BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Herr X »

Nytt avsnitt av Bilar med sladd, ute nu! Björn Ferry är tillbaka som gäst!

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Fossilfri med Björn Ferry

I detta avsnitt:
Veckans avsnitt har vi helt vikt åt OS-medaljören Björn Ferry och hans och familjens ambitiösa klimatmål. I TV-serien ”Storuman forever” skildrar han landsbygden och de miljöutmaningar som finns där. Vi sågar klimatskeptiker vid fotknölarna och ger oss in i det infekterade området kärnkraft. Dessutom har Anders varit på fest och Fabian har fått svar på en nyckelfråga.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Verdi

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Verdi »

Lyssnade precis. Mitt första avsnitt någonsin. Över förväntan! Hade trott det skulle vara mer amatörmässigt men det var ju proffsigt. Gillar även att ni är ganska öppna med att ni inte är på något sätt perfekta och har ett pragmatiskt synsätt på t ex kärnkraften. Var lite rädd för att det skulle vara en massa pekpinnar men det var ju faktiskt roligt att lyssna på.

Björn Ferry fick mig också att äntligen förstå vad han försöker göra. Väldigt bra! Han är verkligen fri i sinnet. Och lite galen. :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Herr X »

Verdi skrev:
Lyssnade precis. Mitt första avsnitt någonsin. Över förväntan! Hade trott det skulle vara mer amatörmässigt men det var ju proffsigt. Gillar även att ni är ganska öppna med att ni inte är på något sätt perfekta och har ett pragmatiskt synsätt på t ex kärnkraften. Var lite rädd för att det skulle vara en massa pekpinnar men det var ju faktiskt roligt att lyssna på.
1. Vi är proffs.
2. Det är inga pekpinnar i våra program.
3. Det är framförallt Fabian som inte är perfekt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Nicklas »

Herr X skrev:
Verdi skrev:
Lyssnade precis. Mitt första avsnitt någonsin. Över förväntan! Hade trott det skulle vara mer amatörmässigt men det var ju proffsigt. Gillar även att ni är ganska öppna med att ni inte är på något sätt perfekta och har ett pragmatiskt synsätt på t ex kärnkraften. Var lite rädd för att det skulle vara en massa pekpinnar men det var ju faktiskt roligt att lyssna på.
1. Vi är proffs.
2. Det är inga pekpinnar i våra program.
3. Det är framförallt Fabian som inte är perfekt.
4. Anders starka sida är ödmjukhet ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
Verdi skrev:
Lyssnade precis. Mitt första avsnitt någonsin. Över förväntan! Hade trott det skulle vara mer amatörmässigt men det var ju proffsigt. Gillar även att ni är ganska öppna med att ni inte är på något sätt perfekta och har ett pragmatiskt synsätt på t ex kärnkraften. Var lite rädd för att det skulle vara en massa pekpinnar men det var ju faktiskt roligt att lyssna på.
1. Vi är proffs.
2. Det är inga pekpinnar i våra program.
3. Det är framförallt Fabian som inte är perfekt.
:lol: :lol: :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Teslaspolen »

Nicklas skrev:
Herr X skrev:
Verdi skrev:
Lyssnade precis. Mitt första avsnitt någonsin. Över förväntan! Hade trott det skulle vara mer amatörmässigt men det var ju proffsigt. Gillar även att ni är ganska öppna med att ni inte är på något sätt perfekta och har ett pragmatiskt synsätt på t ex kärnkraften. Var lite rädd för att det skulle vara en massa pekpinnar men det var ju faktiskt roligt att lyssna på.
1. Vi är proffs.
2. Det är inga pekpinnar i våra program.
3. Det är framförallt Fabian som inte är perfekt.
4. Anders starka sida är ödmjukhet ;)
Anders är riktigt duktig på att måla golv medans Fabians starkaste sida är nog diplomati och enheter. :lol: ;)
Verdi

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Verdi »

Ok, var väl tänkt som genuin positiv feedback. Men kul ändå att ironin lever och frodas på västkusten. ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Herr X »

Verdi skrev:
Ok, var väl tänkt som genuin positiv feedback. Men kul ändå att ironin lever och frodas på västkusten. ;)
Förstår det, tack för positiv feedback - det var roligt att höra! :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Hanuman
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 feb 2015 16:27
Ort: Skurup

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Hanuman »

Hej och tack för er podd.

Ofta trevlig att lyssna på, men måste nog gnälla lite ändå.

Jag tycker inte det är klädsamt att när man som ni, kallar sig "early adopter" och klappar sig på axeln för det, ständigt hålla på att håna de som såg nödvändigheten att ställa om det sätt vi producerar och konsumerar energi på långt innan ni var födda! Jag tänker naturligtvis på miljörörelser och Miljöpartiet. Dom gör nog så gott dom kan och mer än de flesta.

Angående kärnkraften som diskuteras ibland så är det vad jag kan förstå nu mindre kostsamt att producera el med solcellsteknik än att bygga ny kärnkraft.
Att inte släppa kärnkraftstanken kan kanske liknas med att inte våga ta steget till ren elbil utan stanna vid hybriden. En liten bensinmotor är nog säkrast ändå eller...
Ser fram emot nästa avsnitt

Med vänlig hälsning,
Verdi

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Verdi »

Hanuman skrev:
Hej och tack för er podd.

Ofta trevlig att lyssna på, men måste nog gnälla lite ändå.

Jag tycker inte det är klädsamt att när man som ni, kallar sig "early adopter" och klappar sig på axeln för det, ständigt hålla på att håna de som såg nödvändigheten att ställa om det sätt vi producerar och konsumerar energi på långt innan ni var födda! Jag tänker naturligtvis på miljörörelser och Miljöpartiet. Dom gör nog så gott dom kan och mer än de flesta.

Angående kärnkraften som diskuteras ibland så är det vad jag kan förstå nu mindre kostsamt att producera el med solcellsteknik än att bygga ny kärnkraft.
Att inte släppa kärnkraftstanken kan kanske liknas med att inte våga ta steget till ren elbil utan stanna vid hybriden. En liten bensinmotor är nog säkrast ändå eller...
Ser fram emot nästa avsnitt

Med vänlig hälsning,
Är kanske inte min sak att svara men om det är så, varför subventioneras då solceller om det redan är billigare? Sen är det säkert skillnad i kostnad för att producera el en fin solig dag i juni än att bygga solkraftsparker som klarar att ersätta kärnkraften som baskraft. Något som fungerar oberoende av väder och vind. Kärnkraften är inte beroende av nederbörd som vattenkraften är, inte beroende av att det blåser som vindkraften och inte av att solen skiner som solkraften.

Det sägs att det går att bygga sol och vind så att det täcker alla eventualiteter om man bara har systemet spritt över tillräckligt stor geografisk yta. Alltid blåser det nånstans. Typ. Men även om det är så kommer ju en sjujävla överkapacitet att finnas nästan hela tiden. För om det ska räcka med att det blåser på 10% av ytan så kommer vi ju få galet mycket el när det blåser överallt. Kostar inte alla dessa vindkraftverk också resurser? Jag hör dessutom till de som tycker att de är fula och förstör stora naturvärden. Dock inte permanent tack och lov.

Så... Kan ni i podden kanske bjuda dit nån som kan förklara hur man dimensionerar en energiproduktion bestående av ENBART sol och vind? Vattenkraft är ju nåt som många länder inte har tillgång till och lite "fusk".

När jag fått en bra förklaring till hur det ska fungera så kanske jag släpper min kärnkraftsvurm. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Är kanske inte min sak att svara men om det är så, varför subventioneras då solceller om det redan är billigare?
Kanske för att EU har höga tullar på solceller från Kina?

Redan för c:a ett år sedan nådde man brytpunkten där det blev billigare att installera solceller istf för varje annat energislag. T.o.m. oljeländer började bygga solcellsparker eftersom det blev billigare än att pumpa upp egen olja och använda i kraftverk. Beskrivs bra i denna svenska dokumentär:

https://www.svtplay.se/video/18124227/f ... ista-strid
Verdi

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Är kanske inte min sak att svara men om det är så, varför subventioneras då solceller om det redan är billigare?
Kanske för att EU har höga tullar på solceller från Kina?

Redan för c:a ett år sedan nådde man brytpunkten där det blev billigare att installera solceller istf för varje annat energislag. T.o.m. oljeländer började bygga solcellsparker eftersom det blev billigare än att pumpa upp egen olja och använda i kraftverk. Beskrivs bra i denna svenska dokumentär:

https://www.svtplay.se/video/18124227/f ... ista-strid
För det första är det bra att vi har tullar mot Kina, annars skulle de snart äga ALLT i hela världen. (det gör de väl snart ändå iofs)

Jo jag vet. Men solen lyser mer, starkare och oftare i de länderna. Och framförallt lyser den hela året. Här lyser den när vi har som minst behov. Går inte att jämföra.

Vindkraft är bättre för det blåser ju på vintern och på nätterna också. Men det blåser ju inte alltid så ska du dimensionera för ett worst case med vind och sol i Sverige/norra Europa så lär det bli en galen överkapacitet till vardags.

Jag är som sagt tacksam om nån kan förklara hur detta är tänkt att fungera. Får jag bara en bra förklaring så ska jag släppa detta. :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Teslaspolen »

Det ska nämnas att när man pratar om billigsre el hit och dit så talar man om ny (t.ex) solkraft jämfört emot existerande kärnkraft i Sverige. Att existerande vatten och kärnkraft är billigare än att bygga nya energislag är kanske inte så konstigt. Men att bygga ny kärnkraft idag? Det har jag svårt att tro att det ska vara ekonomiskt hållbart.

Det är det man pratar om världen idag; nya sol- och vindkraftverk börjar bli billigare än fortsatt drift av t.ex kol, kärnkraft, etc.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Bonden Roger »

Verdi skrev:
Hanuman skrev:
Hej och tack för er podd.

Ofta trevlig att lyssna på, men måste nog gnälla lite ändå.

Jag tycker inte det är klädsamt att när man som ni, kallar sig "early adopter" och klappar sig på axeln för det, ständigt hålla på att håna de som såg nödvändigheten att ställa om det sätt vi producerar och konsumerar energi på långt innan ni var födda! Jag tänker naturligtvis på miljörörelser och Miljöpartiet. Dom gör nog så gott dom kan och mer än de flesta.

Angående kärnkraften som diskuteras ibland så är det vad jag kan förstå nu mindre kostsamt att producera el med solcellsteknik än att bygga ny kärnkraft.
Att inte släppa kärnkraftstanken kan kanske liknas med att inte våga ta steget till ren elbil utan stanna vid hybriden. En liten bensinmotor är nog säkrast ändå eller...
Ser fram emot nästa avsnitt

Med vänlig hälsning,
Är kanske inte min sak att svara men om det är så, varför subventioneras då solceller om det redan är billigare? Sen är det säkert skillnad i kostnad för att producera el en fin solig dag i juni än att bygga solkraftsparker som klarar att ersätta kärnkraften som baskraft. Något som fungerar oberoende av väder och vind. Kärnkraften är inte beroende av nederbörd som vattenkraften är, inte beroende av att det blåser som vindkraften och inte av att solen skiner som solkraften.

Det sägs att det går att bygga sol och vind så att det täcker alla eventualiteter om man bara har systemet spritt över tillräckligt stor geografisk yta. Alltid blåser det nånstans. Typ. Men även om det är så kommer ju en sjujävla överkapacitet att finnas nästan hela tiden. För om det ska räcka med att det blåser på 10% av ytan så kommer vi ju få galet mycket el när det blåser överallt. Kostar inte alla dessa vindkraftverk också resurser? Jag hör dessutom till de som tycker att de är fula och förstör stora naturvärden. Dock inte permanent tack och lov.

Så... Kan ni i podden kanske bjuda dit nån som kan förklara hur man dimensionerar en energiproduktion bestående av ENBART sol och vind? Vattenkraft är ju nåt som många länder inte har tillgång till och lite "fusk".

När jag fått en bra förklaring till hur det ska fungera så kanske jag släpper min kärnkraftsvurm. ;)
Vill också ha någon som kan förklara hur det skall funka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jo jag vet. Men solen lyser mer, starkare och oftare i de länderna. Och framförallt lyser den hela året. Här lyser den när vi har som minst behov. Går inte att jämföra.
Vänta bara tills de kommer på att de kan täcka hela sina öknar med solceller och exportera billig grön el till Höga Nord! :mrgreen:

För övrigt håller jag med om att det är bra med tullar mot Kina, jag bara skrev det för att förklara varför vi behöver subventionera solcellerna. Och i dokumentären jag hänvisade till berättas också hur det var Tysklands ambition att skrota kärnkraften som öppnade för Kina att börja tillverka solceller, så det är tyska subventioner till solel som i början gjorde det lönsamt för Kineserna att börja tillverka solceller, och nu har utvecklingen och skalan gjort dem så billiga att de bär sig själva.

Vad gäller länderna kring ekvatorn och deras fördel på solceller så uppvägs ju detta till del av att verkningsgraden på solceller minskar när de blir för varma, så det kompenseras till viss del här uppe genom vårt kallare klimat. Men sen är det sant att de har betydligt fler soltimmar och framför med en bättre solvinkel.

I Marocko byggs ju världens största soldrivna hetluftskraftverk. Där är den höga temperaturen bara till fördel.

Edit: Vad gäller kablar att mata strömmen i till Europa så måste det vara en smal sak att ordna: de har ju redan lagt rören - bara att mata in kablarna i dem! De blir ju lediga när ingen vill köpa oljan längre. :D
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jo jag vet. Men solen lyser mer, starkare och oftare i de länderna. Och framförallt lyser den hela året. Här lyser den när vi har som minst behov. Går inte att jämföra.
Vänta bara tills de kommer på att de kan täcka hela sina öknar med solceller och exportera billig grön el till Höga Nord! :mrgreen:

För övrigt håller jag med om att det är bra med tullar mot Kina, jag bara skrev det för att förklara varför vi behöver subventionera solcellerna. Och i dokumentären jag hänvisade till berättas också hur det var Tysklands ambition att skrota kärnkraften som öppnade för Kina att börja tillverka solceller, så det är tyska subventioner till solel som i början gjorde det lönsamt för Kineserna att börja tillverka solceller, och nu har utvecklingen och skalan gjort dem så billiga att de bär sig själva.

Vad gäller länderna kring ekvatorn och deras fördel på solceller så uppvägs ju detta till del av att verkningsgraden på solceller minskar när de blir för varma, så det kompenseras till viss del här uppe genom vårt kallare klimat. Men sen är det sant att de har betydligt fler soltimmar och framför med en bättre solvinkel.

I Marocko byggs ju världens största soldrivna hetluftskraftverk. Där är den höga temperaturen bara till fördel.

Edit: Vad gäller kablar att mata strömmen i till Europa så måste det vara en smal sak att ordna: de har ju redan lagt rören - bara att mata in kablarna i dem! De blir ju lediga när ingen vill köpa oljan längre. :D


Jaha, men nu är EU:s minipris mot kina borta sedan september (dom fick inte sälja dom billigare än 56 eurocent per watt eller kanske det var 58), så nu kan man köpa solceller tullfritt från kina.

marknadspris på celler är nere så lågt som $0,19/watt, men bra celler som jag vet är nere på mellan $0.26-0,33 per watt.

Jag tycker för övrigt att man bör skrota bidragen till solceller, men vill man påskynda så kan man ta bort momsen (blir inte dyrare för statskassan ifall det blir en ökning) på utrustningen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Herr X »

Hanuman skrev:
Hej och tack för er podd.

Ofta trevlig att lyssna på, men måste nog gnälla lite ändå.

Jag tycker inte det är klädsamt att när man som ni, kallar sig "early adopter" och klappar sig på axeln för det, ständigt hålla på att håna de som såg nödvändigheten att ställa om det sätt vi producerar och konsumerar energi på långt innan ni var födda! Jag tänker naturligtvis på miljörörelser och Miljöpartiet. Dom gör nog så gott dom kan och mer än de flesta.

Angående kärnkraften som diskuteras ibland så är det vad jag kan förstå nu mindre kostsamt att producera el med solcellsteknik än att bygga ny kärnkraft.
Att inte släppa kärnkraftstanken kan kanske liknas med att inte våga ta steget till ren elbil utan stanna vid hybriden. En liten bensinmotor är nog säkrast ändå eller...
Ser fram emot nästa avsnitt

Med vänlig hälsning,
Du är självklart välkommen att gnälla, alla debatter blir extra rolig när de innehåller gnäll :)

Det kan vara värt att nämna i sammanhanget att jag föddes några år innan Miljöpartiet grundades och att mina föräldrar var med och grundade Miljöpartiets lokalavdelning i Kungsbacka (jag deltog också men kan inte ta åt mig äran på grund av den ringa ålder jag hade vid dåvarande tidpunkt).

Miljöpartister står fria att påstå att de hade ett engagemang i klimatfrågan före alla andra, men faktum är att det partiet grundades för att bekämpa den, i deras ögon, mycket obehagliga kärnkraften och detta var länge partiets huvudsakliga fokusområde. Det är uppenbart att partiet nu är väldigt engagerade i klimatfrågan, men vilket parti är inte det?

Jag driver inte linjen att vi ska bygga ny kärnkraft i de fall där det är mer ekonomiskt lönsamt att bygga nya solceller eller vindkraft, jag är ingen idiot. Men faktum är att kärnkraft inte är så fasligt tekniskt komplicerad och oerhört snabbt och enkelt kan ersätta kol- och oljekraft om målet verkligen är att reducera mängden CO2-utsläpp. Kärnkraft blir dyrare och dyrare eftersom säkerhetskraven ökar och ökar. Vill man snabbt ersätta världens kol- och oljekraft så kan man helt sonika sänka kärnkraftens säkerhetskrav. Fartyg kan redan idag lätt köras på en liten kärnreaktor istället för bunkerolja om viljan skulle finnas. Varför bygger man dagligen nya oljeeldade fartyg istället för fartyg med små kärnreaktorer? Mänskligheten har den teknik som behövs för att väldigt snabbt bromsa växthuseffekten men använder den inte.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av jeppe_sthlm »

Såg en dokumentär om kärnkraftens historia för ett tag sedan. Det alternativ forskarna ville satsa på, var en Thoriumreaktor. Thorium lämnar mindre avfall och har betydligt kortare halveringstid.

Största problemet med Thorium var att det inte blir något plutonium som restprodukt...och då blev det inga atombomber och därmed ingen finansiering.

Dubbelt dåligt med andra ord.

Man har på sina håll tagit upp forskning på Thoriumreaktorer, men det är stora investeringar för att kommersialisera och kärnkraftsteknik är väl generellt inte så hett att satsa på.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av LarsL »

Om jag förstod Podden rätt så är dessa Thoriumreaktorer inte revolutionerande bättre. Det producerar visserligen av fall med kortare halveringstid, men det är fortfarande uppblandat med av fall som är radioaktivt i miljontals år. Dessutom är ju ett ämne med kortare halveringstid farligare/mer strålande än ett med lång halveringstid.

Koldioxiden i atmosfären kommer att försvinna när vi slutat fylla på den och spåren vara borta, men kärnkrafts avfallet kommer finnas kvar i miljoner år. Det är vi som inte ens fick rösta om kärnkraften som ska avveckla den och dessutom ta hand om avfallet. Jag tycker därför inte att energiformen är bra rent hållbarhetsmässsigt. Att de dessutom har en tendens att gå popp-pupp var 20:e höjer inte mitt förtroende, direkt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av jonasl »

Fast å andra sidan, problemet med att lagra avfall i tiotusentals år har vi ju redan. Att köra några årtionden till gör ju varken till eller från i det sammanhanget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av LarsL »

Om vi bygger mer kärnkraft får vi mer avfall att hantera och som vi lämnar över till kommande livsformer på jorden.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Om vi bygger mer kärnkraft får vi mer avfall att hantera och som vi lämnar över till kommande livsformer på jorden.
Men någonstans finns ett val - man kan inte både ha kakan och äta den.
Antingen är kärnkraftsavfallet värst - vi utgår ifrån det värsta; att mänsklig framtida teknik aldrig kommer kunna hantera avfallet och det måste ligga begravt i miljoner år. Den framtida befolkningen på jorden kommer redan behöva hantera detta, så beslutet nu är om vi ska öka mängden med några procent. Detta kan i så fall rädda oss från alternativ 2:

Eller så är växthuseffekten värst - att vi nu inte ser ut att kunna nå tvågradersmålet har potential att kunna leda till massflykt, upplopp, krig och problem av ett slag mänskligheten hittills aldrig tidigare sett. När hela kontinenter läggs under vatten kanske vi i horisonten ser slutet av den moderna människan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av Teslalink »

Kärnkraft kostar i häraden 1,40 kr per kWh att producera över 40års investering, tar ca 15 år att sätta upp. Vindkraft tar ca 2 månader att sätta upp, kostar 40-50öre per kWh över 25 år. Sol under 70öre. Det finns lixom pengar över till att lösa lagring, eltransmission över långa distanser, smarta elnät eller vad man nu behöver göra med förnyelsebar energi. Vad kostar batterilagring om 15 år?
Nimby problematiken finns i alla kraftslag. Tror dock att kärnkraft med råge har största nimbymotstånd av alla och sol nästan obefintlig.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av LarsL »

Fast ger vi folk kärnkraft kommer de inte anstränga sig och göra en ordentlig omställning. De flesta människor på jorden bor så att de skulle klara sig utmärkt med solceller.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: BMS S02E05: Fossilfri med Björn Ferry

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
Fast ger vi folk kärnkraft kommer de inte anstränga sig och göra en ordentlig omställning. De flesta människor på jorden bor så att de skulle klara sig utmärkt med solceller.

Din kommentar är ju klockren!

Lite härskar-teknik, ”Konungen - Ger vi folk för mycket mat kommer de inte anstränga sig och göra sig ett skvatt”.
Skriv svar