BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare kler » 10 okt 2018 07:28

LarsL skrev:”Bilar är en sällanköpsvara så folk tar ofta reda på mer innan de köper” eller hur var det? Efter att ha läst forum och Facebook i snart 5 år om elbilar så kan jag bara konstatera - Nej! Hur många inläggnings det inte med folk som undrar hur de ska använda bilen. En hel del vet inte ens hur de ska ladda ”bilen kommer på måndag, räcker ett stickproppsuttag?” är ju inte en helt ovanlig fråga. Kan garantera att någon av dessa skulle tro på att den här bilen laddar sig själv. Jag har själv hör IRL att folk tror att de inte behöver fylla på bränsle till bränslecellsbilen, det ska ju skapas i bilen... inget förvånar längre.


Det finns ett få tal eldrivna jordbrukstraktorer. Problemet med just jordbruksmaskiner är att de går på fulleffekt under väldigt lång tid, till skillnad mot en bil som bara använder den höga effekten vid acceleration. Därför tror jag att just jordbrukare är något av det svåraste att elektrifiera. Men tillslut kommer det hända även där, när batteripriset är tillräckligt lågt.

Fendt har en variant: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html
Jag har en kollega som tycker att "de borde komma på något så att bilen laddas när den åker - det blir ju så mycket fartvind".
Hoppade antagligen över högstadiefysiken.
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 08 jan 2017 00:58

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare mati » 10 okt 2018 07:30

LarsL skrev:
mati skrev:Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger...


Hur lyckas du med den bubblan? I de företag jag jobbat går det inte undvika icke ingenjörer, alltså folk som inte kan ta in fakta och vetenskapliga tester.

Ingen aning. Jag hade nog tur. Jag har kanske instinktivt letat mig till ställen där det fanns likasinnade, samtidigt som jag generellt försöker undvika att umgås med folk. Troligen för att jag upplever att det inte finns så många likasinnade.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8151
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav elbilist Jerker » 10 okt 2018 07:41

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.


:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.

Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger. Och i och med att alla kan googla fram precis allt de vill - även om det är komplett bullshit - så ser man sig mer och mer konfronterad med saker som inte går att bemöta med vetenskapliga argument. Alla är experter på allt. Samtidigt som den egna expertisen ganska ofta ifrågasätts. Tycke och tro anses vara likvärdigt med vetenskap och fakta. Det är i alla fall så jag upplever det.


Ja, inte för att mina föräldrar var vare sig akademiker eller ingenjörer, med de hade velat bli det om omständigheterna hade tillåtit dem och i min släkt har alla varit väldigt vetenskapsinriktade och fnyst åt allehanda bondfångerier på olika plan, så det är klart att det formade min syn på saker och ting.

Det vi nu upplever, när människor fnyser åt vetenskap, politiker, lärare och alla typer av traditionella auktoriteter, det är väl tyvärr baksidan av vårt allt mer demokratiserade samhälle. Här skulle jag egentligen behöva förklara lite mer ingående vad jag menar (vilket jag inte hinner nu eftersom jag just kommit till jobbet) men jag antar att du många andra här ändå förstår vad jag menar.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare mjwahl » 10 okt 2018 09:09

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:Jag har också fått frågan om jag fortfarande måste ladda mina bilar, det finns ju numera självladdande bilar. Det är ju en sån man ska köpa såklart.
Man ska absolut inte underskatta folks totala tekniska inkompetens. Jag tror inte att många begriper att det är fysikaliskt omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Och Toyota har tydligen kommit på hur man gör.


:lol: Som ung levde jag i den tron att de flesta människor var rationellt tänkande varelser som fattade väl underbyggda beslut, klarade av att ta in fakta, värdera dem och dra korrekta slutsatser. Tyvärr har jag med tiden insett att det finns förvånansvärt många som inte kvalar in i den kategorin.

Jag växte upp med en mamma som var lärare, jag läste matte och fysik på gymnasiet, sedan dataingenjör på universitet. Därefter har jag såklart enbart jobbat som ingenjör bland ingenjörer. Jag växte upp och levde i en bubbla. Jag inser egentligen först idag mer och mer att folk runtomkring mig (utanför bubblan) inte begriper vad jag säger. Och i och med att alla kan googla fram precis allt de vill - även om det är komplett bullshit - så ser man sig mer och mer konfronterad med saker som inte går att bemöta med vetenskapliga argument. Alla är experter på allt. Samtidigt som den egna expertisen ganska ofta ifrågasätts. Tycke och tro anses vara likvärdigt med vetenskap och fakta. Det är i alla fall så jag upplever det.


Håller med till fullo. Det finns så mycket information och knäppa idéer på internet och det är inte ovanligt att dessa irrläror torgförs av personer eller organisationer som har hög status(influencers, företag och kändisar/politiker). Eftersom människan i grunden är lat så föredrar de absolut flesta att okritiskt ta till sig redan färdiga idéer från snarare än att göra jobbet själv - dvs skaffa information, bygga upp kunskap och dra slutsatser utifrån dessa kunskaper.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Kevork » 10 okt 2018 19:06

Upplever att Dunning-Krueger effekten är stark i samhället. Vet inte om det är en effekt av google som det diskuterades tidigare i tråden. Men folk verkar generellt tro att de vet väldigt mycket.

Ju mer jag läst om ett ämne desto mer har jag insett hur lite jag vet och att det ofta inte finns svart vita svar utan det blir "det beroro på..." istället. Samtidigt som jag läst mer om ett ämne har jag även insett hur vansinnigt lite folk vet och hur dåliga de flesta tidningsartiklar är även inom så kallad facklitteratur. Är riktigt skrämmande inom kost och näring med alla mode-dieter helt utan vetenskapligtstöd, som bäst har de pseudo-vetenskapligtstöd. Men ofta är det så kallade experter som kör cherry picking, flashar med sin titel och visar sig ha ekonomiska eller egoistiska intressen att framföra sina åsikter.

682395898.jpg
Kevork
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 01 nov 2015 21:11

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare matsm » 10 okt 2018 22:38

Fabian och Anders. Tack för en bra podd!

Angående hacket av Tesla Model S keyfob. Ni påstår att det är bara PIN som hjälper mot hacket. Att sätta passive entry till off skulle inte hjälpa men det verkar inte stämma. Inte enligt denna artikeln

”Aside from the PIN, Tesla also allows Model S owners to disable passive entry for its key fobs, meaning drivers would have to push a button on the fob to unlock the car. That would also stymie the KU Leuven attack.”

https://www.wired.com/story/hackers-ste ... s-key-fob/

Visst blir det inte lika bekvämt, man måste dubbelklicka på nyckeln för att öppna,men klart värt att ingen kan hacka bilen!! Viktigt att veta...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 05 mar 2014 21:50

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare bylund » 10 okt 2018 22:51

Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 7317
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 okt 2018 06:22

bylund skrev:Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.


Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10073
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav elbilist LarsL » 11 okt 2018 06:49

E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 7679
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 okt 2018 06:57

LarsL skrev:E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)

:lol: sant.... den har stått på gården olåst sedan jag köpte Leafen för 5 år sedan :lol:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10073
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar med sladd

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst