BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Överlever Tesla skandalerna?

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt pratar vi om världens mest kända elbilsproducent, Tesla, och den skakiga resa de just nu genomgår: Är Tesla på väg att dö? Dessutom har Anders varit ute på elektrisk roadtrip i Europa med sin Tesla och för första gången någonsin får vi med äkta virtual-reality-ljud uppleva hur det är att färdas i ett elektriskt fordon! Du hör också om Fabians practical joke på IKEA och mycket annat.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Nikke »

Tack för ännu en bra pod. Ni är grymma!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av TeslaX Anders »

Nikke skrev:
Tack för ännu en bra pod. Ni är grymma!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Håller med helt!
Spännande att höra om Anders resa i ett område där det inte finns så många SuC och där laddningen blir lite trixig.

Dock stör jag mig på att det pratas om hur fort både Fabian och Anders kör. Om det nu är lite glest att ladda tycker jag att det ofattbart hur Anders beskriver hur han kör i 140-150 km/h och att då räckvidden blir ca 20mil med en MX 90D. Detta kan ju vara sådana fakta som skrämmer en presumtiv elbilsköpare att MX med näst största batteriet bara kommer 20-25 mil på en laddning-tveksamt om man då vågar köpa en elbil med sååå dålig räckvidd( som ändå kostar över 1 mille). Det är möjligt att man som elbilsnörd kan stå ut med att hela tiden utmana batterikapaciteten men jag tror att de flesta vill ha en bra bil med längre räckvidd än 20-25 mil.
Jag kommer nästan 40mil med min MX på sommaren och ca 30-33mil på vintern vid normal körning i Sverige.

Sedan kan jag undra varför man skall ha så bråttom på en semesterresa med så värdefullt innehåll i bilen=familjen. Enligt mig räcker det gott med 100-120km/h, blir då en lite behagligare och säkrare resa och klart längre räckvidd. Dessutom hinner man då uppfatta mer av omgivningen och naturen och inte bara se resan som en transport från A till B.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av tehjimos »

Det tar inte längre tid på resan om du kör fort. Optimala hastigheten mellan superchargers är ca 150km/h på Model S och 140km/h på Model X. SuC laddar så fort att det är lönt att bränna lite extra energi, däremot så ökar ju olycksrisken, men känner du dig bekväm att ligga i 150km/h så för all del gör de!

Ville bara reda ut hastighet vs restid
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

tehjimos skrev:
Det tar inte längre tid på resan om du kör fort. Optimala hastigheten mellan superchargers är ca 150km/h på Model S och 140km/h på Model X. SuC laddar så fort att det är lönt att bränna lite extra energi, däremot så ökar ju olycksrisken, men känner du dig bekväm att ligga i 150km/h så för all del gör de!

Ville bara reda ut hastighet vs restid

Den optimala farten beror på avståndet mellan SuC. Beror nog även på om det är en X eller en S. Med en S så ligger antagligen optimal hastighet högre.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
tehjimos skrev:
Det tar inte längre tid på resan om du kör fort. Optimala hastigheten mellan superchargers är ca 150km/h på Model S och 140km/h på Model X. SuC laddar så fort att det är lönt att bränna lite extra energi, däremot så ökar ju olycksrisken, men känner du dig bekväm att ligga i 150km/h så för all del gör de!

Ville bara reda ut hastighet vs restid

Den optimala farten beror på avståndet mellan SuC. Beror nog även på om det är en X eller en S. Med en S så ligger antagligen optimal hastighet högre.
Ja, det beror ju såklart även på alla räckviddspåverkande faktorer... Så även temperatur, fälgstorlek, väglag, höjdskillnad osv. Dessutom vilket batteri. Slutligen måste man ju ta hänsyn till om bilen överhuvudtaget klarar sträckan i given hastighet och omständigheter.

