BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilarna

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilarna

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu!

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilarna

I detta avsnitt:
Vi har tidigare påstått att 2018 kommer bli elbilsåret nummer ett, och nu verkar det äntligen slå in! Nu släpper både BMW, KIA och Mercedes nya elbilar. En lyssnare har skickat en riktigt deppig framtidsprognos till oss. Äntligen är Tesla Model 3 på väg till Sverige! Och så har Anders har kört omkull med sin elektriska skateboard.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av ermase »

Låter väldigt bra, men ibland får jag känslan av motsatsen. D.v.s. att fossilttarna är inte alls intresserade av att bygga elbilar, det är bara deras reklamavdelningar som vill få oss att tro det. Varför byggs så få ”vanliga” mainstream bilar med eldrift. Typ en Passat eller V90 med drag och med minst 60kwh. Hur svårt kan det vara. Nej det ska vara småbilar eller premiumbilar i små serier. E-Golfen är snudd på den enda vanliga elbilen (i alla fall från Europa) men minst 1 års leveranstid visar att inte heller den bilen är prioriterad. Inte heller Ionity känns förtroendendeingivande. Man ska ju komma ihåg att en fossiljättes core business är fossilmotorn. Vissa fosiljättars våta dröm är säkerligen att det skiter sig för Tesla, så att de kan dra ned ytterligare på tempot i utfasningen av fossilmotorn.
Hoppas verkligen jag har helt fel!! Ni får hemskt gärna överbevisa mig

Kanske helt fel tråd att skriva detta, ber om ursäkt i så fall.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av Herr X »

ermase skrev:
Låter väldigt bra, men ibland får jag känslan av motsatsen. D.v.s. att fossilttarna är inte alls intresserade av att bygga elbilar, det är bara deras reklamavdelningar som vill få oss att tro det. Varför byggs så få ”vanliga” mainstream bilar med eldrift. Typ en Passat eller V90 med drag och med minst 60kwh. Hur svårt kan det vara. Nej det ska vara småbilar eller premiumbilar i små serier. E-Golfen är snudd på den enda vanliga elbilen (i alla fall från Europa) men minst 1 års leveranstid visar att inte heller den bilen är prioriterad. Inte heller Ionity känns förtroendendeingivande. Man ska ju komma ihåg att en fossiljättes core business är fossilmotorn. Vissa fosiljättars våta dröm är säkerligen att det skiter sig för Tesla, så att de kan dra ned ytterligare på tempot i utfasningen av fossilmotorn.
Hoppas verkligen jag har helt fel!! Ni får hemskt gärna överbevisa mig

Kanske helt fel tråd att skriva detta, ber om ursäkt i så fall.
Rätt tråd, men börja med att lyssna på programmet. Mycket på gång nu!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av TeslaTissel »

ermase skrev:
Låter väldigt bra, men ibland får jag känslan av motsatsen. D.v.s. att fossilttarna är inte alls intresserade av att bygga elbilar, det är bara deras reklamavdelningar som vill få oss att tro det. Varför byggs så få ”vanliga” mainstream bilar med eldrift. Typ en Passat eller V90 med drag och med minst 60kwh. Hur svårt kan det vara. Nej det ska vara småbilar eller premiumbilar i små serier. E-Golfen är snudd på den enda vanliga elbilen (i alla fall från Europa) men minst 1 års leveranstid visar att inte heller den bilen är prioriterad. Inte heller Ionity känns förtroendendeingivande. Man ska ju komma ihåg att en fossiljättes core business är fossilmotorn. Vissa fosiljättars våta dröm är säkerligen att det skiter sig för Tesla, så att de kan dra ned ytterligare på tempot i utfasningen av fossilmotorn.
Hoppas verkligen jag har helt fel!! Ni får hemskt gärna överbevisa mig

Kanske helt fel tråd att skriva detta, ber om ursäkt i så fall.

Du har inte helt fel, många av oss har redan konstaterat att fossilbilsindustrin faktiskt ligger pyrt till. Om man nu uttrycker sig så. :lol:

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av TeslaTissel »

Herr X skrev:
Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu!

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilarna

I detta avsnitt:
Vi har tidigare påstått att 2018 kommer bli elbilsåret nummer ett, och nu verkar det äntligen slå in! Nu släpper både BMW, KIA och Mercedes nya elbilar. En lyssnare har skickat en riktigt deppig framtidsprognos till oss. Äntligen är Tesla Model 3 på väg till Sverige! Och så har Anders har kört omkull med sin elektriska skateboard.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se

Mycket intressant avsnitt, med fiktionen av framtids-scenariot. Definitivt har vi ett stort skifte nu, kanske det är det mest positiva med omställningen till fossilfria förbränningsmotorer är att den skapar faktiskt nya möjligheter och faktiskt nya jobb. Jag har redan märkt att många företag söker folk som är duktiga på bland annat solcells-installationer och teknik.

Bortsett det ”nördiga” i programmet där ljudet från er är lite olika Har ni olika avstånd till mikrofonen??,- det blir svårt höra utan hörlurar. Sennheiser-lurarna,- hihi. Intressant inslag om BMW i3 och BMW iX3 också men programmet var väl långt! 78 minuter!!
Varför inte fortsätta med dokumentär-formatet och låta det växa i programmet ni gör? Gå ut och intervjua fossil-tillverkarna??
Vore roligt ge dem chans förklara olika möjligheter och för delen hinder de upplever?

Hepp!
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av ermase »

Herr X skrev:
Rätt tråd, men börja med att lyssna på programmet. Mycket på gång nu!
Lyssnade på programmet men tycker trots detta att det är väldigt mycket snack och minimal verkstad från fossiljättarnas sida.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av dhanjel »

Tycker Kia Niro EV är ganska intressant, lite beroende på pris. Förrutom då den gräsliga instrumentpanelen, den övergången mellan displayerna måste ju kunna skötas bättre.
Förstår inte varför man inte gör som Tesla och VW/Audi och kör med en stor display över hela instrumentpanelen. Känns som det borde vara billigare med än att få massa olika paneltyper och mätare att samexistera.

Bild

Den har den ett helt ok bagage för en mindre familj (400+ någonting), inte så mkt mindre än vår A4 och riktigt bra räckvidd på det dessutom.

Tråkigaste idag är ju att ingen elbil bortsett från Tesla går att köpa i princip. Leaf ca 6 mån leveranstid och liknande har jag fått för Golf. Hyundai har väl med problem att skaka fram bilar.
Niro:n ska väl börja säljas offentligt i december med leverans q2(?).

(Inte lyssnat på avsnittet än, får bli under en kvällspromenad ikväll)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av LarsL »

Niro är inte så stor som den ser ut, den är i Leaf storlek typ.

Niro releasas på juldagen och leveranserna kommer i början av året.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av chpaulin »

Kul avsnitt och extra kul att höra Anders glida in i P3-dokumentärrösten när han läser upp mailet innan själva dramatiseringen :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av dhanjel »

LarsL skrev:
Niro är inte så stor som den ser ut, den är i Leaf storlek typ.

Niro releasas på juldagen och leveranserna kommer i början av året.
Testade plugin-hybriden och tyckte den var oväntat stor för sitt lilla format, där är dock bagaget uselt, men EV-modell ska tydligen ha mer.
Frågan är "vad början på året" faktiskt innebär om man nu bestället på juldagen. Finns iof inte så mkt tillval att göra så de kanske gör en rejäl uppsättning bilar innan som bara ska skeppas ut sen.

(Bagaget är på 451l jämfört med m3 på 396l.)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av ochso »

Kul och bra avsnitt. Jag har ju tidigare kritiserat er för att ni bytte namn från Teslapodden men fortsatte att bara prata Tesla. Med kommande elbilsutbud kommer ni ju kunna jämföra och relatera till diverse olika elbilar. Ryktet om nya Zoe blir ju ett givet samtalsämne framöver, säga vad man vill om deras batterihyra men det möjliggör för "vanligt folk" att kunna köpa en elbil utan att betala en mindre förmögenhet och hyra batteriet för mindre än vad man brukar betala för bensin per månad. Bilen kostar ju från 250 k idag, mycket intressant! När den nya Zoe (med snabbladdning) kommer ut som begagnad blir det ett riktigt bra alternativ för mig själv.

Pluspoäng för att ni testkörde BMW i3, riktigt kul. Men kanske inte så bra reklam för utrustningen från Sennheiser då jag själv lyssnade med in-ear-lurar från telefonen utan att uppleva någon form av "3D-ljud".

Angående brevet ni läste upp: Högre oljepris innebär ju högre energipris vilket leder till att tillverkning, transport och montage av vindkraftverk och solceller mm kommer löna sig i mycket större utsträckning. Hotet mot vindkraft, solkraft mm är väl snarare ett lågt bensinpris...?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S02E02: Fossiljättarna har vaknat: nu kommer elbilar

Inlägg av Herr X »

ochso skrev:
Angående brevet ni läste upp: Högre oljepris innebär ju högre energipris vilket leder till att tillverkning, transport och montage av vindkraftverk och solceller mm kommer löna sig i mycket större utsträckning. Hotet mot vindkraft, solkraft mm är väl snarare ett lågt bensinpris...?
Här var scenariot att extremt högt bensin/dieselpris och en obefintlig satsning på elbilar/ellastbilar, skulle göra att det inte går att bygga ut vindkraft/solenergi eftersom de fossila transportkostnaderna äter upp intäkterna som dessa kan leverera under sin livstid. Samtidigt går inte detta ihop eftersom det vid ett sådant scenario finns maximala incitament att bygga ellastbilar och konstruera ett ekosystem för elektriska transporter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar