som du menar att man blir en sämre människa av? Eller är det just hastigheten 150km/h som man blir en sämre människa av, jämfört med exempelvis hastigheten 120km/h? Är det i så fall så att man blir en bättre människa ju långsammare man kör? Frågorna hopar sig!Mickep skrev:att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?
Precis. Vad är egentligen problemet? Är det olagligheten i sig? Den relativa farligheten jämfört med att köra 110 km/h? Den absoluta farligheten? Att köra 120 km/h i snörök och modd är ju i absoluta tal betydligt farligare än att köra 150 km/h på en torr sommardag. Därför kör jag även betydligt långsammare än skyltad hastighet när jag anser att omständigheterna kräver det.Herr X skrev:I din kommentar blev det en liten subtil glidning över till svenska vägar och svensk lagstiftning, men i podden handlade det om att köra 150 km/h på en polsk motorväg med en hastighetsgräns på 140km/h. Är det av överträda hastighetsbegränsningen med 10 km/h som du menar att man blir en sämre människa av? Eller är det just hastigheten 150km/h som man blir en sämre människa av, jämfört med exempelvis hastigheten 120km/h? Är det i så fall så att man blir en bättre människa ju långsammare man kör? Frågorna hopar sig!Mickep skrev:att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
ps. Håller du 150 på mätaren så är det nog verklig fart under 140 km/h. Det gäller nog de allra flesta bilar.