VW-hybrid på supercharger?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Geni87 »

Jocce skrev:
Tror detta beror på okunskap.

Som någon nämnde, Superchargerns kontakt är samma som Typ2 = den passar i bilen = man provar. (Dessutom har man hört att Teslas laddning är gratis).

De flesta som köper, framförallt Laddhybrid, är inte speciellt insatta.
Jag har fått ha "Laddskola" med mina kollegor här, förklarat att vissa laddare är gratis, vissa inte, att man behöver flera olika kort osv.
I kollegans XC60 ingick inte ens en Typ2 kabel så den fick köpas separat.


/Jocce
Vad var det för kabel han fick köpa till? Shuko->Typ2 ingår alltid till Volvos hybrider. Men du menar kanske Typ2->Typ2?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av bylund »

Klart är det okunskap, och jag skulle också ha testat om jag inte visste bättre. Jag kanske inte hade stått kvar om det inte laddade dock...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Jocce »

Geni87 skrev:

Vad var det för kabel han fick köpa till? Shuko->Typ2 ingår alltid till Volvos hybrider. Men du menar kanske Typ2->Typ2?

Ja precis. Schuko->Typ 2 (UMC) ingick, men ingen Typ2->Typ2.
Personligen tycker jag detta borde ingå (Merkostnaden för Volvo är försumbar) då Typ2 är standard (och om jag inte minns fel krav inom EU på stolpar och bilar)...

Om inte annat borde säljaren sålt med denna från början, men de verkar ha riktigt dålig koll även säljarna.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Jocce »

bylund skrev:
Klart är det okunskap, och jag skulle också ha testat om jag inte visste bättre. Jag kanske inte hade stått kvar om det inte laddade dock...
Problemet är att folk kollar inte. Folk pluggar in, går därifrån och tror att allt fungerar.
Vi som MÅSTE ha ström lär oss kolla att det laddar (UMC åt fel håll om inte annat ;) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Hedman »

Jocce skrev:
bylund skrev:
Klart är det okunskap, och jag skulle också ha testat om jag inte visste bättre. Jag kanske inte hade stått kvar om det inte laddade dock...
Problemet är att folk kollar inte. Folk pluggar in, går därifrån och tror att allt fungerar.
Vi som MÅSTE ha ström lär oss kolla att det laddar (UMC åt fel håll om inte annat ;) )


/Jocce
Precis, normalt har jag alltid förvissat mig om att bilen laddar vid typ2 och UMC, men aldrig på Suc. Men i förra veckan råkade jag första gången ut för en icke fungerande Supercharger...så nu kollar jag även att dom tuffar igång.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Jocce »

Hedman skrev:

Precis, normalt har jag alltid förvissat mig om att bilen laddar vid typ2 och UMC, men aldrig på Suc. Men i förra veckan råkade jag första gången ut för en icke fungerande Supercharger...så nu kollar jag även att dom tuffar igång.
Enda stället jag inte kollar är nog hemma, men oftast behöver jag inte laddningen där.

På Suc osv kollar jag alltid, för att se att man får bra fart osv också :P


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av Hedman »

Jocce skrev:
Hedman skrev:

Precis, normalt har jag alltid förvissat mig om att bilen laddar vid typ2 och UMC, men aldrig på Suc. Men i förra veckan råkade jag första gången ut för en icke fungerande Supercharger...så nu kollar jag även att dom tuffar igång.
Enda stället jag inte kollar är nog hemma, men oftast behöver jag inte laddningen där.

På Suc osv kollar jag alltid, för att se att man får bra fart osv också :P


/Jocce
Jo jag brukar kolla på appen efter en stund och det var då jag såg... :(
Vid detta tillfälle tog det lite extra länge då jag ”avinsektifierade” fronten efter 80 mils körning.
Nu kollar jag i bilen varje gång innan jag lämnar :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av tor »

mati skrev:
Det är väl bara en tidsfråga att en förvirrad medmänniska försöker tanka bensin i en elbil.
Jag har fått frågan när jag laddade: "Är det de där som är E-85?".....

Egentligen kanske inte så ologiskt om man tänker sig att det är 85kw el!
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av tuppel »

Geni87 skrev:
Jocce skrev:
Tror detta beror på okunskap.

Som någon nämnde, Superchargerns kontakt är samma som Typ2 = den passar i bilen = man provar. (Dessutom har man hört att Teslas laddning är gratis).

De flesta som köper, framförallt Laddhybrid, är inte speciellt insatta.
Jag har fått ha "Laddskola" med mina kollegor här, förklarat att vissa laddare är gratis, vissa inte, att man behöver flera olika kort osv.
I kollegans XC60 ingick inte ens en Typ2 kabel så den fick köpas separat.


/Jocce
Vad var det för kabel han fick köpa till? Shuko->Typ2 ingår alltid till Volvos hybrider. Men du menar kanske Typ2->Typ2?
Typ 2 - Typ 2 ingick inte ens när jag fick min Ioniq Electric... :shock:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW-hybrid på supercharger?

Inlägg av bylund »

Eller för den delen till min Tesla. Men numera ingår det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar