Vilka gäster vill ni se i våra program?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Herr X »

Vi håller på att planera för nästa års program och undrar vilka gäster ni vill se? Vi är också ytterst tacksamma för introduktioner och kontakter.

En av mina drömgäster är Peter Kamprad, IKEAs styrelseordförande. IKEA satsar ju stort på klimat och elbilar och det hade varit väldigt roligt att samtala med Peter eller någon i ledande befattning hos IKEA om detta. Är det någon som har några ingångar?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi har aldrig sett några utav era gäster :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Vi har aldrig sett några utav era gäster :lol:
Vi ser ju tydligt bilden på dig här på forumet som avatar, och du har ju varit gäst.

#failedjoke
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av bjelkeman »

Transportansvariga politiker.
Produkt chefer från Volvo, Scania, Volvo Lastbilar.
Någon från Northvolt.
Chefen för OKQ8 eller motsvarande.
Någon chef från Trafikverket.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av TiborBlomhall »

Sverige har många spännande företag ni skulle kunna kontakta för intervju: Volvo, Scania, Autoliv, eRoad, eHighway, Garo, diverse solcellsparker, Ovzon, etc.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vi har aldrig sett några utav era gäster :lol:
Vi ser ju tydligt bilden på dig här på forumet som avatar, och du har ju varit gäst.

#failedjoke
Jag såg inte ens er när ni intervjuade mig ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vi har aldrig sett några utav era gäster :lol:
Vi ser ju tydligt bilden på dig här på forumet som avatar, och du har ju varit gäst.

#failedjoke
Jag såg inte ens er när ni intervjuade mig ;)
Okej, du vann :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av dhogborg »

Jag vill veta mer om Klimatklivet, hur det har fungerat och vad som händer med det. Antar att det är naturvårdsverket man ska kontakta, de har säkert en pressis vars jobb det är att ställa upp på intervju :).

Edit. Främst ännena ladda hemma stöd och hur de på bästa sätt kan främja publika laddstationer med bra prestanda och framför allt placering.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Herr X »

dhogborg skrev:
Jag vill veta mer om Klimatklivet, hur det har fungerat och vad som händer med det. Antar att det är naturvårdsverket man ska kontakta, de har säkert en pressis vars jobb det är att ställa upp på intervju :).
Det känns lite sent? Klimatklivet var ju förra regeringens stora klimatsatsning. De är ju bortröstade nu.
Det är lite som att intervjua Neil Armstrong efter att han kommit tillbaka från månen. Okej, just det exemplet hade funkat. Men ändå.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av lator »

dhogborg skrev:
Jag vill veta mer om Klimatklivet, hur det har fungerat och vad som händer med det. Antar att det är naturvårdsverket man ska kontakta, de har säkert en pressis vars jobb det är att ställa upp på intervju :).

Edit. Främst ännena ladda hemma stöd och hur de på bästa sätt kan främja publika laddstationer med bra prestanda och framför allt placering.
En annan intressant aspekt är hur bidragen för snabbladdare hanteras. I många fall så har inget hänt trots att bidrag är beviljade/hoppas ej utbetalda...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Bjelke »

Med tanke på hur mycket vi skrivit och funderat på hur det funkar med dom vanliga snabbladdarna (oftast ekonomiskt men även beläggning/placering/funktion/installation mm) så
vore det intressant att höra någon från Clever om detta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av mans71 »

Skulle vilja höra ett specialprogram med folk från styrelsenivå i dom olika bensinbolagen. Det är ju ganska underligt att ingen erbjuder ”tanka el” i egen regi utan istället upplåter mark till andra aktörer. Lite som om OKQ8 skulle upplåta mark till Preem. Men det agerandet så verkar det som dom anser att det inte ens är deras affär - är dom då i korv-branschen eller?

Tänker att vinkeln kan ju vara att Preem, OKQ8, mfl riskerar blir lite som Facit. Dom står ju bara och tittar på från sina bensinpumpar...
Model S P85DL+
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av chaffis75 »

Jag skulle vilja höra någon från IONITY prata lite om deras planer och hur de ser på utvecklingen av laddnätverk i Europa men kanske framförallt i Sverige.

Sen skulle gärna höra min favorit gäst igen, dvs Peter Carlsson från Nothvolt, höra hur planerna fortskrider. Kan tänka mig han är ganska upptagen så går de inte med honom så kanske han kan skicka någon annan därifrån.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av kangru »

Problemet med många personer inom företag är att dem inte får säga så mycket pga affärshemligheter. Mina förslag:

1) Den nye energi eller miljöministern när den nya regeringen är klar. Kanske är det en person som redan har varit med tidigare...

