Sida 1 av 2

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:11
av mati
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
E...dessutom en Mondeo som i sig gör att ingen vill stjäla den. ;)
:lol: sant.... den har stått på gården olåst sedan jag köpte Leafen för 5 år sedan :lol:
Ett desperat försök att bli av med den?

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:24
av matsm
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Killgissar på att det borde vara så men så länge man har kontroll över fobben så är ju risken minimal att bli ”avlyssnad”.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:38
av bylund
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:
Inte bara upprepa rakt av, men med några sådana sekvenser kan man knäcka krypteringen, har jag löst.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 07:59
av chaffis75
bylund skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Fast det dubbelklicket går väl att spela in? Dock är det ju bara vid vissa tillfällen den möjligheten ges.
Vid passive entry ges möjligheten konstant.
Knepigt, på min Mondeo som är över tio år nu så byttes koden som skickas varje gång man låser upp med nyckeln och motsvarande fanns i en lista i bilen, varje kod
används bara en gång och blir därefter spärrad. Koderna måste dessutom komma i exakt samma ordning, man kan alltså inte slumpa fram en på måfå (typ en på biljarders miljoner att pricka rätt),
och om man tryckt på nyckeln utanför bilens räckvidd så måste man klicka 2 gånger för att bilen ska godkänna koden (den första ligger då fel i turordningen och bilen kräver minst en till som då
matchar serien för att godkännas).
Jag har bara antagit att Tesla har en liknande princip så att ett inspelat klick helt enkelt inte funkar, utan man måste knäcka hela systemet för att komma runt det... Fasiken nu blev man ju sugen på
att börja programmera igen ju :mrgreen:
Inte bara upprepa rakt av, men med några sådana sekvenser kan man knäcka krypteringen, har jag löst.
Japp dessa krypton är kända och ofta lätta att knäcka. Dessutom är de väl så att i Tesla fallet så handlar de om att man förläger signalen från keyfob till bil genom en radio länk och känsliga mottagare som kan vara långt från nyckeln. Då behöver du ju inte knäcka koden för de är ju nyckeln själv som sänder och tar emot koderna.
Någon som vet hur man löser detta så de blir säkrare? De enda jag kan komma på är att de blir en fördröjning av signalen som bilen och keyfob möjligen skulle nunna känna av men de är troligen ganska små tider så jag vet inte om de går eller finns de helt andra metoder att lösa detta på.
De bästa är väl ändå som flera sagt här att inte använda keyless entry för då sänder den ju bara när du klickar och då blir de betydligt svårare att komma åt signalen men samtidigt är ju keyless entry så skönt.


OBS, jag har inte hört avsnittet än så jag hoppas jag inte är helt ute och reser med min kommentar.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 20:37
av mati
Det finns massor med tänkbara varianter som skulle åtminstone göra det svårt att förlänga signalerna. Till exempel skulle man kunna komplettera nyckeln med en accelerometer som känner av om nyckeln ligger stilla nånstans eller om den är i rörelse. En nyckel som inte rör sig behöver inte vara aktiv. Oftast sniffar man väl upp signalen av en nyckel som ligger nånstans oanvänd. En ganska enkel lösning.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 22:22
av Herr X
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 13 okt 2018 10:02
av kler
Herr X skrev:
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
HerrX, skulle inte du kunna slå ett slag för att en gång för alla eliminera termen "sekundmeter" också. Förstår inte varför den bitit sig fast hos svenskarna.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 13 okt 2018 11:54
av Ric
kler skrev:
Herr X skrev:
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
HerrX, skulle inte du kunna slå ett slag för att en gång för alla eliminera termen "sekundmeter" också. Förstår inte varför den bitit sig fast hos svenskarna.
Snart har vi timkilometer.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 13 okt 2018 13:53
av mati
Ric skrev:
Snart har vi timkilometer.
Ett mycket vanligt uttryck på tyska. Stundenkilometer. Lika fel som sekundmeter.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 21 okt 2018 16:01
av Verdi
LarsL skrev:
Det finns ett få tal eldrivna jordbrukstraktorer. Problemet med just jordbruksmaskiner är att de går på fulleffekt under väldigt lång tid, till skillnad mot en bil som bara använder den höga effekten vid acceleration. Därför tror jag att just jordbrukare är något av det svåraste att elektrifiera. Men tillslut kommer det hända även där, när batteripriset är tillräckligt lågt.

Fendt har en variant: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html
Det är båda sant och inte. En jordbrukstraktor har en massa användningsområden där den INTE går på full effekt. En s.k. gårdstraktor är ofta en mindre smidigare traktor med frontlastare och används till lättare saker. Man kanske ska sanda eller skotta snö på vintern, köra fram lite extra foder åt kalvarna, vända hö, köra nån liten vagn med virke på osv osv. Finns hur mycket som helst den kan göra på el och där den klarar i stort sett en hel dag på en laddning.

De där stora muskeltraktorerna som drar tunga harvor, plogar och annat på max effekt timme ut och timme in kommer nog aldrig drivas med batterier.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 21 okt 2018 16:05
av LarsL
Gårdmaskiner går att köpa redan idag med eldrift.

De tunga arbetena kommer elektrifieras när batterier är så pass billiga att det är oekonomiskt att köra med olja. Det går alltså att göra men det blir väldigt besvärligt och kommer vara bland det sista som blir helt eldrivet på landbacken.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 21 okt 2018 16:18
av Verdi
LarsL skrev:
Gårdmaskiner går att köpa redan idag med eldrift.

De tunga arbetena kommer elektrifieras när batterier är så pass billiga att det är oekonomiskt att köra med olja. Det går alltså att göra men det blir väldigt besvärligt och kommer vara bland det sista som blir helt eldrivet på landbacken.

Japp, det var det jag visste. Men av nån anledning kom jag aldrig dit. :D

Jag tycker man kan köra tunga traktorer på HVO100 och liknande. Avgaser och buller är inte så stort problem ute på fälten. Den kopiösa mängd batterier som krävs är helt enkelt inte försvarbart vad gäller vikt, kostnad eller miljöpåverkan. Och så måste man nästan ha en egen Supercharger hemma på gården om det ska vara möjligt. Under säsong går ju de där traktorerna lite mer än 8 timmar per dag också. Och ofta en bra bit hemifrån. Att ta sig hem för att ladda är i princip omöjligt ur en kostnadssynvinkel.

Jag tycker det är ok. Allt är inte lämpat att drivas av batterier.

Omöjligt i det långa loppet är det väl inte men det krävs MINST en batterirevolution innan vi är där.