Så det blir väldigt svårt att ge ett generellt svar. Skulle gissa att det kan landa mellan typ 130 och 170 km/h beroende på alla faktorer involverade. Ännu lägre om man vill ta hänsyn till att en X60 ska klara sträckan i -30 grader osv ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av OfarligTesla »

Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Mickep »

jag själv kör +10 km/h hastighetesbegränsningen. +30 förlorar man körkortet. dock kan de hända att man tvingas upp i 140-150 vid omkörningar (och sedan fortsätter man några km innan man sänker för att inte bli omkörd av den man just kört om). (givetvis gäller det omvända vid fartkameror)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Kulingen »

OfarligTesla skrev:
Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
Alltså 110 km/h, då går bilen långt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
Vanlig motorvägsfart är 110-120 km/h. ;)

Nej då. Förstår vad du menar. Jag brukade också ligga på körkortsgränsen. Inte med XC70:n för den trivdes inte i höga hastigheter men med mina BMW har jag alltid kört fort. Särskilt M550d:n var ett motorvägsmonster. Kändes som man stod stilla när man körde i 150 km/h. Makalös bil.

Med Tesla blir det dock lite annorlunda. Jag kör lugnare rent instinktivt men sen är det ju väldigt situationsberoende också. Har man t ex 20 mil räckvidd kvar och man har typ 12 mil till nästa SuC så står man ju på lite extra. :D Men om man ser att man kan hoppa över en SuC om man håller hastighetsgränsen så gör jag hellre det.

Körde ner till Stockholm i lördags. Hade farthållaren på 120 km/h men det är ju en del trafik så ibland tvingades jag köra långsammare och snittade under 200 Wh/km. Torr väg, hyfsad värme i luften och 19" dubbfria Hakka R2. Bytte till 21"-arna i går. Får se hur det påverkar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
Vanlig motorvägsfart är 110-120 km/h. ;)

Nej då. Förstår vad du menar. Jag brukade också ligga på körkortsgränsen. Inte med XC70:n för den trivdes inte i höga hastigheter men med mina BMW har jag alltid kört fort. Särskilt M550d:n var ett motorvägsmonster. Kändes som man stod stilla när man körde i 150 km/h. Makalös bil.

Med Tesla blir det dock lite annorlunda. Jag kör lugnare rent instinktivt men sen är det ju väldigt situationsberoende också. Har man t ex 20 mil räckvidd kvar och man har typ 12 mil till nästa SuC så står man ju på lite extra. :D Men om man ser att man kan hoppa över en SuC om man håller hastighetsgränsen så gör jag hellre det.

Körde ner till Stockholm i lördags. Hade farthållaren på 120 km/h men det är ju en del trafik så ibland tvingades jag köra långsammare och snittade under 200 Wh/km. Torr väg, hyfsad värme i luften och 19" dubbfria Hakka R2. Bytte till 21"-arna i går. Får se hur det påverkar.
Ja körkortsgränsen är väl där jag ligger oftast iaf när vi pratar farthållarens värde.

Får se om det ändras med elbil men det är tevligt att tillryggalägga milen snabbt på långresorna. Var lite irriterad över att min förra Audi inte klarade ACC i mer än 150 km/h (upp till 200 km/h kom året efter min) så fick gasa själv på autobahn. Var dock väldigt stabil även över 200 km/h så det var bara att glida fram när jag var i Tyskland.
Kulingen skrev:
OfarligTesla skrev:
Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
Alltså 110 km/h, då går bilen långt
Skylt + 28 är för mig vanlig motorvägsfart dvs, 138-148 beroende på vilken väg vi pratar, detta såklart givet att förhållandena är bra.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Kulingen »

    OfarligTesla skrev:
    Verdi skrev:
    OfarligTesla skrev:
    Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
    Vanlig motorvägsfart är 110-120 km/h. ;)

    Nej då. Förstår vad du menar. Jag brukade också ligga på körkortsgränsen. Inte med XC70:n för den trivdes inte i höga hastigheter men med mina BMW har jag alltid kört fort. Särskilt M550d:n var ett motorvägsmonster. Kändes som man stod stilla när man körde i 150 km/h. Makalös bil.

    Med Tesla blir det dock lite annorlunda. Jag kör lugnare rent instinktivt men sen är det ju väldigt situationsberoende också. Har man t ex 20 mil räckvidd kvar och man har typ 12 mil till nästa SuC så står man ju på lite extra. :D Men om man ser att man kan hoppa över en SuC om man håller hastighetsgränsen så gör jag hellre det.

    Körde ner till Stockholm i lördags. Hade farthållaren på 120 km/h men det är ju en del trafik så ibland tvingades jag köra långsammare och snittade under 200 Wh/km. Torr väg, hyfsad värme i luften och 19" dubbfria Hakka R2. Bytte till 21"-arna i går. Får se hur det påverkar.
    Ja körkortsgränsen är väl där jag ligger oftast iaf när vi pratar farthållarens värde.

    Får se om det ändras med elbil men det är tevligt att tillryggalägga milen snabbt på långresorna. Var lite irriterad över att min förra Audi inte klarade ACC i mer än 150 km/h (upp till 200 km/h kom året efter min) så fick gasa själv på autobahn. Var dock väldigt stabil även över 200 km/h så det var bara att glida fram när jag var i Tyskland.
    Kulingen skrev:
    OfarligTesla skrev:
    Kan jag inte få någorlunda vettig räckvidd vid 140-150 km/h kommer min bil inte bli långvarig hos mig. Att inte kunna bränna runt i 230+ km/h på autobahn kan jag acceptera men vanlig motorvägsfart måste den klara för att få bli kvar.
    Alltså 110 km/h, då går bilen långt
    Skylt + 28 är för mig vanlig motorvägsfart dvs, 138-148 beroende på vilken väg vi pratar, det
    ta såklart givet att förhållandena är bra.
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
    http://---
    Användarvisningsbild
    Teslalink
    Teslaägare
    Inlägg: 264
    Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Teslalink »

    Apropå binaural audio så kan jag skarpt rekommendera "get smarter everyday's" video från SpaceX Falcon Heavy uppskjutningen:
    Model 3 LR AWD 19"
    Användarvisningsbild
    OfarligTesla
    Teslaägare
    Inlägg: 5478
    Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av OfarligTesla »

    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Det hoppas jag aldrig händer och är värt att kämpa mot speciellt med tanke på integritetsaspektrn. Om det gör det får man väl helt enkelt hoppas att kamerorna är relativt långt imellan och att superchargers hamnar mellan kameror.
    Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
    Verdi

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Verdi »

    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Är sällan (aldrig?) kameror på motorvägarna. Men visst, det kanske ändras också.

    Visst har de redan har såna mätningar i Norge?
    Användarvisningsbild
    Kulingen
    Teslaägare
    Inlägg: 2184
    Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
    Ort: Västervik

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Kulingen »

    Verdi skrev:
    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Är sällan (aldrig?) kameror på motorvägarna. Men visst, det kanske ändras också.

    Visst har de redan har såna mätningar i Norge?
    Vet att de finns någonstanns i världen, men det är det bästa sättet att hålla nere hastigheterna på våra vägar på.

    Kommer denna regel så kommer nog fartkamerorna på motväger också.
    Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
    http://---
    Verdi

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Verdi »

    OfarligTesla skrev:
    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Det hoppas jag aldrig händer och är värt att kämpa mot speciellt med tanke på integritetsaspektrn. Om det gör det får man väl helt enkelt hoppas att kamerorna är relativt långt imellan superchargers hamnar mellan kameror.
    Ibland tror jag politikerna ramlat och slagit sig i huvudet. Nu har ju vissa föreslagit att mobilt bankid ska krävas för att kunna skapa konton på Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat... Allt för att kunna åsiktsregistrera befolkningen? Och så den gamla "har du ingenting att dölja har du heller ingenting att vara rädd för...". Vilket då gör argument mot såna regler suspekta i sig.
    Användarvisningsbild
    Teslaspolen
    Teslaägare
    Inlägg: 4057
    Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
    Ort: Siljan

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Teslaspolen »

    Teslalink skrev:
    Apropå binaural audio så kan jag skarpt rekommendera "get smarter everyday's" video från SpaceX Falcon Heavy uppskjutningen:
    Var precis på väg att länka den själv faktiskt! :)
    Verdi

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Verdi »

    Kulingen skrev:
    Verdi skrev:
    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Är sällan (aldrig?) kameror på motorvägarna. Men visst, det kanske ändras också.

    Visst har de redan har såna mätningar i Norge?
    Vet att de finns någonstanns i världen, men det är det bästa sättet att hålla nere hastigheterna på våra vägar på.

    Kommer denna regel så kommer nog fartkamerorna på motväger också.

    Motorvägar är väldigt säkra och om folk vill gasa på lite när omständigheterna medger det så tycker jag inte det är tillräckligt stort problem för att motivera såna kameror. På 30-50-70-sträckor nära bebyggelse, visst. Men på motorväg? Då är det av andra skäl i så fall.
    Bjorn N
    Inlägg: 123
    Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Bjorn N »

    I Storbrittannien är det sådana dubbla farkameror överallt längs motorvägarna. (Åtm. var det det i skottland där jag var och körde omkring för två år sedan) Men där gjorde de väl sig av med begreppet personlig integritet för länge sedan...
    Användarvisningsbild
    Teslalink
    Teslaägare
    Inlägg: 264
    Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av Teslalink »

    Teslaspolen skrev:
    Teslalink skrev:
    Apropå binaural audio så kan jag skarpt rekommendera "get smarter everyday's" video från SpaceX Falcon Heavy uppskjutningen:
    https://www.youtube.com/watch?v=x7uQ8OWiheM
    Var precis på väg att länka den själv faktiskt! :)
    Visst får man rysningar av ljudet.
    Model 3 LR AWD 19"
    Användarvisningsbild
    nek0
    Inlägg: 4169
    Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
    Ort: Huskvarna

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av nek0 »

    Kulingen skrev:
    Verdi skrev:
    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Är sällan (aldrig?) kameror på motorvägarna. Men visst, det kanske ändras också.

    Visst har de redan har såna mätningar i Norge?
    Vet att de finns någonstanns i världen, men det är det bästa sättet att hålla nere hastigheterna på våra vägar på.

    Kommer denna regel så kommer nog fartkamerorna på motväger också.
    http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eckmaling/
    Användarvisningsbild
    nek0
    Inlägg: 4169
    Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
    Ort: Huskvarna

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av nek0 »

    Verdi skrev:
    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Är sällan (aldrig?) kameror på motorvägarna. Men visst, det kanske ändras också.

    Visst har de redan har såna mätningar i Norge?
    Från Teknikens värld

    De nya kamerorna kommer alltså att se ut, men även göra samma jobb, som de gamla. Den nya tekniken medför inga nya funktioner. I Norge görs genomsnittsmätning på ett antal vägsträckor men i Sverige finns än så länge inga planer på att införa tekniken som ska motverka så kallad kängurukörning, det vill säga förare som bromsar strax framför kamerorna men gasar på mellan dem. I Sverige har juridiken varit ett problem då man måste kunna bevisa att det är samma förare som har kört hela sträckan mellan fartkamerorna. Genomsnittsmätning ställer också stora krav på den aktuella sträckan, det måste till exempel vara samma hastighet hela vägen.
    – Genomsnittsmätning utreddes i Sverige 2008-2009 men infördes aldrig eftersom det inte ger några uppenbara fördelar. Det största problemet är att alla bilar måste fotas, även de som inte kör för fort, och det tyckte vi inte kändes helt schysst mot trafikanterna. I länder med ägaransvar är det lättare då det räcker att få nummerplåten på bild men i Sverige skulle vi behöva fota ansiktet på alla som kör förbi kamerorna och ett sådant system vill vi inte ha, säger Anders Wiman.
    Erik Wedberg
    19 januari 2014
    chaffis75
    elbilist
    Inlägg: 4835
    Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
    Ort: Löddeköpinge

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av chaffis75 »

    OfarligTesla skrev:
    Kulingen skrev:
    Det går bra tills staten börjar sätta upp fartkameror på en sträcka och börjar räkna på medelhastighet mellan 2 punkter. Än så länge är det inte lagligt pga att man inte utfört något brott om man passerar den första kameran i laglig hastighet då får man ej lagra datan om bil och tidpunkt. Men när denna lag är ändrad så tror jag att det kommer komma upp en massa sådana här fartkameror
    Det hoppas jag aldrig händer och är värt att kämpa mot speciellt med tanke på integritetsaspektrn. Om det gör det får man väl helt enkelt hoppas att kamerorna är relativt långt imellan och att superchargers hamnar mellan kameror.
    haha.. nästan lite kul att läsa denna kommentaren... Många som vill video övervaka brukar säga att jag har inget att dölja så varför inte mer övervakning... mmm.. Något att dölja kanske...

    Tja i vilket fall som så vet jag såklart inte vad du har för åsikt om video övervakning och ta de inte personligt nu även om jag själv tycker att man ska hålla hastighetsgränser hyfsat åt båda håll (+-10) förutsatt att väglaget är ok... Anledningen, ja de är en helt annan diskussion som jag helt inte går in på här för de brukar vara ganska skilda åsikter där men du känner säkert till argumenten från båda sidor...
    VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
    Användarvisningsbild
    TeslaX Anders
    Teslaägare
    Inlägg: 162
    Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
    Ort: Mölndal

    Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

    Inlägg av TeslaX Anders »

    Verdi skrev:
    tehjimos skrev:
    Det tar inte längre tid på resan om du kör fort. Optimala hastigheten mellan superchargers är ca 150km/h på Model S och 140km/h på Model X. SuC laddar så fort att det är lönt att bränna lite extra energi, däremot så ökar ju olycksrisken, men känner du dig bekväm att ligga i 150km/h så för all del gör de!

    Ville bara reda ut hastighet vs restid

    Den optimala farten beror på avståndet mellan SuC. Beror nog även på om det är en X eller en S. Med en S så ligger antagligen optimal hastighet högre.
    Bra kommentar Verdi. Det var ju det jag tog upp i mitt inlägg om man som Anders reser i Polen med så dålig laddinfrastruktur och ändå bränner elektroner i 140-150km/h och då komma fram med väldigt lite laddning kvar och inte veta om det finns laddning vid ankomsten. Det blir ju en jobbig semester om man hela tiden måste leta efter möjlig laddning. Däremot om man åker längs större vägar med bra laddinfrastruktur spelar ju hastigheten mindre roll ur räckviddssynpunkt.
    Enkel matematik-sänk hastigheten så kommer du längre eller har mer laddning kvar i batteriet.

    Sedan tycker jag det är beklämmande att flera av er som skrivit inlägg i denna tråd utan att skämmas beskriver körning i mycket höga hastigheter, långt över tillåten hastighet. Vad ger er rätt att riskera andra trafikanters säkerhet genom att köra så fort? All tillgänglig trafikforskning visar att hastigheten har stor påverkan på olycksstatistiken. Det finns ju kanske en anledning till att en viss vägsträcka har en viss högsta hastighet angiven. (Nu talar jag om förhållanden i Sverige och andra länder med reglerad hastighet och inte körning på Autobahn med fri hastighet). Att sedan sedan ställa in farthållaren på strax under gränsen för när man blir av med körkortet är ju bara patetiskt.
    Sedan har vi ju dem som som kör i full fart och bromsar in vid varje fartkamera för att köra lagligt och sedan dra på igen. Det kallas väl att man är en ögontjänare. Dessutom störs trafikrytmnen med inbromsningar, farliga omkörningar mm.
    MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
    Skriv svar