2) Bo Normark (https://www.linkedin.com/in/bo-normark-1873a088/), nestor inom energisystem och rådgivare eller påverkare i många frågor.

3) Cecilia Reuter (https://www.linkedin.com/in/cecilia-reuter-05a64317/), entreprenör inom förnybara energisystem, mycket väl insatt i både teknik och ekonomi i elproduktion, distribution och affärsmodeller kring detta.

4) Mauritz Andersson (se tex http://extra.lansstyrelsen.se/rus/SiteC ... verkan.pdf samt https://www.linkedin.com/in/mauritz-andersson-8097003/) som håller på med innovation och koncept kring elflyg för medellånga avstånd för 1-2 personer på ett mycket effektivt sätt.

5) Rikard Mäki (https://www.linkedin.com/in/mäki-rikard-1827002/) forskningschef på Boliden för eldrift i gruvan (https://ihubssweden.se/article/eldrivna ... don-aitik/)

Ni kommer säkerligen kunna få med en person ifrån Porsche och Audi i samband med den stora lanseringen av deras elbilar i Sverige. Kanske kan ni göra ett reportage med provkörning där ni gör en intervju i bilen under körning samt en uppföljning efter.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Mickep »

Ni skulle kunna intervjua någon klimatförnekare. (De som hävdar att lite uppvärmning är bara bra då det gör att livsmedelsproduktionen ökar m.m.) Det finns säkert någon "professor" på klimatsans som skulle kunna ställa upp. Där ni sedan efter intervjun hör med någon annan som kan verfiera eller avslå påståenden. Men det kräver en fingertoppskänsla. Ibland kan det vara nyttigt att höra motståndssidans argument, även om man inte håller med.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Ni skulle kunna intervjua någon klimatförnekare. (De som hävdar att lite uppvärmning är bara bra då det gör att livsmedelsproduktionen ökar m.m.) Det finns säkert någon "professor" på klimatsans som skulle kunna ställa upp. Där ni sedan efter intervjun hör med någon annan som kan verfiera eller avslå påståenden. Men det kräver en fingertoppskänsla. Ibland kan det vara nyttigt att höra motståndssidans argument, även om man inte håller med.
Varför vänta med att ta in någon? Bättre att ge svar på tal direkt, det är inte särskilt svårt för de forskare inom området.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av kangru »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Ni skulle kunna intervjua någon klimatförnekare. (De som hävdar att lite uppvärmning är bara bra då det gör att livsmedelsproduktionen ökar m.m.) Det finns säkert någon "professor" på klimatsans som skulle kunna ställa upp. Där ni sedan efter intervjun hör med någon annan som kan verfiera eller avslå påståenden. Men det kräver en fingertoppskänsla. Ibland kan det vara nyttigt att höra motståndssidans argument, även om man inte håller med.
Varför vänta med att ta in någon? Bättre att ge svar på tal direkt, det är inte särskilt svårt för de forskare inom området.
Problemet är när klimatförnekaren använder argument som är direkt lögnaktiga, då kommer det se ut som att ord står mot ord då "vanlig" statistik/fakta inte lätt biter på det och man då kräver en hel del tankemöda för att på ett vettigt sätt kunna bemöta det utan att det blir X tycker Så och Y tycker Si.

Titta tex på några klassiska hjältar som Sune Hjort osv:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av chaffis75 »

kangru skrev:
Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Ni skulle kunna intervjua någon klimatförnekare. (De som hävdar att lite uppvärmning är bara bra då det gör att livsmedelsproduktionen ökar m.m.) Det finns säkert någon "professor" på klimatsans som skulle kunna ställa upp. Där ni sedan efter intervjun hör med någon annan som kan verfiera eller avslå påståenden. Men det kräver en fingertoppskänsla. Ibland kan det vara nyttigt att höra motståndssidans argument, även om man inte håller med.
Varför vänta med att ta in någon? Bättre att ge svar på tal direkt, det är inte särskilt svårt för de forskare inom området.
Problemet är när klimatförnekaren använder argument som är direkt lögnaktiga, då kommer det se ut som att ord står mot ord då "vanlig" statistik/fakta inte lätt biter på det och man då kräver en hel del tankemöda för att på ett vettigt sätt kunna bemöta det utan att det blir X tycker Så och Y tycker Si.

Titta tex på några klassiska hjältar som Sune Hjort osv:
Tror tyvärr inte en sådan gäst passar in... detta är en lättsam pod som ska vara underhållande vilket jag inte tror de blir när motpolerna blir för stora, detta är ju inte ett granskande program. Men självklart så bestämmer ju inte jag vilken gäst som är den rätta...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Mickep »

Ett annat alternativ är att ta in en klimatforskare som får kommentera en/flera klimatförnekare (finns säkert youtubeklipp som ni kan ta del av/ta del av spela upp) så slipper ni vara i samma rum och bli irriterade. Det här kan vara typ fake news debunking. Kan också bli intressant diskussion varför det ens är/finns vissa som förnekar(eller har en annan åsikt) och så en disskussion om forskningens förutsättningar och verklighet.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av dhogborg »

Herr X skrev:
dhogborg skrev:
Jag vill veta mer om Klimatklivet, hur det har fungerat och vad som händer med det. Antar att det är naturvårdsverket man ska kontakta, de har säkert en pressis vars jobb det är att ställa upp på intervju :).
Det känns lite sent? Klimatklivet var ju förra regeringens stora klimatsatsning. De är ju bortröstade nu.
Det är lite som att intervjua Neil Armstrong efter att han kommit tillbaka från månen. Okej, just det exemplet hade funkat. Men ändå.
Din liknelse är spot on, vi vill ju veta vilken nytta våra skattepengar fick!
Jag är inte jätteintresserade av vad politikerna säger att de vill göra, jag vill veta vad politikerna gjort, gärna jämfört med vad de sa.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Lucidor »

Jag förelår Mattias Goldmann, VD för den gröna liberala tankesmedjan FORES. Han råkar dessutom vara min granne.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av dd88 »

Fånga upp lite trådar i forumet, kräver väl inte direkt specifika gäster men jag tycker tex tråden om ljudnivå (buller) är intressant. Plocka ut några lånebilar, kör på samma väg och med samma decibelmätare (finns vettiga att hyra). Blir inte supervetenskapligt men tillräckligt för att det ska bli en intressant jämförelse.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av OlleBack »

chaffis75 skrev:
Jag skulle vilja höra någon från IONITY prata lite om deras planer och hur de ser på utvecklingen av laddnätverk i Europa men kanske framförallt i Sverige.

Sen skulle gärna höra min favorit gäst igen, dvs Peter Carlsson från Nothvolt, höra hur planerna fortskrider. Kan tänka mig han är ganska upptagen så går de inte med honom så kanske han kan skicka någon annan därifrån.
Vore kul höra hur de motiverar fabrik i polen, det smutsigaste landet i Europa
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OlleBack skrev:
chaffis75 skrev:
Jag skulle vilja höra någon från IONITY prata lite om deras planer och hur de ser på utvecklingen av laddnätverk i Europa men kanske framförallt i Sverige.

Sen skulle gärna höra min favorit gäst igen, dvs Peter Carlsson från Nothvolt, höra hur planerna fortskrider. Kan tänka mig han är ganska upptagen så går de inte med honom så kanske han kan skicka någon annan därifrån.
Vore kul höra hur de motiverar fabrik i polen, det smutsigaste landet i Europa
€€€€€…
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilka gäster vill ni se i våra program?

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
Ett annat alternativ är att ta in en klimatforskare som får kommentera en/flera klimatförnekare (finns säkert youtubeklipp som ni kan ta del av/ta del av spela upp) så slipper ni vara i samma rum och bli irriterade. Det här kan vara typ fake news debunking. Kan också bli intressant diskussion varför det ens är/finns vissa som förnekar(eller har en annan åsikt) och så en disskussion om forskningens förutsättningar och verklighet.
Klimatförnekare är inte särskilt intressant för mig. Det handlar i mina ögon om en liten homogen grupp sekterister som inte tror på det vetenskapliga systemet. I och med att de vägrar acceptera universitetens vetenskapliga konklusioner och hänvisar till sina egna studier på LHS, så ser jag ingen framkomlig väg för att föra samtal - det finns liksom ingen gemensam utgångspunkt där man kan starta diskussionen.

Det känns heller inte särskilt meningsfullt att ha en klimatforskare som argumenterar mot påhittade fakta och rena dumheter.

Däremot finns det ju flera vägar att nå målet att sänka utsläppen, och jag kan tycka att det finns berättigade frågeställningar hos personer som är skeptiska till dagens konsensus runt vindkraft och solceller som den enda vägen framåt. Vi touchade detta i förra avsnittet med Björn Ferry.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar