VW-hybrid på supercharger?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av okjhum »

Jag har en fråga. När jag kom till superchargern i Tystberga igår vid 11-tiden, stod det en Volkswagen vid en av laddstolparna och hade kabeln instoppad i en lucka i grillen. Oj, har de fixat ett sånt avtal? tänkte jag, "det var väl bra så att det kan bli fler elbilar på vägarna."
Men jag kan inget om bilmärken, så jag vet inte vad det var för modell, utom att det stod VW på fronten.
Sedan, när de backade ut och körde iväg såg jag rök och två avgasrör där bak... Såg jag i syne?? :shock: :?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Oj inte många rätt där inte :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av leiflodde »

Såg något liknande i Lagan för några veckor sedan och tänkte samma sak funkar det :o

Var tvungen att gå fram och fråga men naturligtvis funkade det inte och han höll på ca 10 minuter innan bilen släppte greppet om kontakten.
20180417_183313.jpg
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av okjhum »

Det var inte ont om andra P-platser, så det känns väldigt långsökt att misstänka dem för raffinerat lurendrejeri med t.ex. en fejklucka för att låtsas ladda eller så. Det var en barnfamilj som hade bilen.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Teslaspolen »

Inte helt ovanligt missförstånd. Typ-2 ser ju precis ut som Supercharger, så dom hade väl tänkt sig att destinationsladda.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av okjhum »

Är det inte risk för skador på deras bil eller batteri om man försöker ladda med för hög laddström eller effekt?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av leiflodde »

Tror inte det funkar. Men han hittade senare en liten kontakt längre bort som kanske funkade.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Teslaspolen »

Kontakten är helt ofarlig (dvs spänningslös) fram tills att en handskakning med bilen gjorts vilket den bara gör mot auktoriserade Tesla-fordon. Det händer inget alls innan dess.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av okjhum »

leiflodde skrev:
Såg något liknande i Lagan för några veckor sedan och tänkte samma sak... :o
Lustigt att han hade ställt sig på gräset utanför P-rutan! Hade väl på känn att något var fel ... :-D
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av hencjo »

... Notera att Volvon är en ny men avställd el-hybrid som ägs av ett Volvoföretag.

Är det vara jag som blir misstänksam? :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av joel80 »

Det är många ovana elbilister och framför allt hybridbilister som kommit ut på vägarna sista året.
Eftersom alla faktiskt inte har koll på vad en Supercharger är eller hur en ser ut är det rätt uppenbart att sånna här misstag kommer att göras. Lite synd då många troligen inte ens fattar varför det inte funkar utan bara blir sur på infrastrukturen och tycker att det var skönt att man inte hade ren elbil då hade jag inte kunnat köra vidare.

Att kontakten ju faktiskt passar gör det inte mindre förvirrande för dessa skulle jag gissa.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av 12man »

Bensinhandtaget passar i ett dieselhål också och de blir inge bra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av mati »

12man skrev:
Bensinhandtaget passar i ett dieselhål också och de blir inge bra
Det finns ju försäkring mot feltankning. Kanske snart även mot felladdning.
Roligt att anmäla en sådan försäkringskada. "Hej, jag tror jag har laddat med för hög effekt. Bilen startar inte, vad ska jag göra?"
"Ta det lugnt, och försök inte att köra med de starka elektronerna, det kan förstöra motorn. Vi skickar en bärgare. I verkstan kan de tömma batteriet och ladda med rätt ström."
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
12man skrev:
Bensinhandtaget passar i ett dieselhål också och de blir inge bra
Det finns ju försäkring mot feltankning. Kanske snart även mot felladdning.
Roligt att anmäla en sådan försäkringskada. "Hej, jag tror jag har laddat med för hög effekt. Bilen startar inte, vad ska jag göra?"
"Ta det lugnt, och försök inte att köra med de starka elektronerna, det kan förstöra motorn. Vi skickar en bärgare. I verkstan kan de tömma batteriet och ladda med rätt ström."
Det går bra att slanga ur några elektroner, men det är risk att ditt hår står rakt upp när du suger igång processen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Geni87 »

hencjo skrev:
... Notera att Volvon är en ny men avställd el-hybrid som ägs av ett Volvoföretag.

Är det vara jag som blir misstänksam? :)
Verkar stå på Volvo Bil, som är det bolaget som bland annat förser anställda på Volvo Cars och Volvo AB med tjänstebilar. :)

https://www.volvobil.se/volvo-bil/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Geni87 »

joel80 skrev:
Det är många ovana elbilister och framför allt hybridbilister som kommit ut på vägarna sista året.
Eftersom alla faktiskt inte har koll på vad en Supercharger är eller hur en ser ut är det rätt uppenbart att sånna här misstag kommer att göras. Lite synd då många troligen inte ens fattar varför det inte funkar utan bara blir sur på infrastrukturen och tycker att det var skönt att man inte hade ren elbil då hade jag inte kunnat köra vidare.

Att kontakten ju faktiskt passar gör det inte mindre förvirrande för dessa skulle jag gissa.
Precis. Den absoluta majoriteten har ingen koll på vad skillnaden på AC- och DC-laddning är, eller varför trefas är att föredra vid AC-laddning etc etc. Ska man sen blanda in Typ-2, Chademo, CCS och SuC i ekvationen kommer det bli ännu mer spännande. :) Att folk fortfarande tankar bensin i dieselbilar och vice versa trots att vi har haft bilar med förbränningsmotorer "ganska" länge nu tyder ju på att det kommer uppstå en del förvirring framöver. :D Många nya bilar har dock en mekanisk spärr som gör att bara munstycket med rätt bränsle passar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av mati »

Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Henrik Torphammar »

okjhum skrev:
Är det inte risk för skador på deras bil eller batteri om man försöker ladda med för hög laddström eller effekt?
Nej, ingen risk om du pluggar in din bil på en laddare/laddstolpe. Bilen talar om för stopen vad den vill ha och stoplen ger det till bilen. Om stolpen är flaskhalsen få får bilen vad stoplen kan ge. Om Bilen är flaskhalsen så tar bilen bara det den kan ta emot. Standarden finns beskriven på Wikipedia.

(Med hemmabyggd laddare så kan man dock förstöra batterier om man gör fel)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
DET vore tamejfasiken en snygg syn!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
DET vore tamejfasiken en snygg syn!
Det verkar som att nästan alla som åker med mig tror att det finns bensin gömd någonstans i bilen så det vore ju ganska logiskt att de skulle försöka hitta ett tanklock någonstans... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
DET vore tamejfasiken en snygg syn!
Det kommer, var så säker. Hoppas bara man är i närheten så man kan ta kort. Igår såg jag två tjejer som försökte parkera en bil i utmed gatan. Det var tre (!) lediga parkeringsrutor och den första lyckades inte få in bilen alls. Den andra lyckades så småningom med hjälp av den första som stod på trottoaren och viftade okontrollerat med armarna för att visa att det var ungefär 5 meter plats åt båda hållen. En helt otrolig syn. Två solklara kandidater som skulle kunna tänkas försöka hälla bensin i laddluckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av okjhum »

Geni87 skrev:
hencjo skrev:
... Notera att Volvon är en ny men avställd el-hybrid som ägs av ett Volvoföretag.

Är det vara jag som blir misstänksam? :)
Verkar stå på Volvo Bil, som är det bolaget som bland annat förser anställda på Volvo Cars och Volvo AB med tjänstebilar. :)

https://www.volvobil.se/volvo-bil/
Det här var väldigt intressant! Menar du att en volvofirma kör med en avställd bil till en ensligt belägen supercharger med låg risk för vittnen och prövar om det går att hacka sig in i laddstrukturen på något sätt!!??!!??
Roligt! :lol: Eller kriminellt? :evil:
Undrar om Tesla identifierar och loggar även sådana tilltag.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av gellerstam »

okjhum skrev:
Geni87 skrev:
hencjo skrev:
... Notera att Volvon är en ny men avställd el-hybrid som ägs av ett Volvoföretag.

Är det vara jag som blir misstänksam? :)
Verkar stå på Volvo Bil, som är det bolaget som bland annat förser anställda på Volvo Cars och Volvo AB med tjänstebilar. :)

https://www.volvobil.se/volvo-bil/
Det här var väldigt intressant! Menar du att en volvofirma kör med en avställd bil till en ensligt belägen supercharger med låg risk för vittnen och prövar om det går att hacka sig in i laddstrukturen på något sätt!!??!!??
Roligt! :lol: Eller kriminellt? :evil:
Undrar om Tesla identifierar och loggar även sådana tilltag.
Lägg där till lite extra loggar i mjukvaran i Volvon som försöker prata med SUC. SÅ har vi snart någon som hackat SUC så att även andra kan ladda där. :o
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av boreno »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
DET vore tamejfasiken en snygg syn!
IMG_7585.JPG
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Geni87 »

okjhum skrev:
Geni87 skrev:
hencjo skrev:
... Notera att Volvon är en ny men avställd el-hybrid som ägs av ett Volvoföretag.

Är det vara jag som blir misstänksam? :)
Verkar stå på Volvo Bil, som är det bolaget som bland annat förser anställda på Volvo Cars och Volvo AB med tjänstebilar. :)

https://www.volvobil.se/volvo-bil/
Det här var väldigt intressant! Menar du att en volvofirma kör med en avställd bil till en ensligt belägen supercharger med låg risk för vittnen och prövar om det går att hacka sig in i laddstrukturen på något sätt!!??!!??
Roligt! :lol: Eller kriminellt? :evil:
Undrar om Tesla identifierar och loggar även sådana tilltag.
Ööh, hur tolkade du mitt inlägg egentligen? :lol: Nej, det menar jag verkligen inte. Och den där bilden är väl ganska gammal, har för mig att jag har sett den i en annan tråd för ett tag sen. Bilen var sannolikt inte avställd när bilden togs. ;)

Högst troligt var det en anställd på Volvo AB eller Volvo Cars som inte hade full koll på hur det funkar med laddstandarder och försökte ladda sin tjänstebil bara. Det är inte alltid "Ryssen" som lurar i vassen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar