BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inlägg av LarsL »

Gårdmaskiner går att köpa redan idag med eldrift.

De tunga arbetena kommer elektrifieras när batterier är så pass billiga att det är oekonomiskt att köra med olja. Det går alltså att göra men det blir väldigt besvärligt och kommer vara bland det sista som blir helt eldrivet på landbacken.
Verdi

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Gårdmaskiner går att köpa redan idag med eldrift.

De tunga arbetena kommer elektrifieras när batterier är så pass billiga att det är oekonomiskt att köra med olja. Det går alltså att göra men det blir väldigt besvärligt och kommer vara bland det sista som blir helt eldrivet på landbacken.

Japp, det var det jag visste. Men av nån anledning kom jag aldrig dit. :D

Jag tycker man kan köra tunga traktorer på HVO100 och liknande. Avgaser och buller är inte så stort problem ute på fälten. Den kopiösa mängd batterier som krävs är helt enkelt inte försvarbart vad gäller vikt, kostnad eller miljöpåverkan. Och så måste man nästan ha en egen Supercharger hemma på gården om det ska vara möjligt. Under säsong går ju de där traktorerna lite mer än 8 timmar per dag också. Och ofta en bra bit hemifrån. Att ta sig hem för att ladda är i princip omöjligt ur en kostnadssynvinkel.

Jag tycker det är ok. Allt är inte lämpat att drivas av batterier.

Omöjligt i det långa loppet är det väl inte men det krävs MINST en batterirevolution innan vi är där.
Skriv svar