Sida 1 av 2

BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 07:34
av Herr X
Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu!

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Anti-anti-elbilspropaganda

I detta avsnitt:
Vi diskuterar anti-elbilspropaganda och Toyotas tveksamma reklamfilmer. Vi avhandlar PSA:s bilmodell DS och rätar ut en del frågetecken kring bensinpriset genom tiderna. Vi har fått in en hel drös lyssnarbrev till redaktionen. Och så har Fabian praktiserat civil olydnad.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 12:52
av Sventsh
I avsnittet pratar ni om eldrivna lantbruksmaskiner: Jag tror inte det finns så mycket elektriskt än för de stora maskinerna. Som ni säger finns det ju en del elektriska motorsågar och röjsågar. Rörande röjsågar tror jag att de nu har nått nivån att de elektriska är bättre än de bensidrivna för de allra flesta, även professionella. På motorsågssidan är de elektriska fortfarande mest på hobbynivå.

Detta har diskuterats en del i Skogspodden, där Björn Ferry naturligtvis också har varit gäst, han har ju en hel del skog.

Skogspodden: http://www.skogspodden.se/

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 14:03
av Teslaspolen
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 14:16
av ochso
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 18:16
av LarsL
”Bilar är en sällanköpsvara så folk tar ofta reda på mer innan de köper” eller hur var det? Efter att ha läst forum och Facebook i snart 5 år om elbilar så kan jag bara konstatera - Nej! Hur många inläggnings det inte med folk som undrar hur de ska använda bilen. En hel del vet inte ens hur de ska ladda ”bilen kommer på måndag, räcker ett stickproppsuttag?” är ju inte en helt ovanlig fråga. Kan garantera att någon av dessa skulle tro på att den här bilen laddar sig själv. Jag har själv hör IRL att folk tror att de inte behöver fylla på bränsle till bränslecellsbilen, det ska ju skapas i bilen... inget förvånar längre.


Det finns ett få tal eldrivna jordbrukstraktorer. Problemet med just jordbruksmaskiner är att de går på fulleffekt under väldigt lång tid, till skillnad mot en bil som bara använder den höga effekten vid acceleration. Därför tror jag att just jordbrukare är något av det svåraste att elektrifiera. Men tillslut kommer det hända även där, när batteripriset är tillräckligt lågt.

Fendt har en variant: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 19:16
av mati
Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 09 okt 2018 21:09
av Jerker
mati skrev:
Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.
:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 06:19
av Bjelke
mati skrev:
Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.
"VI VÄLJER EL UTAN SLADD. VI VÄLJER ELHYBRID"
Ja jävlar vilka historiskt episka puckon.
Jag blir fortfarande lite förbannad när jag ser deras reklam.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 06:57
av mati
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.
:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.
Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger. Och i och med att alla kan googla fram precis allt de vill - även om det är komplett bullshit - så ser man sig mer och mer konfronterad med saker som inte går att bemöta med vetenskapliga argument. Alla är experter på allt. Samtidigt som den egna expertisen ganska ofta ifrågasätts. Tycke och tro anses vara likvärdigt med vetenskap och fakta. Det är i alla fall så jag upplever det.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 07:04
av LarsL
mati skrev:
Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger...
Hur lyckas du med den bubblan? I de företag jag jobbat går det inte undvika icke ingenjörer, alltså folk som inte kan ta in fakta och vetenskapliga tester.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 07:28
av kler
LarsL skrev:
”Bilar är en sällanköpsvara så folk tar ofta reda på mer innan de köper” eller hur var det? Efter att ha läst forum och Facebook i snart 5 år om elbilar så kan jag bara konstatera - Nej! Hur många inläggnings det inte med folk som undrar hur de ska använda bilen. En hel del vet inte ens hur de ska ladda ”bilen kommer på måndag, räcker ett stickproppsuttag?” är ju inte en helt ovanlig fråga. Kan garantera att någon av dessa skulle tro på att den här bilen laddar sig själv. Jag har själv hör IRL att folk tror att de inte behöver fylla på bränsle till bränslecellsbilen, det ska ju skapas i bilen... inget förvånar längre.


Det finns ett få tal eldrivna jordbrukstraktorer. Problemet med just jordbruksmaskiner är att de går på fulleffekt under väldigt lång tid, till skillnad mot en bil som bara använder den höga effekten vid acceleration. Därför tror jag att just jordbrukare är något av det svåraste att elektrifiera. Men tillslut kommer det hända även där, när batteripriset är tillräckligt lågt.

Fendt har en variant: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html
Jag har en kollega som tycker att "de borde komma på något så att bilen laddas när den åker - det blir ju så mycket fartvind".
Hoppade antagligen över högstadiefysiken.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 07:30
av mati
LarsL skrev:
mati skrev:
Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger...
Hur lyckas du med den bubblan? I de företag jag jobbat går det inte undvika icke ingenjörer, alltså folk som inte kan ta in fakta och vetenskapliga tester.
Ingen aning. Jag hade nog tur. Jag har kanske instinktivt letat mig till ställen där det fanns likasinnade, samtidigt som jag generellt försöker undvika att umgås med folk. Troligen för att jag upplever att det inte finns så många likasinnade.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 07:41
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.
:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.
Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger. Och i och med att alla kan googla fram precis allt de vill - även om det är komplett bullshit - så ser man sig mer och mer konfronterad med saker som inte går att bemöta med vetenskapliga argument. Alla är experter på allt. Samtidigt som den egna expertisen ganska ofta ifrågasätts. Tycke och tro anses vara likvärdigt med vetenskap och fakta. Det är i alla fall så jag upplever det.
Ja, inte för att mina föräldrar var vare sig akademiker eller ingenjörer, med de hade velat bli det om omständigheterna hade tillåtit dem och i min släkt har alla varit väldigt vetenskapsinriktade och fnyst åt allehanda bondfångerier på olika plan, så det är klart att det formade min syn på saker och ting.

Det vi nu upplever, när människor fnyser åt vetenskap, politiker, lärare och alla typer av traditionella auktoriteter, det är väl tyvärr baksidan av vårt allt mer demokratiserade samhälle. Här skulle jag egentligen behöva förklara lite mer ingående vad jag menar (vilket jag inte hinner nu eftersom jag just kommit till jobbet) men jag antar att du många andra här ändå förstår vad jag menar.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 09:09
av mjwahl
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.
:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.
Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger. Och i och med att alla kan googla fram precis allt de vill - även om det är komplett bullshit - så ser man sig mer och mer konfronterad med saker som inte går att bemöta med vetenskapliga argument. Alla är experter på allt. Samtidigt som den egna expertisen ganska ofta ifrågasätts. Tycke och tro anses vara likvärdigt med vetenskap och fakta. Det är i alla fall så jag upplever det.
Håller med till fullo. Det finns så mycket information och knäppa idéer på internet och det är inte ovanligt att dessa irrläror torgförs av personer eller organisationer som har hög status(influencers, företag och kändisar/politiker). Eftersom människan i grunden är lat så föredrar de absolut flesta att okritiskt ta till sig redan färdiga idéer från snarare än att göra jobbet själv - dvs skaffa information, bygga upp kunskap och dra slutsatser utifrån dessa kunskaper.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 19:06
av Kevork
Upplever att Dunning-Krueger effekten är stark i samhället. Vet inte om det är en effekt av google som det diskuterades tidigare i tråden. Men folk verkar generellt tro att de vet väldigt mycket.

Ju mer jag läst om ett ämne desto mer har jag insett hur lite jag vet och att det ofta inte finns svart vita svar utan det blir "det beroro på..." istället. Samtidigt som jag läst mer om ett ämne har jag även insett hur vansinnigt lite folk vet och hur dåliga de flesta tidningsartiklar är även inom så kallad facklitteratur. Är riktigt skrämmande inom kost och näring med alla mode-dieter helt utan vetenskapligtstöd, som bäst har de pseudo-vetenskapligtstöd. Men ofta är det så kallade experter som kör cherry picking, flashar med sin titel och visar sig ha ekonomiska eller egoistiska intressen att framföra sina åsikter.
682395898.jpg

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 22:38
av matsm
Fabian och Anders. Tack för en bra podd!

Angående hacket av Tesla Model S keyfob. Ni påstår att det är bara PIN som hjälper mot hacket. Att sätta passive entry till off skulle inte hjälpa men det verkar inte stämma. Inte enligt denna artikeln

”Aside from the PIN, Tesla also allows Model S owners to disable passive entry for its key fobs, meaning drivers would have to push a button on the fob to unlock the car. That would also stymie the KU Leuven attack.”

https://www.wired.com/story/hackers-ste ... s-key-fob/

Visst blir det inte lika bekvämt, man måste dubbelklicka på nyckeln för att öppna,men klart värt att ingen kan hacka bilen!! Viktigt att veta...Bild

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 10 okt 2018 22:51
av bylund
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 06:22
av Bjelke
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 06:49
av LarsL
E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 06:57
av Bjelke
LarsL skrev:
E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)
:lol: sant.... den har stått på gården olåst sedan jag köpte Leafen för 5 år sedan :lol:

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:11
av mati
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)
:lol: sant.... den har stått på gården olåst sedan jag köpte Leafen för 5 år sedan :lol:
Ett desperat försök att bli av med den?

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:24
av matsm
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Killgissar på att det borde vara så men så länge man har kontroll över fobben så är ju risken minimal att bli ”avlyssnad”.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:38
av bylund
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:
Inte bara upprepa rakt av, men med några sådana sekvenser kan man knäcka krypteringen, har jag löst.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:59
av chaffis75
bylund skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:
Inte bara upprepa rakt av, men med några sådana sekvenser kan man knäcka krypteringen, har jag löst.
Japp dessa krypton är kända och ofta lätta att knäcka. Dessutom är de väl så att i Tesla fallet så handlar de om att man förläger signalen från keyfob till bil genom en radio länk och känsliga mottagare som kan vara långt från nyckeln. Då behöver du ju inte knäcka koden för de är ju nyckeln själv som sänder och tar emot koderna.
Någon som vet hur man löser detta så de blir säkrare? De enda jag kan komma på är att de blir en fördröjning av signalen som bilen och keyfob möjligen skulle nunna känna av men de är troligen ganska små tider så jag vet inte om de går eller finns de helt andra metoder att lösa detta på.
De bästa är väl ändå som flera sagt här att inte använda keyless entry för då sänder den ju bara när du klickar och då blir de betydligt svårare att komma åt signalen men samtidigt är ju keyless entry så skönt.


OBS, jag har inte hört avsnittet än så jag hoppas jag inte är helt ute och reser med min kommentar.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 20:37
av mati
Det finns massor med tänkbara varianter som skulle åtminstone göra det svårt att förlänga signalerna. Till exempel skulle man kunna komplettera nyckeln med en accelerometer som känner av om nyckeln ligger stilla nånstans eller om den är i rörelse. En nyckel som inte rör sig behöver inte vara aktiv. Oftast sniffar man väl upp signalen av en nyckel som ligger nånstans oanvänd. En ganska enkel lösning.