Sida 1 av 1

BMS S02E08: Med vätgas i tanken

Postat: 05 dec 2018 23:11
av Herr X
Nytt avsnitt av Bilar med sladd! Glömde att posta info om detta i början av veckan när avsnittet släpptes. I nästa avsnitt blir det allt om Model 3.

Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Bilar med sladd: Med vätgas i tanken

I detta avsnitt:
Anders har träffat förnybar-entesiasten Hans-Olof Nilsson, som i podden också gått under namnet Vätgas-snubben. Model 3 närmar sig sakta men säkert Europa. Laddväg i Gotland, kan det vara något? Och så har Fabian eventuellt kört på en liten, liten tant.

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se

Re: BMS S02E08: Med vätgas i tanken

Postat: 07 dec 2018 06:21
av matsm
Visst väljer bilen/spotify passande bilder till de poddar man spelar upp!! Hmm vem av er är Kalle Blomkvist? BildBild

Re: BMS S02E08: Med vätgas i tanken

Postat: 07 dec 2018 06:51
av LarsL
Angående prestanda versioner av elbilar så var ni lite för snälla emot lyssnaren, han hade helt missförstått hur en elmotor funkar jämfört med en avgasmotor. En elmotor drar ju den energi dukräver av den, vid tillfället tex drar en prestanda modell som körs i 90km/h lika mycket som en standard i 90km/h. Detta gäller ju inte alls för en avgas bil där en större motor alltid drar mer då den måste ”hålla ångan uppe” med det större maskineriet.
Sen var det väl allt lite jante hos den lyssnaren också?

Re: BMS S02E08: Med vätgas i tanken

Postat: 07 dec 2018 09:12
av Svenssons
LarsL skrev:
Angående prestanda versioner av elbilar så var ni lite för snälla emot lyssnaren, han hade helt missförstått hur en elmotor funkar jämfört med en avgasmotor. En elmotor drar ju den energi dukräver av den, vid tillfället tex drar en prestanda modell som körs i 90km/h lika mycket som en standard i 90km/h. Detta gäller ju inte alls för en avgas bil där en större motor alltid drar mer då den måste ”hålla ångan uppe” med det större maskineriet.
Sen var det väl allt lite jante hos den lyssnaren också?
Elmotorer är dock olika effektiva för olika effektuttag. Performance-motorn i Model S/X är ju mindre effektiv än standardmotorn och Model 3:s elmotor är mer effektiv än Model S/X standardmotor. Sedan skiljer det i vikt också och därmed i förbrukning men det är väl marginell skillnad.

Jag märker dock att min P90D är bra mycket mindre effektiv även med samma fälgar och däck än en 85D/90D eller 100D.

Re: BMS S02E08: Med vätgas i tanken

Postat: 07 dec 2018 11:49
av jonasl
Länge sen jag tog mig tid att lyssna på podden, men har lyssnat lite nu.

Både detta och förra avsnittet var kanon, riktigt bra och intressanta gäster och formatet gör ju att de får prata till punkt samtidigt som ni passar på att ställa lite "tuffa" frågor ibland.

Re: BMS S02E08: Med vätgas i tanken

Postat: 01 feb 2019 20:26
av kler
Vätgassnubben Han-Solo Nilsson xD