BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare mati » 11 okt 2018 07:11

Bjelke skrev:
LarsL skrev:E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)

:lol: sant.... den har stått på gården olåst sedan jag köpte Leafen för 5 år sedan :lol:

Ett desperat försök att bli av med den?
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7611
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare matsm » 11 okt 2018 07:24

bylund skrev:Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.


Killgissar på att det borde vara så men så länge man har kontroll över fobben så är ju risken minimal att bli ”avlyssnad”.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 05 mar 2014 21:50

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare bylund » 11 okt 2018 07:38

Bjelke skrev:
bylund skrev:Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.


Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:

Inte bara upprepa rakt av, men med några sådana sekvenser kan man knäcka krypteringen, har jag löst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav chaffis75 » 11 okt 2018 07:59

bylund skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.


Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:

Inte bara upprepa rakt av, men med några sådana sekvenser kan man knäcka krypteringen, har jag löst.

Japp dessa krypton är kända och ofta lätta att knäcka. Dessutom är de väl så att i Tesla fallet så handlar de om att man förläger signalen från keyfob till bil genom en radio länk och känsliga mottagare som kan vara långt från nyckeln. Då behöver du ju inte knäcka koden för de är ju nyckeln själv som sänder och tar emot koderna.
Någon som vet hur man löser detta så de blir säkrare? De enda jag kan komma på är att de blir en fördröjning av signalen som bilen och keyfob möjligen skulle nunna känna av men de är troligen ganska små tider så jag vet inte om de går eller finns de helt andra metoder att lösa detta på.
De bästa är väl ändå som flera sagt här att inte använda keyless entry för då sänder den ju bara när du klickar och då blir de betydligt svårare att komma åt signalen men samtidigt är ju keyless entry så skönt.


OBS, jag har inte hört avsnittet än så jag hoppas jag inte är helt ute och reser med min kommentar.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1122
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare mati » 11 okt 2018 20:37

Det finns massor med tänkbara varianter som skulle åtminstone göra det svårt att förlänga signalerna. Till exempel skulle man kunna komplettera nyckeln med en accelerometer som känner av om nyckeln ligger stilla nånstans eller om den är i rörelse. En nyckel som inte rör sig behöver inte vara aktiv. Oftast sniffar man väl upp signalen av en nyckel som ligger nånstans oanvänd. En ganska enkel lösning.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7611
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare Herr X » 11 okt 2018 22:22

ochso skrev:
Teslaspolen skrev:Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)


Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.

Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
Model X 90D

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största podcast om elbilar och framtida resande! http://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare kler » 13 okt 2018 10:02

Herr X skrev:
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)


Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.

Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
HerrX, skulle inte du kunna slå ett slag för att en gång för alla eliminera termen "sekundmeter" också. Förstår inte varför den bitit sig fast hos svenskarna.
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 08 jan 2017 00:58

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Ric » 13 okt 2018 11:54

kler skrev:
Herr X skrev:
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)


Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.

Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
HerrX, skulle inte du kunna slå ett slag för att en gång för alla eliminera termen "sekundmeter" också. Förstår inte varför den bitit sig fast hos svenskarna.

Snart har vi timkilometer.
Ric
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 06 jan 2017 10:24

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare mati » 13 okt 2018 13:53

Ric skrev:Snart har vi timkilometer.

Ett mycket vanligt uttryck på tyska. Stundenkilometer. Lika fel som sekundmeter.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7611
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Föregående

Återgå till Bilar med sladd

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster