Audi - X race

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Audi - X race

Inlägg av Henrik Torphammar »

Lyssnar inte så ofta nu för tiden, dock slank det senaste avsnittet ner under en löprunda, må hända att jag sprang lite fortare och inte fick med hela avsnittet :-)

Tänkte på Audi mot model X, en bra jämförelse som pekar på fördelar och brister. Två stora bilar som tål att jämföras. För mig hade det varit intressant att jämföra med en Kona/Niro 39 samt försöka ta i akt de nya 150/350kW laddarna. Kona och Niro laddar ju nästan lika fort på 50kW laddare som Model X gör på Supercharger. Model 3 tar ju ett kliv upp till i laddhastighet. Kona/Niro kan ladda lite snabbare på 150kWh stationer men inte ens nära några 150kW. Snåla bilar gör ju dom odugliga 50kW laddarna betydligt mera attraktiva än om man brakar in med en Model X 22". Tesla "måste" ladda på sina superchargers för att få lite fjutt och här om dagen var det ju strömlöst i Ödeshög tex. Snål bil och fler 50kW stationer är inte helt tokigt heller om vi pratar för average Joe och inte en resande säljare. En elbil som drar hälften är ju dubbelt så bra sett till total verkningsgrad.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi - X race

Inlägg av mati »

Så är det. Brist på laddhastighet och batteristorlek får kompenseras med snålhet. Nu är vår e-Golf inget extremt bra exempel för snålhet, men den är ju trots allt betydligt snålare än Teslan. Den har mindre än hälften så stort batteri och i snitt laddar den hälften så snabbt. Men tack vare den låga förbrukningen är räckvidden långt mer än halva Teslan och laddhastigheten räknat i mil/timme är inte heller så kass som det kan se ut.
Hade den haft ett batteri på säg 50kWh och laddat med 60kW så hade den varit likvärdig i puncto laddhastighet och räckvidd. Så set är det jättesvårt att jämföra äpplen med päron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi - X race

Inlägg av EnTraktor »

Kan vara värt att tänka på att strömavbrott är inget som enbart drabbar elbilar. Även bensinbilar får svårt att tanka när macken är strömlös.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi - X race

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Kan vara värt att tänka på att strömavbrott är inget som enbart drabbar elbilar. Även bensinbilar får svårt att tanka när macken är strömlös.
Jag tycker förslaget på jämförelse var bra, men förstår inte alls vad just elavbrottet hade med saken att göra. Det hade ju ingenting alls varken med Tesla eller SUC att göra. Alla laddare är givetvis beroende av eltillförsel och hittills är det väl bara Tesla som överhuvudtaget har planer på batteribackup och solpaneler?

Förstår inte heller varför man skulle anpassa rutten efter var de enstaka 150 kW laddarna finns. Rimligare är väl att köra en sträcka som trafikeras mycket, tex Stockholm-Göteborg.

Personligen ser jag effektiviteten som en stor fördel för Tesla. Jag tror det dröjer länge innan någon presenterar en lika stor och snål bil som Model S. Samma sak med Model X, det finns ju hittills ingen lika stor SUV och inte ens den väldigt mycket mindre i-Pace kommer nära gällande förbrukning. Hittills har det mest presenterats bilar med höga CW och stora platta grillar... Även Model 3 verkar överlägsen i storleksklassen. Jag håller dock med om att de allra minsta bilarna, dvs tex Niro, kan fungera vettigt även med 50 kW laddare. Tyvärr har ju inte Kia presenterat en lösning motsvarande Audis med ett laddkort dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar