BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av nek0 »

Herr X skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
+1 Tack.
Blev lurad att köpa en Iphone och kommer aldrig mer köpa en även om Iphone lyckas bygga den bästa telefonen i framtiden . Man kan lura vem som helst på vad som helst.
Mig kan man lura en gång och aldrig mer.

Har läst elbil.forum24.se sedan Johnny J började elkonvertera sin Ford Fiesta , tror det var runt 2007-2008 och är väldigt sugen på att skaffa en elbil.Problemet är att jag inte vill ha massa strul . Många här blundar för problemen de har. Visst det kanske jag också hade gjort om det inte var jag som betalade för bilen. Vi är många som köper bilar med egna skattade pengar och inte har råd att förlora massa pengar och friheten .Är man ärlig så måste man erkänna att det inte är tillräckligt smidigt att äga en elbil idag för att alla skulle bli nöjda.
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Herr X skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
+1 Tack.
Blev lurad att köpa en Iphone och kommer aldrig mer köpa en även om Iphone lyckas bygga den bästa telefonen i framtiden . Man kan lura vem som helst på vad som helst.
Mig kan man lura en gång och aldrig mer.

Har läst elbil.forum24.se sedan Johnny J började elkonvertera sin Ford Fiesta , tror det var runt 2007-2008 och är väldigt sugen på att skaffa en elbil.Problemet är att jag inte vill ha massa strul . Många här blundar för problemen de har. Visst det kanske jag också hade gjort om det inte var jag som betalade för bilen. Vi är många som köper bilar med egna skattade pengar och inte har råd att förlora massa pengar och friheten .Är man ärlig så måste man erkänna att det inte är tillräckligt smidigt att äga en elbil idag för att alla skulle bli nöjda.
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Verdi, först vill jag bara ge dig lite ros och säga att jag oftast håller med dig i dina balanserade kommentarer här på forumet. Så även i ovanstående kommentar. Jag älskar min Tesla och är absolut en fanboy då jag inte kan tänka mig att byta till något annat (för tillfället iaf), men är också öppen med nackdelarna med att enbart äga en elbil i dagsläget. Obetydliga for vissa men betydande för andra.

Med det sagt, när det gäller cykel så kan du ju ha den både på taket (vet inte hur mycket extra det drar då jag knappt cyklar alls själv och än mindre transporterar en med bil) och på krok bakom bilen (se ex. autoskadestuen.dk)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
I din kommentar blev det en liten subtil glidning över till svenska vägar och svensk lagstiftning, men i podden handlade det om att köra 150 km/h på en polsk motorväg med en hastighetsgräns på 140km/h. Är det av överträda hastighetsbegränsningen med 10 km/h som du menar att man blir en sämre människa av? Eller är det just hastigheten 150km/h som man blir en sämre människa av, jämfört med exempelvis hastigheten 120km/h? Är det i så fall så att man blir en bättre människa ju långsammare man kör? Frågorna hopar sig!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

Herr X skrev:
Mickep skrev:
att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
I din kommentar blev det en liten subtil glidning över till svenska vägar och svensk lagstiftning, men i podden handlade det om att köra 150 km/h på en polsk motorväg med en hastighetsgräns på 140km/h. Är det av överträda hastighetsbegränsningen med 10 km/h som du menar att man blir en sämre människa av? Eller är det just hastigheten 150km/h som man blir en sämre människa av, jämfört med exempelvis hastigheten 120km/h? Är det i så fall så att man blir en bättre människa ju långsammare man kör? Frågorna hopar sig!
Precis. Vad är egentligen problemet? Är det olagligheten i sig? Den relativa farligheten jämfört med att köra 110 km/h? Den absoluta farligheten? Att köra 120 km/h i snörök och modd är ju i absoluta tal betydligt farligare än att köra 150 km/h på en torr sommardag. Därför kör jag även betydligt långsammare än skyltad hastighet när jag anser att omständigheterna kräver det.

ps. Håller du 150 på mätaren så är det nog verklig fart under 140 km/h. :) Det gäller nog de allra flesta bilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Herr X skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
+1 Tack.
Blev lurad att köpa en Iphone och kommer aldrig mer köpa en även om Iphone lyckas bygga den bästa telefonen i framtiden . Man kan lura vem som helst på vad som helst.
Mig kan man lura en gång och aldrig mer.

Har läst elbil.forum24.se sedan Johnny J började elkonvertera sin Ford Fiesta , tror det var runt 2007-2008 och är väldigt sugen på att skaffa en elbil.Problemet är att jag inte vill ha massa strul . Många här blundar för problemen de har. Visst det kanske jag också hade gjort om det inte var jag som betalade för bilen. Vi är många som köper bilar med egna skattade pengar och inte har råd att förlora massa pengar och friheten .Är man ärlig så måste man erkänna att det inte är tillräckligt smidigt att äga en elbil idag för att alla skulle bli nöjda.
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Håller med dig i det mesta men som jag sa innan så länge man kör tjänstebil kan man inte vara objektiv. Ja sa ju att om jag hade en elbil som inte jag betalar direkt ur fickan är det säkert så att jag blundar för problemen.Jag har annat att göra än att köra 20 mil till SC för olika saker som alltid kommer när man har en bil. Jag vill inte stå hela dagar och ladda på trasiga laddare. Du vet ju vad jag menar , behöver inte skriva alla problem här som gör att det inte är smidigt för många .
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Håller med dig i det mesta men som jag sa innan så länge man kör tjänstebil kan man inte vara objektiv. Ja sa ju att om jag hade en elbil som inte jag betalar direkt ur fickan är det säkert så att jag blundar för problemen.Jag har annat att göra än att köra 20 mil till SC för olika saker som alltid kommer när man har en bil. Jag vill inte stå hela dagar och ladda på trasiga laddare. Du vet ju vad jag menar , behöver inte skriva alla problem här som gör att det inte är smidigt för många .
Nej precis. Det är för dyrt med elbil som privatperson och de flesta är för små och har för dålig räckvidd om man vill röra sig utanför vardagspendlandet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig i det mesta men som jag sa innan så länge man kör tjänstebil kan man inte vara objektiv. Ja sa ju att om jag hade en elbil som inte jag betalar direkt ur fickan är det säkert så att jag blundar för problemen.Jag har annat att göra än att köra 20 mil till SC för olika saker som alltid kommer när man har en bil. Jag vill inte stå hela dagar och ladda på trasiga laddare. Du vet ju vad jag menar , behöver inte skriva alla problem här som gör att det inte är smidigt för många .
Nej precis. Det är för dyrt med elbil som privatperson och de flesta är för små och har för dålig räckvidd om man vill röra sig utanför vardagspendlandet.
+1
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av tehjimos »

Verdi skrev:
Herr X skrev:
Mickep skrev:
att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
I din kommentar blev det en liten subtil glidning över till svenska vägar och svensk lagstiftning, men i podden handlade det om att köra 150 km/h på en polsk motorväg med en hastighetsgräns på 140km/h. Är det av överträda hastighetsbegränsningen med 10 km/h som du menar att man blir en sämre människa av? Eller är det just hastigheten 150km/h som man blir en sämre människa av, jämfört med exempelvis hastigheten 120km/h? Är det i så fall så att man blir en bättre människa ju långsammare man kör? Frågorna hopar sig!
Precis. Vad är egentligen problemet? Är det olagligheten i sig? Den relativa farligheten jämfört med att köra 110 km/h? Den absoluta farligheten? Att köra 120 km/h i snörök och modd är ju i absoluta tal betydligt farligare än att köra 150 km/h på en torr sommardag. Därför kör jag även betydligt långsammare än skyltad hastighet när jag anser att omständigheterna kräver det.

ps. Håller du 150 på mätaren så är det nog verklig fart under 140 km/h. :) Det gäller nog de allra flesta bilar.
Teslan ligger ca 1-2km/h fel.. jämfört med waze(telefonens GPS), vår VW multivan hade 4-5km/h fel och vissa volvos 5-6km/h fel.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

tehjimos skrev:
Verdi skrev:
Herr X skrev:
Mickep skrev:
att köra i 150 på svenska vägar är liktydligt att förlora körkortet och därmed så är det fel.(olagligt)
På autobahn där det är frifart är det en annan sak. men fysiken kommer man inte undan från. (sedan är det marginell skillnad på att krocka i 100 km/h som i 150 km/h, men risken är större, bromssträckan blir längre) men tidsvinsten är inte så stor som man kan tro. speciellt inte om man räknar in laddtid.
Alla som har tagit körkort har fått det itutat.
man är bara en sämre människa om man tycker 150 km/h är ok. erkänn det och far vidare. (och ja, det är god och saftig moralkaka, för att den är rätt och riktig)
I din kommentar blev det en liten subtil glidning över till svenska vägar och svensk lagstiftning, men i podden handlade det om att köra 150 km/h på en polsk motorväg med en hastighetsgräns på 140km/h. Är det av överträda hastighetsbegränsningen med 10 km/h som du menar att man blir en sämre människa av? Eller är det just hastigheten 150km/h som man blir en sämre människa av, jämfört med exempelvis hastigheten 120km/h? Är det i så fall så att man blir en bättre människa ju långsammare man kör? Frågorna hopar sig!
Precis. Vad är egentligen problemet? Är det olagligheten i sig? Den relativa farligheten jämfört med att köra 110 km/h? Den absoluta farligheten? Att köra 120 km/h i snörök och modd är ju i absoluta tal betydligt farligare än att köra 150 km/h på en torr sommardag. Därför kör jag även betydligt långsammare än skyltad hastighet när jag anser att omständigheterna kräver det.

ps. Håller du 150 på mätaren så är det nog verklig fart under 140 km/h. :) Det gäller nog de allra flesta bilar.
Teslan ligger ca 1-2km/h fel.. jämfört med waze(telefonens GPS), vår VW multivan hade 4-5km/h fel och vissa volvos 5-6km/h fel.
I vilken hastighet? Med vilka däck? Felet är i procent skulle jag säga och blir större i km/h räknat ju fortare du kör.

När jag bytte från vinterdäckens 245/45-19 till sommardäckens staggered 265/35-21/245/45-21 så fick jag 2,75% kortare till jobbet. Japp. 77,8 km (vilket är exakt samma som google maps säger) istället för 80,0 km. Jag antar att det slår på hastighetsmätaren också. Och det är ju därför biltillverkarna har en säkerhetsmarginal. Ingen vill ju bli stämd av nån stackare som hållit hastigheten enligt bilen och ändå fått böter.

Detta får mig att tro att hastigheten/sträckan mäts via bakhjulen på en Tesla Model S. Sommarhjulen har 2,25% större rullomkrets nämligen. 2,25 och 2,75 är väl inom felmarginalen...

Tyvärr får jag väl även lite sämre förbrukningssiffror nu också. :lol:
Verdi

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Verdi, först vill jag bara ge dig lite ros och säga att jag oftast håller med dig i dina balanserade kommentarer här på forumet. Så även i ovanstående kommentar. Jag älskar min Tesla och är absolut en fanboy då jag inte kan tänka mig att byta till något annat (för tillfället iaf), men är också öppen med nackdelarna med att enbart äga en elbil i dagsläget. Obetydliga for vissa men betydande för andra.

Med det sagt, när det gäller cykel så kan du ju ha den både på taket (vet inte hur mycket extra det drar då jag knappt cyklar alls själv och än mindre transporterar en med bil) och på krok bakom bilen (se ex. autoskadestuen.dk)

Tackar. :) Känner mig ibland lite för kritisk mot Tesla men jag försöker hålla mig någorlunda neutral.

Cykeln är inte så viktig för mig om jag ska vara ärlig. Förut när vi bara hade ett litet barn som kunde åka i barnsadel så var det lite viktigare. Nu har vi två och den äldsta är för gammal för att åka med oss och för liten för att cykla själv så det blir ändå inte cykelutflykter för hela familjen. Finns dessutom några sämre cyklar på plats så helt utan är jag inte heller. .

Är rädd att en cykel på taket innebär exakt samma nackdelar som gör att jag helst vill klara mig utan takbox. Hög förbrukning och vindbrus...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Legato »

Nyren skrev:
Legato skrev:
Nyren skrev:
tehjimos skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!
Inte säkert det var fel på laddaren. Om du kom till SUCen med kallt batteri (framförallt risk om du använt range mode) och med låg SOC så tar det lång tid. Ibland går det inte alls. Samma vid andra snabbladdare typ Chademo. AC-laddare funkar dock oavsett batteritemp och soc (dock värmer den ju batteriet först så kan ta en stund innan laddningen påbörjas).

Om du hade stått lite längre vid AC-laddaren och värmt batteriet så hade nog SUCen funkat fint sen...
Jo, fast jag hade precis kört 25 mil på motorväg så batteriet var varmt. Hur som helst så gick det ju efter ett tag.
Om du hade range mode så är det ändå kallt... Om du inte hade range mode på så var det dock märkligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av chaffis75 »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Verdi, först vill jag bara ge dig lite ros och säga att jag oftast håller med dig i dina balanserade kommentarer här på forumet. Så även i ovanstående kommentar. Jag älskar min Tesla och är absolut en fanboy då jag inte kan tänka mig att byta till något annat (för tillfället iaf), men är också öppen med nackdelarna med att enbart äga en elbil i dagsläget. Obetydliga for vissa men betydande för andra.

Med det sagt, när det gäller cykel så kan du ju ha den både på taket (vet inte hur mycket extra det drar då jag knappt cyklar alls själv och än mindre transporterar en med bil) och på krok bakom bilen (se ex. autoskadestuen.dk)
ja + 1 på detta, jag tycker de är helt rätt Verdis kommentarer känns verkligen äkta och nyanserade...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Verdi, först vill jag bara ge dig lite ros och säga att jag oftast håller med dig i dina balanserade kommentarer här på forumet. Så även i ovanstående kommentar. Jag älskar min Tesla och är absolut en fanboy då jag inte kan tänka mig att byta till något annat (för tillfället iaf), men är också öppen med nackdelarna med att enbart äga en elbil i dagsläget. Obetydliga for vissa men betydande för andra.

Med det sagt, när det gäller cykel så kan du ju ha den både på taket (vet inte hur mycket extra det drar då jag knappt cyklar alls själv och än mindre transporterar en med bil) och på krok bakom bilen (se ex. autoskadestuen.dk)
ja + 1 på detta, jag tycker de är helt rätt Verdis kommentarer känns verkligen äkta och nyanserade...
+1
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Herr X »

chaffis75 skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Huruvida det är tillräckligt smidigt eller ej är ju dels beroende på vilka krav man har och dels beroende på vilken inställning man har. Dvs man kan inte kategoriskt säga att det är så. Eller motsatsen. Det är högst individuellt. Själv kommer vi försöka klara oss utan takbox i sommar. Jag kommer heller inte få med mig min mountainbike till sommarstugan. I år heller. Det är små offer jag måste göra för att kunna njuta av Teslans fördelar resten av året. Tänker jag intensivt på sommarsemestern så får jag nästan för mig att det vore skönt med en avgasbil. Men så tänker jag på resten av året och då känns det bättre igen. :)
Verdi, först vill jag bara ge dig lite ros och säga att jag oftast håller med dig i dina balanserade kommentarer här på forumet. Så även i ovanstående kommentar. Jag älskar min Tesla och är absolut en fanboy då jag inte kan tänka mig att byta till något annat (för tillfället iaf), men är också öppen med nackdelarna med att enbart äga en elbil i dagsläget. Obetydliga for vissa men betydande för andra.

Med det sagt, när det gäller cykel så kan du ju ha den både på taket (vet inte hur mycket extra det drar då jag knappt cyklar alls själv och än mindre transporterar en med bil) och på krok bakom bilen (se ex. autoskadestuen.dk)
ja + 1 på detta, jag tycker de är helt rätt Verdis kommentarer känns verkligen äkta och nyanserade...
Nu när diskussionen övergick till att handla om Verdis olika kvaliteter, skulle jag vilja tillägga att Verdi också har välformat skallben och bra bordsskick. Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av tehjimos »

I lägre hastigheter med sommardäck har jag sett ca 1km/h fel och högre hastigheter 100ish så är det 2km/h, autobahn, 200 knyck så är det 2-3km/h fel.. bara mina observationer. Är inte speciellt bekymrad så jag har inte gjort någon egen uträkning, men självklart handlar det om procent.. dock lättas att förstå om man förenklar det i km/h.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Mickep »

Hastigheten verkar vara en variabel som beror på sannolikheten att det står en polis med en fartkamera.
Så när polisen frågar om man vet hur snabbt man körde så är det korrekta svaret, "vet ej".
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av _TonyV »

Herr X skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Inser att jag borde hänga mer på här på forumet. :) går undan med inläggen.

Men till saken. Okej jag kan inte uttala mig om infrastrukturen nere på kontinenten. Eller ens ovanför uppsala. Men i min lilla värld sthlm och ner till malmö så är jag nöjd med DC laddarna som möjliggör mig ta lövet dit jag åker.
Just idag är jag extra glad över att sillekrog fått sin EON laddare online på södergående och att Norrköping Klinga har ochså två laddare på samma parkering. Detta är nog mer och mer vanligt och fungerar bra än sålänge för mig. Har aldrig kommit till en laddare som inte fungerat. Och 30 kw duger gott och väl i 30 kwh batteriet om laddaren levererar det. Så upplevelsen är högst personlig beroende på ens resevanor. Nä nu är hamburgaren uppäten och denna post skriven
Dax att åka vidare får se om jag hittar på nåt klokt att skriva när jag anlänt till sillekrog på väg till hufvudstaden.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av Herr X »

_TonyV skrev:
Herr X skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Vi som använder elbilen som förstabil har behov av stabil, snabb och säker laddning. Ute på utlandsresa, som den jag beskrev i podden, står strödda CHAdeMO-laddare för det precis motsatta. Under resan blev hela familjen sittande och ladda på en 30kW-CHAdeMO i ett industriområde. När vi var så uttråkade att barnen började bråka, körde vi vidare. Vi hade då fått så lite laddning att laddstapeln fortfarande inte hade lämnat rött/orange. Det är i mina ögon inget annat än uselt och jag har svårt att uppbringa några positiva ord om den erfarenheten. Visst skulle man kunna vara tyst och låtsas som att allt alla gånger är perfekt för att på så sätt få fler personer att skaffa elbil, men jag tycker att det är bättre att vara ärlig. De som skaffar elbil i tron att infrastrukturen är perfekt utbyggd överallt, och inte får ordnat med nattladdning på utlandsresa, kommer inte vara några goda ambassadörer för elbilism.

Genom att belysa problem så finns det möjligheter att de löses.
Inser att jag borde hänga mer på här på forumet. :) går undan med inläggen.

Men till saken. Okej jag kan inte uttala mig om infrastrukturen nere på kontinenten. Eller ens ovanför uppsala. Men i min lilla värld sthlm och ner till malmö så är jag nöjd med DC laddarna som möjliggör mig ta lövet dit jag åker.
Just idag är jag extra glad över att sillekrog fått sin EON laddare online på södergående och att Norrköping Klinga har ochså två laddare på samma parkering. Detta är nog mer och mer vanligt och fungerar bra än sålänge för mig. Har aldrig kommit till en laddare som inte fungerat. Och 30 kw duger gott och väl i 30 kwh batteriet om laddaren levererar det. Så upplevelsen är högst personlig beroende på ens resevanor. Nä nu är hamburgaren uppäten och denna post skriven
Dax att åka vidare får se om jag hittar på nåt klokt att skriva när jag anlänt till sillekrog på väg till hufvudstaden.
Fast du lever i en liten bubbla när du är en av få i landet med elbil. Elbilsrevolutionen har ju inte startat i Sverige ännu, men Fortum, Vattenfall mfl. investerar i sina laddare för att vara positionerade när det drar igång - detta är ju för tillfället en hejdundrande förlustaffär för dem. Och därför kan du nu på lånad tid susa omkring ensam mellan laddarna och jag har full förståelse för att det känns fantastiskt.

För den förste mannen med internet gick det ju blixtrande snabbt att skicka mail, men det är ju inget bra argument för varför 2400bps-modem är den ultimata lösningen för digital kommunikation.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av ollnybb »

Inget nytt avsnitt idag?

Trots att jag inte har har en tesla ( äger en mini countryman el-plugin hybrid) så saknar jag era röster att lyssna på kvällskvisten. 2 veckor sen sist.. ( däremellan lyssnas alla avsnitt om) kommer inget nytt snart?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt deras hemsida kommer det på tisdag.
Det var en live inspelning idag som de ska redigera som tar lite extra tid.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av djFabbe »

TiborBlomhall skrev:
Enligt deras hemsida kommer det på tisdag.
Det var en live inspelning idag som de ska redigera som tar lite extra tid.
Yes, precis så. Vi hoppas få ut det ikväll eller på tisdag. Men det blev riktigt bra så är väl värt att väntas på! :)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av +46 »

30380052-C109-4F3A-BE94-03F9D25DF1DA.jpeg
Jag fick upp det här inlägget i Facebook.
Kul och tack för en utmärkt podd!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Inlägg av TeslaX Anders »

Återigen en rolig stund med Anders och Fabian!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Skriv svar