BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av Herr X »

Äntligen en ny säsong av Bilar med sladd!

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Elbilen och framtiden

I detta avsnitt:
I dagens avsnitt ställer vi oss de stora frågorna. Kommer bilarna verkligen vara elektriska i framtiden? Kommer vi transportera oss flygande och kommer vi leva för evigt? Dessutom pratar vi om batteriers livslängd och eldrivna taxibilar.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av LarsL »

Det är alltid svårt att förut se framtiden. Tror det var Bill Gates som sa att man överskattar vad som händer på 5 år men underskattar vad som händer på 25år.

Man ser framtiden som en fortsättning på vad vi har nu bara det att det blir bättre, större/mindre eller snabbare. Medan framtiden ofta visar sig ta skutt och förflytta sig i sidled tackvare tekniska landvinningar. Tror det var Fabian som sa IPhone 35, vilket är ett exempel på den här linjära tanken, även om det är troligt att vi om 25 år har något helt annat istället.

Fråga är hur det blir med hemmashoppingen, är det också fel? Det kommer vara extremt billigt att köra ut varor till kunderna så även billiga varor kommer kunna köras hem direkt vid beställning, inte vänta till nästa postrunda. Det kommer inte finnas någon anledning att ta sig till mataffärer eller köpcentrum. Å andra sidan kanske vi åker och shoppar av andra anledningar än varorna? I så fall blir köpcentrumen något helt annat... vad?

Jag tror också att vi kommer kopplas upp emot ”internet” direkt emot hjärnan. Då kommer vi veta allt direkt utan att behöva gå via ett tangentbord och en skärm. Det kommer öka kunskapen rejält.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av ochso »

Jag förstår att det naturligt blivit mycket Teslafokus trots namnbytet på podden, men nu kan vi ju se fram emot en breddning när Hyundai Kona och Kia Niro närmar sig sverigelansering. Konan har ju redan börjat levereras i Norge till och med.

Ni nämnde AI lite i avsnittet också gällande dess framtid. Se följande video, ganska intressant.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av chaffis75 »

ochso skrev:
Jag förstår att det naturligt blivit mycket Teslafokus trots namnbytet på podden, men nu kan vi ju se fram emot en breddning när Hyundai Kona och Kia Niro närmar sig sverigelansering. Konan har ju redan börjat levereras i Norge till och med.

Ni nämnde AI lite i avsnittet också gällande dess framtid. Se följande video, ganska intressant.
Spännande video som man kan tolka både som positiv och negativ, ja bra att AI kan tänka utanför ramarna men kan ju också ge katastrofala följder om man ger en AI en otydlig uppgift precis som han beskriver i sin slut kommentar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag tror också att vi kommer kopplas upp emot ”internet” direkt emot hjärnan. Då kommer vi veta allt direkt utan att behöva gå via ett tangentbord och en skärm. Det kommer öka kunskapen rejält.
Jag vill inte vara bakåtsträvare, men jag hoppas verkligen att du har fel. Och skulle det bli så någon gång i framtiden hoppas jag att jag har hunnit dö fram tills dess. :?
We are the borg - resistance is futile
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag tror också att vi kommer kopplas upp emot ”internet” direkt emot hjärnan. Då kommer vi veta allt direkt utan att behöva gå via ett tangentbord och en skärm. Det kommer öka kunskapen rejält.
Jag vill inte vara bakåtsträvare, men jag hoppas verkligen att du har fel. Och skulle det bli så någon gång i framtiden hoppas jag att jag har hunnit dö fram tills dess. :?
We are the borg - resistance is futile
Var på ett föredrag där en forskare talade om maniker som kan lura hjärnan att tro att man åker i en bergochdalbana när du sitter still, skulle användas ihop med VR för att minska illamående. Han talade också om att de satt sensorer på hans armar som gjorde att han kunde höra ljud.
Jag är alltså övertygad om att integrering kommer ske. Det händer mer på 25 år än vad vi tror så det är min tidsrymd.

Naturligtvis kommer det finnas de som är motsträviga. Vi ”oldfart” vägrar koppla upp oss mot datan, så klart. Men det finns ju många gamla idag som vägrar sluta använda kontanter, vägrar använda IPad osv... trots att det skulle hjälpa dem extremt mycket.

Jag tror inte du kommer klara dig om du inte kopplar upp dig. Tänk om jag kan köra en ha svaret i huvudet på några sekunder medan min kollega måste starta systemet, knappa in frågan och sedan läsa svaret. Den med uppkoppling kommer ha ett enormt försprång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag tror inte du kommer klara dig om du inte kopplar upp dig. Tänk om jag kan köra en ha svaret i huvudet på några sekunder medan min kollega måste starta systemet, knappa in frågan och sedan läsa svaret. Den med uppkoppling kommer ha ett enormt försprång.
Som sagt, jag tror inte att jag vill klara mig då. Redan idag är man fullständigt beroende av att tekniken runt omkring oss fungerar. Gör den inte det så stannar allting. Det räcker att elen försvinner för några timmar, vilket händer här hos oss några gånger om året. Folk får panik när internet slutar fungera. Men samtidigt har man ingen värme i huset, kanske inget vatten heller. Inte ens kaffemaskinen fungerar. ;)
Men tänk vad som händer om din hjärna är van vid att hämta all information från borg-kollektivet, istället för att använda det egna minnet och den egna förmågan att hitta lösningar. Vi som har lärt oss att tänka själv har fortfarande en fördel. Men alla ungar som då troligen får ett borg-implantat någon gång när de är små? De klarar sig inte utan. Redan idag finns ju dessa tendenser när barnen inte längre kan använda papper och penna, och för att räkna 1+1 behöver de en miniräknare, osv.
Nej, jag är inte teknikfientlig. Men det finns gigantiska risker med detta, och jag tror helt enkelt inte att vi är tillräckligt smarta att hantera dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av Jerker »

Jag håller med dig mati. Det är för farligt. Men det kommer inte att stoppa förespråkarna. Människor har alltid gjort det som varit för farligt. Och så fungerar människan, att om något är möjligt att göra så kommer några förr eller senare att göra det.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag tror inte du kommer klara dig om du inte kopplar upp dig. Tänk om jag kan köra en ha svaret i huvudet på några sekunder medan min kollega måste starta systemet, knappa in frågan och sedan läsa svaret. Den med uppkoppling kommer ha ett enormt försprång.
Som sagt, jag tror inte att jag vill klara mig då. Redan idag är man fullständigt beroende av att tekniken runt omkring oss fungerar. Gör den inte det så stannar allting. Det räcker att elen försvinner för några timmar, vilket händer här hos oss några gånger om året. Folk får panik när internet slutar fungera. Men samtidigt har man ingen värme i huset, kanske inget vatten heller. Inte ens kaffemaskinen fungerar. ;)
Men tänk vad som händer om din hjärna är van vid att hämta all information från borg-kollektivet, istället för att använda det egna minnet och den egna förmågan att hitta lösningar. Vi som har lärt oss att tänka själv har fortfarande en fördel. Men alla ungar som då troligen får ett borg-implantat någon gång när de är små? De klarar sig inte utan. Redan idag finns ju dessa tendenser när barnen inte längre kan använda papper och penna, och för att räkna 1+1 behöver de en miniräknare, osv.
Nej, jag är inte teknikfientlig. Men det finns gigantiska risker med detta, och jag tror helt enkelt inte att vi är tillräckligt smarta att hantera dem.
, ungarna använder redan ”appar” och ”AI” :lol:

Jag instämmer också i din kommentar-
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av LarsL »

Det är så klart farligt, precis som det var farligt när internet kom, när tv kom, när radion kom, när boktryckarkonsten kom eller skrivkonsten, för att inte tala om själva språket. Det har nog alltid funnits de som pekat på att det är ju vettigare att lära eller tänka själv inte bara sitta ock lyssna eller läsa om något. Men det har ju visat sig vara enormt effektivt för vår utveckling att fler vet samma sak samtidigt. Ja, det har kommit galenskaper ur det, nästan all galenskap, men också goda saker.

Vinsten är så stor att det kommer ske och det är bara att acceptera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det är så klart farligt, precis som det var farligt när internet kom, när tv kom, när radion kom, när boktryckarkonsten kom eller skrivkonsten, för att inte tala om själva språket. Det har nog alltid funnits de som pekat på att det är ju vettigare att lära eller tänka själv inte bara sitta ock lyssna eller läsa om något. Men det har ju visat sig vara enormt effektivt för vår utveckling att fler vet samma sak samtidigt. Ja, det har kommit galenskaper ur det, nästan all galenskap, men också goda saker.

Vinsten är så stor att det kommer ske och det är bara att acceptera.
Fast nu är det ju AI vi pratar om. Alla vet att AI som företeelse är en jättestor risk för mänskligheten. Nu snackar vi Terminator IRL. Det är ett sånt scenario som ligger i ena vågskålen. Att då operera in direktlinor in i våra hjärnor innebär faktiskt en inte obetydlig risk.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E01: Elbilen och framtiden

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Fast nu är det ju AI vi pratar om. Alla vet att AI som företeelse är en jättestor risk för mänskligheten. Nu snackar vi Terminator IRL. Det är ett sånt scenario som ligger i ena vågskålen. Att då operera in direktlinor in i våra hjärnor innebär faktiskt en inte obetydlig risk.
Detta var min vision och jag diskuterade inte AI utan hur vi kommer koppla upp oss emot mänsklighetens kunskap.

Jag tror däremot att vi har betydligt större chans att hamna på jämna plan med AI om vi kan bli en del av den än om vi bara kan läsa och skriva till den.
Skriv svar